Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 29/03/2024, 08:09:41

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Afganistan  (Luettu 126457 kertaa)

Poissa Maya

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 7390
  • KFOR 11/05-11/06
Re: Afganistan
« Vastaus #40 : 08/02/2006, 22:18:54 »
Anteeksi missään tapauksessa en tarkoittanut sitä loukkaavasti...nyt vaivun ehkä 10 metriä alaspäin..lähinnä vertasin tilannetta Kosovoon jossa se oma mies on ja tunnen että mun ei tommosten tilanteiden takia huolia...Totta kai joka paikassa miehet ja naiset on sitä rauhaa turvaamassa siksi ne siellä on, mutta kosovon ja afganistanin tilanne on niin eri...Pahoittelen töksäytystä!!

Poissa Maya

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 7390
  • KFOR 11/05-11/06
Re: Afganistan
« Vastaus #41 : 08/02/2006, 22:23:56 »
Yritän vaan taas niin nais maisesti tehdä 10 asiaa yhtä aikaa ja mitään en saa kunnolla tehtyä!!! ;D Arvostan kaikkien rauhanpuolustajien, siviili työntekijöiden ja maanpuolustustyötä tekevien työtä aivan suuresti. Eikä tosiaan ollut tarkoitus olla epäkunnioittava.

Jartsa

  • Vieras
Re: Afganistan
« Vastaus #42 : 08/02/2006, 22:34:21 »
No älä ny ihan synkkyyteen vaivu...  :) Kyllä Kosovossakin koettiin vastaavanlainen tilanne "kristalliyönä", se vaan levittyi muutaman kylän alueelle. Siinä paloi muutama suomalaisten auto, yksi ruotsalaisten Pasi ja useita taloja... Norjalaiset joutui kans aika pahoihin tilanteisiin mutta pystyivät vastaamaan samalla mitalla kun säännöt antoi siihen mahdollisuuden.

Mutta yleisesti ottaen suomalainen rauhanturvaaja ei ole ensisijainen kohde johtuen meidän omasta asenteesta. Suomalaisista tykätään. Esim. Libanonissa asuvat suomalaiset eivät koe pilapiirrosten nostattamaa kohua uhaksi itselleen, koska libanonilaiset tuntevat suomalaiset pitkäaikaisen rauhanturvaoperaation ansiosta eivätkä sekoita heitä tanskalaisiin tai norjalaisiin. Suomalaisia ei myöskään nähdä islamin pilkkaajina. Tämä kaikki sen ansiosta, että suomalaiset turvasivat rauhaa Libanonissa...

Ela

  • Vieras
Re: Afganistan
« Vastaus #43 : 08/02/2006, 22:42:10 »
Minkätakia mulle niin usein tulee teidän täällä puhuneiden rauhanturvaajamiesten viesteistä sellainen olo, kuin te hieman vähättelisitte meidän naisten huolta?
Tietenkään esim. minulla ei ole mitään hengenhätää, eikä toki miehellänikään, ellei nyt jotain vallan ihmeellistä tapahdu. Mutta kuitenkin se minunkin pelko tai huoli tai mikä ikinä onkaan, on minulle  henkilökohtaisesti aivan tosi ja se minua vaivaa. Tietenkään en kuvittele, että sulho olisi koko ajan -ei ollenkaan! jonkun tappajan tähtäimessä, mutta silti välillä on pelko rinnassa, jos se onkin sitten juuri se minun turvaajani, joka jostain syystä on se tilastojentäyttäjä haaverimies.
Ihan samallalailla sitä varmaan jokainen äiti pelkää että juuri hänen lapselleen käy koulumatkalla huonosti. Noin niinkuin esimerkkinä.
Ja siksi kai tämän pitäisi olla juuri se paikka, joissa noihin yleensä tavallaan aiheettomiin huoliin suhtaudutaan kunnioituksella ja niistä pitäisi saada uskaltaa puhua täysin vapaasti.
Ilman että tulee sellainen olo että ei tuon, joka ei itse missään sodan lähelläkään ole ollut pitäisi pelkäämisestä puhua.

Jos nyt vuodatuksellani loukkasin jotakuta, pyydän anteeksi. Se ei ole tarkoitukseni. Ennemminkin halusin vain keventää sydäntäni.

Poissa Maya

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 7390
  • KFOR 11/05-11/06
Re: Afganistan
« Vastaus #44 : 08/02/2006, 22:46:17 »
No älä ny ihan synkkyyteen vaivu...  :)
Ehkä mä selviän.. ;)

Poissa Mirka

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5439
  • My kind of man <3
Re: Afganistan
« Vastaus #45 : 08/02/2006, 22:49:43 »
Ela: en nyt kyllä usko, että miehet vähättelevät :o
Tarkoituksena on varmasti se, että rauhoitetaan meidän naisten villinä laukkaavaa mielikuvitusta. Todennäköisyys loukkaantumiselle tmv on pieni, yhtäläinen siellä kuin täälläkin. Toki se, että se oma mies on kaukana tekee asialle ja huolelle isommat mittasuhteet (joka asiassa).
Uskon kyllä, että miehet tietävät huolemme ja tietävät riskit. Tarkoituksena on taatusti rauhoittaa meitä, ettei asia paisu tolkuttomaksi.
Tässä asiassa saattaa olla kyse sukupuolten välisistä viestintätavoista :P tai ymmärtämisestä, koska minä en ole saanut vähättelevää käsitystä ???


KFOR 11/04-11/05

Ela

  • Vieras
Re: Afganistan
« Vastaus #46 : 08/02/2006, 22:55:39 »
Varmaan on kysymys siitä mistä Mirka sanoikin... Kommunikaatiokatkoksista!
Jotenkin vaan tuntuu siltä, että kun sanoo että pelottaa, niin aina sanotaan, että ei TARVITSE pelätä. Senhän tiedän varsin hyvin itsekin, ettei tarvitse, mutta kun silti pelottaa...  ::)
Äh. En osaa ilmaista itseäni hyvin, anteeksi että sanoin aiheesta mitään. :-[

Poissa Maya

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 7390
  • KFOR 11/05-11/06
Re: Afganistan
« Vastaus #47 : 08/02/2006, 22:57:49 »
Älä hyvä ihminen anteeksi pyydä!!! Tottakai peloista saa ja pitääkin puhua!!

Poissa Mirka

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5439
  • My kind of man <3
Re: Afganistan
« Vastaus #48 : 08/02/2006, 23:08:08 »
Älä hyvä ihminen anteeksi pyydä!!! Tottakai peloista saa ja pitääkin puhua!!
Nimenomaan näin!
Itsellä alku oli hyvinkin jännittynyttä ja pelokastakin aikaa, kun ei tiennyt asioista ja ko. paikasta ynnämuista mitään. Aikaa myöten se pelko muuttui huoleksi, pelkoa pienemmäksi.
Toivottavasti Elallakin on kyse alkupelosta, uskon ja toivon, että ajan kanssa pääset paremmin sisälle miehen reissuun ja pelkosi muuttuu "vain" huoleksi.
Eihän se pelko sillä häviä, että joku sanoo, ettei tarvitse pelätä. Pelko omasta rakkaasta saattaa kaikki tunteet tuhatkertaisiksi, eihän pelolla ole järjen kanssa paljon tekemistä...


KFOR 11/04-11/05

Jartsa

  • Vieras
Re: Afganistan
« Vastaus #49 : 08/02/2006, 23:23:18 »
Minkätakia mulle niin usein tulee teidän täällä puhuneiden rauhanturvaajamiesten viesteistä sellainen olo, kuin te hieman vähättelisitte meidän naisten huolta?

Ei me sitä huolta haluta vähätellä, huolestumista vain. Tai ainakaan minä, muiden puolesta kun en pysty puhumaan. Kyllä minä sen huolen ymmärrän, mutta alhaalla ollessa sitä huolen aihetta ei oikeastaan näe tai koe... Siksi ehkä naisten huolestuminen tuntuu niin yliammutulta. Kun itse on siellä (yleensä ihan turvassa), niin ei aina ymmärrä miksi siellä kotona hermoillaan. Tässä me miehet voitaisiin kai parantaa: soittaa kolmen tunnin pusi-pusi-puheluita ja leperrys-leperrys-meilejä  ;D mut kun me miehet ei olla semmosia! Antakaa meidän olla karskeja ja olkaa meistä huolissanne!!  :headbang: