Mä taas tiedän tuollaisen auto-luisuu-luisumistaan tapauksen, jossa se mäkilähtöä osaamaton joutui maksamaan. Siis sen vakuutuksesta. Kai se on tulkintakysymys, jossa otetaan huomioon, että onko esim. liikennevaloissa se takana oleva lähes kiinni siitä edellä olevan puskurissa vai onko siinä kohtuullinen etäisyys.
Jos on etäisyyttä, niin kyllä se on taitamatonta ja huolimatonta, jos autonsa antaa luisua päin takana olevaa, kyllä siitä hyvästä saa olla maksumies. Varsinkin, jos takana oleva huomaa asian eikä itse aja vielä eteenpäin "vastaan". Ei se takana oleva voi lähteä peruuttamaan alta pois ja taas toista päin.
Autossa on käsijarru ja siitä voi ja pitää vetää nopeasti, jos ei lähtö onnistu vaan auto alkaa luisua. Ja sitten siellä on vielä se oikealla jalalla painettava jarru, manuaalivaihteisissa toinen poljin oikealta tai toinen poljin vasemmalta tai keskimmäinen
Jos ei noilla saa autoa pysäytettyä, kun alkaa luisua, niin pois liikenteestä ja harjoittelemaan hetkeksi aikaa jonnekin tyhjälle mäelle.
Näitä sattuu varmaan harvoin ja on yksi niistä asioista, joita voidaan tulkita. Mutta jos mä jätän selkeän välin edellä olevaan vaikkapa liikennevaloissa mäessä ja se edellä oleva siinä tötöilee niin, että törmää muhun, en takuulla maksa yhtään mitään.
Onhan niitä muitakin peräänajoja, joissa se peräänajaja ei joudu maksamaan, ainakaan yksin. Jos pystytään osoittamaan, että edellä ajava aiheuttaa itse tahallaan vaaratilanteen ja peräänajon, niin peräänajaja ei joudu maksamaan.
Mutta pääsääntöisesti liikenneväylillä ajettaessa peräänajaja maksaa, koska turvaväli on oltava sellainen, että auton kykenee pysäyttämään, jos edellä ajava joutuu jarruttamaan äkillisesti.
Muoks. mullekin kävi kerran niin, että auto lähti luisumaan, kun jotain siinä samalla sähläsin. Ja pieni paniikinpoikanenhan siinä tuli ja yritin samoilla jalansijoilla saada kaasun ja kytkimen kohdalleen. Mutta käsi löysi kyllä ihan riittävän nopeasti sen käsijarrun ja kiskaisi. Ja niinhän se pitää mennäkin. Joko jalka samantien jarrulle tai käsijarrusta. Tai ensin jalka vauhdilla jarrulla ja sitten käsijarru päälle ja siitä sujuvampi lähtö.