Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 28/03/2024, 13:02:49

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Luonnon lumoissa  (Luettu 31342 kertaa)

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Luonnon lumoissa
« Vastaus #10 : 21/09/2005, 11:34:10 »
Olen kasvanut aivan puskassa meren rannassa, ja (päinvastoin kuin Punapihlajalla) siitä on varmaan jäänyt rakkaus luontoon. Varsinaisia luontoharrastuksia ei löydy, sienestän kyllä mielelläni ja pitkin metsiä ratsastaminen on ihan parasta, mutta luonnossa on kiva olla. :)

Välillä oikein harmittaa, ettei täältä kaupungista ole autottomana oikein näppärä lähteä metsään tai meren rantaan. (Ei siis lasketa lähiömetsää eikä näitä piukkaan rakennettuja rantoja ;)) Eräkelpoisuuttani taitaa haitata kyllä mukavuudenhalu. ;)
-memento vivere-

Anneli

  • Vieras
Re: Luonnon lumoissa
« Vastaus #11 : 21/09/2005, 12:23:32 »
Minä kaipaan ympärilleni luontoa ja sitä rauhaa ja kun tottui asumaan muutaman vuoden ihan sanan mukaisesti korvessa niin nyt tää kaupunkilaiselämä tuntuu tökkivän ja pahasti :( ( mut vähän lohduttaa se et tää ei kestä ku vuoden ja sit pääsee taas kotiin  :D )
Mut noi vaellusreissut ja nuotion äärellä istuminen siinä on sitä jotain...

Heli

  • Vieras
Re: Luonnon lumoissa
« Vastaus #12 : 21/09/2005, 12:39:37 »
Metsä ja meri ovat kyllä sellaisia elintärkeitä asioita, joista on säännöllisesti päästävä nauttimaan. Oikeastaan se meren ranta kaikkeista tärkein, saaressa kun varttunut... ;) Tähän mennessä olenkin asunut vain kaupungeissa, joissa meri on läsnä; Pori, Helsinki, Turku ja Vaasa.

Ison meren äärellä sitä tuntee itsensä jotenkin niin vapaaksi.

Poissa Anki

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12508
Re: Luonnon lumoissa
« Vastaus #13 : 21/09/2005, 13:12:54 »
Mäkin tykkään liikkua luonnossa, mutta en varsinaisesti bongaa mitään, uusia elukoita tulee kuitenkin välillä huomattua :D
Lapin erämaathan on mun ehdoton lempipaikka, mutta sen kai kaikki jo on kuullut sata kertaa ;)

No se elintärkeä juttuhan unohtui mainita, kai se on niin itsestäänselvä: merenrantahan on elintärkeä elementti myös minulle :) Saaressa kun varttui ja senkin jälkeen olen aina jossain rannikkokaupungissa asustellut :)

Poissa Taru

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5647
  • Iloinen ex-leski
Re: Luonnon lumoissa
« Vastaus #14 : 29/09/2005, 13:37:24 »
Rupesin miettimään: Eihän täällä ole ketään, joka olisi koulussa joutunut kasvion keräämään? Meidän koulussa ei ainakaan kamalasti panostettu luonnontieteisiin, siksi onkin nyt vasta vanhemmalla iällä opetellut edes tavallisimmat Suomen luonnon kasvit.. :-[ Mun mielestä on sääli, ettei useimmat nykyajan lapset erota suunnilleen kuusta männystä..
Voi joutua itkemään vähän, jos on antanut kesyttää itsensä. -Antoine de Saint-Exupéry

Poissa Marge

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12620
    • KFOR 4/04-5/05
Re: Luonnon lumoissa
« Vastaus #15 : 29/09/2005, 14:05:24 »
Rupesin miettimään: Eihän täällä ole ketään, joka olisi koulussa joutunut kasvion keräämään? Meidän koulussa ei ainakaan kamalasti panostettu luonnontieteisiin, siksi onkin nyt vasta vanhemmalla iällä opetellut edes tavallisimmat Suomen luonnon kasvit.. :-[ Mun mielestä on sääli, ettei useimmat nykyajan lapset erota suunnilleen kuusta männystä..

En nyt ihan kasviota, mutta kyllä me rämmittiin pitkin maita ja mantuja vielä yläasteellakin keräämässä ja tunnistamassa erilaisia kasveja. Ei ollut mun mielestä yhtään kurjaa, paljon hauskempaa kuin opetella niitä kirjoista  :)

Nykypäivänä riippuu niin paljon opettajasta, että miten opettavat, koska perusopetuksen oppisuunnitelma käsittääkseni määrittelee vain suuremmat suuntaviivat. Ja tosiasiahan on se, että murto-osan lapsi tuolla koulussa vain oppii. Kyllä mun mielestä vanhempienkin kuuluu kertoa lapselle luonnosta.
Fear never fixed anything.

Poissa Tara

  • Ylläpidon oikea käsi
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *****
  • Viestejä: 8125
  • Camp Koti KFOR 04/03-04/04, ISAF 08/07-08/08
Re: Luonnon lumoissa
« Vastaus #16 : 01/10/2005, 12:17:33 »
Laitetaan tänne..

Olin tuossa melko pitkällä lenkillä koirien kanssa. Rauhallista kävelyä ettei mun selkä paukahda pahemmaksi.

Kyllä sitä hiljaista luontoa näköjään löytyy ihan täältä betonilähiönkin vierestä, kun vaan osaa mennä oikeaan suuntaan.
Ihmiset lienee olivat vielä kotosalla löhöämässä, kun ihan yksikseen koirien kanssa sai kävellä tuolla pitkin metsiä.

Teki kyllä hyvää sellainen rauhallisuus. Ja on tosi kaunistakin, kun lehdet on erittäin kirkkaita ja tuulenpuuskissa niitä satelee alas puista. Ilmakin on sellainen kivan syksyisen raikas.

Poissa Mirka

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5439
  • My kind of man <3
Re: Luonnon lumoissa
« Vastaus #17 : 01/10/2005, 13:04:12 »
Syksy on ihanaa aikaa :) Mä tykkään hirmusti syksystä :D
Pimeys ei ole mun ystäväni :-X , mutta muuten kyllä tykkään. Ihanaa kun luonnossa tapahtuu muutoksia, lehdet vaihtaa väriä...
Itse olen lähdössä tuon pikkupaholaisen kanssa metsään, männynneulassateeseen :D
Josko poika vaikka vaihteeksi jänön perään lähtisi... Ei kyllä ampujaa ole ;)


KFOR 11/04-11/05

minni

  • Vieras
Re: Luonnon lumoissa
« Vastaus #18 : 01/10/2005, 13:22:01 »
Upea syyspäivä täälläkin ja aamulenkillä ihailin värikästä luontoa. Sarallakin tuntuu olevan "syksyä rinnassa", niin iloisena kirmailee.

Kaikista ihaninta on liikkua luonnossa ihan kaikessa rauhassa, eikä niin kuin täällä joskus jonossa lähimetsissä...  :-\

Poissa Mirka

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5439
  • My kind of man <3
Re: Luonnon lumoissa
« Vastaus #19 : 21/10/2005, 11:32:52 »
Viime viikonloppu meni luonnon lumoissa :)
Oltiin perjantaina ja sunnuntaina jänisjahdissa, joista saalistakin tuli. Pappa oli lauantaina hirvijahdissa ja neljä karvamölliä kaatui ;)
Maanantaina sitten vielä ajateltiin lähteä metsälle, kun oli niin upea auringonpaiste. Olihan ihanan romanttista istua metsässä sammalmättäällä juomassa aamukahvia kuksasta ja syödä rakkaan tekemiä yllärivoikkareita :-* Saalista ei sitten enää tullut, mutta eihän se aina ole pääasia ;)


KFOR 11/04-11/05