Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 28/03/2024, 19:44:25

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Vapaaehtoistyö  (Luettu 14399 kertaa)

Poissa BB

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 3522
  • EUFOR14
Re: Vapaaehtoistyö
« Vastaus #10 : 14/08/2006, 11:27:55 »
Mä olen käyny kaks kertaa vapaaehtoishommissa ulkomailla...  ;D Valtion ampumaseuran hommissa.  ;D

Palkatta?

Tulikin mieleen, et mitenkähän kun jos Afrikkaan vaikka lähtis, niin katto päänpäälle ja pöperöt pöytään varmaan ilmatteiks sais, mut maksetaanko niistä edes pientä korvausta?

Monissa käsittääkseni joutuu itse panostamaan taloudellisesti, vähintään maksamaan lennot itse. Tosin olen vaihtoehdoista aika huonosti perillä, työleirityyppisiä lyhytaikaisia juttuja olen joskus katsellut.

Näin se menee, siis yleensä joutuu maksamaan itse lennot ja vielä jonkun korvauksen asumisesta, ruoasta ja kurssituksista - siis että pääsee vapaaehtoistyöhön (jos siis menee sellaisten pienten organisaatioiden kautta, en nyt muista yhtään nimeä - mut yleensä ne tekee aids-kampanjoita tai orpokotihommia tai jotain).

Sitten on mahdollista mennä duuniin esim. RC (siis se komitea), Oxfam, YK (UNHCR ja muut järjestöt)..
Niistä saa palkkaakin.

Ja vielä on mahdollista suorittaa yliopisto-opintoihin kuuluva harjoittelu jossain projektissa (vaikka afrikassa), esim. edellämainittujen järjestöjen tai ulkoministeriön kautta.

Mitäs itse teen? Oon kehitysyhteistyövaliokunnassa mukana, ja meillä on sambiassa projekti meneillään. Ja tämä on täysin vapaaehtoista toimintaa, joten en saa palkkaa (mut en kyllä maksakaan siitä.. ;)).
« Viimeksi muokattu: 14/08/2006, 11:33:44 kirjoittanut BB »

Poissa Katja

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 6745
Re: Vapaaehtoistyö
« Vastaus #11 : 14/08/2006, 17:31:41 »
Kyllä minusta jos vapaaehtoiseksi lähtee, niin summat jota joutuu maksamaan ei tulis olla kovin suuria. Itselläni ei ainakaan tässä tilanteessa olis rahaa laittaa.  ::)

Poissa Tara

  • Ylläpidon oikea käsi
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *****
  • Viestejä: 8125
  • Camp Koti KFOR 04/03-04/04, ISAF 08/07-08/08
Re: Vapaaehtoistyö
« Vastaus #12 : 20/05/2007, 14:11:47 »
Vapaaehtoistyön tekijöitä? SPR, vanhusten ulkoiluttajia, eläinsuojelun (esim. löytöeläimet) piirissä, erilaisina tukihenkilöinä toimimisia yms yms

Mitä teet, missä, kuinka usein? Miksi? Mitä kyseinen työ/harrastus sinulle antaa?

Poissa susakaro

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 13668
  • Muinaisjäännös
Re: Vapaaehtoistyö
« Vastaus #13 : 20/05/2007, 14:42:59 »
Kaverikoiratoiminta on mulla nyt päällimäisenä, itse siinä toimin laihian yhdyshenkilönä ja vedän 7 hengen porukkaa. teen siihen liittyen myös opinnäytettä.

Mitä se on tuonut?
- uskalluksen kohdata kehitysvammaisia
- tutustunut uusiin paikkoihin ja ihmisiin ja koiriin, saanut uusia ystäviä

Vammaisten raktiot on niin mahtavia kun ne nkee koiria ja saa koskettaa niitä.  :-*

Jartsa

  • Vieras
Re: Vapaaehtoistyö
« Vastaus #14 : 20/05/2007, 16:56:51 »
Mulla on päällimmäisenä tuo SPR ja sitä kautta myös VaPePa. Ensiapupäivystäjänä oon ollu jo kohta 5 vuotta. Etsijäkurssi on kans tullu käytyä ja kaikkea muuta pientä.

Mitäkö antaa?

No, en oo koskaan sitä niin tarkasti eritellyt itselleni. Aina vaan on ollut halu auttaa jos vaan mitenkään voi ja osaa. Sitten niitä taitoja on käynyt kartuttamassa pikkuhiljaa niin että menee entistä enemmän sinne osaamisen puolelle.
Uskomattoman hienoja kokemuksia se antaa ja uusia ystäviä tulee kuin huomaamatta. Pistin muutama vuosi sitten eräässä lastentapahtumassa yhdelle pikkupojalle laastarin sormeen ja joka kerta kun sen jälkeen on nähty, se tulee näyttämään miten hienosti se pikkuhaava on parantunut...  :)
Isoissa festareissa ei voi olla miettimättä, tietävätkö vanhemmat millasta meininkiä se on. Ja samalla tuntee olevansa oikeassa paikassa ja oikealla asialla kun uhraa esim. juhannuksensa ja vappunsa muiden hyvinvoinnin takia. Kun itselläkin on lapsia, niin sitä kantaa huolta niistä festareilla -jopa hengenvaarallisesti- rymyävistä toisten vanhempien kullannupuista.

Ensiapu on yksinkertaisten ihmisten yksinkertaisia tekoja, jotka jokainen voi oppia. Harrastuksena se on erittäin palkitsevaa touhua eikä vaadi suuria rahallisia investointeja... meidän osastossa taidetaan vaan vihjaista että "olis kiva jos liittyisit jäseneksi..." Jäsenmaksun hinta tulee miljoonakertaisesti takaisin silloin, kun hoitamasi ihminen kädestä pitäen kiittää tai nuorison edustaja vakavoituu remuamiseltaan sen verran että tulee sanomaan: " V**un hieno homma että ootte täällä."

Samaa tyydytystä tunnen silloin, kun edellinen päivystäjävuoro on jättänyt vajaan kupillisen kylmää kahvia keittimeen, Cutiplastit on loppu, festariruoka on pahaa ja kylmää, reippaassa humalatilassa oleva nuorimies teeskentelee edessäni infarktia ja vettäkin sataa...  :)

Silti minä teen tätä vuodesta toiseen...  ;)

Kisu

  • Vieras
Re: Vapaaehtoistyö
« Vastaus #15 : 20/05/2007, 18:36:23 »
Vapaaehtoishommissa tuo SPR on miulla kans ollu koko aikuisikäni. Ja itseasiassa alaikäisenä lähdin niihin kuvioihin mukaan. Palkkaakin välillä ko. "firmalta" saan, kun olen ETK sivuammatiltani. Ea-hommat niissä on lähinnä sydäntä ollu, mutta koulutusta olen hankkinut muillekin alueille, esim. ystävätoimintaan ja maahanmuuttajapuolelle sekä henkiseen tukeen. Nykyään tosin on hieman vähäisempiä yh:n arjen kanssa kaikki omat harrastukset. Päivystämässä käyn, sekä tietysti myös kouluttamassa viimeksi mainittua ihan ilman palkkaakin.

Onhan se palkitsevaakin, mutta oli tässä välillä olo että on vähän niinku ylitöissä koko ajan. Silloin oli pakko karsia..

Muut harrastukset nyt ei sitten ole ollenkaan tämän otsakkeen alle kuuluvia.

Poissa Kinttunen

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5964
  • Unifil II 1/07-10/07
Re: Vapaaehtoistyö
« Vastaus #16 : 20/05/2007, 18:42:50 »
Mä olin aikoinaan isostoiminnassa 4 vuotta mukana ja muuten seurakunnan nuorisotyössä. Opiskeluaikana olin tutorina ja toimin opiskelijayhdistyksen hallituksessa. Mä tykkään olla kaikessa mukana ja jos ite ei ees yritä vaikuttaa niin miten voi odottaa asioiden muuttuvan. :)







Ota riski, rakastu rauhanturvaajaan!

Poissa Anki

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12508
Re: Vapaaehtoistyö
« Vastaus #17 : 30/05/2007, 14:42:19 »
Vapaaehtoistyön tekijöitä? SPR, vanhusten ulkoiluttajia, eläinsuojelun (esim. löytöeläimet) piirissä, erilaisina tukihenkilöinä toimimisia yms yms

Mitä teet, missä, kuinka usein? Miksi? Mitä kyseinen työ/harrastus sinulle antaa?
Minä ja labradorinnoutajamme Jere on mukana etsintäkoiratoiminnassa. Itse olen käynyt jos jonkinmoista kurssia joka liittyy tähän toimintaan ja viikottain treenataan tätä koiran kanssa, koiruus ei toki vielä ole ihan valmis menemään kokeisiin jotta saisi virallisen pätevyyden, mutta eiköhän sitten pian...

Etsintäkoirayhdistyksemme on Pohjanmaan Pelastuskoirat ry. joka toimii Suomen Pelastuskoiraliiton alaisena ja myös VAPEPAn jäsenenä.

Toivon tietenkin että tästä meidän "harrastuksesta" joskus myös olisi todellista hyötyä. :)

Ihan omatoimisesti käydään sitten aina välillä Jeren kanssa äitini työpaikalla joka on vammaisten nuorten "koti" missä nämä vammaiset nuoret sitten vapaasti saavat tutustua koiraan. Kovasti on tykätty meidän vierailuista vaikka ne ei missään muodossa oo mitenkään virallisia tai liity mihinkään järjestötoimintaan...

Annukka

  • Vieras
Re: Vapaaehtoistyö
« Vastaus #18 : 30/05/2007, 17:00:09 »
Olin vuosia mukana spärrällä ;D ensiaputoiminnassa. Töissä olin SPR:n keskustoimistossakin usean vuoden, sillloinkin ensiaputohinoissa. Vapepan kurssejakin on käyty monta, ja tosietsinnöissäkin monessa ollut mukana. Päivystänyt olen vaikka missä, myös myöhemmin ammattilaisena. Lasten saannin jälkeen en ole enää näissä kuvioissa pyörinyt. Aika aikaansa kutakin.

Mitä jäi käteen: Paljon ystäviä ja tuttavia, upeita ja mieleenpainuvia kokemuksia, myös sitten niitä surullisia.

Poissa Tara

  • Ylläpidon oikea käsi
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *****
  • Viestejä: 8125
  • Camp Koti KFOR 04/03-04/04, ISAF 08/07-08/08
Re: Vapaaehtoistyö
« Vastaus #19 : 04/03/2008, 00:25:41 »
Vapaaehtoistyöharrastuksia kenelläkään?