Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 12/05/2024, 16:03:23

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: ...ja maailma pelastuu?  (Luettu 67054 kertaa)

Punapihlaja

  • Vieras
Re: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #90 : 10/10/2006, 09:23:32 »
Meiän perheestä lähtee planin joulukortit. Kummilapsiakin on 2
Kiva kun on joku muukin täällä, jolla kummilapsia.

Mulla on myös kummilapsi Intiassa...tai meillä on kaveriporukka, jolla on tämä yksi kummityttö. Mietittiin pitkään, että otetaanko meidän Haminan klubille tämä kummilapsi, mutta sitten päätettiin, että kukin klubisisko saa itse päättää, että osallistuuko tähän Plan -projektiin. Iso satsaushan ei sekään olis, että ottaisi ihan ihka oman kummilapsen.

miipe

  • Vieras
Re: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #91 : 10/10/2006, 09:58:57 »
Meiän perheestä lähtee planin joulukortit. Kummilapsiakin on 2

Kiva kun on joku muukin täällä, jolla kummilapsia. Onko teidän kummilapset mistä päin? Ootteko lähettäny heille mitään pakettia tms. ikinä? Minulla on suloinen kummilapsi Intiasta vuoden verran ollut. Tässä oon pähkäilly mitä hänelle sinne lähettäisin, kun en oo mitään aiemmin laittanut.. Vähänniinku synttärilahja ja joululahja samalla.  ;)  En kyllä tiiä kovinko juhliivat, mut järjestöltä tuli joulukortti ja tällä viikolla pitää lähettää et viimestään jouluks ehtii. Ostin sit värityskirjan, väriliidut ja kaks pientä tarra-arkkia. Kyllä se suloinen pieni poika on varmasti iloinen pienestä lahjasta..  :)

Minullakin on nyt sitten kummi Intiasta. (tyttö 8v.)
Eilen vasta ilmoittauduin kummiksi.  ;)

Poissa BB

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 3522
  • EUFOR14
Re: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #92 : 10/10/2006, 13:48:42 »
Kummilapsissa on muuten sellainen ongelma, että jos yksi ihminen kylästä on saanut kummeja, voi hän ja hänen perheensä tulla syrjityksi yhteisössään (ja tätä on usein tapahtunut). Sitten toinen ongelma on huono kontrolli, nimittäin perhe saattaa myydä lapsensa (siis senkin jolla on kummeja) esim. lapsivaimoksi ja jatkaa vaan rahastusta tämän lapsen kuulumisia kertomalla, vaikka todellisuudessa kummivarat menevät perheenisän ryyppyreissuihin...

Ainakin pela lopetti tuon kummitoimintansa ja on nyttemmin suosinut yhteisöjen tukemista, ts. on olemassa kummikyliä.

point

  • Vieras
Re: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #93 : 10/10/2006, 13:51:32 »
Kummilapsissa on muuten sellainen ongelma, että jos yksi ihminen kylästä on saanut kummeja, voi hän ja hänen perheensä tulla syrjityksi yhteisössään (ja tätä on usein tapahtunut). Sitten toinen ongelma on huono kontrolli, nimittäin perhe saattaa myydä lapsensa (siis senkin jolla on kummeja) esim. lapsivaimoksi ja jatkaa vaan rahastusta tämän lapsen kuulumisia kertomalla, vaikka todellisuudessa kummivarat menevät perheenisän ryyppyreissuihin...

Ainakin pela lopetti tuon kummitoimintansa ja on nyttemmin suosinut yhteisöjen tukemista, ts. on olemassa kummikyliä.
Planilla ainakin rahat menee koko kylän hyväksi, ja siksi olenkin miettinyt, mihin laittavat ne lapselle tarkoitetut värikynät ja vaatelähetykset.  :-\

miipe

  • Vieras
Re: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #94 : 10/10/2006, 13:52:39 »
Kummilapsissa on muuten sellainen ongelma, että jos yksi ihminen kylästä on saanut kummeja, voi hän ja hänen perheensä tulla syrjityksi yhteisössään (ja tätä on usein tapahtunut). Sitten toinen ongelma on huono kontrolli, nimittäin perhe saattaa myydä lapsensa (siis senkin jolla on kummeja) esim. lapsivaimoksi ja jatkaa vaan rahastusta tämän lapsen kuulumisia kertomalla, vaikka todellisuudessa kummivarat menevät perheenisän ryyppyreissuihin...

Ainakin pela lopetti tuon kummitoimintansa ja on nyttemmin suosinut yhteisöjen tukemista, ts. on olemassa kummikyliä.

World vision:ssa avustus ei mene lapselle suoraan, vaan ohjautuvat yhteisöille. Luultavimmin juurikin tuon yllä olevan BB:n kertomien ongelmien takia.

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #95 : 10/10/2006, 14:18:16 »
World vision:ssa avustus ei mene lapselle suoraan, vaan ohjautuvat yhteisöille. Luultavimmin juurikin tuon yllä olevan BB:n kertomien ongelmien takia.

Juuri näin. Mutta miten tosiaan niiden lapselle lähetettyjen lahjojen kanssa? Äitini lähettelee ainakin jotain pientä, rihkamakorua ja sellaista. Ja World Visionin systeemissä voi myös antaa perheelle suunnatun joululahjarahan, jolla ilmeisesti hankitaan perheelle kaikkea hyödyllistä - millaista kateutta mahtavat nämä aiheuttaa? (Ainakin kuvista ja kirjeestä päätellen äitini joululahja meni eräänä vuonna perille vuohen, patjojen ja koulupuvun muodossa.)
-memento vivere-

Poissa Katja

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 6745
Re: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #96 : 10/10/2006, 14:24:14 »
Kummilapsissa on muuten sellainen ongelma, että jos yksi ihminen kylästä on saanut kummeja, voi hän ja hänen perheensä tulla syrjityksi yhteisössään (ja tätä on usein tapahtunut). Sitten toinen ongelma on huono kontrolli, nimittäin perhe saattaa myydä lapsensa (siis senkin jolla on kummeja) esim. lapsivaimoksi ja jatkaa vaan rahastusta tämän lapsen kuulumisia kertomalla, vaikka todellisuudessa kummivarat menevät perheenisän ryyppyreissuihin...

Ainakin pela lopetti tuon kummitoimintansa ja on nyttemmin suosinut yhteisöjen tukemista, ts. on olemassa kummikyliä.

World vision:ssa avustus ei mene lapselle suoraan, vaan ohjautuvat yhteisöille. Luultavimmin juurikin tuon yllä olevan BB:n kertomien ongelmien takia.

Peesaan Miiaa. Kylän hyväksi siis menee kuukausittainen rahasumma. Ja ainakin minä olen sieltä raporttia saanut miten kylällä menee. Ja myös vuosittain tulee uusi kuva pojasta ja miten hänellä menee. Itse hän ei osaa vielä kirjoittaa, joten vanhempien ja tulkkaajan on se tehtävä.

Ja sit niistä paketeista. Ainakin Worl Visionilla menee niin, että jos lähetän jonkun paketin tai kirjeen sinne, niin aina saan vastauksen siihen. Eihän se tietysti estä ketään muuta kirjottamasta, mutta kyllä minä ainakin luotan siihen että rahat ja lahjat menee perille. En tietty muuten ois kummilasta edes ottanut, jos en luottaisi. Paketin mukana kirjoitin pienen kortin, johon sit laitoin että värittelisi kirjaa kavereiden kanssa ja jakaisi tarrat ystävien kesken. En tietty tiiä haluuko se nappisilmä niin tehdä, mut jospa ne muut ei mitenkään kateelliseksi tulisi. Tuon kateellisuuden takia ei kannatakkaan mitään kallista tms. laittaa.

Niin ja tuli vielä mieleen tuosta, kun bb kirjotit että muut tulee kateelliseks jos kylästä vaan yksi lapsi otetaan kummilapseks, niin WV:lla en usko et on mahdollista, koska kun kummilapsen haluu, niin oikeestaan siinä ei voi valita kuin mistä maasta haluaa ja haluuko pojan vai tytön. Näin kummilapsia varmaan "jaetaan" kylä kerrallaan.  ::)

Poissa BB

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 3522
  • EUFOR14
Re: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #97 : 10/10/2006, 14:27:45 »
No ei ollut tarkoitus kritisoida kummilapsia ottaneita, sehän on hienoa toimintaa. Toimpahan vain esiin ilmenneitä ongelmia - siis todellisia ongelmia, ei minun keksimiäni.

Poissa Katja

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 6745
Re: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #98 : 10/10/2006, 14:39:11 »
No ei ollut tarkoitus kritisoida kummilapsia ottaneita, sehän on hienoa toimintaa. Toimpahan vain esiin ilmenneitä ongelmia - siis todellisia ongelmia, ei minun keksimiäni.

Eikä minun tarkotukseni ollut antaa sellaista käsitystä, että niin olisin ymmärtänyt. Viittasin vaan tuossa moneen eri kirjotukseen, joten siksi mainitsin nimimerkkisi..  ;)

Eveliinak

  • Vieras
Re: Joulupata-keräys
« Vastaus #99 : 01/11/2006, 08:31:14 »
Millonkas tämä alkaa?