Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 15/05/2024, 15:18:30

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Ihmeellinen suomen kieli  (Luettu 93533 kertaa)

Poissa Mirka

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5439
  • My kind of man <3
Re: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #80 : 08/07/2006, 11:43:18 »
Minä virutan astioita, kysyn ketä siellä oli (useimmiten kuitenkin kuka..). Syön puhtaasti suolatonta ruokaa, naapurin eskolla voi olla tuima ilme :P Jos kehtaan, asia ei nolota tai hävetä minua yhtään :)
Kehtaaminen sanan pohjoisemmassa merkityksessä alkaa olla jo tuttu. Yksi meidän ystävä on pohjoisesta kotoisin ja aina pitäis jotain kehdata tehdä ::) :P
Jos olen pihassa, olen kotona, mutta kuitenkin ulkoilmassa omalla tontilla.

Joskus ihmeteltiin ääneen länsisuomalaista ??? tapaa käyttää sanaa yhtäkkiä. 'Mä käyn yhtäkkii tuolla' Miksei voinut sanoa vain, että käyn tuolla... Itse siis nimenomaan käytän yhtäkkiä -sanaa korostamaan asian lyhytaikaisuutta.

isi- päätteet on ihan järkkyjä :-X :P Äidin miesystävä puhuu aina niin... Ja sitten käyttää muitakin omituisuuksia: Jos kertoo vaikka, että Kalle tulee tänne, niin sanoo, että Kallet tulee tänne ??? !!!


KFOR 11/04-11/05

Poissa Taru

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5647
  • Iloinen ex-leski
Re: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #81 : 08/07/2006, 12:47:48 »
isi- päätteet on ihan järkkyjä :-X :P Äidin miesystävä puhuu aina niin... Ja sitten käyttää muitakin omituisuuksia: Jos kertoo vaikka, että Kalle tulee tänne, niin sanoo, että Kallet tulee tänne ??? !!!

Käytetäänhän me muutkin loppukahdennuksia, esim. tule tänne! = tulet tänne. Helpottaa lausumista.

Puhuu ilmeisesti murretta, jossa loppukahdennus on laajentunut normikäyttöä edemmäs :)
Voi joutua itkemään vähän, jos on antanut kesyttää itsensä. -Antoine de Saint-Exupéry

Poissa soila

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5623
  • KFOR 05 :D
Re: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #82 : 30/07/2006, 12:12:13 »
Tuota käytetään myös Varsinais-Suomessa.

Siellä on myös se ärsyttävä -isi -pääte, josta onneksi ( ::)) olen päässyt eroon..

-Kattosiksä eilen kun telkkarista tuli...
-Joo, kattosin mä!



Turku-imperfekti on mielestäni aika kaamea, ja toivon, ettei se ikinä tartu minuun. ;D

Mää(ä) sanosin, ett... :-X


Tämä taas on aivan ymmärrettävää, vaikka en itse tuollaista murretta ole ikinä puhunutkaan:

Järjestäjät itse kertovat asiasta sivuillaan näin:
"RMJ kokko Raumamerem barttalls semssi nuari aikussi ihmssi, kon dykkäväp pittä lysti. Fiin paikk mere rannas, luanikka ihmse ja koko meining sopevaistem baragraafeittes kans yhdes. Ja ko viäl K-18 säänö ja oorderi ovas saank kiitost, nin gyll tämne juhl o semne, ett es snää stää koska unhotta voi."

Pikkuisen aikaa olin Raumalle muuton jälkeen pihalla kun tuollaista kuuntelin! ;D Vielä kun töissä on aika paljon "vanhoja Raumalaisia", jotka oikeasti puhuvat kovasti murteella toisin kuin nuoremmat. Ja kun nuottikin eroaa Härmän murteesta aika lailla, niin välillä ei tiedä, eikö kuullut vai ymmärtänyt. :P Kaikista yksinkertaisin outo lausahdus mikä jäi mieleen, oli "Es men!" Se ei varmasti ole ainakaan suomea. Et mene.
Ja kyllä ne tuntuvat käyttävän myös "mää kattosin että..." mikä kuulostaa huvittavalta.

Mutta kyllä niilläkin on joskus ihme ilmeitä, kun kuuntelevat mun melko voimakasta Härmän murretta. :rotf:
Onneksi U puhuu samalla murteella, niin ei katoakaan niin helposti. ;)


Ja nykyään tuo RMJ:stä kertova juttu alkaa olla ihan luettavissa! :o Mitä en ikinä olisi uskonut tänne muuttaessani. ::)
« Viimeksi muokattu: 30/07/2006, 12:13:53 kirjoittanut soila »
Life is not the amount of breaths you take, it's the moments that take your breath away.


Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #83 : 30/07/2006, 13:35:00 »
Kaikista yksinkertaisin outo lausahdus mikä jäi mieleen, oli "Es men!" Se ei varmasti ole ainakaan suomea. Et mene.

Kirjoitettuna näyttää todella oudolta, mutta kenenkään puheessa en varmaan edes ihmettelisi. ;D
-memento vivere-

Poissa Tara

  • Ylläpidon oikea käsi
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *****
  • Viestejä: 8125
  • Camp Koti KFOR 04/03-04/04, ISAF 08/07-08/08
Re: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #84 : 08/11/2006, 14:02:22 »
Mies aina jaksaa ihmetellä muutamia mun käyttämiä sanoja tai sanontoja..  :)

Tietääkö joku täällä mitä tarkoittaa lonsota, renklata tai lästiä?

Poissa yama

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 6119
  • KFOR 11/05 - 05/06
Re: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #85 : 08/11/2006, 14:05:46 »
Mies aina jaksaa ihmetellä muutamia mun käyttämiä sanoja tai sanontoja..  :)

Tietääkö joku täällä mitä tarkoittaa lonsota, renklata tai lästiä?

No yritetään, meni sitten syteen tai saveen! ;D 1. kuulostaa ihan kuin lumisota! ???   ;D 2. muuttaa mieltä tai vaihtaa ajatusta koko ajan 3. ???

Poissa rumin,mies syvästä etelästä

  • Hang-around-jäsen
  • Addikti-Koditar
  • *
  • Viestejä: 1908
  • UNIFIL 1987-1988 2Jk 9-51 Voimakone
Re: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #86 : 08/11/2006, 14:12:11 »
Renklata=ronata,kenkkuilla,ei toimi kunnolla
Voi olla että asia on niin.sillä harvoin asia ei ole millään lailla

Poissa Tara

  • Ylläpidon oikea käsi
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *****
  • Viestejä: 8125
  • Camp Koti KFOR 04/03-04/04, ISAF 08/07-08/08
Re: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #87 : 08/11/2006, 14:12:26 »
Mies aina jaksaa ihmetellä muutamia mun käyttämiä sanoja tai sanontoja..  :)

Tietääkö joku täällä mitä tarkoittaa lonsota, renklata tai lästiä?

No yritetään, meni sitten syteen tai saveen! ;D 1. kuulostaa ihan kuin lumisota! ???   ;D 2. muuttaa mieltä tai vaihtaa ajatusta koko ajan 3. ???

No ei ihan. Tai ainakaan mun/meidän perheen kielenkäytössä :)

Lonsota tarkoittaa vähän kuin lipsua kulkiessa jossain. Esim. hiekkatiellä on joskus sellaisia "minidyynejä", joiden päältä voi pyöränrengas/autonrengas/jalka lonsota. Tai talvella lumipolanteiden kohdalla tapahtuu lonsoamista.

Renklata on yleisimmin valojen sammuttelua/sytyttelyä eestaas. Tai jotain muuta vastaavaa. Voi olla vaikka jatkuvaa vaatteiden vaihtamista tai oven avaamista/sulkemista tms.
"Älä renklaa niitä valoja koko ajan".

Lästiä taas tarkoittaa jonkin esineen hipelöimistä, usein epätoivotusti, jää ehkä likaa tai muuten vaan jälkiä.
Yleisimmin meillä lapsille sanottuna: "lopeta se ikkunan lästiminen"
« Viimeksi muokattu: 08/11/2006, 14:14:29 kirjoittanut Tara »

Poissa yama

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 6119
  • KFOR 11/05 - 05/06
Re: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #88 : 08/11/2006, 14:22:54 »
Mies aina jaksaa ihmetellä muutamia mun käyttämiä sanoja tai sanontoja..  :)

Tietääkö joku täällä mitä tarkoittaa lonsota, renklata tai lästiä?

No yritetään, meni sitten syteen tai saveen! ;D 1. kuulostaa ihan kuin lumisota! ???   ;D 2. muuttaa mieltä tai vaihtaa ajatusta koko ajan 3. ???

No ei ihan. Tai ainakaan mun/meidän perheen kielenkäytössä :)

Lonsota tarkoittaa vähän kuin lipsua kulkiessa jossain. Esim. hiekkatiellä on joskus sellaisia "minidyynejä", joiden päältä voi pyöränrengas/autonrengas/jalka lonsota. Tai talvella lumipolanteiden kohdalla tapahtuu lonsoamista.

Renklata on yleisimmin valojen sammuttelua/sytyttelyä eestaas. Tai jotain muuta vastaavaa. Voi olla vaikka jatkuvaa vaatteiden vaihtamista tai oven avaamista/sulkemista tms.
"Älä renklaa niitä valoja koko ajan".

Lästiä taas tarkoittaa jonkin esineen hipelöimistä, usein epätoivotusti, jää ehkä likaa tai muuten vaan jälkiä.
Yleisimmin meillä lapsille sanottuna: "lopeta se ikkunan lästiminen"


Lonsota ja lästiä ovat kyllä ihan outoja!  :) Tuon renklata oon kyllä kuullut joskus! Varmaan isäntä on käyttänyt. Se kun on Tampereelta syntyisin!

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #89 : 08/11/2006, 17:19:52 »
Mies aina jaksaa ihmetellä muutamia mun käyttämiä sanoja tai sanontoja..  :)

Tietääkö joku täällä mitä tarkoittaa lonsota, renklata tai lästiä?

Nämä on sellaisia sanoja, jotka ymmärtäisi aivan hyvin asiayhteydessään, mutta näyttävät kovin oudoilta irrallaan. :)
-memento vivere-