Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 11/05/2024, 16:13:03

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Rasismia?  (Luettu 70852 kertaa)

minni

  • Vieras
Re: Rasismia?
« Vastaus #180 : 05/07/2006, 18:45:37 »
Ei kai sita jokaista lausahdusta tarvitse ihan henkilokohtaisesti ottaa....  :P

Ei niin. Tavallaan tuossa yllä nauroin itselleni ja kireälle pipolleni.  ;D

Muuhun keskusteluun viitaten, ei kai täällä kukaan mitään leimoja jaa, vaan tämä on keskustelu, jossa on yhtä monta mielipidettä, kun on osallistujaa. ;)

Minä olen tutkinut ihmisoikeusjärjestöjen sivuja ja kyllä niissä kovasti puhutaan sen puolesta, että kaikki olisivat samanarvoisia, eikä syrjittäisi vähemmistöjä tai eri kulttuurien edustajia. Ja tottakai myös pyrkivät vähentämään näitä ihmisoikeusrikkomuksia, joita tapahtuu koko ajan ja joka paikassa, vaikka ei pitäisi.   :'(

Poissa Tara

  • Ylläpidon oikea käsi
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *****
  • Viestejä: 8125
  • Camp Koti KFOR 04/03-04/04, ISAF 08/07-08/08
Re: Rasismia?
« Vastaus #181 : 05/07/2006, 19:31:29 »
Täällä kun on muutama maininnut ihmisoikeudet ja sen, että eivät hyväksy niiden rikkomista, mutta se ei liity rotuihin tms.

Ovatko ne ihmisoikeudet sitten universaaleja? Ja kuka ne saa määritellä?

Voisin kuvitella, että eri kulttuurit/uskonnot näkevät ihmisoikeudet eri lailla. Ja pitävät omia oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan oikeina ja hyvinä.

Miten mulla on sellainen pieni aavistus, että ne ihmisoikeudet mistä tässäkin keskustelussa puhutaan, ovat meidän ns. länsimaalaisten luomia?
Ja jos ne ovat ne oikeat ihmisoikeudet, niin eikös silloin tavallaan olla hyväksymättä niitä kulttuureja, joissa ihmisoikeudet katsotaan toisenlaisiksi?

Ja etukäteen jo voin sanoa, että tähän ei kannata vastauksena googlettaa YK:n ihmisoikeusartikloja yms ;)
Olen ne kyllä lukenut.

Ihan omia pohdintoja kiitos :)

Poissa Tara

  • Ylläpidon oikea käsi
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *****
  • Viestejä: 8125
  • Camp Koti KFOR 04/03-04/04, ISAF 08/07-08/08
Re: Rasismia?
« Vastaus #182 : 05/07/2006, 19:34:04 »
Minä olen tutkinut ihmisoikeusjärjestöjen sivuja ja kyllä niissä kovasti puhutaan sen puolesta, että kaikki olisivat samanarvoisia, eikä syrjittäisi vähemmistöjä tai eri kulttuurien edustajia.

Saako enemmistöä syrjiä?

Entäs se asia, kun täällä on tullut esiin, että tämä ns. valkoinen länsimaalainen ihminen alkaa olla vähemmistö maailmassa?


*lähtee nyt kyselylinjalle ja toivoo, että vastauksena tulee hyviä omia pohdintoja eikä esim. googlen löytämiä tekstejä*

Jooppoliini

  • Vieras
Re: Rasismia?
« Vastaus #183 : 05/07/2006, 19:58:26 »
Minä olen tutkinut ihmisoikeusjärjestöjen sivuja ja kyllä niissä kovasti puhutaan sen puolesta, että kaikki olisivat samanarvoisia, eikä syrjittäisi vähemmistöjä tai eri kulttuurien edustajia.

Saako enemmistöä syrjiä?


Musta tossa zatun aiemmin lainaamassa tekstissä oli hyvin sanottu että kaikille on tarkoitettu joku alue, jolla elää. Ei siis ole mun mielestä syrjintää ollenkaan, vaan elämistä siten, että tiedostetaan erilaisuus ja eletään sen mukaan. Nyt tulee todella hullunkurinen assosiaatio ;D ..mutta FreudMarxEngels&Young (menikähön oikein?) nimisen yhtyeen yhdessä biisissä sanotaan "tasa-arvohan on silkkaa jumalan pilkkaa"joo tiedän että se biisi on ihan herja ja tosi "rastinen" mitä se sitten tarkoittaakin ja jos ajattelee asiaa, niin mikäli oletettu jumala on luonut jokaisen omalle alueelleen jostain syystä, niin eikö ole loukkaavaa lähteä mixailemaan tätä luomusta?

Ja sitten toiselta kantilta, kun mun jumalaan uskomiseni on siinä kantuvilla, niin jos jokainen ihmisrotu/ihmislaatu/erilainen ihmistyyppi on kehittynyt tietyllä alueella tietynlaiseksi, eikö ne ominaisuudet ole silloin tarkoitettu juurikin sille alueelle? Eli siis sitähän mä tässä koitan selittää, että sille on syy, että ollaan erilaisia ja eri paikoissa.

Ja nämä taas ei mun mielestä liity ihmisoikeuksiin mitenkään ja kuten Tara totesi, niistäkin on aika monen moisia käsityksiä..

minni

  • Vieras
Re: Rasismia?
« Vastaus #184 : 05/07/2006, 20:19:21 »
Minä olen tutkinut ihmisoikeusjärjestöjen sivuja ja kyllä niissä kovasti puhutaan sen puolesta, että kaikki olisivat samanarvoisia, eikä syrjittäisi vähemmistöjä tai eri kulttuurien edustajia.

Saako enemmistöä syrjiä?

Luitko ihan oikeasti ne ihmisoikeusjärjestöjen sivut?  ::) Ketään ei saa syrjiä.

Yritin itse kertoa sitä, että tämän keskustelun innoittamana olen miettinyt sitä, että miksi eri kulttuureissa niitä ihmisoikeuksia rikotaan jatkuvasti ja miksi ne kulttuurit katsovat rikkomukset oikeutetuiksi. Vastausta en ole löytänyt, vaan jatkan pohdintaa.  Ja mietin sitä, että kun olen hyvin suvaitsevainen, oletetaanko minun suvaitsevan myös kaiken mahdollisen kulttuurien/uskonnon nimissä tehtävän?  ::) Tuolla aikaisemmin viittasin siihen, että en hyväksy.

Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Re: Rasismia?
« Vastaus #185 : 05/07/2006, 20:24:42 »
No, faktaahan on, että aina syrjitään jotain ihmisryhmää tai ihmistä.

Ei varmasti ikinä tule olemaan tilannetta, jolloin maailmassa olisi tilanne, ettei minkään asteista rasismia olisi...

Oli kyse sitten ikä-, sukupuoli-, tai roturasismista.
Ad astra per aspera!




Poissa Tara

  • Ylläpidon oikea käsi
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *****
  • Viestejä: 8125
  • Camp Koti KFOR 04/03-04/04, ISAF 08/07-08/08
Re: Rasismia?
« Vastaus #186 : 05/07/2006, 20:27:43 »
Yritin itse kertoa sitä, että tämän keskustelun innoittamana olen miettinyt sitä, että miksi eri kulttuureissa niitä ihmisoikeuksia rikotaan jatkuvasti ja miksi ne kulttuurit katsovat rikkomukset oikeutetuiksi. Vastausta en ole löytänyt, vaan jatkan pohdintaa.  Ja mietin sitä, että kun olen hyvin suvaitsevainen, oletetaanko minun suvaitsevan myös kaiken mahdollisen kulttuurien/uskonnon nimissä tehtävän?  ::) Tuolla aikaisemmin viittasin siihen, että en hyväksy.

Oletko törmännyt siihen ilmiöön (josta täälläkin on puhuttu), että jos kerrot ettet hyväksy joitain asioita jossain kulttuurissa/uskonnossa, niin sinua pidetään rasistina tms?
Tai, jos satut huomauttamaan jostain arkisesta asiasta ulkomaalaiselle, niin pidetään rasistina?

Muoks. tämä kysymys juuri nyt tuli mieleen, kun muistelin omia tuon suuntaisia kokemuksia. Esim. kun en suostunut ottamaan vastaan erään marokkolaisen miehen tarjoamaa juomaa, hän rupesi nimittelemään rasistiksi. Tai kun huomautin romanimiestä siitä, että päiväkodin eteen ei ole soveliasta ajaa autolla (kävelytie), kun tulee hakemaan lastaan, niin nimitteli rasistiksi.
Useita samantapaisia tapauksia on tullut vastaan.
« Viimeksi muokattu: 05/07/2006, 20:31:58 kirjoittanut Tara »

minni

  • Vieras
Re: Rasismia?
« Vastaus #187 : 05/07/2006, 20:36:55 »

Oletko törmännyt siihen ilmiöön (josta täälläkin on puhuttu), että jos kerrot ettet hyväksy joitain asioita jossain kulttuurissa/uskonnossa, niin sinua pidetään rasistina tms?
Tai, jos satut huomauttamaan jostain arkisesta asiasta ulkomaalaiselle, niin pidetään rasistina?

Muoks. tämä kysymys juuri nyt tuli mieleen, kun muistelin omia tuon suuntaisia kokemuksia. Esim. kun en suostunut ottamaan vastaan erään marokkolaisen miehen tarjoamaa juomaa, hän rupesi nimittelemään rasistiksi. Tai kun huomautin romanimiestä siitä, että päiväkodin eteen ei ole soveliasta ajaa autolla (kävelytie), kun tulee hakemaan lastaan, niin nimitteli rasistiksi.
Useita samantapaisia tapauksia on tullut vastaan.


Omalla kohdallani en ole törmännyt ja tiedän syynkin (ja valtaosa voorumilaisista tietää. );)

Mutta tuohon ilmiöön olen törmännyt kyllä. Esim. juuri asiakkaiden kohdalla sellainen fiilis tulee helposti, eikä se ole kivaa, kun yritän palvella kaikkia tasapuolisesti. 

Ymmärrän kuitenkin oikein hyvin, mitä tarkoitat. :)

Poissa Tara

  • Ylläpidon oikea käsi
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *****
  • Viestejä: 8125
  • Camp Koti KFOR 04/03-04/04, ISAF 08/07-08/08
Re: Rasismia?
« Vastaus #188 : 05/07/2006, 20:44:32 »
Omalla kohdallani en ole törmännyt ja tiedän syynkin (ja valtaosa voorumilaisista tietää. );)

Sen takia kysyinkin juuri sun viestin kohdalla :)

point

  • Vieras
Re: Rasismia?
« Vastaus #189 : 05/07/2006, 21:02:49 »
Mä olen nyt ihan kauhee, mut kaivoin nykysuomen sanakirjasta sanan neekeri ja mitäpä siellä luki:

neekeri 6  (joidenkin mielestä halv.) negridiseen rotuun kuuluva hyvin tummaihoinen ihminen, mustaihoinen, musta. Afrikan neekerit. Bantuneekeri.
 Kuv. (yhteiskunnallisesti) syrjitystä ryhmästä. Naisetko yhteiskunnan neekereitä?
  •

 ::) ::)