Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 29/03/2024, 08:41:57

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Jälkipuinnin ja -hoidon tarpeellisuus  (Luettu 82706 kertaa)

Poissa Suttura

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 4930
    • KFOR 11/05-11/06 KFOR 06/08-11/08
Re: Jälkipuinnin tarpeellisuus
« Vastaus #60 : 11/05/2006, 22:25:35 »
Miten nuo kotiutumisongelmat sitten ilmenevät? Varmaan erilailla ihmisestä riippuen, mutta miten yleensä? Tietää mitä ehkä on odotettavissa puolen vuoden päästä  ;D
No meillä ilmeni niin, että mitään ei sopinut kaupasta ostaa (ruokaa siis), kun kaikki oli Kosovoon verrattuna niin kallista.  ::)



Mulla tuli mieleen nyt, että meillä taitaa yksi kotiutumisongelma olla rahankäytön kanssa, mutta eri tavalla. Mies on nyt NIIIIN RO meiningillä, että voi olla vaikeaa päästä asenteesta irti  ::) Miten tuon voisi ehkäistä, takavarikoimalla lompakko kotiutumisen jälkeen ???




Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Jälkipuinnin tarpeellisuus
« Vastaus #61 : 11/05/2006, 22:36:28 »
PUOLI VUOTTA?! No onhan se kyllä oikeestaan ihan ymmärrettävää... Kai. No, tiedämpähän varautua. Tuntuu aika hurjalta, mutta eihän se nyt niiiiin pitkä aika ole..Kai.

Tuskin nyt ihan automaattisesti täytyy sellaiseen ruveta varautumaan. :)
-memento vivere-

Janica

  • Vieras
Re: Jälkipuinnin tarpeellisuus
« Vastaus #62 : 12/05/2006, 08:29:23 »
Meillä oli kans tuttuja hankaluuksia..  ::)

Kotona piti passata, pyykit oli pestävä ja viikattava valmiiksi ja ruoka piti valmiiksi melkein jopa lautaselle asettaa..  ::)

Kaikki oli kallista Kosovoon verrattuna..

Muutaman viikon sitä koitti olla kuin ei huomaisikaan, mutta sitten tuli se kaksosluonteen piilevä osapuoli esille (=pirttihirmu) ja ukko sai kuulla kunniansa..  ;D

Kertasanomisesta se uskoi ja sillä sipuli.  ;D

Mulle se oli aika vaikeeta, kun oli tosi pieni asunto aikanaan, ja kun j oli reissussa, olin tottunut pitämään sitä siistinä. Kun toinen tuli, tuli asuntoonkin kaaos. Stressasin siitä ja yleensäkin toisen läsnäolosta.. Vaikeampaa mulle se kotiutuminen melkein oli kuin J:lle..  :-\ 
« Viimeksi muokattu: 12/05/2006, 08:31:29 kirjoittanut Janica »

Poissa Anki

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12508
Re: Jälkipuinnin tarpeellisuus
« Vastaus #63 : 12/05/2006, 08:56:28 »
PUOLI VUOTTA?! No onhan se kyllä oikeestaan ihan ymmärrettävää... Kai. No, tiedämpähän varautua. Tuntuu aika hurjalta, mutta eihän se nyt niiiiin pitkä aika ole..Kai.

Tuskin nyt ihan automaattisesti täytyy sellaiseen ruveta varautumaan. :)

Ei todellakaan tartte automaattisesti olettaa että tulee sopeutumisvaikeuksia, sillä ei ne kaikille tuu...

Olen itse niin onnellisessa asemassa että mun rakkaalla ei oo semmoisia ollut :)  Päinvastoin oikeestaan, kotiutumisen jälkeen hän on muuttunut jopa vähän parempaan suuntaan! Tätä kirjoittaessani mulla lähinnä on mieless se että hän nykyään osallistuu todellakin hyvin kaikkiin askareisiin kotona, ja tarttuu aika usein ihan itse vaikkapa imurinvarteen, ilman että mun edes tarvii osallistua ;D ;D  Tällaista ei tapahtunut ennen Kosovonaikaa...

Ainut juttu mitä voi sanoa että jäi päähän siitä reissusta on tosiaan tuo että kaikki on niin kallista täällä Suomess ;D  Noh, ehkä vaan hyvä että on säästeliäs mies.....

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Jälkipuinnin tarpeellisuus
« Vastaus #64 : 12/05/2006, 09:05:06 »
Meillä oli kans tuttuja hankaluuksia..  ::)

Kotona piti passata, pyykit oli pestävä ja viikattava valmiiksi ja ruoka piti valmiiksi melkein jopa lautaselle asettaa..  ::)

Kaikki oli kallista Kosovoon verrattuna..

En halua nyt missään tapauksessa vähätellä kotiutumisongelmia, monella vaikuttaa sopeutuminen takaisin "normaaliin" elämään hieman kestävän. Pisti vain silmään tuo "piti passata". Miten niin piti? Aseellako se mies uhkasi siellä pyykkivuoren vierellä? ??? ;)
-memento vivere-

Janica

  • Vieras
Re: Jälkipuinnin tarpeellisuus
« Vastaus #65 : 12/05/2006, 09:18:54 »
Meillä oli kans tuttuja hankaluuksia..  ::)

Kotona piti passata, pyykit oli pestävä ja viikattava valmiiksi ja ruoka piti valmiiksi melkein jopa lautaselle asettaa..  ::)

Kaikki oli kallista Kosovoon verrattuna..

En halua nyt missään tapauksessa vähätellä kotiutumisongelmia, monella vaikuttaa sopeutuminen takaisin "normaaliin" elämään hieman kestävän. Pisti vain silmään tuo "piti passata". Miten niin piti? Aseellako se mies uhkasi siellä pyykkivuoren vierellä? ??? ;)

 ::) ::) ::) ::)

Hiukan kärjistetysti kirjoitin, mutta homma oli se, että kun alhaalla huolto pelasi, niin kotona oletettiin että sama homma jatkuu.  >:(

Joka asiasta piti erikseen sanoa, eikä mitään tapahtunut automaattisesti, paitsi likaisten pyykkien laitto pyykkikoriin.

Menee nyt kyllä jo aikamoisen OT:ksi, mutta toisaalta, samaa juttua oli muillakin samaan aikaan kotiutuneilla, joten sillä ehkä saikin pidettyä suutaan kiinni kun tiesi, että muilla oli ihan samaa meneillä.

Poissa Lua

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 7896
  • EUFOR (Althea) 09/05-12/06
Re: Jälkipuinnin tarpeellisuus
« Vastaus #66 : 12/05/2006, 09:56:17 »
Meillä oli kans tuttuja hankaluuksia..  ::)

Kotona piti passata, pyykit oli pestävä ja viikattava valmiiksi ja ruoka piti valmiiksi melkein jopa lautaselle asettaa..  ::)

Kaikki oli kallista Kosovoon verrattuna..

Muutaman viikon sitä koitti olla kuin ei huomaisikaan, mutta sitten tuli se kaksosluonteen piilevä osapuoli esille (=pirttihirmu) ja ukko sai kuulla kunniansa..  ;D

Kertasanomisesta se uskoi ja sillä sipuli.  ;D

Mulle se oli aika vaikeeta, kun oli tosi pieni asunto aikanaan, ja kun j oli reissussa, olin tottunut pitämään sitä siistinä. Kun toinen tuli, tuli asuntoonkin kaaos. Stressasin siitä ja yleensäkin toisen läsnäolosta.. Vaikeampaa mulle se kotiutuminen melkein oli kuin J:lle..  :-\ 

Mä kaivan siinä vähän kuoppaa itselleni että passaan joskus liikaa miestä lomalla, kun ajattelen että se on sen LOMA. Oon kyllä yrittänyt ehkäistä ylläkuvattuja ongelmia siten että olen jo nyt aloittanut jankutuksen "tällaiseen palveluun ei kannata sitten tottua" ja "tämä meno ei sitten jatku kun kotiudut". Ihmekös se ettei miehellä ole mitään kiirettä Suomeen vaan hakee vaan lisää jatkoja  ;D :P

Janica

  • Vieras
Re: Jälkipuinnin tarpeellisuus
« Vastaus #67 : 12/05/2006, 10:01:38 »

Mä kaivan siinä vähän kuoppaa itselleni että passaan joskus liikaa miestä lomalla, kun ajattelen että se on sen LOMA. Oon kyllä yrittänyt ehkäistä ylläkuvattuja ongelmia siten että olen jo nyt aloittanut jankutuksen "tällaiseen palveluun ei kannata sitten tottua" ja "tämä meno ei sitten jatku kun kotiudut". Ihmekös se ettei miehellä ole mitään kiirettä Suomeen vaan hakee vaan lisää jatkoja  ;D :P

Heh, samat lauseet oli meilläkin käytössä.. ;)

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Jälkipuinnin tarpeellisuus
« Vastaus #68 : 12/05/2006, 11:50:41 »
::) ::) ::) ::)

Hiukan kärjistetysti kirjoitin, mutta homma oli se, että kun alhaalla huolto pelasi, niin kotona oletettiin että sama homma jatkuu.  >:(

Anteeksi, jos loukkasin. :) Tekstistä sai vain sen käsityksen, että mies kuvitteli, että kotona pelaa Kosovon huolto, ja myös sinä samastuit muutamaksi viikoksi huoltojoukkoihin. :-X

muoks. Mahtaisikohan monelle olla sitten hyvää "kotiuttamista" se, että saisi alhaalla huoltaa itse itsensä. ;) (Pieni haittapuoli olisi tosin se, että jäisi niille muille töille vähemmän aikaa...)
-memento vivere-

Janica

  • Vieras
Re: Jälkipuinnin tarpeellisuus
« Vastaus #69 : 12/05/2006, 12:03:12 »
::) ::) ::) ::)

Hiukan kärjistetysti kirjoitin, mutta homma oli se, että kun alhaalla huolto pelasi, niin kotona oletettiin että sama homma jatkuu.  >:(

Anteeksi, jos loukkasin. :)


Nou hätä. :)