Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 28/03/2024, 17:10:36

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Siviilipalvelus/totaalikieltäytyminen  (Luettu 36943 kertaa)

Poissa Kinttunen

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5964
  • Unifil II 1/07-10/07
Re: Siviilipalvelus/totaalikieltäytyminen
« Vastaus #10 : 18/08/2007, 00:40:12 »
En mä tiiä mikä siinä on, yks syy on varmasti se, et mä oisin käynyt intin jos se ois vaan mulle ollut mahdollista. Sit mun eksä lusmus ihan koko intti homman ja jätti sen kesken, vaan sen vuoksi ettei sitä huvittanut olla siellä, joten siinä toinen.

Mut en mä siltikään alkais kauheesti arvostelemaan niitä, jotka valitsee sivarin/totaalikieltäytymisen. Mun mielestä se on jokaisen oma asia päättää, miten sen varusmiespalveluksensa suorittaa vai suorittaako ollenkaan. Mä ymmärrän kyllä ihan ne syytkin, miksi jotkut eivät mene inttiin ollenkaan. Ne on jokaisen omia periaatekysymyksia ihan niinku mulle se, et haluan miehen, joka on käynyt intin.







Ota riski, rakastu rauhanturvaajaan!

Pallero

  • Vieras
Re: Siviilipalvelus/totaalikieltäytyminen
« Vastaus #11 : 18/08/2007, 01:27:15 »
Enpä oo koskaan ajatellut asiaa sen kummemmin. Jokaisen oma valinta, miten asevelvollisuuden suorittaa. Siviilipalvelus on mielestäni varsin järkevä vaihtoehto, koska siinä saa parhaassa tapauksessa omaan alaansa liittyvää työkokemusta. Itse varmaan valitsisin siviilipalveluksen juuri tuosta syystä, jos olisin mies.

Poissa Lua

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 7896
  • EUFOR (Althea) 09/05-12/06
Re: Siviilipalvelus/totaalikieltäytyminen
« Vastaus #12 : 18/08/2007, 07:47:38 »
No kaikki varmaan arvaa mitä mieltä minä olen tästä, joten en edes aloita  :-X. Sen verta raotan sanallista arkkuani että jos joskus pojan saan, niin toivon sydämestäni että hän voi tulla mulle rohkeasti ja vapain mielin kertomaan oli sitten totaalikieltäytyjä, homo, sivari tai ihan mikä sitten onkaan. Omassa perheessäni ja elämässäni oon sen verta värikästä porukkaa nähnyt.

Ja voitte arvata kenen perheessä tästä ehkä joskus tullaan vääntämään kättä... :icon_pale:.

Jartsa

  • Vieras
Re: Siviilipalvelus/totaalikieltäytyminen
« Vastaus #13 : 18/08/2007, 09:33:08 »
Juu mää en kans uskalla avata sanallista arkkuani kokonaan, mutta Luan tavoin vähän raotan:
Sivareita mä voin edes jollain tavalla, pikkiriikkisen, ihan hitusen verran ymmärtää. Jos on vässykkä niin on vässykkä.
Mutta nämä totaalikieltäytyjät elävät ihan omassa pilvilinnamaailmassaan, jossa tiivitaavit pomppii tekonurmella eikä hattivatteja ole olemassakaan. Rauhan aikana nuo pitäis pistää laitokseen ja sodan aikana ensimmäisenä saunan taakse.

Poissa Anna 1.0

  • Koditar
  • Paatunut Koditar
  • *****
  • Viestejä: 1223
  • KFOR 04-05
Re: Siviilipalvelus/totaalikieltäytyminen
« Vastaus #14 : 18/08/2007, 09:46:26 »
Sen verta raotan sanallista arkkuani että jos joskus pojan saan, niin toivon sydämestäni että hän voi tulla mulle rohkeasti ja vapain mielin kertomaan oli sitten totaalikieltäytyjä, homo, sivari tai ihan mikä sitten onkaan. 

Lua kirjoitti tämän niin ihanasti, että tällainen raskaushormoneilla kyllästetty naisihminen tipautti muutaman kyyneleen ;D

Poissa Maya

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 7390
  • KFOR 11/05-11/06
Re: Siviilipalvelus/totaalikieltäytyminen
« Vastaus #15 : 18/08/2007, 10:09:17 »
No mä olen Luan kans samaa mieltä. Ihminen on mikä on ja tekee omat ratkaisunsa oman vakaamuksen mukaan. Miksi sitä kukaan toinen on oikeutettu tuomitsemaan  ???

Annukka

  • Vieras
Re: Siviilipalvelus/totaalikieltäytyminen
« Vastaus #16 : 18/08/2007, 11:15:50 »
Juu mää en kans uskalla avata sanallista arkkuani kokonaan, mutta Luan tavoin vähän raotan:
Sivareita mä voin edes jollain tavalla, pikkiriikkisen, ihan hitusen verran ymmärtää. Jos on vässykkä niin on vässykkä.
Mutta nämä totaalikieltäytyjät elävät ihan omassa pilvilinnamaailmassaan, jossa tiivitaavit pomppii tekonurmella eikä hattivatteja ole olemassakaan. Rauhan aikana nuo pitäis pistää laitokseen ja sodan aikana ensimmäisenä saunan taakse.

Minä peesaan Jartsaa. Yleisellä tasolla. En mä hlökohtaisesti lähde ketään yksilöä kuitenkaan tuomitsemaan hlökohtaisista ratkaisuista. Jokaisen oma asia. Mun ei tarvitse kaikkea ymmärtää. Omien poikien kohdalla toivon armeijan käymistä (isä kuitenkin reservin upseeri, ukki evp merivoimista, vaari ihan vaan joku kiväärimiäs toisen maailmansodan jälkimainingeissa jne) mutta mutta omat valinnat tekevät aikanaan. Mitä hyvänsähän noista jannuista voi tulla. Vaikka luomuherneen viljelijöitä tai komentajakapteeneita ;D

Jartsa

  • Vieras
Re: Siviilipalvelus/totaalikieltäytyminen
« Vastaus #17 : 18/08/2007, 11:19:38 »
Kyllä luomuherneitä voi kasvattaa vaikka olisikin intin käynyt...  ;) Maanviljely on kunnioitettava ammatti!

Annukka

  • Vieras
Re: Siviilipalvelus/totaalikieltäytyminen
« Vastaus #18 : 18/08/2007, 11:54:13 »
Kyllä luomuherneitä voi kasvattaa vaikka olisikin intin käynyt...  ;) Maanviljely on kunnioitettava ammatti!

joojoo, mä hain tässä enempi tunnelmaa näistä hattivatteja pelkäävistä. Ontuva mielleyhtymä joo. Ymmärsit kuitenkin mitä tarkoitin, eikö? ;)

Jartsa

  • Vieras
Re: Siviilipalvelus/totaalikieltäytyminen
« Vastaus #19 : 18/08/2007, 11:55:48 »
Juu-juu!  ;)