Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 15/05/2024, 16:52:46

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Ihmeellinen suomen kieli  (Luettu 93560 kertaa)

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #70 : 21/06/2006, 22:11:43 »
Onko teille tuttu ilmaisu "mennä palliks"? :D
Eipä oo tuotakaan íkuna kuullut! ;D
Niin, se tarkoittaa sitä että törmää johonkin.

Mitäh. :o ;D Voiko tosiaan tarkoittaa? Tiedätkö, mistä sanonta on tullut?
-memento vivere-

Poissa myy79

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 13143
    • 04/04-05/05 Kosovo
Re: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #71 : 21/06/2006, 22:12:37 »
Onko teille tuttu ilmaisu "mennä palliks"? Se on mulle ihan arkipäiväinen sanonta, joka kummasti tuppaa aiheuttamaan hilpeyttä ihmisissä. :D

noh, ite käytän ehkä enemmän ilmaisua kävellä palliks..  :D mutta kuitenkin..  ;)





Poissa Katja

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 6745
Re: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #72 : 22/06/2006, 00:53:19 »
Onko teille tuttu ilmaisu "mennä palliks"? Se on mulle ihan arkipäiväinen sanonta, joka kummasti tuppaa aiheuttamaan hilpeyttä ihmisissä. :D

noh, ite käytän ehkä enemmän ilmaisua kävellä palliks..  :D mutta kuitenkin..  ;)

Hassu!  ;D En oo ikinä kuullu.. Ja jos oisin joskus kuullu, nii oisin varmaan sanonu et mitääh??  ;D

Jooppoliini

  • Vieras
Re: Jaadajaada IV
« Vastaus #73 : 22/06/2006, 12:14:45 »
Tuli tuosta vihta/vasta jutusta mieleen! Mitäpäs teidän mielestä tuima on? Suolasta vai suolatonta! :) Miusta se on ehdottomasti suolatonta.  :D

Joku ihminen voi näyttää tuimalta, siis olla tuima ilme, muttei se kyllä mitenkään voi liittyä suolaiseen/suolattomaan ruokaan...  ???

ehdottomasti samaa mieltä.. tuju on ehkä tutumpi, jos puhutaan suolaisesta/mausteisesta ruuasta

Poissa Maya

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 7390
  • KFOR 11/05-11/06
Re: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #74 : 22/06/2006, 12:18:59 »
Oulussa näitä ihmeellisyyksiä riittää...kuka matkustaa onnikalla tai on mennyt pokkitörmälle tai mölijään? Entäpä hurtuukit, monellako on viikattuna kaapissä?  ;D

Jooppoliini

  • Vieras
Re: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #75 : 22/06/2006, 12:26:03 »
Onko teille tuttu ilmaisu "mennä palliks"? Se on mulle ihan arkipäiväinen sanonta, joka kummasti tuppaa aiheuttamaan hilpeyttä ihmisissä. :D

noh, ite käytän ehkä enemmän ilmaisua kävellä palliks..  :D mutta kuitenkin..  ;)

"mennä palliks" kuulostaa ihan siltä että tarkotettais samaa kun "mennä v*tuiksi/päin seiniä/väärin" mutta ilmeisesti ei :D "kävellä palliks" taas ei mahdu mun pääkoppaani enää mitenkään päin ;D

Jooppoliini

  • Vieras
Re: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #76 : 22/06/2006, 12:30:51 »
Sattui kerran murun kanssa etelänreisulla.. Oli poikia jostain pohjoisesta samassa hotellissa ja ainoina suomalaisina lyöttäydyttiin toki yhteen ja kuljettiin kimpassa. I sitten yks kerta selitti jotain juttua ja kertoi että joku oli tullut jostain asiasta valittamaan eli itkemään eli poraamaan. Tyyliin "..sitten se tuli siihen viereen poraan jotain.." Pohjoisen pojat (Kajaanista kai?) molemmat katsoivat suu auki että mitä ihmettä toi nyt oikein selittää ja kysyivätkin että siis mitä teki?? I siihen että no tuli siihen mun viereen poraan, siis itkeen jostain asiasta, valittaan mulle.. Ilmeet kirkastu ja pojat sitten selvensi että heillä päin poraaminen on panemista/nussimista/yleisesti seksuaalista rynkyttämistä.. ;D Kyllä nauratti.

Poissa annevi

  • Koditar
  • Paatunut Koditar
  • *****
  • Viestejä: 842
Re: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #77 : 22/06/2006, 22:40:48 »
Sattui kerran murun kanssa etelänreisulla.. Oli poikia jostain pohjoisesta samassa hotellissa ja ainoina suomalaisina lyöttäydyttiin toki yhteen ja kuljettiin kimpassa. I sitten yks kerta selitti jotain juttua ja kertoi että joku oli tullut jostain asiasta valittamaan eli itkemään eli poraamaan. Tyyliin "..sitten se tuli siihen viereen poraan jotain.." Pohjoisen pojat (Kajaanista kai?) molemmat katsoivat suu auki että mitä ihmettä toi nyt oikein selittää ja kysyivätkin että siis mitä teki?? I siihen että no tuli siihen mun viereen poraan, siis itkeen jostain asiasta, valittaan mulle.. Ilmeet kirkastu ja pojat sitten selvensi että heillä päin poraaminen on panemista/nussimista/yleisesti seksuaalista rynkyttämistä.. ;D Kyllä nauratti.

 ;D ;D ;D

Poissa Katja

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 6745
Re: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #78 : 23/06/2006, 00:30:32 »
Sattui kerran murun kanssa etelänreisulla.. Oli poikia jostain pohjoisesta samassa hotellissa ja ainoina suomalaisina lyöttäydyttiin toki yhteen ja kuljettiin kimpassa. I sitten yks kerta selitti jotain juttua ja kertoi että joku oli tullut jostain asiasta valittamaan eli itkemään eli poraamaan. Tyyliin "..sitten se tuli siihen viereen poraan jotain.." Pohjoisen pojat (Kajaanista kai?) molemmat katsoivat suu auki että mitä ihmettä toi nyt oikein selittää ja kysyivätkin että siis mitä teki?? I siihen että no tuli siihen mun viereen poraan, siis itkeen jostain asiasta, valittaan mulle.. Ilmeet kirkastu ja pojat sitten selvensi että heillä päin poraaminen on panemista/nussimista/yleisesti seksuaalista rynkyttämistä.. ;D Kyllä nauratti.

 ;D ;D ;D

 :rotf:

Poissa Taru

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5647
  • Iloinen ex-leski
Re: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #79 : 26/06/2006, 23:28:05 »
Onko teille tuttu ilmaisu "mennä palliks"? Se on mulle ihan arkipäiväinen sanonta, joka kummasti tuppaa aiheuttamaan hilpeyttä ihmisissä. :D

noh, ite käytän ehkä enemmän ilmaisua kävellä palliks..  :D mutta kuitenkin..  ;)

Hassu!  ;D En oo ikinä kuullu.. Ja jos oisin joskus kuullu, nii oisin varmaan sanonu et mitääh??  ;D

Onkos se sama kävellä pahki johonkin? Mies ihmetteli kovasti tällaista ilmaisua.

Laihialla taas ajetaan mäkeen kun ajetaan ojaan tai muualle pois tieltä. Ihmettelin että mistä ne känniset aina niitä mäkiä löytää, ja miten sieltä muka on vaikea päästä pois?? ::)
Voi joutua itkemään vähän, jos on antanut kesyttää itsensä. -Antoine de Saint-Exupéry