Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 29/03/2024, 01:07:51

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Rasismia?  (Luettu 62906 kertaa)

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Rasismia?
« : 12/09/2004, 13:39:13 »
Aloitetaanpas tällainen ajatuksia herättävä aihe.  ;)

Kuulinpa tässä taas kerran, että monilla (siis ei toki kaikilla) turvaajilla on melko lailla rasistisia asenteita. Jopa keskimääräistä enemmän (mitä ikinä tarkoittaakaan). Vaikuttaa hyvältä ja pistää ihmettelemään...  :-/ 
« Viimeksi muokattu: 27/02/2012, 17:52:46 kirjoittanut zatu »
-memento vivere-

minni

  • Vieras
Re: Rasismia?
« Vastaus #1 : 12/09/2004, 13:56:10 »
Lainaus
Aloitetaanpas tällainen pikkuisen provo aihe.  ;)

Kuulinpa tässä taas kerran, että monilla (siis ei toki kaikilla :)) turvaajilla on melko lailla rasistisia asenteita. Siis keskimääräistä enemmän (mitä ikinä tarkoittaakaan). Vaikuttaa hyvältä ja pistää ihmettelemään...  :-/  


Ihan uusi juttu on ainakin minulle. En ole aikaisemmin kuullut, että yleisesti rauhanturvaajien keskuudessa olisi kys. asennetta.

Ainakin oma turvaajani, jota myös ex-mieheksi kutsutaan, oli/on avoin erilaisille kulttuureille, ihmisille ja elämäntavoille.

Ja rauhanturvapalvelus vain laajensi näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia näiden arvojen suhteen.

Pöyristyttävää edes kuvitella, että rasisti turvaisi rauhaa. Ei hyvä. En soisi edes yksilötasolla olevan moista ongelmaa.  :'(  :-[

Nimim. tiukka pipo ja vähän leluja

Poissa Taru

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5647
  • Iloinen ex-leski
Re: Rasismia?
« Vastaus #2 : 12/09/2004, 16:05:13 »
Minä olen kyllä monet kerrat asiasta jälleen kerran huomautettuani saanut kuulla sanat: "En ole rasisti, ainoastaan roturealisti!"  :(
Voi joutua itkemään vähän, jos on antanut kesyttää itsensä. -Antoine de Saint-Exupéry

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Rasismia?
« Vastaus #3 : 12/09/2004, 17:59:14 »
Lainaus
Minä olen kyllä monet kerrat asiasta jälleen kerran huomautettuani saanut kuulla sanat: "En ole rasisti, ainoastaan roturealisti!"  :(


Siinä vaiheessa, jos oma turvaaja alkaa jotain rotuteoriaa pudotella, koitan saada sen johonkin uudelleenkoulutukseen. ;) Ei vaikuta oikein rauhanturvaamistoiminnalle ihanteelliselta asenteelta, jos katsotaan toisia ylhäältä alaspäin ja pyöriskellään omassa erinomaisuudessa...  :-X
-memento vivere-

Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Re: Rasismia?
« Vastaus #4 : 13/09/2004, 00:22:02 »
Nii... Miettikääpäs mistä teidän miehet puhuu?? Mainitsevatko sanan kähtävä?? Ähly?? Ja niin edelleen... Nuohan ovat rasistisia huomautuksia.

Kyllä noita rasisteja on paljonkin tuolla rt-hommissa. Se, miten se ilmenee, tai miten sitä osoittaa, onkin toinen juttu. Koska harvemminpa nuo miehet muuten, kuin puheissaan sitä osoittavat, eivätkä missään nimessä paikalliselle väestölle mitään huutele.

Sanoisinko näin että se on sellaista hiljaista rasismia...
« Viimeksi muokattu: 13/09/2004, 00:22:37 kirjoittanut IceQueen »
Ad astra per aspera!




Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Re: Rasismia?
« Vastaus #5 : 13/09/2004, 00:24:54 »
Lainaus
"Hai, ku miul on nyt tää heimopuku päällä ni en voi tehdä mitään..."

Tuo nimeltä mainitsematon ihmisryhmä on kyllä sellainen, joita kohtaan minäkin olen rasistinen. Ihan esimerkiksi siitä realistisesta syystä, että kaupassa töissä ollessani, useimmiten meiltä varastetut tavarat päätyivät tämän ihmisryhmän edustajien taskuihin... Niin ikävää kuin se onkin.

Tunnen toki itsekin monia mukavia ja kunnollisia tämän ihmisryhmän edustajia... Mutta faktaa on, että he itse ovat itselleen huonon maineensa aiheuttaneet...
Ad astra per aspera!




minni

  • Vieras
Re: Rasismia?
« Vastaus #6 : 13/09/2004, 09:44:15 »
Ähly ja kähtävä taitaa olla sellaisia puheessa ilmaantuvia sanoja, joissa ei ole tarkoituksellista rasistista alkuperää...rt-henkilön suussa toimialueella.  :-[ Vai mitä mieltä olette?

Varmaankin alhaalla  tarttuvat helposti kieleen rt-slangina, vaikka ei omaisi rasistisia ajatuksia lainkaan... :-[

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Rasismia?
« Vastaus #7 : 13/09/2004, 11:09:20 »
Lainaus
Ähly ja kähtävä taitaa olla sellaisia puheessa ilmaantuvia sanoja, joissa ei ole tarkoituksellista rasistista alkuperää...rt-henkilön suussa toimialueella.  :-[ Vai mitä mieltä olette?

Varmaankin alhaalla  tarttuvat helposti kieleen rt-slangina, vaikka ei omaisi rasistisia ajatuksia lainkaan... :-[


Joo, olen samaa mieltä. Mikään sana itsessään ei ole rasistinen, vaan merkitys, jossa sitä käytetään. Kyllähän näitä ja vastaavia käyttävät kaikki turvaajat, ja tuskin kaikissa sentään pientä rasistia asuu. Vaikea kuvitella, että rt-slangista tulisi mitenkään poliittisesti korrektia, eikä pidäkään tulla.  ;)

Eikä vielä sekään rasistia tee, että pettyy tiettyihin ihmisiin tietyissä tilanteissa.  ::)
-memento vivere-

Poissa Karlis

  • Koditar
  • Paatunut Koditar
  • *****
  • Viestejä: 1277
    • KFOR 10/03-10/04
Re: Rasismia?
« Vastaus #8 : 16/09/2004, 23:39:38 »
Mieheni, joka on elänyt koko lapsuutensa ympäri maailmaa erilaisissa kulttuureissa ja erirotuisten ihmisten keskellä, on omassa työssään poliisina tullut valitettavan kyyniseksi muttamia ihmisryhmiä kohtaan. En kuitenkaan sanoisi sitä rasismiksi, vaan arjen realismiksi. Luulen, että sama koskee myös rauhanturvaajia.

Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Re: Rasismia?
« Vastaus #9 : 23/09/2004, 16:21:47 »
Lainaus
realismiksi. Luulen, että sama koskee myös rauhanturvaajia.

Jep, noin minäkin kuvaisin tuota "ilmiötä" :)
Ad astra per aspera!