Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 28/03/2024, 17:48:40

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Politiikka  (Luettu 77466 kertaa)

Poissa Marge

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12620
    • KFOR 4/04-5/05
Re: Politiikka
« Vastaus #20 : 14/04/2005, 11:37:32 »
Miten muut, äänestättekö?

Kerran oon jättänyt äänestämättä sen jälkeen kun äänestysoikeuden sain. Ja onhan tässä jo ehtiny reilun kymmenen vuoden aikana aika monet vaalit olla  :P

Politiikasta yleensä. Mä en kauheesti seuraa noin niinku yleisesti ottaen. Mutta tietysti sosiaalipuolen asiat kiinnostaa myös politiikan kannalta.
Fear never fixed anything.

Poissa Marge

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12620
    • KFOR 4/04-5/05
Re: Politiikka
« Vastaus #21 : 14/04/2005, 11:42:49 »

Kaikkihan ovat varmasti humanneet että puoluerajat nykypäivänä ovat varsin paljon hämärtyneet (dvs. hyvinvointvaltion säilyttäminen ja kehittäminen lienee kaikilla tavoitteena, keinotkin alkavat olla suht homogeenisella linjalla nykyään)

Mä oon kyllä tästä vähän eri mieltä... Mun mielestä Suomi alkaa oleen siinä vaiheessa, että voidaanko edes puhua hyvinvointivaltioista  ??? Ja varsinkaan sen kehittämisestä, ainakaan parempaan suuntaan...

Eikös se muuten ollut Niinistön valtiovarainministeriaikoina (korjatkaa, jos oon väärässä), kun perheiden tukia ja palveluita leikattiin isoilla saksilla. Että Niinistö pressaks... Never! :)
Fear never fixed anything.

Poissa BB

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 3522
  • EUFOR14
Re: Politiikka
« Vastaus #22 : 14/04/2005, 11:45:32 »
Joo, kyllä äänestän!
Yleensä (nuorta) naista, joten ehdokkaan valintaan vaikuttaa enemmän henkilö kuin puolue.
Vaalisloganeille en viitsi hirveästi painoarvoa antaa kun yhden ihmisen vaikutusmahdollisuudet eduskunnassa tai presidenttinä ovat kuitenkin rajalliset. Mutta antavathan ne aina osviittaa ehdokkaan arvostuksista ( ja todellisuudentajustakin joskus ;)).

Poissa BB

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 3522
  • EUFOR14
Re: Politiikka
« Vastaus #23 : 14/04/2005, 12:14:08 »


Mä oon kyllä tästä vähän eri mieltä... Mun mielestä Suomi alkaa oleen siinä vaiheessa, että voidaanko edes puhua hyvinvointivaltioista  ??? Ja varsinkaan sen kehittämisestä, ainakaan parempaan suuntaan...

Eikös se muuten ollut Niinistön valtiovarainministeriaikoina (korjatkaa, jos oon väärässä), kun perheiden tukia ja palveluita leikattiin isoilla saksilla. Että Niinistö pressaks... Never! :)

Niinistö oli valtionvarainministerinä sellaisessa sellaisessa suomessa johon toivottavasti ei ole paluuta. Tarkoitan siis juuri laman aikaista ja jälkeistä aikaa -> joten todellakin tukia ja palveluita leikattiin. Tämä tuskin johtuu yhden ihmisen henkilökohtaisista mieltymyksistä vaan siitä että valtiontalous oli aikas huonolla hapella (ja lamasta tuskin tarvitsee tämän enempää kenellekään kertoa ;)).

Presidentti on henkilö joka edustaa suomea YHDESSÄ valtioneuvoston kanssa ulkopoliittisissa asioissa (joissain asioissa vaadiaan jopa eduskunan suostumus). Presidentin valtaoikeudet ovat maassamme suppeat.

Hyvinvointivaltio on sellaisenaan jäkyttävän utopistinen käsite, täydellinen hyvinvointivaltio tuski koskaan toteuuu missään muodossaan. Jos hyvinvointivaltio (epätäydellinen) ajatellaan tavoitteeksi, niin mielestäni tätä tavoitetta ei ole unohdettu. Hyvinvointivaltion tarkoitushan ei ole suoltaa ihmisille ilmaista rahaa, vaan olla hädän hetkellä viimeisenä turvaverkkona. Jos yksittäisiä epäonnistumisia tarkastellaan, niin toki verkko näyttää aukolliselta - tukia puttuu lapsiperheiltä. opiskelijoilta, vammaisilta, työttömiltä, you name it.. Mutta kokonaisuutena tarkastellen uskon, että kaikesta huolimatta hyvinvointivaltion malli ei ole imaginaarinen vaan aktualisoituu tarvittaessa. Parantamisen varaa on ja meillä on tietysti pitkä matka totaaliseen hyvinvointivaliollisuuteen (hauammeko edes sitä?). Se että yhteiskunnastamme on tullut individuaalispainotteinen on järkyttävä piirre, mutta hyvinvointivaltiollisuutta se ei tietenkään estä.
Kuten huomaa, hyvinvointivaltio ei ole mikään helposti määriteltävissä oleva asia, sillä siihen voidaan liittää hyvinkin subjektiivisia odotuksia. Yksi tapa on tietysti verrata esim. meidän sosiaaliturvaamme,sairaanhoitoamme tai korkeakoulujamme muiden valtioiden vastaaviin, joilloin suomenki tilanteen saattaa nähdä aivan uudessa valossa.

Edit. ei ossoo kirjoittaa
« Viimeksi muokattu: 14/04/2005, 12:15:58 kirjoittanut BB »

minni

  • Vieras
Re: Politiikka
« Vastaus #24 : 14/04/2005, 12:29:35 »
Äänestänyt olen niin kauan kuin äänestysoikeus on minulla ollut. Ensimmäiset oli pressan vaalit -94.  :)

Poissa susakaro

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 13668
  • Muinaisjäännös
Re: Politiikka
« Vastaus #25 : 14/04/2005, 18:09:27 »

En jättäisi äänestämättä, koska jos ei äänestä niin on ihan turha myös valittaa. Eli äänestämällä hankin itselleni valitusoikeuden!  :P

Minulla käytössä samanlainen taktiikka ;)

Janica

  • Vieras
Re: Politiikka
« Vastaus #26 : 14/04/2005, 20:48:23 »
Minäkin äänestän aina. Ei muuten voi valittaa ja voipahan sanoa yrittäneensä!  ;)

Muutenkin seurailen asioiden kulkua, mutta julkisesti en halua mielipiteitäni tuoda esille, en edes lähimmille kavereille, koska halutaan kunnioittaa muiden mielipiteitä ja helposti sitten syntyy pilkunviilausta, jos omaa kantaa tuo liikaa esille...  :-\

Poissa Marge

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12620
    • KFOR 4/04-5/05
Re: Politiikka
« Vastaus #27 : 14/04/2005, 22:27:44 »
Niinistö oli valtionvarainministerinä sellaisessa sellaisessa suomessa johon toivottavasti ei ole paluuta. Tarkoitan siis juuri laman aikaista ja jälkeistä aikaa -> joten todellakin tukia ja palveluita leikattiin. Tämä tuskin johtuu yhden ihmisen henkilökohtaisista mieltymyksistä vaan siitä että valtiontalous oli aikas huonolla hapella (ja lamasta tuskin tarvitsee tämän enempää kenellekään kertoa ;)).

Presidentti on henkilö joka edustaa suomea YHDESSÄ valtioneuvoston kanssa ulkopoliittisissa asioissa (joissain asioissa vaadiaan jopa eduskunan suostumus). Presidentin valtaoikeudet ovat maassamme suppeat.

Hyvinvointivaltio on sellaisenaan jäkyttävän utopistinen käsite, täydellinen hyvinvointivaltio tuski koskaan toteuuu missään muodossaan. Jos hyvinvointivaltio (epätäydellinen) ajatellaan tavoitteeksi, niin mielestäni tätä tavoitetta ei ole unohdettu. Hyvinvointivaltion tarkoitushan ei ole suoltaa ihmisille ilmaista rahaa, vaan olla hädän hetkellä viimeisenä turvaverkkona. Jos yksittäisiä epäonnistumisia tarkastellaan, niin toki verkko näyttää aukolliselta - tukia puttuu lapsiperheiltä. opiskelijoilta, vammaisilta, työttömiltä, you name it.. Mutta kokonaisuutena tarkastellen uskon, että kaikesta huolimatta hyvinvointivaltion malli ei ole imaginaarinen vaan aktualisoituu tarvittaessa. Parantamisen varaa on ja meillä on tietysti pitkä matka totaaliseen hyvinvointivaliollisuuteen (hauammeko edes sitä?). Se että yhteiskunnastamme on tullut individuaalispainotteinen on järkyttävä piirre, mutta hyvinvointivaltiollisuutta se ei tietenkään estä.
Kuten huomaa, hyvinvointivaltio ei ole mikään helposti määriteltävissä oleva asia, sillä siihen voidaan liittää hyvinkin subjektiivisia odotuksia. Yksi tapa on tietysti verrata esim. meidän sosiaaliturvaamme,sairaanhoitoamme tai korkeakoulujamme muiden valtioiden vastaaviin, joilloin suomenki tilanteen saattaa nähdä aivan uudessa valossa.

Edit. ei ossoo kirjoittaa

Kyllä huomaa mikä BB:stä tulee isona  ;) Sait mut ihan sanattomaks, juristinalku  ;D
Fear never fixed anything.

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Politiikka
« Vastaus #28 : 15/04/2005, 02:10:28 »
Juu, tämä on selvästi BB:n aihe!  ;D

Tähän aikaan en pysty kommentoimaan muuta, kun että  pyrin äänestämään (ilman voin vaikuttaa VIELÄ vähemmän  :P). Joskus on tosin unohtunut.  ;)
-memento vivere-

Poissa BB

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 3522
  • EUFOR14
Re: Politiikka
« Vastaus #29 : 15/04/2005, 11:46:51 »


Kyllä huomaa mikä BB:stä tulee isona  ;) Sait mut ihan sanattomaks, juristinalku  ;D

Toivottavasti musta ei tuu kauheen isoa sitten... ;)