Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 29/04/2024, 02:19:52

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Bosnia  (Luettu 34945 kertaa)

Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Re: Bosnia
« Vastaus #90 : 14/11/2007, 13:27:03 »
Ei kai mieskään saa olla lomilla toimipaikka maassa. Ainakin minulla on semmoinen käsitys.
No eipä nuo balkanin maat kovin kaukana toisistaan oo, jos naapurin puolelle menee...
Ad astra per aspera!




Poissa Tara

  • Ylläpidon oikea käsi
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *****
  • Viestejä: 8125
  • Camp Koti KFOR 04/03-04/04, ISAF 08/07-08/08
Re: Bosnia
« Vastaus #91 : 14/11/2007, 13:30:11 »
Kuten jo totesin edellisellä sivulla. Suosittelen Kroatiaa! Kaunis maa. Löytyy kaupunkia, vähän maaseudumpaa. Kivoja taloja ja huoneistoja. Sinne lentää täältä helposti ja nopeasti.

anneaiti

  • Vieras
Re: Bosnia
« Vastaus #92 : 14/11/2007, 13:40:52 »
Kroatian ja Slovenian välillä mietitään. On tässä vielä aikaa. Mua vaan pelottaa, jos saan vaikka töitä, niin ei oo ihan niin helppoa..  :-[ Oon nyt siis kotona vielä 1.4. saakka lasten kanssa ja sitten saattaa olla töitä tiedossa. Töihin kyllä haluaisin, ei siinä.

Mutta Kroatia kyllä kuulostaa hyvältä..

Poissa Tara

  • Ylläpidon oikea käsi
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *****
  • Viestejä: 8125
  • Camp Koti KFOR 04/03-04/04, ISAF 08/07-08/08
Re: Bosnia
« Vastaus #93 : 14/11/2007, 13:42:57 »
Kroatian ja Slovenian välillä mietitään. On tässä vielä aikaa. Mua vaan pelottaa, jos saan vaikka töitä, niin ei oo ihan niin helppoa..  :-[ Oon nyt siis kotona vielä 1.4. saakka lasten kanssa ja sitten saattaa olla töitä tiedossa. Töihin kyllä haluaisin, ei siinä.

Mutta Kroatia kyllä kuulostaa hyvältä..

Sloveniassa käytiin kotimatkalla. Oli kyllä hieno maa. Ja todella siisti. Silloin (kevät 2004) vielä edullinenkin. Sinne haluaisin takaisin.
Kroatiassa oltiin yksi yö. Ihan yhtä hieno maa sekin. Eli ei muuta kuin reissua suunnitteleen jompaan kumpaan.

Poissa Lua

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 7896
  • EUFOR (Althea) 09/05-12/06
Re: Bosnia
« Vastaus #94 : 14/11/2007, 13:44:19 »
En tähän nyt viittis ihan kylää laittaa, joten en nyt sit kysele enempää noista oloista.

Mutta, ootteko matkustellu sieläpäin. Meillä on haaveena koko perheen reissu jonnekin Balkkanille miehen siellä ollessa. Ajatus oli, että vuokrataan talo ja auto jostain ja ajellaan ja katellaan. Mutta mitä kivaa Bosniassa on. Ja saako turvaajien perheet tulla lomalle samaan maahan?
Vapaa maahan Bosnia on, niin kyllähän perhe voi mennä sinne lomailemaan. Tietysti miehellä pitäis varmaan sitten samaan aikaan olla lomaa, koska he ei kai saa lähteä leiristä kovin vapaasti pois ja eivät saa viettää yötä muualla (tai ehkä siihen tarvitaan jonkinlainen lupa) ja kuten lonely sanoi niin eivät kai saa olla samassa maassa lomilla. Minä matkustin viime syksynä Suomesta Kroatiaan ja M tuli Bosniasta myös sinne. Siellä sitten lomailimme ja vuokrasimme auton ja kävimme Bosniankin puolella yhden päivän reissulla Mostarissa (niin että kyllä se mies tavallaan oli yhden päivän lomastaan siellä samassa maassa). Suosittelen Kroatiaa :). Ja teidänhän kannattaa lähteä sinne reissulle sitten ennen 1.4, niin ei tarvitse sumplia töistä sen vuoksi vapaata jos epäilet että se voisi olla hankalaa.

Omaa mielipidettäni Bosniassa elosta ja olosta: alue on ollut rauhallinen, joten turvallisuus jne. seikkoja ei kannata stressata ja pelätä. Yhteydenpitomahdollisuudet ovat Suomeen verrattavissa; kännykkä toimii (ihan kaikkilla operaattoreilla ei taida olla yhteistyökumppania) ja samoin netti ja Skype. Yhteydenpito ei ole ainakaan välineiden puutteesta kiinni.

Omasta leskiajastani: suhtauduin reissuun samalla tavalla kuin jos mieheni olisi ollut työkeikalla vaikkapa Nokian leivissä esim. Saksassa. En siis ottanut stressiä sijainnista enkä tehtävien luonteesta. Leskiaika oli mulle silleen eri tavalla vaikeeta että en hirveesti ikävöinyt ja pärjäsin ihan mainiosti mutta meillä oli välillä muita ristiriitoja. Niitä on tietysti aina vaikeampi selvittää välimatkan päästä.

Tulijaisista: mun leskiajoista on jo vuosi ( :o :o) aikaa joten kannattaa kysyä mieheltäsi että mitä nykyisin esim. leiristä voi ostaa. Muutama vinkki kuitenkin: Marimekkoa kannattaa pyytää, suklaata, viiniä, ja muistaakseni tais Kalevala Korujakin saada.

Kysy rohkeasti jos tulee muuta kysymistä mieleen, kuten on jo tällä foorumilla todettu niin mäkin olin alussa ihan vihreä, ja olen rehellisesti sanottuna sitä vieläkin.

anneaiti

  • Vieras
Re: Bosnia
« Vastaus #95 : 14/11/2007, 13:54:42 »
Mä tuota vähän ihmettelin, että ihmiset tilaa Marimekkoa tuliaisiksi. Siis onko siellä leirissä joku kauppa, jossa on verovapaana Suomi-roinaa?

Oikeesti mua kiinnostaa enemmän paikallisen kulttuurin tuotteet.. Mutta onko siellä miten paikallista käsityöläisyyttä? Vai meneekö ihmisten energia vielä perus-toimeentuloon? Ja kankaat ym. kiinnostaa paljon.

Ja en mä siis oo sinne Bosniaan tunkemassa miestä vahtimaan.  ;) Ymmärrän, että mies on töissä siellä ja sitten kun on lomat on vapaalla. Ja ajatus oli kyllä, että ollaan lasten kanssa vaikka pari viikkoa reissussa ja mies on siitä sen vaikka viikon meidän kanssa. Riippuen miten lomia saa.

Näihin kysymyksiin osaa varmasti se oma mies vastata parhaiten, kunhan siine paikan päälle pääsee. Mutta oon vaan aika malttamaton luonne.

Ja tuosta reissailusta. Oon ihan innoissani tuosta reisssusta. Me ollaan aina tykätty matkustella, mutta nyt ollaan jumitettu kotona jo kauan, kun lapset on aika pieniä. Nyt olis ihana päästä tuonne, kun on näin hyvä mahdollisuus ja lapsetkin alkaa olla sen verran isompia, että kaikki on helpompaa.


Poissa Lua

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 7896
  • EUFOR (Althea) 09/05-12/06
Re: Bosnia
« Vastaus #96 : 14/11/2007, 16:03:36 »
Mä tuota vähän ihmettelin, että ihmiset tilaa Marimekkoa tuliaisiksi. Siis onko siellä leirissä joku kauppa, jossa on verovapaana Suomi-roinaa?

Oikeesti mua kiinnostaa enemmän paikallisen kulttuurin tuotteet.. Mutta onko siellä miten paikallista käsityöläisyyttä? Vai meneekö ihmisten energia vielä perus-toimeentuloon? Ja kankaat ym. kiinnostaa paljon.

Onhan siellä. En ole ihan varma mikä se kauppa oli, mutta jostain takaraivon kolkasta tulee mieleen sellainen kuin Jenkki Pexi tms... ???. Mutta kyllä sun mies sen löytää.

Mulle tuli sama juttu mieleen kun kirjoitin tuota tulijaislistaa sulle, että paljon enemmän olisi kyllä kiinnostanut paikalliset tulijaiset. Bosnia ei kuitenkaan ole mikään mahdoton takapajula, että kyllä siellä tavaraa on saatavilla. Mutta en osaa sanoa mitä paikallisia tuotteita voisi toivoa. Mä sain paikallista pontikkaa, sitä en suosittele :).

Poissa Ulpu

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 16129
    • KFOR 00-01 EUFOR 05-06 MINURCAT 06-11/09 ISAF 09/13-
Re: Bosnia
« Vastaus #97 : 14/11/2007, 18:46:46 »
Mä tuota vähän ihmettelin, että ihmiset tilaa Marimekkoa tuliaisiksi. Siis onko siellä leirissä joku kauppa, jossa on verovapaana Suomi-roinaa?

Vuosi sitten, kun munkin mies kotiutui Bosniasta vuosi sitten niin silloin Marimekon myynti Peksissä eli kenttäkaupassa oli loppumassa... En sit tiedä miten on tällä hetkellä. Ja toki muiden maiden Pekseissä (kiva sana..) on myös kaikkea ulkomaista roinaa, Lua jo jenkki-peksin mainitsikin. Marimekon lisäksi mä sain hajuvettä, namia, Tigin hiustuotteita, sykemittarin ja mitäs muuta...

Me tehtiin myös reissu Kroatiaan ja Kroatiaa voin suositella minäkin. Mä tykkäsin kovasti, olitiin Trogirissa ja Dubrovnikissa.

Poissa Malla

  • Koditar
  • Super-Koditar
  • ***
  • Viestejä: 314
  • KFOR EUFOR
Re: Bosnia
« Vastaus #98 : 14/11/2007, 20:33:51 »
Joo,px:n toiminta suomalaisilla on aika nihkeetä.Pääasiassa äijille tarvikkeita ja sitten tilausperiaatteella jotain myös muulle perheelle.Eli noista ulkomaisista pekseistä tuliaiset pääsääntöisesti tulee.Mutta kyllä paikallisista marketeistakin löytyy kräsää kotiin kannetavaksi.Esim.lastentarvikkeet on aika edullisia.


Lomalle Bosniaan voi toki mennä,muta varmaan järkevä yhdistää vaikka tuollaiseen täällä jo suositeltuun Kroatian matkaan.Istria on kuulemma kaunista seutua.
Kokemusta kertyy siten ettei lue käyttöohjetta ensin.

Poissa Malla

  • Koditar
  • Super-Koditar
  • ***
  • Viestejä: 314
  • KFOR EUFOR
Re: Bosnia
« Vastaus #99 : 22/11/2007, 19:46:44 »
Se on sitten taas se aika vuodesta kun nuo Balkkanin lennot ovat alttiita muutoksille.Ei pelkästään lennot Kosovosta vaan tietysti myös Bosnian lennot saattaa myöhästyä ja muuttua reippaastikkin sääolosuhteiden takia.Kuten tänään ja eilen.

Eksoottista.
Kokemusta kertyy siten ettei lue käyttöohjetta ensin.