Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 20/04/2024, 02:40:36

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Siviilipalvelus/totaalikieltäytyminen  (Luettu 39055 kertaa)

Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Re: Siviilipalvelus/totaalikieltäytyminen
« Vastaus #120 : 23/08/2007, 20:56:43 »
MUOKS: nyt tajusin että tarkoititkin ilmeisesti vapautusta uskonnontunneista Jehovan todistajuuden perusteella.
Jep.
Ad astra per aspera!




Pallero

  • Vieras
Re: Siviilipalvelus/totaalikieltäytyminen
« Vastaus #121 : 23/08/2007, 21:14:31 »
No Jehovan todistajillahan on sitä niitten uskonnonopetusta ihan riittämiin valtakunnansaleissaan. Ymmärrän, että niitten ei tarvitse käydä kuulemassa uskontoa, johon ne ei usko.. Loogista...


Mä vaan oon niin onnellinen, että mun on aina annettu olla oma itseni. Vanhemmat ei oo ikinä painostaneet mua mihinkään. Jos olisin massasta poikkeava, niin tiedän, että mua rakastettaisiin. Melkein harmittaa, että olen vain tylsä heteronainen. No sentään nainen, etten mies.

Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Re: Siviilipalvelus/totaalikieltäytyminen
« Vastaus #122 : 23/08/2007, 21:58:34 »
No Jehovan todistajillahan on sitä niitten uskonnonopetusta ihan riittämiin valtakunnansaleissaan. Ymmärrän, että niitten ei tarvitse käydä kuulemassa uskontoa, johon ne ei usko.. Loogista...
Lukiossa käsitellään maailman uskontoja... Ei se sivistys jehovillekaan huonoa tee...

Mut keskustellaan uskonnoista jossain muussa ketjussa ja tässä tästä sivari-totaalikieltäytyjä aiheesta. :)
Ad astra per aspera!




Jartsa

  • Vieras
Re: Siviilipalvelus/totaalikieltäytyminen
« Vastaus #123 : 23/08/2007, 22:33:50 »
Tanlaa: Mutta mitäs jos laki sallii joillekin poikkeuksen uskonnon perusteella? Ja nähtävästi vain tämän yhden uskonnon kohdalla?
 

tämmönen laki on heti kumottava ja kaikki jehovan todistajat inttiin vaan.. ei kellenkään mitään poikkeuksia.. ( enkä nyt tässä tarkota mitn terveydellisiä seikkoja)
No saa-atana!!! (lainaus elokuvasta Siivoton juttu) Siinä on nainen, jolla on tolokun mielipiteet! Heti ropsahtaa lisäropsentteja tiiät kyllä missä liikkeessä käyessä, ja mitä huollattamassa...  ;)

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Siviilipalvelus/totaalikieltäytyminen
« Vastaus #124 : 01/10/2008, 15:02:00 »
Pääesikunta haluaisi kumota poikkeuslain, joka vapauttaa Jehovan todistajat asevelvollisuudesta.

"Ei meillä ole mitään intressiä saada tätä pientä ryhmää suorittamaan palvelusta, mutta laki on syrjivä, se asettaa ikäluokan nuoret epätasa-arvoiseen asemaan ja esimerkiksi YK:n ihmisoikeuskomitea huomauttaa asiasta joka toinen vuosi", perustelee komentajakapteeni Jyrki Kivelä Pääesikunnasta.

Lain kohtaloa pohditaan parhaillaan ministeriöiden välisessä toimikunnassa, jonka työ valmistuu marraskuussa, kertoo Ruotuväki-lehti.

Tähän asiaan ei sitten saatu mitään ratkaisua. Linkki.

Minusta kyllä kaikkia aseistakieltäytyjiä sopisi koskea samat säännöt. Siviilipalvelusta voisi kenties jotenkin kehittää/monipuolistaa? ???
-memento vivere-

Rakkikoira

  • Vieras
Vs: Re: Siviilipalvelus/totaalikieltäytyminen
« Vastaus #125 : 21/02/2009, 09:49:58 »
En minä painosta. Taivas on sininen. Maapallo on pyöreä. Äiti on aina oikeassa. Miehet käy armeijan. So simple.

Tässä on asia esitetty ja yksinkertaistettu hyvin  :)

Sivareita mä voin edes jollain tavalla, pikkiriikkisen, ihan hitusen verran ymmärtää. Jos on vässykkä niin on vässykkä.
Mutta nämä totaalikieltäytyjät elävät ihan omassa pilvilinnamaailmassaan, jossa tiivitaavit pomppii tekonurmella eikä hattivatteja ole olemassakaan.
Mutta tämä on aivan totta myös..

Näihin aiempiin kommenteihin on helppo yhtyä.

Itse kantahenkilökuntaan kuuluvana ja kouluttajana toimivana olen melkeenpä tyytyväinen, jos henkilö, joka ei koe kykenevänsä asepalvelukseen (syystä tai toisesta) valitsee mielummin sivarin tai aseettoman palveluksen. Ovat enimmäkseen risti ja riesa armeijassa, niin kanssapalvelijoille kuin kouluttajille... En henk.koht jaksa kuunnella nillittäviä poikasia, jotka kokevat kaiken käskemisen yksilönvapauden loukkauksena, metsässä on pimeää, märkää eikä puhelintakaan saa ladattua.. ja muutenkin kaikki "vapauden rajoittaminen" on kamalaa. Mielummin teen työtäni joukon kanssa, mikä pistelee reippain mielin eteenpäin ja välillä hammasta purren, mutta eteenpäin mennään ja "velvollisuudet" hoidetaan. Pääsääntöisesti saan olla tyytyväinen näkemääni  :)

Totaalikieltäytyjät... Iso Kyynel! En viitsi edes enempää kommentoida.

Vaikea olisi kuvitella, että mieheni olisi sivari...  :-\ Mutta pakko myöntää, etten asiaa ole kyllä juurikaan miettinyt, sillä eipä ole koskaan ollut ajankohtaista.
Kaipa olen vain elänyt uskossa: "Taivas on sininen. Maapallo on pyöreä. Äiti on aina oikeassa. Miehet käy armeijan. So simple."  ;D Enkä ole edes ajatellut, että minua lähestyvä mies olisi voinut jättää armeijan väliin  ::)
Jos joskus lapsia saan, niin toivon, että ainakin poika seuraa äitinsä (ja ilman muuta isänsä  ;) ) jalanjälkiä armeijaan  ;D

Suomi on vapaa maa, missä yksilöllä on valinnanvapaus. So be it. Tätä on kunnioitettava... Mutta jokainen voi miettiä, miksi (ja keiden ansiosta) Suomi on vapaa maa.