Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 29/04/2024, 10:50:52

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Ihmeellinen suomen kieli  (Luettu 89335 kertaa)

Poissa Marge

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12620
    • KFOR 4/04-5/05
Re: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #40 : 19/06/2006, 18:53:38 »
Täällä Kanta-Hämeessä varmaan jossain muuallakin? käytetään ketä-sanaa joskus kuka-sanan tilalla. Eli näin: Ketä se oli?(=Kuka se oli?) Helsinkiläiset kaverit oli kerran ihan huuli pyöreenä, kun ei kuulemma niin voi sanoa  ;D
Fear never fixed anything.

Jartsa

  • Vieras
Re: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #41 : 19/06/2006, 19:08:11 »
Siis ärsyttävin ilmaisu suomenkieltä raiskattaessa!!!  :-X En voi sietää...

Poissa Outi

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 4203
Re: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #42 : 19/06/2006, 19:08:37 »
Mun kaveri, joka on kotoisin Pohjois-Suomesta, käyttää monesti sanaa jotta sillä paikalla, johon minä laitan sanan että. Oon huomannut, että täälläkin palstalla ainakin Tanlaa käyttää kans jotta-sanaa  :)

Janica

  • Vieras
Re: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #43 : 19/06/2006, 19:30:08 »
Täällä Kanta-Hämeessä varmaan jossain muuallakin? käytetään ketä-sanaa joskus kuka-sanan tilalla. Eli näin: Ketä se oli?(=Kuka se oli?) Helsinkiläiset kaverit oli kerran ihan huuli pyöreenä, kun ei kuulemma niin voi sanoa  ;D

Tuota käytetään myös Varsinais-Suomessa.

Siellä on myös se ärsyttävä -isi -pääte, josta onneksi ( ::)) olen päässyt eroon..

-Kattosiksä eilen kun telkkarista tuli...
-Joo, kattosin mä!


Poissa Katja

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 6745
Re: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #44 : 19/06/2006, 21:01:02 »
Siitä pihhaan jutusta..  :)

Kun K oli yläasteella ja jollain oli jääny kirjat kotiin.. Opettaja oli ilmeisesti uusi ja hän oli tietty kysyny, et missä ne kirjat on. Poika oli sanonu et pihassa (tarkoittaen kotona) nii ope oli alkanu huutaa, et mitä ne siellä pihalla tekee.  ;D

Ite en oo koskaan käyttäny pihassa ilmaisua, joka varmaan johtuu siitä kun oon kaupunkilainen ja kerrostalossa melkein aina asunu.  :) Maalla varmaan käytetään enemmän..

Poissa Taru

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5647
  • Iloinen ex-leski
Re: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #45 : 19/06/2006, 21:11:16 »
Täällä Kanta-Hämeessä varmaan jossain muuallakin? käytetään ketä-sanaa joskus kuka-sanan tilalla. Eli näin: Ketä se oli?(=Kuka se oli?) Helsinkiläiset kaverit oli kerran ihan huuli pyöreenä, kun ei kuulemma niin voi sanoa  ;D

Tämä ilmiö on tuttu myös Vaasan murteesta, ja inhoan sitä yli kaiken. Tietääkseni kyllä myös Helsingissä sanotaan "ketä lähtee messiin?", korvaa siis lähinnä monikkoa?

Joskus nuorena äitille selitin, että miksi kyseinen ilmiö on niin inhottava, sillä se johtaa myös väärinkäsityksiin:

Otetaan esimerkkilause: Clint Eastwood ampui sheriffiä.

Jos vaasalaiselta kysyy " Niin siis ketä ampui..?", vaasalainen vastaa: "No Clint Eastwood!!" :P
Voi joutua itkemään vähän, jos on antanut kesyttää itsensä. -Antoine de Saint-Exupéry

Poissa Katja

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 6745
Re: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #46 : 19/06/2006, 21:18:48 »

Jos vaasalaiselta kysyy " Niin siis ketä ampui..?", vaasalainen vastaa: "No Clint Eastwood!!" :P

 ;D

Poissa kasu

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 3806
  • ota suklaakeksi, se helpottaa - tenavat
Re: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #47 : 19/06/2006, 21:20:04 »
Täällä etelärannikolla kuulee myös melko rasittavaa sekakieltä. Paras esimerkki mikä miulle on sattunu vastaan oli kaverin puhelu toiselle ... " Är ni Baarissa?? No är ni kännissä också?". Hieman tuppas naurattaan  tuo kielten sekamelska. Asianosainen ei huomannu ko tilanteessa mitään kummallista...
kasu 75

Poissa myy79

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 13143
    • 04/04-05/05 Kosovo
Re: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #48 : 19/06/2006, 21:22:25 »
on se kyl jännä.. Savon rajamailla syntyneenä ja nuoruuden asuneena, Etelä-pohjanmaalla ja keski-suomessa opiskelleen ja nyt Kainuussa ollen kaikkien alueiden murteet taitaa sekottua mun puheissa välillä..  :o  ;) nopeesti sitä aina murteen oppi ja sukulaiset oli ihmeissään, ku toinen puhu eteläpohojalaasittan tms.. joitan sanontoja on jääny kyl mieleen...  ;D





Poissa Taru

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5647
  • Iloinen ex-leski
Re: Ihmeellinen suomen kieli
« Vastaus #49 : 19/06/2006, 21:24:34 »
Täällä etelärannikolla kuulee myös melko rasittavaa sekakieltä. Paras esimerkki mikä miulle on sattunu vastaan oli kaverin puhelu toiselle ... " Är ni Baarissa?? No är ni kännissä också?". Hieman tuppas naurattaan  tuo kielten sekamelska. Asianosainen ei huomannu ko tilanteessa mitään kummallista...

No joskus on vain pakko puhua näin jos ei satu muistamaan jotain sanaa ja vastapuoli kuitenkin ymmärtää suomeakin.. :)
Voi joutua itkemään vähän, jos on antanut kesyttää itsensä. -Antoine de Saint-Exupéry