Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 18/04/2024, 16:24:10

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Rasismia?  (Luettu 67648 kertaa)

Poissa BB

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 3522
  • EUFOR14
Re: Rasismia?
« Vastaus #10 : 25/09/2004, 14:53:08 »
En taas malta olla saivartelematta, mutta onkohan oikeasti roturealismin ja rasismin välinen ero muuta kuin veteen piirretty viiva?
Jos realismi on jo valmiiksi värittynyt subjektiivisilla asenteilla, ei kai kyseessä enää ole realismi (objektiivinen sellainen) vaan enemminkin nimenomaan rasismi ja diskriminaatiokin.
On vaan näköjään paljon helpompi kutsua itseään roturealistiseksi kuin rasistiseksi - ja tällaisesta menettelystä vasta onkin realismi kaukana.

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Rasismia?
« Vastaus #11 : 02/12/2004, 18:53:20 »
Lainaus

Kyllähän tuolla Lähi-idässä asuessanikin törmäsi tilanteisiin, joissa tietynasteinen rasismi nosti päätään minunkin sisällä. Esim. Hologaust-museossa en tuntenut pienintäkään sympatiaa... kävin kyseisessä museossa vasta siinä vaiheessa, kun olin asunut Israelissa yli vuoden. :-/


No ei kai se rasismia ole, ettei kaikkia kaikkien ihmisryhmien tekoja ja ajatuksia hyväksy. Liika "suvaitsevaisuus", sanotaan vaikka kulttuurirelativismiksi, ja kaiken arvottamisen kieltäminen ei ole varmasti hyväksi sekään.

Kriisialueiden(kaan) ei voi olettaa olevan mitään teletappimaita, joissa kaikista pitää tykätä ja kaikkien kanssa pitää tulla toimeen. Eri asia sitten on, kun muutaman tapauksen perusteella yleistetään koko "kansaan, "rotuun", tms. , tai pidetään automaattisesti itseä ja kavereita ylemmän ryhmän edustajina... :-/

Mitäs mieltä uudet? Saako rauhanturvaaja olla rasisti? ???
 
-memento vivere-

Heli

  • Vieras
Re: Rasismia?
« Vastaus #12 : 02/12/2004, 20:50:59 »
Ei saisi, kuten ei kukaan muukaan! Rasismi on ihmisarvoa alentava, raukkamainen ja säälittävä asenne. Tämä on minun mielipiteeni siis rasismista, sellaisena kuin sen kärkevimmässä muodossaan ymmärrän. Mielestäni ei rasismiksi voi kutsua tottumattomuuden aiheuttamaa pientä ennakkoluuloisuutta. Itsekin hieman kavahdin mustaa miestä, ennen kuin juttelin ensimmäisen kerran yhden kanssa :) On siis eri asia vierastaa vierasta, kuin oikeasti kuvitella olevansa arvokkaampi ihminen kuin toinen!!!

Oma faitterini on erittäin suvaitsevainen, mutta kyllä hänenkin suustaan saattaa kuulua joskus sadattelua paikallisia kohtaan. Täsmälleen samalla sävyllä hän kuitenkin voi sadatella suomalaisia naapureitaan. En usko että hän suoriutuisi työstään siellä alhaalla, tahi missään muuallakaan niin hyvin, jos olisi rasisti. Enkä kyllä myöskään hänen kanssaan siinä tapauksessa seurustelisi.

anneholmberg

  • Vieras
Re: Rasismia?
« Vastaus #13 : 03/12/2004, 13:20:41 »
Olen ehdottomasti ei-rasismin kannalla! Näin ulkomaalaisena Suomessa voin sanoa,että olen hämmästynyt kuinka paljon kapeakatseisia ihmisiä täällä on :o

Ruotsissa, josta olen kotoisin, on paljon ulkomaalaisia ja en sano, että olen kaikkien kanssa kaveri, mutta kyllä se on minua kasvattanut ihmisenä kun olen oppinut uusista kulttuureista ja tavoista. Kaikista kansoista löytyy huonoja puolia ja huonoja ihmisiä, viimeisin esimerkki on Mijailo Mijailovic, mutta ikinä ei saa yleistää ja pitää kaikkia ulkomaalaisia samanlaisina. :-/

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Rasismia?
« Vastaus #14 : 21/03/2005, 12:07:15 »
Taitaa olla kansainvälinen rasisiminvastainen päivä... Joka nyt toki kaikilla turvaajilla (ja muillakin) on joka päivä, onhan. ;) ???
-memento vivere-

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Rasismia?
« Vastaus #15 : 12/07/2005, 23:06:50 »
Nyt kun on vaihteeksi muutenkin kovin vilkasta keskustelua tällä puolella käyty, nostetaanpa tätäkin. :)

Onko asenteilla (esim. rasistisilla) väliä, vai onko tarpeeksi, että rt-väki tekee työnsä hyvin? (Ja ei - nyt en väitä, että kaikki rauhanturvaajat ovat rasisteja.  ;))
-memento vivere-

Poissa Mirka

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5439
  • My kind of man <3
Re: Rasismia?
« Vastaus #16 : 13/07/2005, 07:27:44 »
Nyt kun on vaihteeksi muutenkin kovin vilkasta keskustelua tällä puolella käyty, nostetaanpa tätäkin. :)

Onko asenteilla (esim. rasistisilla) väliä, vai onko tarpeeksi, että rt-väki tekee työnsä hyvin? (Ja ei - nyt en väitä, että kaikki rauhanturvaajat ovat rasisteja.  ;))

Hmmm... Onhan asenteilla väliä, kai... Tää on vähän kakspiippunen juttu mun mielestä.
Osa on avoimesti tai vähemmän avoimesti rasistisia tai "asenteellisia" ja osa kykenee peittämään sellaiset tuntemukset. Joillakin taas on tietynlaista kyynisyyttä, ehkä elämänkokemuksen myötä tullutta.
Sillon sillä on väliä, jos niitä asenteita ja tunteita ei pystytä pitämään siellä mahassa, vaan niitä lauotaan julkisesti. Uskoisin ja toivoisin, että suurin osa asenteellisista turvaajista kykenee pitämään mölyt mahassaan ja tekemään työnsä sen vaatimalla tasolla.


KFOR 11/04-11/05

Poissa susakaro

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 13668
  • Muinaisjäännös
Re: Rasismia?
« Vastaus #17 : 13/07/2005, 13:49:08 »
Uskoisin ja toivoisin, että suurin osa asenteellisista turvaajista kykenee pitämään mölyt mahassaan ja tekemään työnsä sen vaatimalla tasolla.

Uskon että näin on. Omaani joudun hieman aina vähän murhaavasti katsomaan kun se meinaa kommentoida rasistisesti vähän turhan usein  8)

Poissa Mirka

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5439
  • My kind of man <3
Re: Rasismia?
« Vastaus #18 : 13/07/2005, 14:45:56 »
Uskoisin ja toivoisin, että suurin osa asenteellisista turvaajista kykenee pitämään mölyt mahassaan ja tekemään työnsä sen vaatimalla tasolla.

Uskon että näin on. Omaani joudun hieman aina vähän murhaavasti katsomaan kun se meinaa kommentoida rasistisesti vähän turhan usein  8)

Kyllä niitä asenteita meiltäkin (siis Papalta...) löytyy :) Mutta suurilta osin elämän/työkokemuksen mukanaan tuomia realiteetteja tiettyjä ihmisryhmiä kohtaan.
Yleisesti ottaen kommentit muristaan itekseen tai minulle, ei niitä kuitenkaan ääneen lauota, esim. alhaalla vaan siellä osataan käyttäytyä korrektisti :)


KFOR 11/04-11/05

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Rasismia?
« Vastaus #19 : 23/07/2005, 15:34:32 »
Sillon sillä on väliä, jos niitä asenteita ja tunteita ei pystytä pitämään siellä mahassa, vaan niitä lauotaan julkisesti.

Samaa mieltä. Mutta voisi hyvinkin ajatella, että rasistiset asenteet vaikuttavat jollain tasolla myös toimintaan. Eikö rauhanturvatyössä kuitenkin tarvita jonkinlaista empatiakykyä ja omistautumista sille työlle. Ettei pääasiassa olla turvaamassa vaikka sitä omaa läyhyä. (Sori, kärjistys. ;))

Uskoisin ja toivoisin, että suurin osa asenteellisista turvaajista kykenee pitämään mölyt mahassaan ja tekemään työnsä sen vaatimalla tasolla.

Onneksi kuitenkin näin. :)
-memento vivere-