Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 29/03/2024, 10:55:26

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Kerran rt - aina rt?  (Luettu 18472 kertaa)

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Kerran rt - aina rt?
« Vastaus #10 : 02/08/2006, 13:46:40 »
Tähän olisi mukava saada reissussa olleiden kommentteja. :)
-memento vivere-

Poissa susakaro

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 13668
  • Muinaisjäännös
Re: Kerran rt - aina rt?
« Vastaus #11 : 03/08/2006, 18:58:50 »

Elikkä mun mielestä on suorastaan typerää että jotkut elävät koko elämänsä "rauhanturvaajana" ::)  Tarkoitan siis sitä että vaikka olisit käynyt yhdellä ainoalla reissulla ja siviilielämässä oot vaikka automekaanikko, niin omasta mielestä oot päällimmäisesti aina rauhanturvaaja ::) ::) 

Samaa mieltä. Meillä kahden vuoden takainen reissu on lähes unohdettu. Joskus joku ulkopuolinen kysyy jotain tai ottaa sen puheeksi. Ehkä tuollainen "rauhanturvaajaksi ainiaaksi kiinnijääminen" (siis jos takana just vaan esim. yks reissu vuosia sitten) johtuu siitä rauhanturvaajien yltiö-ihannoinnista!  ::)

Poissa Pirtu

  • Hang-around-jäsen
  • Yli-Koditar
  • *
  • Viestejä: 144
  • Only Me
Re: Kerran rt - aina rt?
« Vastaus #12 : 03/08/2006, 21:57:04 »
En tiä, mutta välistä ketuttaa vastailla sellasille "naamatutuille", ku eka mitä ne kysyy on "joko sä oot tullu pois sieltä...sieltä mistä se ny oli?", varsinkin ku viimisimmästäkin kotiutumisesta on ihan pian 1½ v.
Mitähän ne kuvittelee, että mä niinkun muutin sinne "misäsenyoli" tai aloin ammatikseni oleen tsto-rottana jossain ketunvehkeen syvällä missä ihmiset on just laskeutunu puusta? Esim. just eilen siskonmies kyseli tuota, vaikka siitä on jo 2 vuotta kun viimeks nähtiin ja olin silloin jo tän viimisimmän mission puolessa välissä.......
No, diplomaattisena miehenä koitan (yleensä) vastata jotain vähemmän kärkästä, tuskin ne ny tahallaan koittaa sytytellä mun hihoja  :P
Pessimisti ei pety

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Kerran rt - aina rt?
« Vastaus #13 : 03/08/2006, 22:14:26 »
En tiä, mutta välistä ketuttaa vastailla sellasille "naamatutuille", ku eka mitä ne kysyy on "joko sä oot tullu pois sieltä...sieltä mistä se ny oli?", varsinkin ku viimisimmästäkin kotiutumisesta on ihan pian 1½ v.

Joku kyseli minulta J:n turvailuista että "niin sieltä tullaan kuitenkin [reissujen] välillä kotiin?" ;D (Joo eikun lomille vain n. kymmenen vuoden ajan, nähkääs kun eläkeikä on aika alhainen.) Ilmeisesti monen mielestä rauhanturvaaminen on ammatti, tai sen ainakin pitäisi olla...
-memento vivere-

Poissa Ville

  • Hang-around-jäsen
  • Paatunut Koditar
  • *
  • Viestejä: 940
  • järjestöpäällikkö
Re: Kerran rt - aina rt?
« Vastaus #14 : 04/08/2006, 15:49:56 »
Samaa mieltä. Meillä kahden vuoden takainen reissu on lähes unohdettu. Joskus joku ulkopuolinen kysyy jotain tai ottaa sen puheeksi. Ehkä tuollainen "rauhanturvaajaksi ainiaaksi kiinnijääminen" (siis jos takana just vaan esim. yks reissu vuosia sitten) johtuu siitä rauhanturvaajien yltiö-ihannoinnista!  ::)

Kai sitä on kaikenlaisia rauhanturvaajia. Itse tunnen pelkästään niitä, jotka kyllä muistavat reissunsa ja joskus haluavat niitä muistella ihan liiankin tiiviisti. ;)
40 000 ihmiseen mahtuu väkeä joka lähtöön. Osalle rt-hommat eivät sovi ollenkaan ja toiset puolestaan eivät saa koskaan tarpeeksi.

Itse olen rauhanturvatehtävissä ollut kohta kaksikymmentä vuotta sitten ja kyllä täytyy sanoa, että joka päivä muistan sen.
Kai tuohon muistamiseen ja muistamattomuuteen tietysti vaikuttaa sekin millaisessa paikassa on ollut.
Lähtemättömästi jäivät mieleen ainakin jatkuvasti läsnä oleva väkivalta ja epäreiluus; lähes päivittäiset aseella uhkailut ja tervehdysmielessä lähelle ampumiset ja huumehoureissa aseiden kanssa sekoilevat SLA:n ”sotilaat”.
Elinolosuhteet poikkesivat siihenastisesta ja sen jälkeen eletystä elämästä niin paljon, että olisihan se ihme, jos tuo aika ei olisi jäänyt erityisesti mieleen ja muuttanutkin ihmistä.

Aika monille tulee tarve jutella omista reissuistaan vasta kypsemmällä iällä. Herran jestas kuinka vanhojen Kyproksen veteraanien jutuissakin luoti lentää ja hylsyt kilisevät.
« Viimeksi muokattu: 05/08/2006, 20:01:19 kirjoittanut El Comandante »
Rauha tarvitsee tekijänsä - Suomen Rauhanturvaajaliitto ry

Poissa Pirtu

  • Hang-around-jäsen
  • Yli-Koditar
  • *
  • Viestejä: 144
  • Only Me
Re: Kerran rt - aina rt?
« Vastaus #15 : 04/08/2006, 23:23:20 »
Nojoo,  -00 Libanonin jälkeen, oli vähän orientaatioropsia, joten ostin sitten kämpän, ja sain duuninkin sinä syksynä....
no sit kävi kun kävi ja alko maa polttaa jaloissa, joten Kosovosta itseni löysin neljän vuoden päästä. Pitää kyllä sanoa että elämäni avartavin ja paras ratkaisu siihen tilanteeseen johon olin lukkiutumassa...Tää toka reissu oli kyl aivan kaikkee muuta mihin olin  valmistautunut....aivan mahtavaa, varsinkin se  ½ vuotta ku asustelin Makemaan puolella  ;D
Nyt 1½ sieltäkin kotiintulon jälkeen alkaa taas oleen enemmän "hyviä" muistoja ku niitä shittijuttuja....itse asiassa vasta eilen mietin OIKEESTI, että pitäskö paperit pistää sisään...mutta tuskin ei oo parempaa paikkaa ku se missä viimeksi olin, joten jatkan elämääni (joka on sentään saanut uutta sisältöä) täällä Koti-Suomessa......toistaiseksi
Pessimisti ei pety

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Kerran rt - aina rt?
« Vastaus #16 : 05/08/2006, 16:38:17 »
Kerran rt-aina rt... kyllä kai se näin on, eihän tuota ajanjaksoa mikään elämästä pois pyyhi.. 


No tuskinpa kukaan on olettanutkaan, että se vuosi (tai puolikas tai monta vuotta), joka eronnee melkoisesti suurimman osan arkipäivästä, noin vain "unohtuisi". Kaikki eletty ja koettu kuitenkin on tavalla tai toisella mukana siinä ihmisen "nykypersoonassa". :) Ja kai se muistaminen ja muistelu on kiinni siitäkin (niin kuin El Comandante kirjoitti), kuinka vahvoja ne kokemukset ovat itse kullekin olleet. On sitten paikka mikä tahansa. ;)
-memento vivere-

Poissa Paso

  • Hang-around-jäsen
  • Mega-Koditar
  • *
  • Viestejä: 715
  • Kuormasta ei syödä!!
    • HOW
Re: Kerran rt - aina rt?
« Vastaus #17 : 05/08/2006, 18:11:30 »
No joo taas sano...

vaikee sanoa kerran RT - aina RT mutta toisille nayttaa reissu (yksikin) olevan merkityksellisempi kuin toisille viisi... meita on joka junaan  ja onneksi junia riittaa...

Taa on taas niita ikuisuuskysymyksia eli mita, miksi ja jne..... mutta eri ihmiset kokee asian eri lailla eli vaikka toinen on ollut reissussa kerran, silti tuntee yhteenkuuluvaisuutta edelleenkin reissussa olevien kanssa ja toinen vaikka ois ollu reissussa viisi kertaa ei vois vahempaa valittaa kotimaan rt-"kotkotuksista"....

Tahankaan niiinkuin moneen muuhunkaan kysymykseen ei liene yksiselitteista vastausta vaan vastauksia on yhta monta kuin on vastauksen antajia....

ulkopuoliselle asiaa on vaikea selittaa mutta itse nakisin oman rt-kokemukseni osaltaan vahvistaneen omaa maanpuolustushaluani ja - tahtoani toimi myos kotimaisen maanpuolustuksen piirissa. Armeija ehka antaa sen kipinan mutta ei valttamatta sytyta viela tuleen mutta kun vuoden, kaksi, kolme "aseveljien" kanssa maailmalla temuaa niin tajuaa myos sen kotimaisen aspektin asiaan.

eli summa summarum:

henkilokohtaisesti olen loytanyt rt-hommien kautta myos kotimaisen mp-ajattelutavan asiaan jota muuten ei valttamatta olisi tullut ollenkaan.

Kuitenkaan en sano etta ei koskaan enaa vaikkakin pidan sita aika epatodennakoisena....
UNTAG1989-90, UNPROFOR1992-93, UNPROFOR1993-96, IFOR1996, SFOR1997, ECMM1999, UNMIK2000-04, ONUB2005-07, UNIFIL2007-08, EUMM2008-

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Kerran rt - aina rt?
« Vastaus #18 : 05/08/2006, 23:13:19 »
Älä nyt Paso vähättele, ainakin omasta mielestäni mielenkiintoisimpia ovat juuri ne kysymykset, joihin ei ole "oikeaa" vastausta. :)
-memento vivere-

Poissa Suttura

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 4930
    • KFOR 11/05-11/06 KFOR 06/08-11/08
Re: Kerran rt - aina rt?
« Vastaus #19 : 10/08/2006, 11:19:06 »
Eilen olin työn puolesta lounaalla erään entisen rt:n kanssa. Oli aikoinaan Kyproksella hommissa, ja muisteli kaiholla niitä aikoja  :) Eikä asiasta muuten olisi varmaan maininnut, mutta kun tuli puheeksi rauhanturvaaminen, sattuneesta syystä  ;D

Jotenkin kadehtittavaa, koenko itse elämässäni koskaan sellaista jonka muistan vielä kymmenien vuosien jälkeenkin kuin eilisen päivän?