Päävalikko

Ihmeellinen suomen kieli

Aloittaja yama, 18/06/2006, 21:41:43

« edellinen - seuraava »

myy79

hohoo, iha ku ois oikeesti vaikeeta tarkistaa, oletko maksanut jäsenmaksun vai et.. tuoha on melkee poliitikon puhetta, ei tiiä onko vastaus kyllä vai ei..  ;D

Marge

Aikamoinen vastaus Tarulle  ;D Laita sille vastausviesti, että ihan "kyllä" tai "ei" olis riittänyt  ;)
Fear never fixed anything.

lasinainen

eräs espanjalainen ystäväni kertoi että oli nähnyt takapihallaan siilin ja oli juosten mennyt kertomaan huonoa suomea puhuen miehelleen että tule katsomaan ulkona on silli.  ;D  :rotf:

Taru

^Tai mun kaveri entinen mies (suomenruotsalainen) oli sanonut, että "sehän lensi kuin leppäkerttu" ;D
Voi joutua itkemään vähän, jos on antanut kesyttää itsensä. -Antoine de Saint-Exupéry

Marge

Tässä yks päivä tytön kanssa mietittiin, että mitenkäs taipuu sana näkyä imperfektissä yksikön ja monikon eka ja toinen. Siis kolmannet menee hän näkyi ja he näkyivät, mutta onko se minä näyin, sinä näyit, me näyimme, te näyitte? Jotenkin ei yhtään kuulosta suomelta mun korvissa  ::)

susakaro

^minä näyin televisiossa
sinä näyit televisiossa  ;D

Taitaa tulla yleisimmin kierretyksi - Minun kuvani näkyi televisiossa - Näin sinut televisiossa  ;D

pumpkin

Näkyä on passiivijohdos sanasta nähdä, joten ei sitä voi tai ole tarkoituksenmukaista noin käyttää.

Vaan se juurikin kierretään nähdä sanan kautta.

Marge

^Tuohon tulokseen tulin itsekin, mutta väänneltiinpä huvikseen  ;)

Taru

Aina voi käyttää, toinen asia on, että käyttääkö sitä kukaan? ;D

Te näyitte menneen naimisiin?
Sinä näyit myös kuvassa.

Tuo hassu vokaalirypäs johtuu muuten siitä, että sanasta näky on astevaihtelussa hävinnyt ennen vanhaan siinä ollut kirjaimen k heikko muoto, jota ei nykysuomessa enää käytetä. Ai että opiskeluko muka turhaa?? ;D
Voi joutua itkemään vähän, jos on antanut kesyttää itsensä. -Antoine de Saint-Exupéry

s^n^

Mä oon tässä todennu et jostain syystä voisin kuunnella Pohjanmaan murretta tunti tolkulla, ihan vaan kuuntelemisen ilosta. Ja tykkään nykyään paljon myöskin kirjotella sellasten ihmisten kanssa joilla tuo murre on se oma ja se näkyy myös kirjottaessa.. :D Se (jostain kumman syystä) kuulostaa jotenkin hyvältä mun korvaan.