Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 16/05/2024, 02:11:27

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Ihmeellinen suomen kieli  (Luettu 93779 kertaa)

Poissa kasu

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 3806
  • ota suklaakeksi, se helpottaa - tenavat
Vs: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #250 : 21/06/2011, 21:47:40 »
Meillä lapsoset käyttää -pahki- ilmaisua, pohjoisessa kasvaneita kun ovat, mulle ja miehelle sana tuli vasta heidän kautta tutuksi  ;D Hieman ihmetelttin kun tyty aikanaan apupyörillä oli ajanut pahki puuhun ja itkeskeli kun rapakaari nyt sitten rahisi??? WTH  ??? Ei ymmärrä mitä lapsonen selittää?
kasu 75

Poissa Maya

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 7390
  • KFOR 11/05-11/06
Vs: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #251 : 22/06/2011, 16:12:45 »
Meillä lapsoset käyttää -pahki- ilmaisua, pohjoisessa kasvaneita kun ovat, mulle ja miehelle sana tuli vasta heidän kautta tutuksi  ;D Hieman ihmetelttin kun tyty aikanaan apupyörillä oli ajanut pahki puuhun ja itkeskeli kun rapakaari nyt sitten rahisi??? WTH  ??? Ei ymmärrä mitä lapsonen selittää?

Ja minusta olisi hassua käyttää mitään muuta ilmaisua kun pahki, joten olen luullut sen olevan aivan yleistä suomea....kaikkea oppii kun vanhaksi elää  ;D

Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Vs: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #252 : 22/06/2011, 16:38:27 »
Meillä lapsoset käyttää -pahki- ilmaisua, pohjoisessa kasvaneita kun ovat, mulle ja miehelle sana tuli vasta heidän kautta tutuksi  ;D Hieman ihmetelttin kun tyty aikanaan apupyörillä oli ajanut pahki puuhun ja itkeskeli kun rapakaari nyt sitten rahisi??? WTH  ??? Ei ymmärrä mitä lapsonen selittää?

Ja minusta olisi hassua käyttää mitään muuta ilmaisua kun pahki, joten olen luullut sen olevan aivan yleistä suomea....kaikkea oppii kun vanhaksi elää  ;D
Mitä tuo pahki tarkoittaa?  ???
Ad astra per aspera!




Poissa Maya

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 7390
  • KFOR 11/05-11/06
Vs: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #253 : 22/06/2011, 16:45:50 »
Meillä lapsoset käyttää -pahki- ilmaisua, pohjoisessa kasvaneita kun ovat, mulle ja miehelle sana tuli vasta heidän kautta tutuksi  ;D Hieman ihmetelttin kun tyty aikanaan apupyörillä oli ajanut pahki puuhun ja itkeskeli kun rapakaari nyt sitten rahisi??? WTH  ??? Ei ymmärrä mitä lapsonen selittää?

Ja minusta olisi hassua käyttää mitään muuta ilmaisua kun pahki, joten olen luullut sen olevan aivan yleistä suomea....kaikkea oppii kun vanhaksi elää  ;D
Mitä tuo pahki tarkoittaa?  ???
Siis jos menee päin jotakin tai törmää johonkin niin menee pahki.  ;D kyllähän tämä on aivan selvää suomea   ;)

Janica

  • Vieras
Vs: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #254 : 22/06/2011, 17:13:01 »
Mä olen asunut Hämeessä, Savossa ja Varsinais-Suomessa enkä ole koskaan kuullut sanaa pahki..   ::) ;)

Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Vs: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #255 : 22/06/2011, 17:19:00 »
Meillä lapsoset käyttää -pahki- ilmaisua, pohjoisessa kasvaneita kun ovat, mulle ja miehelle sana tuli vasta heidän kautta tutuksi  ;D Hieman ihmetelttin kun tyty aikanaan apupyörillä oli ajanut pahki puuhun ja itkeskeli kun rapakaari nyt sitten rahisi??? WTH  ??? Ei ymmärrä mitä lapsonen selittää?

Ja minusta olisi hassua käyttää mitään muuta ilmaisua kun pahki, joten olen luullut sen olevan aivan yleistä suomea....kaikkea oppii kun vanhaksi elää  ;D
Mitä tuo pahki tarkoittaa?  ???
Siis jos menee päin jotakin tai törmää johonkin niin menee pahki.  ;D kyllähän tämä on aivan selvää suomea   ;)
Tääääh???!!! :D Pahki... Hih hih. Just just.

On tää suomen kieli jännää... :D
Ad astra per aspera!




Poissa Marge

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12620
    • KFOR 4/04-5/05
Vs: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #256 : 22/06/2011, 19:10:10 »
Mä kuulin pahki-sanan ensimmäisen kerran, kun se mun oululainen ystävä käytti sitä. Olin ihan että mitääääh  ??? ;D
Tiiättekö mikä on kompiainen? (oululaiset ei saa vastata  ;))
Fear never fixed anything.

Poissa Kinttunen

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5964
  • Unifil II 1/07-10/07
Vs: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #257 : 22/06/2011, 19:40:04 »
Minen tiennyt, että "pahki" sana on meidän murre sanastoa....olen aina luullut, että se on ihan yleisessä käytössä...Kaikkia sitä oppii kun tekee noita murre testejä...

Mitä nää höriset?? Siis eikö Oulun murre ookkaan koko Suomen ylleiskieltä??  :o Jos ei ole niin ainaki pitäs olla!!! Pölijää touhua tämmönen! ;D ;D






Ota riski, rakastu rauhanturvaajaan!

Poissa Maya

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 7390
  • KFOR 11/05-11/06
Vs: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #258 : 22/06/2011, 19:47:26 »
Minen tiennyt, että "pahki" sana on meidän murre sanastoa....olen aina luullut, että se on ihan yleisessä käytössä...Kaikkia sitä oppii kun tekee noita murre testejä...

Mitä nää höriset?? Siis eikö Oulun murre ookkaan koko Suomen ylleiskieltä??  :o Jos ei ole niin ainaki pitäs olla!!! Pölijää touhua tämmönen! ;D ;D
No kuule sano muuta!! Kyllä mää olin ihimeissäni, että mitä tämä tämmönen oikeen tarkottaa!!  ;D

Poissa Ulpu

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 16129
    • KFOR 00-01 EUFOR 05-06 MINURCAT 06-11/09 ISAF 09/13-
Vs: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #259 : 22/06/2011, 21:34:18 »
Mä oisin luullut, että pahki on sama kuin puhki. :)