Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 28/03/2024, 19:48:35

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Jännittää vaikka koettu ennenkin  (Luettu 9442 kertaa)

Poissa veeruska

  • Koditar
  • Mega-Koditar
  • ****
  • Viestejä: 645
    • UNIFIL III 5/13-5/14
Vs: Jännittää vaikka koettu ennenkin
« Vastaus #10 : 29/09/2016, 10:52:01 »
Onko muuten muilla ollut tapana laittaa miehensä mukaan jotain mikä lieventää koti ikävää? tai sit pahentaa sitä  ;)
Mä värkkäsin pieni kokoisen valokuva albumin kuvia yhteisistä hyvistä hetkistä ja tietysti lapsista.
Mä vaan aattelin että mikä olis kiva juttu sinne mukaan??? Ideoita???

Meillä tein miehelle lahjan juuri lähdön alla. Teetätin minusta ja lapsista valokuvia, ostin viinikumeja ja salmiakkitikkareita, salmiakkia, aurinkorasvaa sekä purkkaa ja lisäksi ostin dödöä.

Vähän siis koti-ikävää pahentavia ja lievittäviä asioita.
"Minä sinua vaan"

Poissa Lilian

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 14913
  • KFOR 11/07-11/08
Vs: Jännittää vaikka koettu ennenkin
« Vastaus #11 : 29/09/2016, 14:43:35 »
Mä teetin kanssa valokuvan meistä. Sinne se päätyi sängyn viereen <3

Mä jännitin tosi kovin toista reissua, eka reissu oli todella raskas ja siitä jäi ikävät muistot. Ehkä eniten pelkäsin lasten reaktiota, miten kestän sen jos he ikävöivät kovin. Vaikka ennen reissua lapsiakin jännitti kovin ja pariin kertaan sitä itkettiinkin, niin sitten kun lähtö koitti ni kaikki menikin ihan tosi hyvin. Me oltiin skypen kautta yhteyksissä joka ilta (ihan muutama ilta jäi väliin jos mies ei töiltään ehtinyt) ja se oli ihan selkeästi suuri apu ja helpotus. Meillä lapsille muodostui todella tärkeäksi joka iltainen puhelu ja nimenomaan se että näki iskän. Toki tiedän niitäkin lapsia jotka eivät halunneet puhua isän kanssa ollenkaan, lapset on erilaisia. Mulle tämä toinen reissu oli jollain tapaa hyvin eheyttävä kokemus. Jopa niin hyvä että olen luvannut että voi lähteä kolmannellekin reissulle :)

Poissa Evi

  • Koditar
  • Leskirukka
  • *
  • Viestejä: 33
Vs: Jännittää vaikka koettu ennenkin
« Vastaus #12 : 19/10/2016, 11:01:08 »
Just havahduin ja tajusin, että eihän tässä ole enää kun tämä ja ens viikko ja seuraavan viikon tiistaina mies sit lähtee... hups ku menee aika äkkiä

Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Vs: Jännittää vaikka koettu ennenkin
« Vastaus #13 : 19/10/2016, 11:22:27 »
Just havahduin ja tajusin, että eihän tässä ole enää kun tämä ja ens viikko ja seuraavan viikon tiistaina mies sit lähtee... hups ku menee aika äkkiä
Aika kyllä tosiaan lentää. Toivottavasti reissu lähtee hyvin käyntiin teidän molempien osalta! Tai paremminkin koko perheen osalta.
Ad astra per aspera!




Poissa Evi

  • Koditar
  • Leskirukka
  • *
  • Viestejä: 33
Vs: Jännittää vaikka koettu ennenkin
« Vastaus #14 : 19/10/2016, 19:25:33 »
Nyt on jo kyllä tosi vahvasti sellanen fiilis että kyllä tästä kaikki sunttaatuu...  ;D
Nyt jännittää mua jo paljon vähemmän ku tota miestä  ;)
Mulla on nyt ihan hyvä fiilis ehkä osaks johtuen että on ollu syysloma viikko ja on paljon rauhallisempaa ja muuten vähemmän stressiä.

Poissa Ulpu

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 16129
    • KFOR 00-01 EUFOR 05-06 MINURCAT 06-11/09 ISAF 09/13-
Vs: Jännittää vaikka koettu ennenkin
« Vastaus #15 : 20/10/2016, 06:32:35 »
Hyvä juttu Evi, kyllä se siitä lähtee sujumaan!  :)

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Vs: Jännittää vaikka koettu ennenkin
« Vastaus #16 : 24/10/2016, 22:59:39 »
Evi: kiva, että on rauhallisemmat fiilikset jo. :)
-memento vivere-

Poissa Evi

  • Koditar
  • Leskirukka
  • *
  • Viestejä: 33
Vs: Jännittää vaikka koettu ennenkin
« Vastaus #17 : 06/11/2016, 12:46:38 »
No niin mies sitten lähti tiistaina ja onhan tää taas aika erilaista. Haluaisin kysyä teidän mielipiteitä ja neuvoja muutamaan juttuun.
Ensimmäinen asia että miten teillä kaverit on suhtautunu? Mulla on tää viikko ollu aika yksinäistä kun tasan yks kaveri on tullut kunnolla käymään tuntuu siltä kun muut ei haluais tulla tänne. Kiva siinä sitten on olla kun haluais juttu seuraa ja muutenkin puhua "aikuisessa" seurassa ja kaikilla on helvekon moinen kiire 24/7. Ärsyttää.

Toinen ja ehkä vakavampi asia on se että miten teillä on lapset reagoinu lähtöön?
Meillä vanhempi (tyttö) 11 vee sulkeutu täysin ei halua puhua koko asiasta. Jos millään tavalla yritän puhua siitä niin sanoo että ei halua puhua.
Poika 8 vee taas kyselee kuolemasta ja jos isi ei tuukkaa takasin... Olen yrittäny selittää ettei siellä nyt ole sotaa ja siellä ollaan nyt vaan varmistamassa ettei tulekkaan....
Onko teillä hyviä neuvoja miten saa lapset puhumaan tuntemuksistaan???
Meillä tytön reagtio kun tultiin lentokentältä isiä saattamasta. Päästiin ovesta sisälle niin likka sano että mua oksettaa ei kuitenkaan oksentanut (veikkaan henkistä pahaa oloa) ja seuraavana aamuna sano ettei saa henkeä. Kiitos kaikille jo etukäteen kaikista vastauksista.


Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Vs: Jännittää vaikka koettu ennenkin
« Vastaus #18 : 06/11/2016, 20:29:37 »
Tsemppiä Evi!
En nyt osaa sen kummemmin tässä kohtaa kommentoida, mutta lähipiirin suhtautumisesta on kirjoitettu aiemmin tässä aiheessa (vähän vanhoja juttuja, mutta tuskin asia vanhenee).
-memento vivere-

Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Vs: Jännittää vaikka koettu ennenkin
« Vastaus #19 : 07/11/2016, 10:25:38 »
No niin mies sitten lähti tiistaina ja onhan tää taas aika erilaista. Haluaisin kysyä teidän mielipiteitä ja neuvoja muutamaan juttuun.
Ensimmäinen asia että miten teillä kaverit on suhtautunu? Mulla on tää viikko ollu aika yksinäistä kun tasan yks kaveri on tullut kunnolla käymään tuntuu siltä kun muut ei haluais tulla tänne. Kiva siinä sitten on olla kun haluais juttu seuraa ja muutenkin puhua "aikuisessa" seurassa ja kaikilla on helvekon moinen kiire 24/7. Ärsyttää.

Toinen ja ehkä vakavampi asia on se että miten teillä on lapset reagoinu lähtöön?
Meillä vanhempi (tyttö) 11 vee sulkeutu täysin ei halua puhua koko asiasta. Jos millään tavalla yritän puhua siitä niin sanoo että ei halua puhua.
Poika 8 vee taas kyselee kuolemasta ja jos isi ei tuukkaa takasin... Olen yrittäny selittää ettei siellä nyt ole sotaa ja siellä ollaan nyt vaan varmistamassa ettei tulekkaan....
Onko teillä hyviä neuvoja miten saa lapset puhumaan tuntemuksistaan???
Meillä tytön reagtio kun tultiin lentokentältä isiä saattamasta. Päästiin ovesta sisälle niin likka sano että mua oksettaa ei kuitenkaan oksentanut (veikkaan henkistä pahaa oloa) ja seuraavana aamuna sano ettei saa henkeä. Kiitos kaikille jo etukäteen kaikista vastauksista.
Mulla myös kaverit vältteli... Ei ole kenekään kaverin kanssa välit palautuneet reissujen jäljiltä, mut onneks löytyi sit uusia ystäviä. En tiedä johtuiko siitä, et he ei tiedä mitä rauhanturvaaminen on, ja pelkäävät ettei sitä osaa kaveri enää muusta puhua, vai mistä johtui.

Ja likan reaktiot kuulostaa paniikkioireilta, mitkä sinänsä on ihan normaaleita, vaikkakin hyvin ikäviä. Toivotaan että sais mielipahaansa ulos, eikä patoais sisälleen, sillä noi oireet voi pahentua siitä entisestään. Voi olla lapsen vaikea jäsentää ajatuksiaan sanoiksi (ja voi ajatella ettei saa sanoa ikäviä asioita, tai haluaa säästää sua), mut toivottavasti jonkun kommunikointimuodon keksisitte, sillä eihän sen tarvi puhetta olla, millä saisit tytön mielipahaa purettua. Jos hän tykkää piirtää/maalata/askarrella, niin yrittäkää kannustaa ilmaisemaan itseään vaikka niin. Kannattaa kysyä apuja vaikka koulukuraattorilta, heillä on hyviä keinoja lapsen tunteiden ilmaisuun.

Vaikea tilanne tuo on lapsille kuintekin, kun iskä on yhtäkkiä pois kuvioista, vaikkakin vaan väliaikaisesti.
Ad astra per aspera!