Päävalikko

Ihmeellinen suomen kieli

Aloittaja yama, 18/06/2006, 21:41:43

« edellinen - seuraava »

KouTa

Tuli tuolta toisaalta silmiini sana konttii. Ymmärrän kyllä mitä tarkoitetaan mut missä taas menee maantieteelliset rajat tuon ja sanan konttaa välilllä? :)
Koskaan en oli konttinut vaan kontannut.
Mahdotonta! sanoi epäilys. - Vaarallista! sanoi pelko. - Turhaa! sanoi järki. - Yritä kuitenkin, kuiskasi sydän.

Omppis

Eteläpohjanmaalla puhutaan konttimisesta... Meniskö joku raja tuossa Virtojen ja Tampereen lähimaastossa?? Villi veikkaus...
"Vaikka välillä tuntuu että elämä on kuin tervassa uimista, niin silti asioilla on taipumus järjestyä"

tanja

meillä laitettaan tavaroita takakonttiii
*wish it, dream it, do it!*

Ulpu

Meillä on autossa takarontti. Konttimisesta en ole kuullut, vaikka ymmärsin kyllä mitä se tarkoittaa. Meilläpäin kontataan.

Lilian

Sama sana pisti mullakin silmään, meilläkin kontataan. Mutta mun äiti sanoo pottaa potiksi, ihan outo ;D

KouTa

Lainaus käyttäjältä: tanja - 11/10/2011, 21:26:29

Meilläkin kontti on autossa. :) ;) Tai paksi... exä kutsui hudlariksi. :)
Mahdotonta! sanoi epäilys. - Vaarallista! sanoi pelko. - Turhaa! sanoi järki. - Yritä kuitenkin, kuiskasi sydän.

KooKoo

Mulla on pistänyt silmään, kun Kinttunen käyttää sanaa "pökkiin", tarkoittaa siis varmaan puoliksi. Meillä se on puokkiin ja pökkiminen on jotain ihan muuta ;D

zatu

Lainaus käyttäjältä: KouTa - 12/10/2011, 11:05:01
Lainaus käyttäjältä: tanja - 11/10/2011, 21:26:29

Meilläkin kontti on autossa. :) ;) Tai paksi... exä kutsui hudlariksi. :)

Meillä sanottiin takahuplari. :)
-memento vivere-

KouTa

Lainaus käyttäjältä: KooKoo - 12/10/2011, 13:14:28
Mulla on pistänyt silmään, kun Kinttunen käyttää sanaa "pökkiin", tarkoittaa siis varmaan puoliksi. Meillä se on puokkiin ja pökkiminen on jotain ihan muuta ;D

Juu, kyllä siihen pökkimiseenkin joskus kaksi tarvitaan, mut ei välttämättä puoliks mene. ;)
Ja mua naurattaa myös sana "puksuttelee", kun lasten ohjelmissa junat puksuttelee paikasta toiseen. Yhdessä vanhassa työpaikassa tuo puksuttelu oli kyl ihan kahden aikuisen välistä. :)

tanja

Lainaus käyttäjältä: Lilian - 12/10/2011, 10:51:02
Sama sana pisti mullakin silmään, meilläkin kontataan. Mutta mun äiti sanoo pottaa potiksi, ihan outo ;D

meillä potta on pottu siis se johon lapset tekee pissit ja kakat :D

mutta uunissa tehdään sitten lihapottia :)
*wish it, dream it, do it!*