Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 28/04/2024, 17:58:01

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: ...ja maailma pelastuu?  (Luettu 66095 kertaa)

Hani

  • Vieras
Vs: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #240 : 14/04/2009, 10:43:25 »
Tullut ostettua Lidlistä sitä kaikista parasta vitafit-appelsiinimehua. Pulloja olin jo viemässä lasinkeräyslaatikkoon mutta liottelin sitten etiketit pesussa ja niistähän tuli ihan nättejä vesipulloja ruokapöytään tai yhden kukan maljakoita.

Poissa minni

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 6618
  • UNIFIL 04/01 - KFOR 05/02
Vs: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #241 : 11/07/2009, 20:36:31 »
Meille tuli keväällä oranssi jätteenkeräyslaatikko. Lisäsimme kotiin yhden lajitteluboksin lisää ja kauhistus, miten paljon kertyy muovijätettä! On tietysti lohdollullista, että sen voi polttaa, mutta mietityttää, että miten pakkausjätettä voisi vähentää. Yritän valita aina kartonki/paperipakkauksia ja jättää turhat muovipussit hedelmistä yms. kauppaan, mutta aika harvoja asioita voi ostaa ilman pakkausta.  :-[

Poissa rapu

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12485
    • KFOR 11/06-11/07
Vs: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #242 : 11/07/2009, 22:04:08 »
^meille tuli kanssa pari viikkoa sitten oranssi roska-astia energiajaetta varten sekä pienmetallia varten oma astiansa (minä oon meidän taloyhtiön kierrätys"yllyttäjä" ja olen iloinen kun meidän muukin taloyhtiön hallitus on innostunut asiasta). Tarkoitus on vähentää sekajäteastioita ainakin yhdellä tai jopa kahdella. Ja tänään kävin astioita tutkimassa, ja kiva huomata että oranssiin roskikseenkin oli löytynyt roskapusseja.
Kotona tämä tarkoittaa meillä sitä, että kahdesta sekajäteastiasta toinen on nykyään energiajaetta varten (jota muuten tulee yllättävän paljon ja sinne voi myös laittaa aika monenlaista roskaa!) ja toinen sekajätettä varten. Sitten on biojätettä varten omansa ja pahviroskia varten omansa. Lehdet kierrätetään erikseen.

Meillä tuo toinen asukas on marissut, että "turhaa, hankalaa, blaa blaa". Mutta tänään kun vein ison kasan roskia, joista yksi pieni pussi oli sekajätettä, niin sanoin vaan, että ei minusta ole turhaa! Nopeasti sen oppii, että minne minkäkin tyylinen roska kuuluu.

Poissa minni

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 6618
  • UNIFIL 04/01 - KFOR 05/02
Vs: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #243 : 12/07/2009, 12:32:50 »
^Meillä on sama idea, että toinen on energiajätettä varten ja toinen sekajätettä varten (kotona siis). Ja sitä energiajätettä tulee huomattavasti enemmän. Meillä ei ole vielä sitä pienmetalliastiaa, olen harmitellut pitkään, kun aikaisemmassa asunnossa sellainen oli. Ehdotitko siis hallituksessa, että sellainen hommataan? Ja meni läpi?

Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Vs: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #244 : 13/07/2009, 23:27:31 »
Mä aattelin tilata meille L&T:ltä sen nelilokerojärjestelmän, eli mihin saa kerättyä sekajätettä, energiajätettä, lasia ja metallia sekä kierrätyspaperia- ja kartonkia

Hiukan nousee hinta meidän pelkkään sekajätteeseen verrattuna, mut eniten tosiaan tulee energiajätettä, joten sais vähän paremmin lajiteltua. Eikä tarvis sit raahata kauppaan mennessä mukana mitään paperikasseja ja noita lasi- ja metallituotteita.

L&T - Nelilokerojärjestelmä
Ad astra per aspera!




Poissa Ämmä

  • Koditar
  • "Ehkä mulla on vielä hieman toivoa"- koditar
  • *******
  • Viestejä: 2498
  • ISAF 04/06-02/07, 08/09-02/10
Vs: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #245 : 14/07/2009, 18:46:49 »
Meillä väheni sekajätteen määrä huimasti, kun alettiin kerätä muovijätteet erilleen. Muovijätettä sisältävän pussin joutuu nykyään viemään usemmain lähikaupan ekopisteelle kuin sekajätepussin oman pihan roskakatokseen.
Kyllä nyt maailma pelastuu. ;)

Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Vs: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #246 : 14/07/2009, 19:47:34 »
Kyllä nyt maailma pelastuu. ;)
Aina toi on askel parempaan. :)
Ad astra per aspera!




Poissa Sini

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 4409
    • EUFOR 10/04-12/05 ISAF 2/07-2/08 ISAF 9/09-8/10
Vs: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #247 : 15/07/2009, 16:14:43 »
Uudessakaupungissa, mun vanhassa kotikaupungissa oli poistettu kaikki lajittelupisteet! Siis ei edes maitopurkkeja tai metallitölkkejä voi lajitella, kaikki vaan sekajätteeseen. Onkohan toi edes laillista toimintaa?
Musta kaikilla pitäis olla mahdollisuus lajitteluun jos haluaa.

Poissa rapu

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12485
    • KFOR 11/06-11/07
Vs: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #248 : 17/07/2009, 13:37:20 »
Meillä ei ole vielä sitä pienmetalliastiaa, olen harmitellut pitkään, kun aikaisemmassa asunnossa sellainen oli. Ehdotitko siis hallituksessa, että sellainen hommataan? Ja meni läpi?

Juu, olen itse taloyhtiön hallituksessa ja tästä kierrätyksestä puhuttiin. Puheenjohtajakin oli ihan innostunut. Tosin pääkaupunkiseudulla (en tiedä onko muuallakin) se energiajae -astian tyhjennys tulee halvemmaksi kuin sekajäteastia, joten luulisi että mikä tahansa talohtiö lähtisit tähän mukaan! Meillä oli pj:n idea tuo pienmetallin keräys, fiksu ratkaisu! Säilyketölkit ja esim. pantittomat juomatölkit saa nyt viskattua sinne eikä tarvitse raahata niitä kauppaan asti. Metalliastian hintaa en nyt YTV:n sivuilta löytänyt. Kannattaa Minni katsoa YTV:n sivuilta infoa (mm. tulostettavat esitteet ja hintataulukko) ja viedä taloyhtiön hallitukselle (tai isännöitsijälle) tiedoksi. *siis se metalliastia

Ja tuo Uudenkaupungin "kierrätys"tominta kuulostaa kyllä aika oudolle! Ja jos kaupunki aikoo sillä "säästää" ettei hanki kierrätyspistettä, niin huh huh. Mihin lie perustuu moinen. Eipä ole kauhean hyvää mainosta kyllä kaupungille :-X Pääkaupunkiseudulla YTV antaa jätehuoltomääräykset, joita on taloyhtiöiden  noudatettava:

Jätehuoltomääräykset
Pääkaupunkiseudun yleisissä jätehuoltomääräyksissä kerrotaan muun muassa jätteenkeräysvälineille, jätepisteille sekä jätteen kuljetukselle ja keräykselle asetetut vaatimukset.
Määräysten mukaan asuinkiinteistöllä tulee erottaa muusta jätteestä hyötykäyttöön
biojäte, jos kiinteistöllä on vähintään kymmenen huoneistoa keräyskartonki, jos kiinteistöllä on vähintään 20 huoneistoa.  (www.ytv.fi)
« Viimeksi muokattu: 17/07/2009, 13:45:14 kirjoittanut rapu »

Poissa KouTa

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 13671
    • KFOR 05/09-05/10
Vs: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #249 : 23/10/2009, 13:09:25 »
« Viimeksi muokattu: 23/10/2009, 15:47:57 kirjoittanut zatu »
Mahdotonta! sanoi epäilys. - Vaarallista! sanoi pelko. - Turhaa! sanoi järki. - Yritä kuitenkin, kuiskasi sydän.