Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 28/03/2024, 13:23:06

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Kerran rt - aina rt?  (Luettu 18448 kertaa)

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Kerran rt - aina rt?
« : 01/08/2006, 13:23:23 »
Miten on, onko rauhanturvaajuus pysyvä olotila? Onko yhdellä missiolla ollut henkilö myöhemmässäkin elämässään aina rauhanturvaaja? Vai mahtaako joillekin reissu olla työkeikka muiden joukossa?

Mielipiteitä ja kokemuksia, kiitos. :)
-memento vivere-

Poissa Anki

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12508
Re: Kerran rt - aina rt?
« Vastaus #1 : 01/08/2006, 13:32:04 »
Miten on, onko rauhanturvaajuus pysyvä olotila? Onko yhdellä missiolla ollut henkilö myöhemmässäkin elämässään aina rauhanturvaaja? Vai mahtaako joillekin reissu olla työkeikka muiden joukossa?

Mielipiteitä ja kokemuksia, kiitos. :)

Tämä kysymys sopii varmaan paremmin foorumin miespuolisille jäsenille (tai siis heille jolla on rt-kokemusta), mutta vastaan nyt silti 8)

Ja tästä vastauksesta monet varmaan tahtoisi ampua mut ;) 8)
Elikkä mun mielestä on suorastaan typerää että jotkut elävät koko elämänsä "rauhanturvaajana" ::)  Tarkoitan siis sitä että vaikka olisit käynyt yhdellä ainoalla reissulla ja siviilielämässä oot vaikka automekaanikko, niin omasta mielestä oot päällimmäisesti aina rauhanturvaaja ::) ::)  Ja tiedän kyllä muutamat tämmöiset tapaukset, että tää ei oo ihan ilmasta otettu tarina...

Elikkä onhan se kiva että on tällainen kokemus ja saahan siitä puhua, mutta jos oot käynyt monta vuotta sitten jossain, niin ei se nyt pitäisi olla elämän tärkein asia enää ???  Eihän me muutkaan ihmiset vatvo jotain vuoden pituista ylivanhaa työkokemusta koko ajan...

Elikkä mun asenne on kai että ei se nyt noin oo että kerran rt aina rt.... 
Vähän eri asia sit jos nyt oot käynyt monen monta kertaa ja tästä on tullut lähes elämäntapa ;)

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Kerran rt - aina rt?
« Vastaus #2 : 01/08/2006, 13:56:48 »
Tämä kysymys sopii varmaan paremmin foorumin miespuolisille jäsenille (tai siis heille jolla on rt-kokemusta), mutta vastaan nyt silti 8)

Juu heillekin, mutta voi asiaa ihan yleisellä tasolla tai leskikokemuksen perusteella myös pohtia. Ja itse asiassa kysymystä voisi laajentaa: kerran rt-leski, aina rt-leski? ;)

Hieman samoilla linjoilla kanssasi, Anki. En halua millään lailla vähätellä elämänikäisiä kokemuksia, ystäviä, enkä sitä "poltetta", joka monelle vallan ilmeisesti jää. Mutta silti hieman ihmetyttää, jos itsensä määrittelee vuosienkin jälkeen nimenomaan rauhanturvaajana, tai jos vaikka vuoden kokemuksen perusteella pitää itseään yleisesti rauhanturvaamisen erikoisasiantuntijana. Tokihan on niinkin, että tietyissä piireissä (yllättäen ;D) rauhanturvaaminen on se yhdistävä ja yhteenkuuluvuutta luova tekijä, eikä silloin ole ihme, että aihe korostuu. :)
-memento vivere-

Poissa Anki

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12508
Re: Kerran rt - aina rt?
« Vastaus #3 : 01/08/2006, 14:27:04 »

Juu heillekin, mutta voi asiaa ihan yleisellä tasolla tai leskikokemuksen perusteella myös pohtia. Ja itse asiassa kysymystä voisi laajentaa: kerran rt-leski, aina rt-leski? ;)



Ja tähänkin vastaan EI! :)  Elikkä vaikka itse vieläkin roikun täällä foorumissa vaikka mies on kotiutunut yli puol vuotta sitten, ja vaikka roikkuisin koko ikäni täällä, niin silti oon sitä mieltä että ei sitä noin voi sanoa että kerran rt-leski aina rt-leski....
Tarkoitan siis nyt sitä että en usko että ainakaan itselläni on niin valtavasti kokemusta ja tietoa vuoden rt-leskenä olemisen jälkeen että ikuisesti kehtaisin tituleerata itseni semmoiseksi. Ja mun omat kokemukseni myös varmaan vanhentuvat nopeasti ja aika kultaa muistot, joten ei niissäkään enää ajan kuluttua oo mitään merkillistä enää ::)

Enkä minä nyt edes herran rt-mission aikana tuntenut itseni kovin "leskeksi" edes, eri asia sit niillä jolla todellakin on joku taakka kannettavan kotopuolella esim. jos on lapsia, isoa taloa tms. hoidettavaa...

Mutta siinä mielessä että osallistun tähän foorumiin niin tun tietenkin aina olemaan rt-leski ;D

Poissa Katja

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 6745
Re: Kerran rt - aina rt?
« Vastaus #4 : 01/08/2006, 18:12:54 »
Toivottavasti en sentään aina rt-leski.. Siitäkään kun en tiedä.  ::) Tuskimpa tuo mieskään reissun jälkeen enää itseään rtnä pitää. Vaikkakin joskus sanoi (ihan vitsillä siis), et en saa enää häntä inssiks sanoo, vaan pitää sanoo sotilaaks, jos joku kysyy!  ;D

Poissa yama

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 6119
  • KFOR 11/05 - 05/06
Re: Kerran rt - aina rt?
« Vastaus #5 : 01/08/2006, 18:41:26 »
No kyllä mie jonkun sortin leski oon ikuisesti, jos nyt en ihan rt!  ;)

Annukka

  • Vieras
Re: Kerran rt - aina rt?
« Vastaus #6 : 01/08/2006, 19:41:49 »
Elikkä onhan se kiva että on tällainen kokemus ja saahan siitä puhua, mutta jos oot käynyt monta vuotta sitten jossain, niin ei se nyt pitäisi olla elämän tärkein asia enää ???  Eihän me muutkaan ihmiset vatvo jotain vuoden pituista ylivanhaa työkokemusta koko ajan...


Samoilla linjoilla Ankin kanssa. Mun täytyy myöntää etten sellaista ymmärtäisikään ??? Mitenkään vähättelemättä rt-aikaa siellä olijalla ja kotona odottavalle, en ymmärrä näitä "kerran rt, aina rt" tyyppejä... :o Onhan näitäkin tapauksia joo, " Moi olen Teppo ja rauhanturvaaja, ai koskako? no oli se vuonna miekka ja kilpi..."

Joo me tavataan silloin tällöin siipan edellisen reissun kavereita ja onhan niillä ne vuositapaamisetkin. Ensi vuonna sekin olisi irlantilaisissa häissä...Jannut puhuu näitä supajuttujaan yms, mutta kyllä ne ihan tavan jannuja on, päällimmäisenä niillä omat siviiliminät ja ammatit jne...
Kyllä se aika surullista ja tragikoomista olisi jos ihminen (niinkuin Anki ja Zatu sanoikin jo) määrittelee itsensä aina rauhanturvaajana... :-\

Juu saa ampua...kunhan ei kovilla (sitäpaitsi mulla on crp 136, jo valmiiksi sairasta ei saa tappaa ;D)

Poissa Hansu

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5565
  • KFOR oli ja meni ;)
Re: Kerran rt - aina rt?
« Vastaus #7 : 01/08/2006, 20:49:35 »
Keskusteltiin miehen kanssa kerran tästä aiheesta. Hän ihmetteli, miksi mä edelleen notkun täällä vaikka hän kotiutui jo 05/06, enhän mä enää ole rt-leski. No, en todellakaan ole, jos nyt ikinä olen ollutkaan.  ::)  ;D En osannut vastata hänelle, siksi, että te olette niin mukavia.  ;D 
Mies perusteli kantaansa, että eihän hän itsekään ole kiinni enää pätkääkään rt-touhussa, mikä on totta. Kotiutuminen sujui erittäin hyvin, eikä hän jauha rt-juttuja edes kännissä paitsi kysyttäessä.  8) Hänen mielestään se oli työkeikka ja that`s it.

Poissa Heidi82

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 4109
  • KFOR 05/05-05/06
Re: Kerran rt - aina rt?
« Vastaus #8 : 01/08/2006, 20:52:24 »
Meilläkin mies kyllä ihmettelee mun täällä oloa,mutta minkäs teet kun koukussa olet ::) ;D...Itse mies ei paljoa rt-jutuista puhu,muuta kuin jos joku niistä kysyy..kyllä täällä kotona on jo niin paljon muuta ajateltavaa ettei vuotta kosovossa paljoa muistella...



Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Kerran rt - aina rt?
« Vastaus #9 : 01/08/2006, 21:46:39 »
Keskusteltiin miehen kanssa kerran tästä aiheesta. Hän ihmetteli, miksi mä edelleen notkun täällä vaikka hän kotiutui jo 05/06, enhän mä enää ole rt-leski
---
Mies perusteli kantaansa, että eihän hän itsekään ole kiinni enää pätkääkään rt-touhussa, mikä on totta.

No tätä foorumia voisi kai pitää kaveriporukkana tai "yleispätevänä" keskustelufoorumina. Aika vähän jutut loppujen lopuksi pyörii rt-asioiden ympärillä. :)

Välillä tulee rauhanturvaamista korvistakin ulos, ja tuleehan uutisia yms. seurattua silloinkin, kun mies on kotona. Mitään ihmeellistä kaipuuta rt-leskeilyyn yleensä (mitä se sitten onkin) tuskin taaskaan jää. Eli ei kauhea kiire tähän statukseen uudestaan. ;)
-memento vivere-