Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 29/03/2024, 06:38:50

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Rasismia?  (Luettu 62919 kertaa)

Poissa Mirka

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5439
  • My kind of man <3
Re: Rasismia?
« Vastaus #20 : 23/07/2005, 15:46:16 »
Sillon sillä on väliä, jos niitä asenteita ja tunteita ei pystytä pitämään siellä mahassa, vaan niitä lauotaan julkisesti.
Samaa mieltä. Mutta voisi hyvinkin ajatella, että rasistiset asenteet vaikuttavat jollain tasolla myös toimintaan. Eikö rauhanturvatyössä kuitenkin tarvita jonkinlaista empatiakykyä ja omistautumista sille työlle. Ettei pääasiassa olla turvaamassa vaikka sitä omaa läyhyä. (Sori, kärjistys. ;))

Totta turiset :) Tiedä sitten vaikuttaako "sisäiset" asenteet ulkoiseen käyttäytymiseen juurikin vaikka empatian osalta... Tokihan kyse on myös siitä, kykeneekö toimimaan erilaisten ihmisten kanssa ylipäänsä. Kyllä minäkin pystyn töitä tekemään henkilön kanssa, josta en yhtään pidä ja jonka usein työpäivän päätteeksi toivotan ***. Ja mielestäni onnistun siinä oikein hyvin :) (siis siinä töiden teossa... ;) )

Pappa on sellasessa työssä (noin muutenkin), että joka päivä kohtaa erilaisia ihmisiä ja näkee jos jonkinnäköstä. Työ ja vahva elämänkokemus on Papalle tuonut tietynlaisia asenteita. Ne eivät ole koskaan kuitenkaan estäneet Papan työntekoa tai vaikuttaneet siihen mitenkään ja uskoisin, että Pappa kykenee alhaallakin tekemään työnsä ammattitaidolla, intohimoa työn suhteen siltä mieheltä ei ainakaan puutu, mies kun rakastaa sitä mitä tekee :D


KFOR 11/04-11/05

Poissa BB

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 3522
  • EUFOR14
Re: Rasismia?
« Vastaus #21 : 23/07/2005, 16:10:17 »
Aika rankka ilmaus; "elämänkokemuksen mukanaan tuoma rasismi"...

Itse olen valitettavasti rasistinen (ei sitä elämänkokemuksen mukanaan tuomaa rasismia, vaan enemmänkin tietämättömyydestä ja ennakkoluuloista johtuvaa rasismia), vaikka sitä suunnattomasti häpeänkin. Kuitenkin olen tämän länsimaisen kulttuurin aivopesun tuote (siinä missä joku muslimi on oman kulttuurinsa aivopesun tuote) - ja nimenomaan tämä länsimainen kulttuuri on saanut länsimaisten ihmisten päähän iskostettua ideaalin kultturimme erinomaisuudesta. Tämän erinomaisuuden pohjalta on sitten "hyvä" ylenkatsoa ihmisiä jotka toisenlaisista olosuhteista ponnistaen tekevät parhaansa omaksumansa kulttuurin valossa.
Helposti vaan jää huomaamatta että onhan meidänkin "super"kulttuurissa ongelmia, varsinkin kun on nähnyt ihmisiä jotka asuvat todella alkeellisissa oloissa ja suuressa köyhyydessä - ja jotka kuitenkin ovat tuhat kertaa onnellisempia kuin keskivertosuomalainen, jolla sentään on katto päänsä päällä ja leipää pöydässä. (puhumattakaan suomalaista kaljaturisteista jotka lähtevät öykkäröimään viroon, siinä vasta osoitus korkeasta kulttuurista...)

Induktiivinen päättely taitaa myös olla monen ajattelutavan takana, yhden tai muutaman henkilön perusteella teilataan koko kulttuuri. Valitettavasti.

Jotkut asiat tehdään muualla eri tavalla kuin meillä, ja niin kauan kuin ne eivät ole ihmisarvoa alentavia, niin antaa mennä...

Plaaaah....
Mutta mitä enemmän elämänkokemusta minulla on niin, sitä avomielisemmin olen oppinut suhtautumaan kaikkeen, myös muihin ihmisiin.

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Rasismia?
« Vastaus #22 : 23/07/2005, 16:35:48 »

Tiedä sitten vaikuttaako "sisäiset" asenteet ulkoiseen käyttäytymiseen juurikin vaikka empatian osalta... Tokihan kyse on myös siitä, kykeneekö toimimaan erilaisten ihmisten kanssa ylipäänsä. Kyllä minäkin pystyn töitä tekemään henkilön kanssa, josta en yhtään pidä ja jonka usein työpäivän päätteeksi toivotan ***. Ja mielestäni onnistun siinä oikein hyvin :) (siis siinä töiden teossa... ;) )


Mikäs sitä ihmisen toimintaa ohjailee, jos ei ne sisäiset jutut (ajatukset, tunteet, asenteet, ennakkoluukot, ihan miten vaan)? ;) Minusta ei ole kyse ihan siitäkään, tuleeko ylipäätään ihmisten kanssa toimeen. Yleensä kuitenkin normaaleissa sosiaalisissa tilanteissa siihen pystyy, jos siis haluaa. Vaan kyse on nimenomaan niistä asenteista. Ei kaikista pidäkään tykätä (siis omasta mielestäni). Mutta jos ihmisen (tai kokonaisen ryhmän tai kuvitellun ryhmän) arvioi ennalta syntyperän, kansalaisuuden tai "rodun" ( :-X) perusteella, ollaan jo metsässä.

Aika rankka ilmaus; "elämänkokemuksen mukanaan tuoma rasismi"...

---

Plaaaah....
Mutta mitä enemmän elämänkokemusta minulla on niin, sitä avomielisemmin olen oppinut suhtautumaan kaikkeen, myös muihin ihmisiin.

Samaa mieltä muuten. Ja olen myöskin kuvitellut, että elämänkokemus ja erilaiset kontaktit nimenomaan vähentäisivät ennakkoluuloja.

Vaikuttaisi siltä, että tässä puhutaan myös hieman eri asioista. Siis jos kokemuksen myötä on tullut tulokseen, että X ja Y on paskoja jätkiä, mikäs siinä. Mutta jos sanotaan, että X ja Y ovat edellä mainitun kaltaisia, koska he ovat serbejä/muslimeja/romaneja/jenkkejä/ulkomaalaisia/liian erilaisia kuin suomalaiset/tai mitä muuta tahansa, silloin ei puhuta kokemuksen, vaan ennakkoluulojen pohjalta. Samoin, jos yleistetään, että koska X ja Y on syvältä, myös kaikki muut samaa syntyperää/samaa uskontoa/saman näköiset jne. ovat syvältä, ei voi noista "realiteeteista" puhua.
-memento vivere-

sarppa

  • Vieras
Re: Rasismia?
« Vastaus #23 : 23/07/2005, 16:44:57 »
Mitäs mieltä uudet? Saako rauhanturvaaja olla rasisti? ??? 

Olennaista on mielestäni se, miten omat sisäiset mielipiteet kanavoituvat tekohin asti. Olen miltei varma siitä, että kovin rasistisia mielipiteitä omaavan faitterin olisi todella vaikea tehdä alhaalla työtään onnistuneesti. Usein omien vahvojen mielipiteiden poissulkeminen kun ei ihan vaan noin onnistu: ihmisten välistä fiiliksen ja tiedonsiirtoa kun on todella vaikea piilottaa!  Siis ei missään tapauksessa megarasisteja alas, kiitos! Se olisi sama kun lähettäisi kädet nyrkkiin sidottuja tyyppejä askartelemaan  ;D ;)

Eri asia sitten on, miten suhtautuu palveluksensa aikana esim. paikalliseen yhteiskuntaan ja sen toimintaan tai siis yleensä sen toimimattomuuteen. Se, miten ihmiset jossain päin maailmaa keskenään järjestyvät / epäjärjestäytyvät, johtaa juurensa pääosin muista tekijöistä kuin alueella asuvien ihmisten geneettisestä perimästä tai ihonväristä. Esim. oma rakkaani on puhunut paljonkin rt-alueensa yhteiskunnallisista ongelmista, mutta ei niiden havaitseminen ja tunnistaminen vielä minkään sortin rasismia ole, jos vain ymmärtää eron. Ja näitä ongelmiahan siellä juuri pitäisi olla tasottamassa...

Ja yhteiskunnallista kritiikkiä -siis ei rasismia- saa harjoittaa mieluusti ihan omaakin kulttuuriaan tai yhteiskuntaansa kohtaan, koska vain siten voi joskus jokin asia kehittyäkin.

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Rasismia?
« Vastaus #24 : 23/07/2005, 16:52:57 »

Eri asia sitten on, miten suhtautuu palveluksensa aikana esim. paikalliseen yhteiskuntaan ja sen toimintaan tai siis yleensä sen toimimattomuuteen. Se, miten ihmiset jossain päin maailmaa keskenään järjestyvät / epäjärjestäytyvät, johtaa juurensa pääosin muista tekijöistä kuin alueella asuvien ihmisten geneettisestä perimästä tai ihonväristä. Esim. oma rakkaani on puhunut paljonkin rt-alueensa yhteiskunnallisista ongelmista, mutta ei niiden havaitseminen ja tunnistaminen vielä minkään sortin rasismia ole, jos vain ymmärtää eron. Ja näitä ongelmiahan siellä juuri pitäisi olla tasottamassa...

Ja yhteiskunnallista kritiikkiä -siis ei rasismia- saa harjoittaa mieluusti ihan omaakin kulttuuriaan tai yhteiskuntaansa kohtaan, koska vain siten voi joskus jokin asia kehittyäkin.

Sinäpä sanoit sen hyvin. :) Samaa minäkin ajattelin. ;)
-memento vivere-

Poissa Mirka

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5439
  • My kind of man <3
Re: Rasismia?
« Vastaus #25 : 23/07/2005, 17:18:00 »
Aika rankka ilmaus; "elämänkokemuksen mukanaan tuoma rasismi"...

Ilmeisesti minun tekstiini viittasit... :)
Tällä nyt lähinnä hain sitä, että kyllä ihminen, joka on maata tallannut reilu kolmekymmentä vuotta omaa jo jonkinnäköistä käsitystä erilaisista ihmiryhmistä... Oikeastaan tämä oli vähän huonosti ilmaistu :-\ Työstä tuolla Papalla taitaa olla suurimmat vaikutteet. Ja kuten jo aiemmin sanoin, se ei ole koskaan vaikuttanut työntekoon millään tavalla.

Eikä se ole välttämättä ennakkoluuloisuutta tai rasismia, vaan joillakin ihmisillä on sen verran kokemusta maailmasta (työn kautta tai muuten vaan), että se muotoutuu tietynasteiseksi kyyniseksi realismiksi. Eikä se aina välttämättä tarkoita sitä, etteikö joukosta niitä helmiä löydy :) Siis ei aina koko ryhmää tuomita yhden mädän yksilön perusteella.

Itse henkilökohtaisesti omaan varmasti kapean katsantokannan maailmaan. Olen ja en ole rasistinen. Tietyt ihmisryhmät, tietyn asenteen omaavat ja tietynlaiset rikolliset saavat mun veren kiehumaan. Mulla on vahvoja aatteita ja ajatuksia, osaan toki ne pitää sisälläni sen vaatimissa oloissa. Olen varmasti osittain tietämätön rasisti.
Vaikka rasismin kuvauksen perusteella olenkin ehkä sellainen, koen silti olevani avoin uusille asioille ja ihmisille. Erityisesti työskentely maahanmuuttajien kanssa antoi paljon uusia käsityksiä eri kulttuureista ja uskonnoista :)

Olennaista on mielestäni se, miten omat sisäiset mielipiteet kanavoituvat tekohin asti. Olen miltei varma siitä, että kovin rasistisia mielipiteitä omaavan faitterin olisi todella vaikea tehdä alhaalla työtään onnistuneesti. Usein omien vahvojen mielipiteiden poissulkeminen kun ei ihan vaan noin onnistu: ihmisten välistä fiiliksen ja tiedonsiirtoa kun on todella vaikea piilottaa! Siis ei missään tapauksessa megarasisteja alas, kiitos! Se olisi sama kun lähettäisi kädet nyrkkiin sidottuja tyyppejä askartelemaan ;D ;)

Tuskin sinne vapaaehtoisesti joku todella megarasisti lähteekään... Ellei sitten kaavaile Hitlerin jalanjäljistä :-X ;) Onhan niitä tosirasisteja valitettavasti varmasti rt-joukoissakin... :-\

Eri asia sitten on, miten suhtautuu palveluksensa aikana esim. paikalliseen yhteiskuntaan ja sen toimintaan tai siis yleensä sen toimimattomuuteen. Se, miten ihmiset jossain päin maailmaa keskenään järjestyvät / epäjärjestäytyvät, johtaa juurensa pääosin muista tekijöistä kuin alueella asuvien ihmisten geneettisestä perimästä tai ihonväristä. Esim. oma rakkaani on puhunut paljonkin rt-alueensa yhteiskunnallisista ongelmista, mutta ei niiden havaitseminen ja tunnistaminen vielä minkään sortin rasismia ole, jos vain ymmärtää eron. Ja näitä ongelmiahan siellä juuri pitäisi olla tasottamassa...
Samaa harrastaa Pappa, hyvinkin tervehenkisesti kritisoi sikäläisen yhteiskunnan tapaa toimia ja niitä ongelmia, joita siellä on. Paikallisista asukkaista ei ainakaan mun kuullen ole kovinkaan rasistisesti puhunut...


KFOR 11/04-11/05

Poissa BB

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 3522
  • EUFOR14
Re: Rasismia?
« Vastaus #26 : 24/07/2005, 15:07:56 »
Aika rankka ilmaus; "elämänkokemuksen mukanaantuoma rasismi"...

Ilmeisesti minun tekstiini viittasit... :)


Joo, sinulta poimin tuon termin, mutta viittasin kyllä yleisesti kaikkiin edeltäviin teksteihin, joissa samansuuntaista ajatusta oli. Olit muuten keksinyt hyvän termin!  ;D

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Rasismia?
« Vastaus #27 : 22/06/2006, 16:21:15 »
Lisää kommentteja rauhanturvaajien rasismista tai rasismittomuudesta?
-memento vivere-

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Rasismia?
« Vastaus #28 : 24/06/2006, 02:17:52 »
Kaikesta huolimatta mie oon roturealisti kans  ::) mutta en rasisti  8)

Kuinka moni oikeasti ajattelee, että ihmisten tietyt ominaisuudet määräytyvät hänen syntyperänsä tai kansallisuudensa mukaan? Ja jos joku muu "rotu" ::) on huonompi, onko oma sitten vastaavasti ylivertainen? Arjalaisten paluu??

Sori Tanlaa, jonkin verran yhteydestään irrotettu lainaus.
-memento vivere-

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Rasismia?
« Vastaus #29 : 24/06/2006, 21:19:46 »

en kuvittele että rotuna olisimme toisia parempia, miule se roturealismi merkkaa ihan jotain muuta.

Niin kuin mitä esimerkiksi? ???
-memento vivere-