Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 11/05/2024, 21:44:39

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Rasismia?  (Luettu 70948 kertaa)

point

  • Vieras
Re: Rasismia?
« Vastaus #130 : 01/07/2006, 13:27:17 »
Seuraava kysymys: adoptoidaan erirotuisia lapsia mahdollisimman kaukaisesta kulttuuripiiristä. Miten he ilmentävät rotuominaisuuksiaan? (Onhan heillä edelleen samat kallonmitat. ;))

Zatu on ajatustenlukija ;), olen miettinyt tätä samaa. Lähinnä sitä,  että Suomeen adoptoidaan paljon (lukuja en tiedä) lapsia Afrikasta, Kauko-idän maista ja Intiasta. Ja adoptiolapset omaksutaan helposti mukaan suomalaiseen kulttuuriin ja yhteisöön (nyt en kyllä kommentoi sitä, miten he sopeutuvat tänne ja mitä kaikkea adoptiolapset vanhempineen käyvät läpi). Heidät hyväksytään muitta mutkitta suomalaisten perheiden jäseniksi. Ja samaan aikaan sivulauseessa  halveksitaan näiden maiden kulttuuria ja ihmisiä. Negatiiviset ajatukset, kokemukset ja ennakkoluulot ei kuitenkaan koske adoptiolapsia. Johtuuko se siitä, että heidät kasvatetaan Suomessa suomalaisiksi kulttuuriperinnöstään huolimatta? Vai mistä? ::)

Tosi, tosi yleistetysti kirjoitettu, mutta pointti varmasti myöskin tulee helposti ymmärretyksi. ;) Ja menee tavallaan jo vähän OT.

Oletteko muuten koskaan kuulleet siitä, että Vietnamin venepakolaisia olisi morkattu? Asuin silloin Vantaalla, kun he saapuivat Suomeen ja heidät otti kaikki avosylin vastaan. Pakolaiset alkoivat heti opiskella suomenkieltä ja mitä itse opin heitä tuntemaan, olivat upeita ihmisiä ja superkiitollisia Suomelle. He kunnioittivat maan tapoja ja noudattivat omaa kulttuuriaan kotonaan.

minni

  • Vieras
Re: Rasismia?
« Vastaus #131 : 01/07/2006, 13:41:38 »

Oletteko muuten koskaan kuulleet siitä, että Vietnamin venepakolaisia olisi morkattu? Asuin silloin Vantaalla, kun he saapuivat Suomeen ja heidät otti kaikki avosylin vastaan. Pakolaiset alkoivat heti opiskella suomenkieltä ja mitä itse opin heitä tuntemaan, olivat upeita ihmisiä ja superkiitollisia Suomelle. He kunnioittivat maan tapoja ja noudattivat omaa kulttuuriaan kotonaan.


Mulla on sellainen mutu, että negatiiviset asenteet maahanmuuttajia kohtaan on olleet aina olemassa, kuten myös positiiviset, mutta Somaliasta tulleiden pakolaisvirtojen jälkeen asenteet on muuttuneet negatiivisemmiksi, koska he pitävät hyvin tiukasti kiinni omasta kulttuuristaan ja omista tavoistaan. Suomen kieltä käsittääkseni kuitenkin aika monet heistä osaa jotenkin, vaikka puhuvatkin keskenään omaansa. Tämä on ihan mutua kylläkin. :)

Jostakin syystä aasialaiset on kyllä tehokkaampia tuossa työn hakemisessa ja työllistymisessä. Mutta henkilökohtaisesti en pidä eettisesti oikeana verrata eri maiden pakolaisia keskenään. Siitä tulee sellainen fiilis, että maahanmuuttajat laitettaisiin nippuun ja sitten valittaisiin parhaat päältä. Ja loput laitettaisiin takaisin sodan jalkoihin.  :-[ Tosi asiassa kuitenkin tarkoitus on kai auttaa heitä...

Kohta alkaa lentää kiviä jostakin.  ;D

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Rasismia?
« Vastaus #132 : 01/07/2006, 14:40:47 »
Pike: ymmärrän kyllä, että sinulla on huonoja kokemuksia tietyistä ryhmistä, ja on tosi ikävää, että olet yrittäjänä vielä joutunut ottamaan takkiisi joidenkin epärehellisestä käytöksestä. :-\  (Romaaneja meillä on muuten hyllyssä, ja ne käyttäytyvät ihan hyvin pölyyntymistä lukuunottamatta. ;) Terv. kielipoliisi. Sori saivarteluni.)

Mutta, et oikein vastannut alkuperäiseen kysymykseen. Eli miten ne biologiset rotuominaisuudet, jotka siis voidaan tieteellisesti todeta genetiikan yms. keinoin, ilmenevät ulkonäköä lukuunottamatta esimerkiksi adoptoiduilla yksilöillä?
-memento vivere-

Poissa Tara

  • Ylläpidon oikea käsi
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *****
  • Viestejä: 8125
  • Camp Koti KFOR 04/03-04/04, ISAF 08/07-08/08
Re: Rasismia?
« Vastaus #133 : 01/07/2006, 15:24:34 »
On vähän hymyilyttänyt tämä keskustelu siltä osin, että jotkut puhuu kokemuksistaan, jotkut mutu-tuntumasta ja jotkut heittää kehiin googlella löydettyä tekstiä :)

Itselläni nimenomaan kulttuuri/ihmissuhtautumiset muodostuu oman kokemuksen kautta.

Itse olen asunut ja elänyt lapsuuden, nuoruuden ja aikuisuutta pienellä alueella, jossa asuu 76 kansallisuutta.
Löytyy länsimaalaisia, venäläisiä+muita itänaapurimme lähistöltä olevia, kaukoidästä, lähi-idästä, pohjois-afrikasta, keskisestä afrikasta, etelä-amerikasta.

Olen ollut yhteyksissä eri kansallisuuksia ja kulttuureja edustavien ihmisten (eri ikäisten, eri lähtökohdista olevien) kanssa lapsesta tähän päivään asti. Työskennellyt heidän kanssaan opintojeni myötä ja muutenkin.

Olen umpijunttisuomalaisten umpijunttisuomalainen tytär, mutta elänyt paikassa ja ajassa, jossa ympärillä näkyy ja kuuluu jatkuvasti eri puolilta maailmaa tulevia ihmisiä ja kulttuureja.

Kuinka moni tässä keskustelussa mukana oleva omaa samaa kokemuspohjaa? Ja miten se on vaikuttanut suhtautumiseen eri kulttuureihin ja ihmisryhmiin yms?


Itseni lasken siihen ryhmään mitä voi kai sitten nimittää roturealisteiksi.
Rasisti en ole, eikä musta sellaista saa.
Enkä myöskään ole mikään kukkahattutäti, jonka mielestä kaikki on hyvin ja maailma pelastuu, jos vain ihmiset olisivat suvaitsevaisia ja ymmärtäväisiä.

Terstena

  • Vieras
Re: Rasismia?
« Vastaus #134 : 01/07/2006, 16:22:42 »
Ok, roturealismia sitten. Seuraava kysymys: adoptoidaan erirotuisia lapsia mahdollisimman kaukaisesta kulttuuripiiristä. Miten he ilmentävät rotuominaisuuksiaan? (Onhan heillä edelleen samat kallonmitat. ;))

Tottakai ympäristötekijöiden vaikutuksella on suuri merkitys siihen, mikä ihmisestä tulee. Nämä pakolaiset vaan eivät ole ihan pieniä lapsia, joiden asenteisiin voisimme jollain tavalla puuttua ja kasvattaa heidät pärjäämään meidän yhteiskuntamme säännöillä.

Mutta, et oikein vastannut alkuperäiseen kysymykseen. Eli miten ne biologiset rotuominaisuudet, jotka siis voidaan tieteellisesti todeta genetiikan yms. keinoin, ilmenevät ulkonäköä lukuunottamatta esimerkiksi adoptoiduilla yksilöillä?

Miksi pitäisi ylipäätään pohdiskella puhtaasti biologisia rotuominaisuuksia?  Jos pelkät biologiset ominaispiirteet jotain vaikuttavatkin, niin tuskin merkittävässä määrin. Näin itse vakaasti uskon. Sen sijaan ihmisen kasvuympäristö vaikuttaa olennaisesti ja, kun kullakin rodulla tuppaa tällä pallolla olemaan omanlaisensa sosiaalinen ja kulttuurinen, yms ympäristö, ovat rodut sen seurauksena hyvinkin erilaisia.

Toisin sanoen riittävän nuorena eri rodusta adoptoitu henkilö tuskin eroaa ulkonäköä lukuunottamatta lainkaan tai ainakaan havaittavasti uuden kasvuympäristönsä valtaväestöstä, mutta tuotaessa toiseen maahan alkuperämäänsa tavat, ajattelumallit ja kulttuurin jo omaksuneita ihmisiä, on jonkin asteinen kulttuurien törmäys väistämätön. Tästä törmäyksestä esim Piken mainitsemat vietnamilaiset venepakolaiset selvisivät ongelmitta kun taas Somalit eivät. Ero selittyy helposti rodullisilla ominaisuuksilla, jos rotu käsitteenä ymmärretään enemmän sosiaalisesti kuin biologisesti.

Poissa Ville

  • Hang-around-jäsen
  • Paatunut Koditar
  • *
  • Viestejä: 940
  • järjestöpäällikkö
Re: Rasismia?
« Vastaus #135 : 01/07/2006, 16:50:31 »


Kuinka moni tässä keskustelussa mukana oleva omaa samaa kokemuspohjaa? Ja miten se on vaikuttanut suhtautumiseen eri kulttuureihin ja ihmisryhmiin yms?


Oom määkih Hervannassa käyny!  :)
Rauha tarvitsee tekijänsä - Suomen Rauhanturvaajaliitto ry

point

  • Vieras
Re: Rasismia?
« Vastaus #136 : 01/07/2006, 17:00:09 »

Kuinka moni tässä keskustelussa mukana oleva omaa samaa kokemuspohjaa? Ja miten se on vaikuttanut suhtautumiseen eri kulttuureihin ja ihmisryhmiin yms?


Riittääkö kokemukseksi asuminen Israelissa 15 kk:n ajan. Tuo kaunis ja ihana eri kansallisuuksien sulatuskattila, jota myös Luvatuksi maaksi joissakin opuksissa kauniisti nimitetään?

Poissa Paso

  • Hang-around-jäsen
  • Mega-Koditar
  • *
  • Viestejä: 715
  • Kuormasta ei syödä!!
    • HOW
Re: Rasismia?
« Vastaus #137 : 01/07/2006, 17:01:37 »
Itse olen asunut ja elänyt lapsuuden, nuoruuden ja aikuisuutta pienellä alueella, jossa asuu 76 kansallisuutta.

Kuinka moni tässä keskustelussa mukana oleva omaa samaa kokemuspohjaa? Ja miten se on vaikuttanut suhtautumiseen eri kulttuureihin ja ihmisryhmiin yms?[/i]

ja tyoskennellyt (tai ainakin yrittanyt) niiden kanssa ja kun viela tuplaat ton maaran niin paastaan aika lahelle oikeaa lukua....
UNTAG1989-90, UNPROFOR1992-93, UNPROFOR1993-96, IFOR1996, SFOR1997, ECMM1999, UNMIK2000-04, ONUB2005-07, UNIFIL2007-08, EUMM2008-

point

  • Vieras
Re: Rasismia?
« Vastaus #138 : 01/07/2006, 18:47:18 »
Mutta, et oikein vastannut alkuperäiseen kysymykseen. Eli miten ne biologiset rotuominaisuudet, jotka siis voidaan tieteellisesti todeta genetiikan yms. keinoin, ilmenevät ulkonäköä lukuunottamatta esimerkiksi adoptoiduilla yksilöillä?

Minusta tuo on retorinen kysymys, johon Terstenakin viittasi omassa vastauksessa ja allekirjoitan sen.

minni

  • Vieras
Re: Rasismia?
« Vastaus #139 : 01/07/2006, 19:19:53 »
Onkohan mulla sitä kokemuspohjaa?  ::) Retorinen kysymys.

Katson kyllä itse, että omat ajatukseni ei perustu pelkästään tilastoihin, mutuihin tai uskomuksiin vaan ihan aitoihin kokemuksiin...

...mutta niitäkin on varmasti yhtä monta erilaista kuin on ihmistäkin... ;)

Muoks: vastaus kysymykseen. Asun myös hyvin monikulttuurisella alueella, ammattini puolesta olen päivittäin yhteydessä ympäri maailmaa oleviin konttoreihin, osa asiakkaista on maahanmuuttajia ja ystäväpiiriini kuuluu eri maalaisia ihmisiä mm. korealaisia, ei kylläkään yhtään maahanmuuttajaa. Hapkido-opettajani on marokkolainen. :P

Vaikutukset: tottakai minulla on myös huonoja kokemuksia, mutta pääasiassa hyviä. Taivastelen välillä sitä, miten erilaisia me olemmekaan mm. työympyröiden puolesta, mutta yritän jaksaa ajatella, että se on rikkaus. :) En hyväksy kaikkea, mutta yritän aina nähdä ihmisen, en ulkokuorta tai kansallisuutta. Ihmisinä kaikki ovat minulle samanarvoisia...
« Viimeksi muokattu: 01/07/2006, 19:28:55 kirjoittanut minni »