Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 28/03/2024, 16:28:32

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Afganistan  (Luettu 126397 kertaa)

Migu

  • Vieras
Vs: Afganistan/Afghanistan
« Vastaus #610 : 11/07/2011, 10:04:01 »
Hei kaikille!

Täällä yksi tuleva rt-leski. Mies lähdössä Afganistaniin parin kuukauden päästä. Ne joilla kokemusta on, kertoisitteko vähän peruasioita koko hommasta? Kuinka uisen lomille, millaiset yhteydet jne.? Lisäksi haluaisin tietää, onko alussa määräytynyt aika (esim puoli vuotta) yleensä pysyvä, vai voiko se muuttua kesken operaation?

Kuulun samaan settiin Uniquen kans eli miehet o just parhaillaan Afgoissa nii meillä on kans yhteydet pelannu tosi hyvin ja on tullu soittoja useaankin otteeseen (yhteydet tosin on välillä mitä on).. :) Miehellä on oma kannettava siellä mukana eli voi datistella myös omissa makuusopeissaan et aika usein löytyy mm. facebookista ja skypen videopuhelut toimii kans pienellä viiveellä :) Leirien aikana tosiaan tulee vähän vähemmän puheluja et saattaa mennä useampikin päivä ettei mitään kuulu mutta muuten ei tarttee olla huolissaan :)
Mitä ollaan huomattu niin yhteyden pito on tärkeää puolin ja toisin!

Onnea vaan sinulle tähän tulevaan koitokseen, se vahvistaa suhdetta tosi paljon :)

Edelweiss

  • Vieras
Vs: Afganistan/Afghanistan
« Vastaus #611 : 15/07/2011, 22:10:27 »
Tervetuloa joukkoon  :)

Mun mies lähti maaliskuussa Afganistaniin ja homma on lähtenyt käyntiin niin, että alkuun kyseessä oli virallisesti 6 kk pesti.

Ensimmäiset 3-4 viikkoa odottelin tietoa lomista. Mieheni halusi taktikoida lomansa niin, että kahta ensimmäistä lomaa edeltävät palvelusjaksot ovat suhtellisen "pitkiä" (7-8 vko), koska hän halusi olla palveluksessa vuoden ja tiesi, että häntä on kaavailtu vuodeksi hommiin. Tämän vuoksi hän siis taktikoi kahden ekan loman väliset palvelusajat pidemmiksi, jotta porukan vaihtuessa syksyllä ajanjakso omien lomien välillä ei venyisi esim. 10 viikkoon. Eli hänen mielestään hänen kannatti asettaa kolmas loma mahdollisimman lähelle porukan vaihtumista, koska uuden porukan kanssa kestää taas oma aikansa, jotta lomat saadaan sovittua ja oma loma voi olla aika pitkän ajan päässä.

Mun käsittääkseni jääkärit palvelee aina vaan 6 kk, mutta siitä porukasta muutamat heput saattavat vaihtaa 6 kk jälkeen toiseen hommaan, joten palvelusaika voi pidentyä vuoteen. Eli mun käsittääkseni se riippuu siitä, mihin tehtävään miehesi menee.
Korjatkaa, mikäli olen väärässä.

Tiivistettynä: Mun mies pääsee siis lomille 6-8 viikon välein ja loma kestää kaksi viikkoa.

Mieheni ei ole tehtävässä, jossa partioidaan, joten tämä mahdollistaa yhteydenpidon päivittäin. Hän soittelee mulle firman puhelimella ainakin kerran päivässä, joskus kaksi, kolme, neljä kertaa :D Sen lisäksi hänellä on mahdollisuus käyttää nettiä iltaisin kun työpäivä on ohi. Eli käytännössä ollaan tosi paljon yhteydessä toisiimme ja melkein joka ilta voidaan keskustella skypessä webcamin välityksellä.

Mun mielestä aika paljon riippuu siitä, mihin tehtävään miehesi menee ja mihin tukikohtaan.

Alkuunsa koko touhu tuntuu aika kurjalta, oudolta ja tuntuu kuin aika matelisi. On ärsyttävää kuulla ihmisiltä "lohduttavia" sanoja siitä, kuinka aika menee nopeasti, vuosi menee heittämällä ja kyllä se siitä, blaablaa. Mut oikeesti tähänkin hommaan tottuu sitten kun löytää omaan elämäänsä uuden rytmin ja rutiinin.
Alkuun olin ihan hajalla kun mietin, kuinka pitkä aika vuosi on. Nyt musta tuntuu siltä, et kyl se aika menee nopeasti kun muistaa asettaa touhulle välitavoitteita (seuraava loma) eikä pyörittele mielessään vain sitä viimeistä palveluspäivämäärää.

Tsemppiä koitokseen!!

Ek

Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Vs: Afganistan/Afghanistan
« Vastaus #612 : 20/07/2011, 08:07:40 »
Suomalaissotilaiden auto ajoi tienvarsipommiin Afganistanissa  :-\

Kyl siel nyt taas sattuu ja tapahtuu...
Ad astra per aspera!




Poissa _else_

  • Koditar
  • Leskirukka
  • *
  • Viestejä: 11
    • ISAF 9/11-
Vs: Afganistan/Afghanistan
« Vastaus #613 : 31/07/2011, 20:05:01 »
Hei kaikille!

Täällä yksi tuleva rt-leski. Mies lähdössä Afganistaniin parin kuukauden päästä. Ne joilla kokemusta on, kertoisitteko vähän peruasioita koko hommasta? Kuinka uisen lomille, millaiset yhteydet jne.? Lisäksi haluaisin tietää, onko alussa määräytynyt aika (esim puoli vuotta) yleensä pysyvä, vai voiko se muuttua kesken operaation?

Kuulun samaan settiin Uniquen kans eli miehet o just parhaillaan Afgoissa nii meillä on kans yhteydet pelannu tosi hyvin ja on tullu soittoja useaankin otteeseen (yhteydet tosin on välillä mitä on).. :) Miehellä on oma kannettava siellä mukana eli voi datistella myös omissa makuusopeissaan et aika usein löytyy mm. facebookista ja skypen videopuhelut toimii kans pienellä viiveellä :) Leirien aikana tosiaan tulee vähän vähemmän puheluja et saattaa mennä useampikin päivä ettei mitään kuulu mutta muuten ei tarttee olla huolissaan :)
Mitä ollaan huomattu niin yhteyden pito on tärkeää puolin ja toisin!

Onnea vaan sinulle tähän tulevaan koitokseen, se vahvistaa suhdetta tosi paljon :)

Kiitos todella paljon!

Poissa _else_

  • Koditar
  • Leskirukka
  • *
  • Viestejä: 11
    • ISAF 9/11-
Vs: Afganistan/Afghanistan
« Vastaus #614 : 31/07/2011, 20:09:34 »
Tervetuloa joukkoon  :)

Mun mies lähti maaliskuussa Afganistaniin ja homma on lähtenyt käyntiin niin, että alkuun kyseessä oli virallisesti 6 kk pesti.

Ensimmäiset 3-4 viikkoa odottelin tietoa lomista. Mieheni halusi taktikoida lomansa niin, että kahta ensimmäistä lomaa edeltävät palvelusjaksot ovat suhtellisen "pitkiä" (7-8 vko), koska hän halusi olla palveluksessa vuoden ja tiesi, että häntä on kaavailtu vuodeksi hommiin. Tämän vuoksi hän siis taktikoi kahden ekan loman väliset palvelusajat pidemmiksi, jotta porukan vaihtuessa syksyllä ajanjakso omien lomien välillä ei venyisi esim. 10 viikkoon. Eli hänen mielestään hänen kannatti asettaa kolmas loma mahdollisimman lähelle porukan vaihtumista, koska uuden porukan kanssa kestää taas oma aikansa, jotta lomat saadaan sovittua ja oma loma voi olla aika pitkän ajan päässä.

Mun käsittääkseni jääkärit palvelee aina vaan 6 kk, mutta siitä porukasta muutamat heput saattavat vaihtaa 6 kk jälkeen toiseen hommaan, joten palvelusaika voi pidentyä vuoteen. Eli mun käsittääkseni se riippuu siitä, mihin tehtävään miehesi menee.
Korjatkaa, mikäli olen väärässä.

Tiivistettynä: Mun mies pääsee siis lomille 6-8 viikon välein ja loma kestää kaksi viikkoa.

Mieheni ei ole tehtävässä, jossa partioidaan, joten tämä mahdollistaa yhteydenpidon päivittäin. Hän soittelee mulle firman puhelimella ainakin kerran päivässä, joskus kaksi, kolme, neljä kertaa :D Sen lisäksi hänellä on mahdollisuus käyttää nettiä iltaisin kun työpäivä on ohi. Eli käytännössä ollaan tosi paljon yhteydessä toisiimme ja melkein joka ilta voidaan keskustella skypessä webcamin välityksellä.

Mun mielestä aika paljon riippuu siitä, mihin tehtävään miehesi menee ja mihin tukikohtaan.

Alkuunsa koko touhu tuntuu aika kurjalta, oudolta ja tuntuu kuin aika matelisi. On ärsyttävää kuulla ihmisiltä "lohduttavia" sanoja siitä, kuinka aika menee nopeasti, vuosi menee heittämällä ja kyllä se siitä, blaablaa. Mut oikeesti tähänkin hommaan tottuu sitten kun löytää omaan elämäänsä uuden rytmin ja rutiinin.
Alkuun olin ihan hajalla kun mietin, kuinka pitkä aika vuosi on. Nyt musta tuntuu siltä, et kyl se aika menee nopeasti kun muistaa asettaa touhulle välitavoitteita (seuraava loma) eikä pyörittele mielessään vain sitä viimeistä palveluspäivämäärää.

Tsemppiä koitokseen!!

Ek

Kiitos kun kerroit kokemuksistasi. On varmasti hienoa sitten, kun oikeasti tietää milloin poikaystävä tulee ensimmäisen kerran lomille :) Nyt tuntuu, että ei oiken tiedä koko hommasta vielä tarpeeksi... Poikaystävä ei siis ole vielä lähtenyt, vaan lähtee syyskuussa.

Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Vs: Afganistan/Afghanistan
« Vastaus #615 : 31/07/2011, 20:22:32 »

Kiitos kun kerroit kokemuksistasi. On varmasti hienoa sitten, kun oikeasti tietää milloin poikaystävä tulee ensimmäisen kerran lomille :) Nyt tuntuu, että ei oiken tiedä koko hommasta vielä tarpeeksi... Poikaystävä ei siis ole vielä lähtenyt, vaan lähtee syyskuussa.
Niinhän se on, et ensin alkuun tuntuu et oot ihan pihalla kaikesta. Ja kohta huomaat neuvovasi täällä uusia leskiä. ;D

Rohkeasti vaan kysymään mieltä vaivaavia asioita ja kahlaamaan läpi jo täällä käytyjä keskusteluja! :)
Ad astra per aspera!




Poissa tyttönen

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 3119
Vs: Afganistan/Afghanistan
« Vastaus #616 : 29/10/2011, 21:42:36 »
mites tuo nyyt on kun ainakin unique oli kirjoittanut että olisi ollut neljät lomat 6kk aikaan?
meidän sano että kaks kertaa pääsee sen 2kk välein?:s
ja sanoi ettei oo kuullutkaan tuollasista 7 7 5 3 väleistä?

meillä on puheluita tullut aika harvoin,
kerran pari viikossa ja partioita (viikon taukoja) paljon.
puhelin on viimeset viikot pätkinyt niin ettei voi jutella >:(


kuulostaa varmaan masentavalta mutta onhan tää kun netit pätkii ja puhelimet koko ajan.
« Viimeksi muokattu: 29/01/2012, 01:45:43 kirjoittanut tyttönen »

Poissa pumpkin

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12133
  • KFOR 05/06 - 05/07, KFOR 07/08 - 05/09
Vs: Afganistan/Afghanistan
« Vastaus #617 : 30/10/2011, 09:45:57 »
^minä en noista A-maan lomista tiedä, mutta loogista olisi se, että jos pitää viikon tai kahden viikon lomia, niin on eri määrä.  :) Myös niissä lomaväleissä voi pelata, me esim. lasten kanssa pelattiin niin, että alkuun oli lyhyempiä lomavälejä ja loppuajasta pitempiä.

Ja tuosta yhteydenpidosta: se on tietysti yksilöllistä, miten ikäväänsä käsittelee ja alkuun on niin paljon uutta, että kärsivällisesti vaan, kyllä se yhteydenpito siitä saattaa lisääntyä. :)
« Viimeksi muokattu: 30/10/2011, 09:48:12 kirjoittanut pumpkin »

Unique

  • Vieras
Vs: Afganistan/Afghanistan
« Vastaus #618 : 30/10/2011, 18:40:34 »
mites tuo nyyt on kun ainakin unique oli kirjoittanut että olisi ollut neljät lomat 6kk aikaan?
meidän sano että kaks kertaa pääsee sen 2kk välein?:s
ja sanoi ettei oo kuullutkaan tuollasista 7 7 5 3 väleistä?

meillä on puheluita tullut aika harvoin,
kerran pari viikossa ja partioita (viikon taukoja) paljon.
puhelin on viimeset viikot pätkinyt niin ettei voi jutella >:(
fbssä tuli alkuun viestiä puheluiden lisäksi mutta eipä enään niitäkään
kun sen kerran viikossa yleensä.

kuulostaa varmaan masentavalta mutta onhan tää kun netit pätkii ja puhelimet koko ajan.

Kolme lomaa tuohon mahtui juuri nuolla väleillä. Eli viimeisen loman jälkeen odotin kolme viikkoa kunnes tuli kotiin kokonaan.  A-maassa jääkärit ei kyllä todellakaan voi vaikuttaa koska lomilleen tulevat, ainoastaan jos nyt jotain kamalan välttämätöntä on että täytyy päästä (joku läheinen kuolee tms). En tiennyt noista lomaväleistä etukäteen, eikä mieskään.. Ne selvisi sitten aina pikkuhiljaa koska lomat on. Mutta tiedän tunteen, puhelut saattaa pätkiä ja on niin inhottavaa odottaa sitä soittoa kun itse ei voi soittaa. Ja ainakin oma mieheni oli väsynyt partioiden jälkeen, ettei välttämättä vain jaksanut ottaa yhteyttä. Loppua kohti väsyin odottamiseen ja kiukkuilin siitä, mutta ei sekään kannata. Se on vaan tilanne joka on kestettävä, eikä se ole kummankaan syytä. Tuolloin saivat kyllä soitella joskus kesken partiotakin joka helpotti. Heillä kun oli puhelin mukana.. Mutta olen ymmärtänyt että nyt se käytäntö on poistettu.

MUN mielestä Afganistanin operaatiota on turha verrata kosovoon yms. Ihan eri juttu.. yhteydet pelaa huonommin, eikä sieltä tulla niin usein lomille yms. Tsemppiä!

Poissa pumpkin

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12133
  • KFOR 05/06 - 05/07, KFOR 07/08 - 05/09
Vs: Afganistan/Afghanistan
« Vastaus #619 : 30/10/2011, 20:10:39 »
^eihän sitä kukaan ole verrannutkaan  ::) vai onko?