Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 14/05/2024, 02:53:18

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Äänestys

Olen sitä mieltä, että:

Naiset ovat aivan yhtä hyviä rauhanturvaajina kuin miehetkin.
5 (50%)
Naisten ei välttämättä pitäisi hakeutua rauhanturvaajiksi lainkaan.
2 (20%)
Naiset ovat jopa parempia rauhanturvaajia kuin miehet.
1 (10%)
Jotain aivan muuta mieltä, tai en mitään mieltä aiheesta.
2 (20%)

Äänestäjiä yhteensä: 10

Kirjoittaja Aihe: Naiset turvaajina  (Luettu 63459 kertaa)

Poissa Mirka

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5439
  • My kind of man <3
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #80 : 12/07/2005, 13:44:15 »
Ellille taas:

Kiitos kommenteista :)
On ihan oikeasti todella mielenkiintoista kuulla rauhanturvaamisesta naisen näkökulmasta :D

Tuskin kenenkään tarkoitus oli ilmaista asiaa niin, ettei siellä tai poliisina tai bussikuskina naisia pitäisi edes olla! Suurin osa meistä leskistä on sitä mieltä, ettei naisturvaajissa ole mitään miesturvaajia kummempaa.

Näin ei ollut tarkoitus ja kuten myöhemmistä kommenteista on käynyt ilmi keskustelu on ehkä pienen alkukyräilyn jälkeen kääntynyt yleisesti asiaa koskevaksi. Siis keskustelua käydään siitä onko suhdekielto hyvä rauhanturvaajilla, ei eriteltyinä miehiin ja naisiin, ei edes varattuihin ja sinkkuihin!

Kukaan ei epäile teitä tunteettomiksi, mutta minä edelleen pidän sitä jonkinasteisena turvallisuusriskinä. Ja erityisesti mission aikana syntyneistä suhteista... Tätä ajattelen itsekkäästi oman miehen kannalta. Haluan miehen kotiin kaikki varpaat tallella, enkä taatusti halua, että jonkun vastarakastuneen turvaajan takia mieheltä puuttuu varvas ;)
Ei sillä niin väliä, mikä se riski on, kunhan ne vedetään minimiin... Rangaistuksista voikin sitten keskustella eri tahojen kanssa, minä en niihin puutu. (vaikka sinne tämäkin taitaa sopia... :P )

Eikä kukaan sinua Elli varmasti pidä vastuussa parisuhteista!! :o :o En minä ainakaan löytänyt sellaista kommenttia, joka tähän olisi viitannut.
Jos kommentteja luit, niin suurin osa oli perusteltuja (no se nyt ei niistä välttämättä oikeita tee :P) ja asiallisia mielipiteitä, eikä kaikissa ollut sisältönä naisrauhanturvaajien maanrakoon lyttääminen ja lesken mustasukkaisuus.
Tätä asiaa ei edes käsitelty pelkästään pettämisnäkökulmasta! Eli minä ainakin yritin kovasti keskustella asiasta yleisellä tasolla, kaikkia koskevana.


KFOR 11/04-11/05

Janica

  • Vieras
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #81 : 12/07/2005, 13:44:46 »
Elli osaa aika hyvin kyllä tuoda asioita esille, hatunnostot!

Ja Ellille tiedoksi, foorumilla on myös "suljettu osasto",  joka aukeaa tietyn statuksen omaaville käyttäjille. Yksityisasioita kun täällä paljonkin käsitellään.. Sinne hoidetaan tunteitten purku, kun olo on paha ja ikävä kovimmillaan ja jaetaan yhteiset ilot ja surut muutenkin.  :)

Vaikka aihe onkin osittain siirretty pois tästä julkiselta puolelta, pistän kommenttini tähän.. Pettäjä pettää oli paikkana kotimaa, ulkomaa, työmaa tai vaikkapa oma maa. Pitkä ero kotoa vaan saattaa saada erinäisiä ajatuksia päähän, se on suurimpana pelkona varmaankin tässä. Mutta se kyllä mielestäni koskee suhteen molempia osapuolia. Onhan meissäkin kodinturvaajissa monia, jota esim. miehen kaverit vahtii ja raportoi miehelle alas kaikki tekemiset.  :(

Ja valitettavasti tiedän myös muutamia niitä, jotka hyppivät pöydillä kun kissa on poissa, sananlaskua lainatakseni.  :-\

Arka on aihe ja myönnän itsekin olleeni mustasukkainen rt-naisille, jotka saivat reissussa enemmän aikaa viettää MINUN mieheni kanssa kuin itse sain.. Mutta onneksi sitten taas oli ja on rt-naisia näyttämässä, että nainenkin hommaan pystyy! (ja mikäs sinkkuja estää toisiinsa ihastumasta, kunhan on sinkku & sinkku..  :-\ ;) Joten siinä mielessä Ellin kanssa olen samaa mieltä)

minni

  • Vieras
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #82 : 12/07/2005, 15:43:04 »
Elli, otsakkeen "tv ja muu media" alla artikkeliasi on kehuttu. Samoin eräällä toisella foorumilla. ;) Siitähän tämä juttu lähti. Juttu me naiset -lehdessä oli hyvä. Erityisesti pidin siitä, että jutussa oli rehellisesti kerrottu plussat ja miinukset. Sitä paitsi juttuja teistä rauhanturvaajanaisista on suhteellisen vähän - juttu oli todella mielenkiintoinen myös siksi. :)

Jostakin syystä kaiken muun joukosta "suhdekieltokommenttisi" hyppäsi päällimmäiseksi. Johtuiko se sitten siitä, että suurin osa meistä kotonaolevista lukee aiheesta paljon, kuuntelee ilolla puolison kokemuksia, vaikka ei itse olekaan kokenut samaa ja nähnyt niitä surullisia, toivottomia kohtaloita tai vastaavasti niitä mahdollisesti positiivisia kohtaloita vai siitä, ettei kukaan muu ole rohkaistunut kommentoimaan asiaa aikaisemmin julkisesti?  ::)

Tekemänne työ siellä on tärkeää ja olen haaveillut itsekin joskus pääseväni rauhanturvaajaksi. Tuo haave elää yhä, vaikka todellisuudessa se on mahdotonta...

Eli omasta puolesta toivon, että et koe keskustelua hyökkäävänä, vaan rakentavana. :)  Mukavaa, että sinäkin osallistut siihen.


Poissa BB

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 3522
  • EUFOR14
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #83 : 12/07/2005, 16:24:19 »
Ja Ellistä ja suhdekiellosta...
I definitely go with elli. Ja toivon ettei kukaan nyt siirtele minun kommentteja suljetulle puolelle.

Minusta on todella hyvä, että joku, joka on systeemin sisällä, pystyy myös näkemään kriittisesti syteemin mahdolliset "viat", eikä niele kaikkia sääntöjä vain sen takia "että ne ovat olemassa".  Ja sääntöjen maailmassa elävänä voin sanoa että tiedän mistä puhun. Sääntöjen oikeutus on haettava ihan jostain muualta kuin siitä että ne on laatinut auktoriteetti - ja tässä uskon vakaasti tehokkuusteoriaan (säännöt ovat tehokkaita vasta sitten kun ne on empiirisesti koeteltuja). Mutta ei siitä enempää.

Kritiikki on helvetin hyvä asia, koska muuten nothing ever changes. Harvoilla vaan on rohkeutta tai älyä kyseenalaistaa mitään.
Onneksi ellillä on rohkeutta asemastaan huolimatta (kamalaa, nainen ja vielä sinkku...) seisoa sanojensa ja sanomisiensa takana.

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #84 : 12/07/2005, 19:25:30 »

Sama nainen kertoo Puolustusvoimien sivuilla, kuinka suomalaiset rauhanturvaajat polttivat kannabista talkoovoimin. Ehkä hieman väärä verbivalinta. Anteeksi kun viilaan pilkkua, muuten en sitä tekisi, mutta ihmetyttää, miten ammattilainen voi päästää tuollaista tekstiä kynästään.  ??? >:(

Tähän on pakko vastata, että eiköhän tuo sanavalinta ollut ihan tarkoituksellinen. ;)

Tätä ajattelen itsekkäästi oman miehen kannalta. Haluan miehen kotiin kaikki varpaat tallella, enkä taatusti halua, että jonkun vastarakastuneen turvaajan takia mieheltä puuttuu varvas ;)


Ja vielä kerran pojat. Millä ihmeellä estät rauhanturvaajan rakastumisen? (Tai masentumisen, tai koti-ikävän, tai...) Sen toki ymmärrän, että turvallisuus ennen kaikkea. :) Ammattilainen pystynee hoitamaan hommansa, vaikka hänellä tunteita olisikin.

Ai niin, Ellille kiitos asiallisesta ja perustellusta kommentista!
-memento vivere-

Poissa Mirka

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5439
  • My kind of man <3
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #85 : 12/07/2005, 20:26:28 »
Sama nainen kertoo Puolustusvoimien sivuilla, kuinka suomalaiset rauhanturvaajat polttivat kannabista talkoovoimin. Ehkä hieman väärä verbivalinta. Anteeksi kun viilaan pilkkua, muuten en sitä tekisi, mutta ihmetyttää, miten ammattilainen voi päästää tuollaista tekstiä kynästään.  ??? >:(
Tähän on pakko vastata, että eiköhän tuo sanavalinta ollut ihan tarkoituksellinen. ;)
Olettaisin myös minä näin ja vaikka ei olisi ollutkaan, niin jotensakin oivaa piilohuumoria jäyhältä PV:ltä, tai siis Elliltä ;D


Ja vielä kerran pojat. Millä ihmeellä estät rauhanturvaajan rakastumisen? (Tai masentumisen, tai koti-ikävän, tai...) Sen toki ymmärrän, että turvallisuus ennen kaikkea. :) Ammattilainen pystynee hoitamaan hommansa, vaikka hänellä tunteita olisikin.
Eihän niitä tunteita pystykään estämään, mutta voi yrittää ennaltaehkäistä näitä tunteita.
Siis... Siviilielämäähän ei pystytä kontrolloimaan, muuten kuin tietty sen puitteissa, ettei laittomuuksia harrasteta ;) Eli siis siviilisuhteet on ookoo.
Kuten varmaan aiemmin olen sanonut, ei niitä rt-miehen tunteita, koti-ikävää tms. pystytä estämään, mutta sitten taas näiden rt-suhteiden kieltämisellä päästään ehkä ennaltaehkäisevään tilaan, jossa kovin moni ei edes lähde leikkimään uhkarohkeaa ja kokeilemaan jääkö kiinni. Tunteet sinällään ovat kyllä kontrolloimattomissa :-\
Mutta, kun nyt tänään sain taas uuden herätyksen asian tiimoilta, niin laitetaan se tännekin ;)

Itse itseäni lainaten:
Siis tarkotin, että jos pari eroaa mission aikana, niin aiheuttaako se jotain hankaluuksia :)
Siis jos nyt ajatellaan vaikka "tavis" työpaikkaromanssia, joka päättyy, niin eikö se muka aiheuta jonkinnäkösiä ongelmia ja tilanteiden hankaluuksia töissä? Saati sitten alueella, jossa ollaan 24/7 tekemisissä?

Ja sitten:
Eli jos pari on rt-pari ja toinen osapuoli mustasukkanen :) Eikös se sitten aiheuta näitä jo aiemmin mainittuja kukkotappeluasetelmia?

Näihinkin kaiketi liittyvät tunteet, positiiviset ja negatiiviset...

Joku tuolla toisaalla mainitsi (ja taisin jossain itsekin jo mainita ::) ), että se tarjonta ei varmaankaan tulisi vastaamaan kysyntää. 500 miestä ja alta kymmenen naista. Ja tämä kommentti nyt ei tarkoittanut sitä, että jokainen mies yrittäisi naista tai, että jokainen nainen yrittäisi jokaista miestä. Mutta kuten Elli sanoi: Meistä moni on sinkku.
Toisaalta tämä säännön muutos voisi aluksi aiheuttaa paljonkin suhteen alkuja (ja miksei jatkojakin ;) ) ja saattaisi "alkuinnostuksen" jälkeen kuihtua kokoon. Saattaisi...

Seurauksia säännönmuutoksesta pitäisi miettiä enemmän.

Tämänkin olen toisaalla jo sanonut, mutta toistan itseäni julkisesti ;D
Eihän turvaaja-kotijoukkolainen-suhteissa pareilla ole mahdollisuutta hoitaa suhdettaan, muulloin kuin lomien aikana, miksi siis rt-rt-pareilla ???

Nyt mentiin way off base Zatun suhteen, mutta tulipa tällekin puolelle laitettua mielipiteitä noin niinkuin julkiseen jakoon ;)


KFOR 11/04-11/05

Elli

  • Vieras
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #86 : 12/07/2005, 22:22:51 »
Hitsi. Päätin jo, että en enää osallistu tähän keskusteluun, (etenkin koska sen mehukkaimmat osat mitä ilmeisemmin käydään foorumissa, johon minulla ei ole pääsyä... ;D).

Nyt on kuitenkin paikallaan kiittää teitä kiinnostavista kommenteista. On ollut todella avartavaa tutustua teidän näkökantoihinne! Viestinne ovat laittaneet minutkin miettimään asioita vähän tarkemmin.

Kai me kaikki mennä puksutamme eteenpäin sitä omaa elämäämme, miettimättä aina asioita muiden näkökannasta. Käyn varmaan sivuillanne jatkossakin - etenkin koska olen oikeasti itsekin ex-rt-leski! Vai lasketaanko rt-leskeksi rt-naista jonka kulta on eri missiossa? Onko sekin rt-rt suhde vai rt-leski - rt-leskimies suhde? ;D ;D

t.Elli

PS. Kyllä "se nainen" on IHAN OIKEASTI toimittaja. Siviilissä siis. Oliko kannabisteksti lipsahdus vai harkittu veto - sitähän voi jokainen pohtia ;D

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #87 : 12/07/2005, 22:26:46 »

Kai me kaikki mennä puksutamme eteenpäin sitä omaa elämäämme, miettimättä aina asioita muiden näkökannasta. Käyn varmaan sivuillanne jatkossakin - etenkin koska olen oikeasti itsekin ex-rt-leski! Vai lasketaanko rt-leskeksi rt-naista jonka kulta on eri missiossa? Onko sekin rt-rt suhde vai rt-leski - rt-leskimies suhde? ;D ;D

Näin se varmaan pääpiirteittäin menee. Välillä on tietty ihan terveellistä kurkata ulos sieltä omasta boksista. :)

Ja mitä tuohon leskimäärittelyyn tulee... No huhhuh! ;D
-memento vivere-

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #88 : 12/07/2005, 23:01:34 »
En siis edes jaksa ottaa tosissani sellaisia mielipiteitä, että naisia ei tulisi joukoissa olla koska VOI SYNTYÄ SUHTEITA ja nais-rt SAATTAA houkutella ukkomiehen pettämään.


Ihan pakko sorkkia tätä vielä. ;)

Ei tuollaisia mielipiteitä pidäkään toisissaan ottaa. En usko, että kukaan täällä noin ajattelee. Ja naisena toivon, ettei kukaan yhtään missään noin ajattelisikaan. Tuosta ei ole pitkä matka siihen, että vaaditaan naiset pois kaikilta miesvaltaisilta aloilta (hellan ääreen :-X), jotta miehet voivat keskittyä töihinsä, tai että halutaan maahanmuuttajat muualle, koska ne vie meidän naiset/työt/tuet, jne.
-memento vivere-

Poissa Mirka

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5439
  • My kind of man <3
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #89 : 13/07/2005, 07:23:06 »
Välillä on tietty ihan terveellistä kurkata ulos sieltä omasta boksista. :)

Suuntaan ja toiseen, etelään ja pohjoiseen :)
Mainiota keskustelua täällä ollaan saatu aikaan :)


KFOR 11/04-11/05