Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 28/03/2024, 16:09:39

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: ...ja maailma pelastuu?  (Luettu 62688 kertaa)

minni

  • Vieras
Re: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #20 : 26/07/2005, 20:41:21 »
Ja taisi unohtua ne ympäristöystävälliset pesuaineetkin (pyykki/konetistki). Ja yritän ostaa mahdollisimman paljon tuotteita, joita ei ole testattu eläinkokein. Aina se ei onnistu, mutta Body Shopin tuotteita käytetään paljon.

Muutenkin minua on helppo höynäyttää kaikilla ympäristömerkeillä/tunnustuksilla. ;)

Joskus harmittaa, kun moni tuote (ei kaikki) on ympäristöystävällisenä kalliimpi kuin normaalituote.  :-\

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #21 : 26/07/2005, 21:01:10 »
astianpesukone pitäs ostaa, nii vähenis kummasti tiskivesiki, se kun vie kuulemma uusimmissa koneissa vain 20/pesu...  :o meil ku ei oo ku yks kunnon allas, nii huuhtelun kanssa aina ongelma, tulee sit virutettua hanan alla...

Voiko tosiaan olla, että tiskikone kuluttaa vähemmän vettä kuin käsitiski. :o Tosin, kaksi altaallista vettä (eikä tarvitse olla piripintaan täynnä), ei kai yhdessä altaassa sentään kymmentä litraa ole... ::) Harmillisia nuo tiskipöydät, joissa ei ole kuin yksi oikea allas. Miten olisi pesuvati huuhteluun? ;)
-memento vivere-

Poissa BB

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 3522
  • EUFOR14
Re: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #22 : 27/07/2005, 15:26:00 »
Muutenkin minua on helppo höynäyttää kaikilla ympäristömerkeillä/tunnustuksilla. ;)


Tuo ympäristömerkki on muuten hyvä esimerkki vaihtoehtoisista ohjauskeinoista joita suositaan juuri ympäristöasioissa. Eli ainakin pohjoismainen ympäristömerkki (se joutsen) ja EU:n ympäristömerkki toimivat siltä pohjalta, että toiminnanharjoittaja vapaaehtoisesti parantaa käytäntöjään merkin vaatimien kriteerien mukaisesti ympäristöystävällisempään suuntaan (vaikka raskasmetallien sijasta käyttää jotain muuta, vähän kalliimpaa raaka-ainetta tuotteissaan tms.), ja saa sitten käyttää tuota merkkiä.

Joten nuo ympäristömerkilliset tuotteet ovat todellakin ympäristöystävällisempiä!

Itse olen varmaan semi-ympäristötietoinen, valveutuneempikin voisin olla.


Poissa Mirka

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5439
  • My kind of man <3
Re: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #23 : 27/07/2005, 15:52:20 »
astianpesukone pitäs ostaa, nii vähenis kummasti tiskivesiki, se kun vie kuulemma uusimmissa koneissa vain 20/pesu...  :o meil ku ei oo ku yks kunnon allas, nii huuhtelun kanssa aina ongelma, tulee sit virutettua hanan alla...

Voiko tosiaan olla, että tiskikone kuluttaa vähemmän vettä kuin käsitiski. :o Tosin, kaksi altaallista vettä (eikä tarvitse olla piripintaan täynnä), ei kai yhdessä altaassa sentään kymmentä litraa ole... ::) Harmillisia nuo tiskipöydät, joissa ei ole kuin yksi oikea allas. Miten olisi pesuvati huuhteluun? ;)

Itse asiassa pesukone voi kuluttaa vieläkin vähemmän ;)
Katoin just ihan muissa asioissa netistä kodinkonesivuja ja siinä samalla vilasin astianpesukoneita. Pienin kulutus mitä mä löysin oli 13l ja suurin osa oli alle 20l, 16l oli ihan "normi". Luultavasti säästää pirhanasti enempi vettä kuin meidän jeesuksenaikanen todella äänekäs tiskikone ::) (siis ei mies vaan kone ;D )


KFOR 11/04-11/05

Poissa myy79

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 13143
    • 04/04-05/05 Kosovo
Re: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #24 : 27/07/2005, 16:47:33 »
Itse asiassa pesukone voi kuluttaa vieläkin vähemmän ;)
Katoin just ihan muissa asioissa netistä kodinkonesivuja ja siinä samalla vilasin astianpesukoneita. Pienin kulutus mitä mä löysin oli 13l ja suurin osa oli alle 20l, 16l oli ihan "normi". Luultavasti säästää pirhanasti enempi vettä kuin meidän jeesuksenaikanen todella äänekäs tiskikone ::) (siis ei mies vaan kone ;D )

jaahas, pitänee alkaa kovasti vihjailee astianpesukoneen ostoa...  :P sillä jos olis tiskikone, nii sillon ei tartteis pestä astioita ku pari kertaa vko, eikä joka/jokatoinen päivä.. säästäis kyllä muutenki enemmän vettä...  ::) ja energiaa, ihmisenergiaa nimittäin...  ;D ;D  8) ja edullisimman koneen netistä ostettaessa löyty anttilasta, hinta 349e, kulutus just ton 16l....





Poissa Marge

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12620
    • KFOR 4/04-5/05
Re: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #25 : 27/07/2005, 18:14:37 »
Kai sitä vois valveutuneempikin tosiaan olla, mutta näin meillä:
Sekä pyykin- että astianpesukoneet on energiapihejä ja käyttävät vettä säästeliäästi. Pesukoneessa taitaa olla sellainen automaattinen toiminto, että säätää veden määrää pyykkimäärän mukaan. Suihkussa tulee kyllä lotrattua vedellä liiankin kanssa, mutta kun siellä on muuten niin kylmä, hrrrr. Jos joskus omaan taloon päästään muuttamaan, niin sittenhän tuota veden kulutusta on pakko seurata tarkemmin.

Ruokien suhteen en kyllä ole yhtään eko. Ostan lähinnä halvinta tai parasta, riippuu tarpeesta  :-[

Kierrätystä harrastetaan siinä määrin, että lasi ja metalli kerätään erikseen, ja paperi tietysti. Ennen lajiteltiin seka- ja biojätekin, mutta täällä Vantaalla kierrätys on niin huonosti järjestetty, että ottaa aivoon. Mun mielestä jokaisessa taloyhtiössä tulis olla ainakin metalli-, lasi-, paperi-, bio- ja sekajäteastiat erikseen. Täällä pitää viedä lasi ja metalli tuonne jumbolle, ja eihän niitä koskaan muista ottaa mukaan  :-\

Vaatteita ja muutakin roinaa käyn silloin tällöin myymässä kirppiksellä. Nyt olis taas pari jätesäkillistä kamaa odottamassa varastossa, mutta en ole löytänyt Vantaalta hyvää kirppistä(kään). Tytölle olen jonkin verran ostanut kirppikseltä vaatteita ja leluja, mutta suurimman osan vaatteista se saa vuotta vanhemmalta serkkutytöltään. Ja sitten, kun jäävät Kertulle pieneksi, palautan ne ja miehen sisko myy ne kirppiksellä  :)

Mitäs vielä... Niin joo, meillä asustaa tuo valopoliisi, joka kulkee mun perässä ja sammuttelee valoja (mies  :-*)!
Fear never fixed anything.

Poissa susakaro

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 13668
  • Muinaisjäännös
Re: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #26 : 27/07/2005, 20:05:05 »
Muutenkin minua on helppo höynäyttää kaikilla ympäristömerkeillä/tunnustuksilla. ;)


Tuo ympäristömerkki on muuten hyvä esimerkki vaihtoehtoisista ohjauskeinoista joita suositaan juuri ympäristöasioissa. Eli ainakin pohjoismainen ympäristömerkki (se joutsen) ja EU:n ympäristömerkki toimivat siltä pohjalta, että toiminnanharjoittaja vapaaehtoisesti parantaa käytäntöjään merkin vaatimien kriteerien mukaisesti ympäristöystävällisempään suuntaan (vaikka raskasmetallien sijasta käyttää jotain muuta, vähän kalliimpaa raaka-ainetta tuotteissaan tms.), ja saa sitten käyttää tuota merkkiä.

Joten nuo ympäristömerkilliset tuotteet ovat todellakin ympäristöystävällisempiä!

Itse olen varmaan semi-ympäristötietoinen, valveutuneempikin voisin olla.



Juuri nämä kaksi merkkiä ovat valvottuja ja siksi lähempänä totuudenmukaisuutta, mutta maammehan on pullollaan kaikkia muita merkkejä, joita ei kukaan virallisesti valvo :(

nimim. juuri aiheesta tutkielman tehneenä

Poissa myy79

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 13143
    • 04/04-05/05 Kosovo
Re: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #27 : 27/07/2005, 20:31:35 »
Niin joo, meillä asustaa tuo valopoliisi, joka kulkee mun perässä ja sammuttelee valoja (mies  :-*)!
meillä se oon minä... ;)
siis meillä ei turhaan valoja pidetä, ja nytkin on kattolampuissa energiansäästölamput ja mun lukulampussa.. vielä pitäis noihin muihin lamppuihin sellaset ostaa...  :P säästää nii energiaa ku laskussakin..





Poissa susakaro

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 13668
  • Muinaisjäännös
Re: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #28 : 27/07/2005, 20:36:22 »
Meilläkin on kai sit tietokonepöydällä "omatekoinen" energiansäästölamppu. Lamppu, josta on ollut lamppu pimeenä jo kuukausia  ;D kukaan ei ole sitä saanut vaihdettua uuteen   8)

Tänään tein ympäristöteon: vein kassillisen vaatteita kirppikselle !
... ja maailma pelastuu

Poissa Marge

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12620
    • KFOR 4/04-5/05
Re: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #29 : 27/07/2005, 20:40:45 »
siis meillä ei turhaan valoja pidetä, ja nytkin on kattolampuissa energiansäästölamput ja mun lukulampussa.. vielä pitäis noihin muihin lamppuihin sellaset ostaa...  :P säästää nii energiaa ku laskussakin..

Meillä kanssa noita energiansäästölamppuja. Ne kyllä kestää tosi kauan, ja Ikeasta saa aika paljon halvemmalla kuin muualta  :)
Fear never fixed anything.