Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 01/05/2024, 08:07:37

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Tsad/Tshad/Chad  (Luettu 40117 kertaa)

Neiti1984

  • Vieras
Vs: Tsad/Tshad/Chad
« Vastaus #120 : 01/01/2010, 22:34:25 »
Mulla on ehkä päässä vikaa, mutta päästäisin mieheni kyllä Tsadiin vaikka se merkitsisi neljän kuukauden kiinnioloa. Meillä ei tosin ole lapsia, en tiedä miten reagoisin silloin.


Sama juttu, mulla ei kyllä tunnu missään tuo edessä oleva 4kk Tsadissa... Se on kultsun unelma, olenhan itsekin ollut jenkeissä vaihdossa yli puoli vuotta - vaikka se nyt onkin ihan eri juttu kuin rauhanturvaaminen, mutta poissa olin kauan joka tapauksessa. Tietysti olen huolissani monesta jutusta, joka miestä odottaa Tsadissa, mutta en ollenkaan siitä, miten itse pärjään täällä koti-Suomessa. Siksi mun onkin varmaan keskivertoa helpompi (?  :) ) suhtautua toisen lähtemiseen. Tietysti lapset varmasti muuttaa kaiken, mutta en usko että 4kk liikaa heilauttaisi mua silloinkaan. Sellainen mä olen  :)

Poissa Ulpu

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 16129
    • KFOR 00-01 EUFOR 05-06 MINURCAT 06-11/09 ISAF 09/13-
Vs: Tsad/Tshad/Chad
« Vastaus #121 : 02/01/2010, 00:02:16 »
...Millaisena te muut olette Tsadin reissut kokeneet?

Alkuun sanoisin, että ei kännyköitä ja nettiä tarvitse unohtaa.  :) Tekstarit kulkee, vaikkei ehkä ihan aina perille asti ja netti toimii myös, muutama yhteiskäytössä oleva kone on. Jos ottaa oman läppärin mukaan, helpottaa se toki yhteydenpitoa ja asioiden hoitamista sähköisesti. Eli sähköpostia ja Skypeä voi käyttää, vaikkakin yhteys ei välttämättä aina ole paras mahdollinen. Rauhanturvaajat saavat myös soittaa satelliittipuhelimella melko vaivattomasti kotiin.

Mulla on toki erilainen näkökulma Tshadin missioon (mies kotiutui 7 vkoa sitten), koska se oli miehen kolmas missio, joten kotona yksin olo ja miehelle kotoa poissa olo on jo tuttua. Onhan Afrikka paikkana ainulaatuinen, mut meillä mies ei kokenut sitä mitenkään vaikeana ja liian haastavana paikkana. Päinvastoin, sanoi, että odotti "huonompia" oloja sinne mennessään. Mutta ihmisen luonne ja asennehan se pitkälti ratkaisee miten työn ja paikalliset olot maailmalla kokee.

Meille siis Tshadin missio oli missio siinä missä aiemmatkin, kaikki meni hyvin puolin ja toisin niin mission aikana kuin sen jälkeen. Mut me ollaankin tällaisia viilipyttyjä molemmat, kai tää sit vaan sopii meille.  :)

Kysy toki lisää, jos joku asia mietityttää.

merikki

  • Vieras
Vs: Tsad/Tshad/Chad
« Vastaus #122 : 02/01/2010, 21:32:13 »
Minulle tämä sopii mainiosti, vähänkin pitempi aika olisi ollut todella hankalaa, tämä puristui minun töitteni kannalta hyvään väliin. Lapsia on kolme, joista yksi jo kotoa poissa opiskelemassa,  yksi lukiossa ja pienin 3 v. isin prinsessa. Sen verran usein pääsee puhelimeen, ettei sitä "pitää päättää kaikesta itse" tilannetta tule. Lomalla olisin raivostuttava, joten mieluummin lyhyehkö rotaatio ja sitten kotiin. Eniten taitavat nuo kaksi vanhinta lasta kaivata matematiikan/fysiikanopettajaansa...

Mitä turvallisuuteen tulee, oikeastaan enemmän pelkään miehen melkoisia ajokilometrejä noissa täkäläisissä keleissä. Asioita voi sattua, mutta niin siis voi täälläkin.

jousimies-75

  • Vieras
Vs: Tsad/Tshad/Chad
« Vastaus #123 : 27/01/2010, 17:00:43 »
Minun mieheni on vielä Tsadissa ja on tykännyt kovasti eikä ole kokenut olosuhteita liika haastaviksi, itse asiassa odotti vaikeampia oloja. Tietysti luonne ja kokemus voivat vaikuttaa siihen. Itse olen ollut positiivisesti yllättynyt yhteydenpidon toimivuudesta. Hänellä on oma kannettava mukana jonka avulla päästään näkemään ja juttelemaan ja noilla satelliittipuhelimilla voivat soittaa usein. Omaan kännykkään hän otti Soneran liittymän ja se ainakin toimii.
4 kuukautta on lyhyt aika, mutta lasten kanssa sekin aika tuntuu pitkältä etenkin kun isovanhemmat asuu 2 tunnin ajomatkan päässä. Minä ja vanhempi tytär (8-v.) olemme tottuneet jo kokemuksen kautta, mutta pienempi (4-v.) on ikävöinyt jonkin verran. Yllättävän hyvin kaikki on kuitenkin sujunut ja parempi tämä projekti on kerralla rykäistä loppuun kuin että tulisi ja taas menisi.
Goz Beidan leirissä on nolla toleranssi että alkoholia saavat vain ehtoollisviinin muodossa :)

Neiti1984

  • Vieras
Vs: Tsad/Tshad/Chad
« Vastaus #124 : 09/02/2010, 08:58:12 »
Mikäköhän tää juttu nyt Tsadissa on...? Siellä kai halutaan rauhanturvaajat pois maaliskuussa...

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2010/01/tshad_haluaa_aikataulun_yk-joukkojen_vetaytymiselle_1403109.html

Sitä vaan, että tuleekohan nämä maaliskuun alussa lähtevät rauhanturvaajat jo saman tien takaisin...? ???

merikki

  • Vieras
Vs: Tsad/Tshad/Chad
« Vastaus #125 : 09/02/2010, 19:04:19 »
Odotan mielenkiinnolla miten tämä etenee. Kannattaa lukea myös reutersin uutiset näiltä tiimoilta.

Neiti1984

  • Vieras
Vs: Tsad/Tshad/Chad
« Vastaus #126 : 01/03/2010, 10:23:20 »
9 päivää ja T on Tsadissa... kumma olo  :-\

merikki

  • Vieras
Vs: Tsad/Tshad/Chad
« Vastaus #127 : 02/03/2010, 10:21:53 »
12 päivää ja mies on kotona.

Poissa Ulpu

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 16129
    • KFOR 00-01 EUFOR 05-06 MINURCAT 06-11/09 ISAF 09/13-
Vs: Tsad/Tshad/Chad
« Vastaus #128 : 02/03/2010, 13:59:54 »
Musta tuntuu hurjalta, että tämä missio kotiutuu jo.  :o Siitä on neljä kuukautta, kun J kotiutui.

jousimies-75

  • Vieras
Vs: Tsad/Tshad/Chad
« Vastaus #129 : 06/03/2010, 13:34:14 »
Täällä kans ootellaan iskää kotiin, pienempi laskenut 13:sta lähtien päiviä ja nyt 8 jäljellä.