Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 20/04/2024, 00:34:25

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Kotimaisuus kunniaan!  (Luettu 3555 kertaa)

Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Kotimaisuus kunniaan!
« : 05/04/2012, 08:06:36 »
Herätti ajatuksia kotimaisuudesta Satakunnan Kansassa ollut kolumni "Ruuan pesu kotimaiseksi huijaa kuluttajaa". Kolumni käsitteli ruokaa, mutta miten koette muuten muilla tuotteilla vastaavan? Oletteko kokeneet tulleennen huijatuksi suomalaisiksi luulleissa tuotteissanne huomatessanne, että ne tehdäänkin ulkomailla?

Itse koin aikamoisena järkytyksenä että niinkin kotimaisena pidetty tuotemerkki, kuin Marimekko, valmistetaankin Virossa. Samoin monien ruokatuotteiden kohdalla olen samaan törmännyt. Ja näemmä aina ei voi luottaa pakkausmerkintöihinkään, joten miten ihmeessä sitten varmistua siitä, että ostaa aidosti kotimaista tuotetta, paitsi hakemalla sitä suoraan valmistajalta, esim. lihaa pientilalta tms?
« Viimeksi muokattu: 05/04/2012, 08:18:58 kirjoittanut IceQueen »
Ad astra per aspera!




Poissa Lilian

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 14913
  • KFOR 11/07-11/08
Vs: Kotimaisuus kunniaan!
« Vastaus #1 : 05/04/2012, 10:31:00 »
Kurjaahan se on että kotimaista tuotantoa on vähän, etenkin vaatteiden osalta. Niin se vaan ikävä kyllä menee että kustannus syyt ajaa viroon tai itään vaatteiden tuotannon. Jos tuotanto olis Suomessa niin veikkaanpa että hinnat olisivat sitä luokkaa että eipä niitä tavallinen tallaaja paljon ostelisi.


Poissa s^n^

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 10329
    • KFOR 05/07-05/08
Vs: Kotimaisuus kunniaan!
« Vastaus #2 : 05/04/2012, 11:04:05 »
Ite naureskelin joskus töissä tätä kotimaisuutta. Kun purkkiin laitettiin Saksasta tullutta tavaraa ja päälle lyötiin suomalaisuudesta kertova merkki. Mutta kun työ tehtiin Suomessa, niin se tavara siellä purkissakin muuttui saksalaisesta suomalaiseks.  :-X

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Vs: Kotimaisuus kunniaan!
« Vastaus #3 : 30/12/2012, 01:55:26 »
Myös Suomen Kuvalehdessä oli juttu aiheesta. Valmistettu ehkä Suomessa: sinivalkopesu saa tuotteet näyttämään kotimaisilta.

Itse olen ajatellut, että esim. vaatteissa kotimaisuus on harvinaisuus. Onhan Marimekolla Suomessakin tehtaita, mutta kankaat on valmistettu pääosin jossain muualla (jos en ole aivan väärässä). Ruoassa en kyllä luota mihinkään paketin kotimaisuusmielikuvia luovaan kuvaan tai vastaavaan, mutta toistaiseksi olen luottanut alkuperämerkintään (siis esimerkiksi lihatuotteissa kun on merkitty lihan alkuperämaa, teurastusmaa ja taitaa olla tuotteen valmistusmaakin vielä). Lähiruoka ja lähidesign on varmoja vaihtoehtoja, jos nimenomaan kotimaista haluaa.
-memento vivere-