Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 28/04/2024, 03:27:58

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Rauhanturvaajaliitto/Rauhanturvaaja-lehti  (Luettu 60269 kertaa)

Poissa Anki

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12508
Re: Rauhanturvaajaliitto/Sinibaretti-lehti
« Vastaus #30 : 25/09/2006, 10:17:51 »


Minuakin alkaa kiinnostaa mitä minun hyväkseni oikein tehdään niin paljon? Ja niin etten ole itse tajunnutkaan?
...ja muakin....  varsinkin kun mies ei mihinkään liittoon kuulu...

Poissa Lua

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 7896
  • EUFOR (Althea) 09/05-12/06
Re: Rauhanturvaajaliitto/Sinibaretti-lehti
« Vastaus #31 : 25/09/2006, 16:21:55 »
Minä olin noheva, ja tenttikirjoja hakiessani sivistin itseäni ja kävelin pikaisesti läpi Kuopion Kaupunginkirjaston aulassa olevan "Rauhanturvaus 50 vuotta" (tai jotain)- näyttelyn. Ja otin mukaan uusimman Sinibaretinkin näyttelystä  ;D

Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Re: Rauhanturvaajaliitto/Sinibaretti-lehti
« Vastaus #32 : 25/09/2006, 20:20:22 »
Lainaus käyttäjältä: El Comandante link=topic=2061.msg104253#msg104253

Minun tehtäväni on pyörittää liittoa. Teen aika vai voisiko sanoa melko suuren määrän asioita ihan, Tara, "teidän" hyväksenne vaikka "te" ette sitä ymmärtäisikään.

Ikävä kyllä en ehdi osallistumaan liiton markkinointiin täysipainoisesti. Tänään, kuinkas sattuikaan, onneksi nimitimme miehen tekemään juuri tuota markkinointityötä varten. kinmo varmaan kertoo pian "teille" miksi kannattaa liittyä ja miksi kannattaa kuulua Suomen Rauhanturvaajaliittoon.

Edit: Kisu korjas lainauksen

Kylläpäs tulee nenäkkään oloista vastausta..  :o   :P  ;D

Minuakin alkaa kiinnostaa mitä minun hyväkseni oikein tehdään niin paljon? Ja niin etten ole itse tajunnutkaan?
Täytyy juu sanoa, että aika vähän tekis mieli liittyä liittoon, jonka edustaja noin nasevia vastauksia kirjoittelee asiallisiin kysymyksiin... ::)
Ad astra per aspera!




Jartsa

  • Vieras
Re: Rauhanturvaajaliitto/Sinibaretti-lehti
« Vastaus #33 : 25/09/2006, 21:24:59 »
Lähinnä ajattelin sen yksittäin fasun kantilta :)
Voih, en ehdi alkaa luettelemaan tässä kaikkia nyt mutta miettikääpä sitä täällä yhdessä.

Lyhennettynä tää menis näin:

- Liity meihin!
- Miks?
- No mieti sitä!

Rekryä parhaimmillaan.

Miksi se on hyvä, että kuuluu?

Tai paremminkin kysymys on, että miksi on parempi, että kuuluu kuin ei kuulu?

Ai jäsenyhdistykseen?

Onhan se parempi, että liitolla on paljon jäseniä kuin että sillä on vähän jäseniä.

Näin toki lienee, mutta näinköhän moisella rekrytoimisella jäsenmäärä ainakaan kasvaa? Palveleeko tässä nyt jäsenmäärä liittoa vai liitto jäseniään?


- Liity meihin!!
- Miks mun pitäis liittyä että teidän jäsenmäärä kasvais??
- No mieti ny kovemmin!!

Kisu

  • Vieras
Re: Rauhanturvaajaliitto/Sinibaretti-lehti
« Vastaus #34 : 25/09/2006, 22:13:54 »
Lainaus käyttäjältä: El Comandante link=topic=2061.msg104253#msg104253

Minun tehtäväni on pyörittää liittoa. Teen aika vai voisiko sanoa melko suuren määrän asioita ihan, Tara, "teidän" hyväksenne vaikka "te" ette sitä ymmärtäisikään.

Ikävä kyllä en ehdi osallistumaan liiton markkinointiin täysipainoisesti. Tänään, kuinkas sattuikaan, onneksi nimitimme miehen tekemään juuri tuota markkinointityötä varten. kinmo varmaan kertoo pian "teille" miksi kannattaa liittyä ja miksi kannattaa kuulua Suomen Rauhanturvaajaliittoon.

Edit: Kisu korjas lainauksen

Kylläpäs tulee nenäkkään oloista vastausta..  :o   :P  ;D

Minuakin alkaa kiinnostaa mitä minun hyväkseni oikein tehdään niin paljon? Ja niin etten ole itse tajunnutkaan?
Täytyy juu sanoa, että aika vähän tekis mieli liittyä liittoon, jonka edustaja noin nasevia vastauksia kirjoittelee asiallisiin kysymyksiin... ::)

Mietin kanssa ihan samaa...

Lähinnä ajattelin sen yksittäin fasun kantilta :)
Voih, en ehdi alkaa luettelemaan tässä kaikkia nyt mutta miettikääpä sitä täällä yhdessä.

Lyhennettynä tää menis näin:

- Liity meihin!
- Miks?
- No mieti sitä!

Rekryä parhaimmillaan.

Miksi se on hyvä, että kuuluu?

Tai paremminkin kysymys on, että miksi on parempi, että kuuluu kuin ei kuulu?

Ai jäsenyhdistykseen?

Onhan se parempi, että liitolla on paljon jäseniä kuin että sillä on vähän jäseniä.

Näin toki lienee, mutta näinköhän moisella rekrytoimisella jäsenmäärä ainakaan kasvaa? Palveleeko tässä nyt jäsenmäärä liittoa vai liitto jäseniään?


- Liity meihin!!
- Miks mun pitäis liittyä että teidän jäsenmäärä kasvais??
- No mieti ny kovemmin!!

Niinpä.. ::)

Poissa Suttura

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 4930
    • KFOR 11/05-11/06 KFOR 06/08-11/08
Re: Rauhanturvaajaliitto/Sinibaretti-lehti
« Vastaus #35 : 25/09/2006, 22:33:00 »
Mulla ei oikeastaan ole käsitystä Rauhanturvaajaliitosta, mutta voisin kuvitella että minun faitteriani ei tuollainen kiinnostaisi. Onko tuo kenties suunnattu/perustettu "elämäntaparauhanturvaajille"?

Vai miten ihminen, joka on ollut vuoden elämästään rt, voi elää tuon vuoden voimilla jatkossa ja kuulua liittoon joka palvelee häntä vain tuon vuoden osalta? Eli mitä hyötyä hän saa siitä? Miten liitto hyödyttää häntä palveluksen jälkeen, kun rt-touhu ei enää kuulu elämään?





Poissa Paso

  • Hang-around-jäsen
  • Mega-Koditar
  • *
  • Viestejä: 715
  • Kuormasta ei syödä!!
    • HOW
Re: Rauhanturvaajaliitto/Sinibaretti-lehti
« Vastaus #36 : 26/09/2006, 10:12:55 »
Jos mina 'avaudun' vahan omalta kannaltani....

taytyy vahan samalla jopa miettia mita kirjoittaa  :P

Tietysti jokainen tietaa mita haluaa eika mihinkaan ole pakko liittya jos ei nae asiaa mielekkaaksi.

Vapaasti ulkomuistista heitettyna yhdistysten yksi tavoite on koota yhteen rt-palveluksessa olleita henkiloja ja ryhmia helpottaakseen jo pelkastaan keskinaista yhteydenpitoa. Jokainen yhdistys toki asettaa omat tavoitteensa ja toimintansa mutta ajatellaan etta rt-vuosi on menny ja porukat eroaa omille teilleen. Jos missaan vaiheessa ei tule edes mieleen etta mitahan sille ja sille kaivaralle kuuluu ja olis kiva nahda sita ja sita niin sit ei.

Nykyaikana yhteydenpito onnistuu suhteellisen hyvin niin pitkaan kun on puhelinnumerot ja sahkopostiosoitteet tallessa mutta kuten kaikki hyvin tiedamme etta jokaisella tulee muutoksia elamantilanteissa tai muuten vain yhteystiedot muuttuvat eika aina niita muutoksia muista ilmoitella kaikille vanhoille tutuille...

Ajatellaan nyt vaikka teita RT-leskia... teita kaikkia yhdistaa sama asia ja osa teista tuntee toisenne paremmin, osa ei ole nahnyt muita "livena" ollenkaan eika valttamatta muuta yhteydenpitokanavaa ole mutta mista te helpommin loydatte "kohtalotovereita" kuin taalta?

Sama juttu faitteripuolellakin, yhdistykset pyrkivat kokoamaan saman henkista porukkaa (ei valttamatta samaan aikaan, samassa paikassa palvelleita) saman 'katon' alle ja siihen liittyen jarjestaa erilaisia kokoontumisia ja tapahtumia joissa entiset faitterit tapaavat toisiaan ja tapaavat myos muita ennen tuntemattomia faittereita kokemuksia vaihtaen. Kylla varmaan Kosovon kavijasta on mukava tietaa millaista oli aikanaan esim. Kyproksella tai Namibiassa ja painvastoin...

Tama on yksi esimerkki, ei varmaankaan ainoa mutta henkilokohtaisesti varsin tarkea syy miksi mina aikoinaan liityin silloisen Sinibarettiliiton silloiseen sinibarettiyhdistykseen....

Tuohon mita Suttura sanoi elamantaparauhanturvaajista niin kommentoisin sen verran etta yhdistyksissa on jasenia jotka esim. ovat heittaneet yhden keikan Siinailla tai Kyproksella ja sen jalkeen olleet aktiivisesti jasenyhdistyksen toiminnassa mukana ja mahdollisesti jopa liiton toimintaa pyorittamssa. Toisaalta on myos sellaisia faittereita jotka heittavat reissua reissujen, kolme, nelja, viisi ja jopa enemmankin mutta eivat koskaan ole liittyneet mihinkaan liiton jasenyhdistykseen.

Kumpi sinun mielestasi on elamantaparauhanturvaaja?
UNTAG1989-90, UNPROFOR1992-93, UNPROFOR1993-96, IFOR1996, SFOR1997, ECMM1999, UNMIK2000-04, ONUB2005-07, UNIFIL2007-08, EUMM2008-

Jartsa

  • Vieras
Re: Rauhanturvaajaliitto/Sinibaretti-lehti
« Vastaus #37 : 26/09/2006, 11:09:27 »
Oli miten oli, mutta liitto on varmasti hyvä asia olemassa juurikin näiden jäsenyhdistysten kattojärjestönä. Minusta ei järjestöaktiivia saa haulikollakaan, mutta hyvä jos joku jaksaa käyttää vapaa-aikaansa yhteisen hyvän eteen. Joillekin siitä koituu varmastikin hyötyä jossakin muodossa. Itse olen ns. laiska näissä järjestöasioissa (yhtä kansainvälistä järjestöä lukuunottamatta), enkä ole yhtään kärryillä kaikesta asiaan liittyvästä työmäärästä. Mutta kuten Paso sanoi, tarkoitus on yhdistää uusia ja pitää yhdessä vanhoja faittereita eikä siinä kai mun mielestä ole mitään pahaa. Joku tykkää kuulua liittoon, joku pitää yhteyttä käiväröihin muuten. Mutta Comandanten kantsii kyllä tosiaan jättää mainostaminen muille...  ;D

Tästä tulikin mieleeni yks kerta kun multa kysyttiin suhtautumistani homoihin:

Vastasin jotenkin näin: " Jokainen taaplaa tavallaan, kunhan ei vaan tule mun tapulille."  :D

mitenkäköhän tuokaan ny tähän liittyi...

Poissa Tara

  • Ylläpidon oikea käsi
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *****
  • Viestejä: 8125
  • Camp Koti KFOR 04/03-04/04, ISAF 08/07-08/08
Re: Rauhanturvaajaliitto/Sinibaretti-lehti
« Vastaus #38 : 26/09/2006, 11:54:36 »
Tulihan sieltä sitä hyvää vastausta omasta puolestaan.. (ja sitä kautta varmaan aika monen muunkin puolesta)... Kiitos Paso.

Poissa Ville

  • Hang-around-jäsen
  • Paatunut Koditar
  • *
  • Viestejä: 940
  • järjestöpäällikkö
Re: Rauhanturvaajaliitto/Sinibaretti-lehti
« Vastaus #39 : 26/09/2006, 12:00:16 »
Tulihan tästä ihan hyvä keskustelu. Ja vähän joku jopa toivottavasti alkoi ajatellakin asiaa.

Paso keskittyi lähinnä tuohon ruohonjuuritasoon eli siihen mitä hyötyä on yksittäiselle rauhanturvaajalle liitosta tai oikeastaan sen jäsenyhdistyksistä.

Jospa ensin mietitään mitä hyötyä liitosta on teille, joiden omat kullat eivät liittoon kuulu.

Jos liittoa ei olisi, niin Hölkkäri On Webia ei olisi koskaan perustettu eikä myöskään kotijoukkoja. Kotijoukoista aikoinaan kehittyi sitten tämä foorumi, jos en nyt kovin väärin asiaa tulkitse.

Ilman liittoa IceQueen ei koskaan olisi päässyt mainostamaan tätä foorumia rotaatiokoulutuksiin.

Rauhanturvaajaliitto on kohta 40 vuoden ajan vaikuttanut suomalaiseen rauhanturvaamiseen ja ollut rauhanturvaajien kanava saada äänensä kuuluville mm. rauhanturvaamiseen liittyvien lakien valmistelussa.
Mm. tänä päivä niin itsestään selvänä pidettävä irtisanomissuoja on yksi sellainen asia jota liitto on ollut merkittävässä määrin ajamassa.
Ilman muuta on selvää nykyisin myös se, että reserviläisetkin saavat tuoda verovapaan tuontiauton. Tämäkin on kuitenkin sellainen asia, joka erikseen piti ajaa läpi. Alun perin auton saattoivat tuoda vain henkilökuntaan kuuluvat.
Nämä nyt päällimmäisinä tulevat mieleen mitä hyötyä liitosta on sellaisille, jotka eivät edes kuulu liittoon.
Tällä hetkellä huomio on ehkä painottunut rauhanturvaajan hyvinvointiin. Täman asian tiimita liitto tekee aktiivista yhteistyötä puolustusvoimien kanssa ja liitto on mm. mukana pohjoiseurooppalaisessa veteraanituki yhteistyössä, jonka tarkoitus on parantaa rauhanturvaajaveteraanien jaksamista ja hyvinvointia.

Pitkäaikaisesta hyvästä yhteistyöstä puolustusministeriön ja –voimien kanssa voidaan varmaan pitää sitä tapaa miten valtiovalta on huomioinut liittomme tänä juhlavuonna.
 
No mitäs liitto sitten antaa sellaisille jäsenilleen, jotka eivät enää palvele rauhanturvaajina?

No liittohan on myös veteraanijärjestö. Liitto siis kykyjensä mukaan pitää huolta jäsenistään. Tulevaisuudessa varmaankin aika samoin tavoin kuin nyt huolehditaan sotaveteraaneista. Tämä toiminta varmasti tulee lisääntymään kun ensimmäinen liiton suurempi sukupolvi vanhenee.

Liitto julkaisee talkoovoimin otsikossakin mainittua Sinibaretti-lehteä, joka muuten on myös yksi vaikutuskanava. Lehteä lukevat mm. valtakunnan tason päättäjät.

Ammattijärjestö Rauhanturvaajaliitto ei ole mutta etujärjestöksi sitä voisi jollakin tavalla kuvailla. Ainakin se on rauhanturvaajien kanava vaikuttaa omiin asioihinsa ja tulevien uusien rauhanturvaajien asioihin myös.

Liiton tehtävä on toimia yhdistysten kattojärjestönä ja tuottaa jäsenyhdistyksille erilaisia palveluita ja koordinoida valtakunnallisen tason tapahtumia ja sellaisiin osallistumista. Ei tarvitse olla järjestöaktiivi kuuluakseen liiton jäsenyhdistyksen jäseneksi. Talkoovoimin toimivat järjestöaktiivitkin kyllä porukasta aina löytyvät mutta suurin osa jäsenistä on palvelujen saajia eli palveltavia monella eri tavalla.

Mielestäni tässä on jo kylliksi syytä kuulua liittoon ja olla mukana omalta osaltaan kehittämässä suomalaista rauhanturvaamista. Mukana oloon riittää se, että maksaa kerran vuodessa muutaman kympin jäsenmaksunsa ja nauttii palveluista passiivisena tai aktiivisena.

Rauha tarvitsee tekijänsä - Suomen Rauhanturvaajaliitto ry