Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 11/05/2024, 12:36:44

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Rasismia?  (Luettu 70795 kertaa)

Poissa Anna 1.0

  • Koditar
  • Paatunut Koditar
  • *****
  • Viestejä: 1223
  • KFOR 04-05
Re: Rasismia?
« Vastaus #80 : 29/06/2006, 22:37:31 »

Mutta olkoon, tarkoitin, että oma tapa ajatella ja toimia ei välttämättä ole se ainoa oikea. :) Ja jos vaikka jossain tapauksessa olisikin, myös sen oman kulttuurin käytänteitä ja arvoja saattaa olla terveellistä kyseenalaistaa.

zatu on minun idoli  :D.

point

  • Vieras
Re: Rasismia?
« Vastaus #81 : 29/06/2006, 23:02:01 »
Pakko sanoa, että tarkoitat sivistyksellä siis länsimaista sivistystä. ;) Siinä on tietty puolensakin. Ja vastaavasti täällä päin olisi varmasti jotain opittavaa "ählymeinigistä" ja muista vastaavista. ;D

Varmasti kaikista kulttuureista on paljon opittavaa. Tavalla tai toisella. Mutta joka tapauksessa ne muut kulttuurit on hyväksyttävä.
Rasismia syytetään aina kun jokin väestöryhmä ei sopeudu länsimaisiin yhteiskuntiin. Kuitenkin kiinalaiset ja intialaiset menestyvät USA:ssa ja Britanniassa hyvin, monessa suhteessa jopa valkoisia paremmin. Afrikkalaiset ja arabimuslimit taas eivät sopeudu mihinkään maahan. Näiden väestöryhmien väliset erot esim. koulutustasossa ovat huomattavat. Tämä kielisi jälkimmäisten ryhmien heikosta kyvystä tai motivaatiosta pärjätä länsimaisessa yhteiskunnassa, tai molemmista. Tästä kielisi myös afrikkalaisten ja arabien korkeat rikollisuusluvut.  :-\

Poissa Ville

  • Hang-around-jäsen
  • Paatunut Koditar
  • *
  • Viestejä: 940
  • järjestöpäällikkö
Re: Rasismia?
« Vastaus #82 : 29/06/2006, 23:16:11 »
Mausteeksi voin tähän keskustellun kertoa sen, että yksi lapsuuden hyvä ystäväni (tutustuimme kun olin seitsemänvuotias)on kotoisin Senegalista. Hän, Hassi (Hassim), on maisteri ja taitaa ainakin kahdeksan kieltä sujuvasti ja oli aikoinaan suomen mestaruustason uimari.. Veljensä Kalle (Karim)  asustelee nykyisin käsittääkseni saksassa kun oli aikoinaan maailman luokan pyöräilijä. Molemmat ja koko sisarusparvi erittäin lahjakkaita henkilöitä joita kunnioitan hyvin paljon.

Rauha tarvitsee tekijänsä - Suomen Rauhanturvaajaliitto ry

point

  • Vieras
Re: Rasismia?
« Vastaus #83 : 29/06/2006, 23:23:56 »
Mausteeksi voin tähän keskustellun kertoa sen, että yksi lapsuuden hyvä ystäväni (tutustuimme kun olin seitsemänvuotias)on kotoisin Senegalista. Hän, Hassi (Hassim), on maisteri ja taitaa ainakin kahdeksan kieltä sujuvasti ja oli aikoinaan suomen mestaruustason uimari.. Veljensä Kalle (Karim)  asustelee nykyisin käsittääkseni saksassa kun oli aikoinaan maailman luokan pyöräilijä. Molemmat ja koko sisarusparvi erittäin lahjakkaita henkilöitä joita kunnioitan hyvin paljon.



Onneksi näitäkin on! Itsekin tunnen muutaman todella fiksun kaverin, joiden synnyinmaa löytyy tuolta kuumasta Afrikasta. Olivat opiskelleet jo siellä asuessaan yliopistossa.

Yhtään hullumpi kaveri ei ole Heikki Lampela, joka on syntyjään romaani. Hänestä tuli muutama vuosi sitten aivan mahtava dokkari. Sanoi silloin, että 50% hänen langettamista tuomioista kohdentui vähemmistöryhmiin. (Toki pienemmästä ryhmästä on helpompi osoittaa syyllinen kuin isosta massasta.)

Poissa Lua

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 7896
  • EUFOR (Althea) 09/05-12/06
Re: Rasismia?
« Vastaus #84 : 29/06/2006, 23:24:52 »

Mutta olkoon, tarkoitin, että oma tapa ajatella ja toimia ei välttämättä ole se ainoa oikea. :) Ja jos vaikka jossain tapauksessa olisikin, myös sen oman kulttuurin käytänteitä ja arvoja saattaa olla terveellistä kyseenalaistaa.

zatu on minun idoli  :D.
Ja minun  :D

point

  • Vieras
Re: Rasismia?
« Vastaus #85 : 29/06/2006, 23:26:37 »

Mutta olkoon, tarkoitin, että oma tapa ajatella ja toimia ei välttämättä ole se ainoa oikea. :) Ja jos vaikka jossain tapauksessa olisikin, myös sen oman kulttuurin käytänteitä ja arvoja saattaa olla terveellistä kyseenalaistaa.

zatu on minun idoli  :D.
Ja minun  :D
Minä, tanlaa ja tehis ei varmaan pärjättäis idoliäänestyksessä tämän aiheen alla.  ;D ;D

Poissa Lua

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 7896
  • EUFOR (Althea) 09/05-12/06
Re: Rasismia?
« Vastaus #86 : 29/06/2006, 23:29:01 »

Mutta olkoon, tarkoitin, että oma tapa ajatella ja toimia ei välttämättä ole se ainoa oikea. :) Ja jos vaikka jossain tapauksessa olisikin, myös sen oman kulttuurin käytänteitä ja arvoja saattaa olla terveellistä kyseenalaistaa.

zatu on minun idoli  :D.
Ja minun  :D
Minä, tanlaa ja tehis ei varmaan pärjättäis idoliäänestyksessä tämän aiheen alla.  ;D ;D
No äläs nyt, varmasti löytyy teillekin tukijoita. Uskallanpa väittää että oma miehenikin saattaisi olla enemmän teidän kirjoitustenne kannalla. Mut hyvin vaan toimeen tullan siitä huolimatta kun kumpikin sallii toiselle omat mielipiteet eikä yritä toista "käännyttää"  :D

Poissa Jensku

  • Koditar
  • "Ehkä mulla on vielä hieman toivoa"- koditar
  • *******
  • Viestejä: 2251
  • KFOR 10/02-10/03
Re: Rasismia?
« Vastaus #87 : 29/06/2006, 23:30:21 »
Onko olemassa muuten mitään faktaa "elintasopakolaisista"? ???
Somalian pakolaisista tehtiin tutkimus silloin 90-luvun alkupuolella ja sieltähän tultiin tänne kauniiseen pohjolaan rahalla. Matkat oli maksettu mustan pörssin välittäjän kautta ja paperit olivat taidokkaasti hävinneet, mutta rahaa löytyi kuin rantarosvoilta. Tänne saapuneet olivat kaikki hyväkuntoisia nuoria miehiä... missä olivat naiset ja lapset?

Yritin etsiä artikkelia netistä, mutta pitänee ottaa yhteyttä erääseen toimittajaan, joka asiaa tutki.  ;)

Olen ymmärtänyt*, että sodan syttyessä nuoret yliopisto-opiskelijat olivat (ja ovat) hetsillään tulilinjalla. (Ja perheet halusivat lähettää heidät ensisijaisesti turvaan, olihan koulutukseen laitettu rahaa ja vaivaa.)
En ota asiaan henk.koht. sen kummemmin kantaa  :-X -*monikulttuurisuusopinnot on läpikäyty.  
Ystäväni, ne jotka etsivät yhtaikaa 
myrskyä ja rauhaa
eivät löydä perille
kulkematta käsi kädessä
miten kaukana toisistaan
kulkevatkaan
- Tommy T.

point

  • Vieras
Re: Rasismia?
« Vastaus #88 : 29/06/2006, 23:39:18 »
Olen ymmärtänyt*, että sodan syttyessä nuoret yliopisto-opiskelijat olivat (ja ovat) hetsillään tulilinjalla. (Ja perheet halusivat lähettää heidät ensisijaisesti turvaan, olihan koulutukseen laitettu rahaa ja vaivaa.)
En ota asiaan henk.koht. sen kummemmin kantaa  :-X -*monikulttuurisuusopinnot on läpikäyty.  

Tuo olisi aivan ihana asia, jos oikeasti näin oli. Mieleen on jäänyt muutamat kohtaamiset Mikkelin yössä, missä nämä salskeat hyvin pukeutuneet Somalimiehet iskivät naisia kaupungin menopaikoissa ja olivat ilmeisesti tottuneet siihen, että naisen saa vaakasuoraan asentoon heiluttelemalla kunnioitettavan näköistä setelinippua naaman edessä. Ilmeisesti toimi heidän kotimaassaan.


Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Rasismia?
« Vastaus #89 : 29/06/2006, 23:48:09 »
Rasismia syytetään aina kun jokin väestöryhmä ei sopeudu länsimaisiin yhteiskuntiin. Kuitenkin kiinalaiset ja intialaiset menestyvät USA:ssa ja Britanniassa hyvin, monessa suhteessa jopa valkoisia paremmin. Afrikkalaiset ja arabimuslimit taas eivät sopeudu mihinkään maahan. Näiden väestöryhmien väliset erot esim. koulutustasossa ovat huomattavat. Tämä kielisi jälkimmäisten ryhmien heikosta kyvystä tai motivaatiosta pärjätä länsimaisessa yhteiskunnassa, tai molemmista. Tästä kielisi myös afrikkalaisten ja arabien korkeat rikollisuusluvut.  :-\

Länsimaistuminen tai halu siihen ei mielestäni kerro ihmisen henkisistä kyvyistä. ??? Mainitsemistasi Kiinasta ja Intiasta on lähdetty ilmeisen vapaaehtoisesti ja innokkaasti USA:han sekä Eurooppaan. Afrikasta ja Lähi-Idästä sitten taas enemmän tai vähemmän pakolla - jos ei varsinaisesti pakolaisena, niin olosuhteita pakoon muutoin.
Jos motiivina maahanmuuttoon ei ole ollut ensisijassa länsimaisen kulttuurin/systeemin/whatever vetovoimaisuus, vaan tarve päästä pois omasta maasta, voisi ajatella, ettei länsimaistuminenkaan tunnu välttämättä tavoiteltavalta. (Miksi oikeastaan tuntuisi. Haluaisinko itse assimiloitua vaikka johonkin afrikkalaiseen kulttuuriin, etenkin, jos en olisi varsinaisesti sen piiriin haaveillut pääseväni.) Ja syrjäytyneillä mitä tahansa kansallisuutta edustavilla ei välttämättä mene niin hyvin...

-memento vivere-