Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 29/03/2024, 01:47:48

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Äänestys

Minkäsuuntaisia kokemuksia kotiutumisesta/kotiutumisista?

Kotiutuminen sujui ongelmitta.
7 (50%)
Kotiutumisessa oli jonkin verran ongelmia.
6 (42.9%)
On tullut koettua niin ongelmallinen kuin ongelmatonkin kotiutuminen.
1 (7.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 14

Kirjoittaja Aihe: Kotiutuminen II  (Luettu 132820 kertaa)

Poissa Pikkunen

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 4607
  • KFOR 04/03-04/04, KFOR 11/08-11/09
Vs: Kotiutuminen II
« Vastaus #610 : 13/10/2012, 10:44:57 »
Vastasin, että jonkin verran ongelmia, mutta johtui kai lähinnä siitä, että kotiutumisen aikaan meillä oli muutama muukin iso muutos elämässä yhtaikaa meneillään. yksinkertaisesti liikaa muutoksia yhdellä kertaa.

Poissa Ulpu

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 16129
    • KFOR 00-01 EUFOR 05-06 MINURCAT 06-11/09 ISAF 09/13-
Vs: Kotiutuminen II
« Vastaus #611 : 13/10/2012, 15:49:09 »
Mä oon muistaakseni jo aiemminkin vastannut tähän, ettei ollut ongelmia. Mun mielestä kotiutumiset on mennyt hyvin eikä ole ollut muuttumista havaittavissa miehessä, ainakaan huonossa mielessä.

Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Vs: Kotiutuminen II
« Vastaus #612 : 10/09/2014, 07:41:22 »
Mites nykyään nää kotiutumiset sujuu? Onko ongelmia vai sujahtaako mies takaisin kotielämään ongelmitta?

Onko olot muuttuneet alueella niin paljon, esim. kommunikointi helpottunut, että kotiutumiset ovat kivuttomampia?
Ad astra per aspera!




Poissa veeruska

  • Koditar
  • Mega-Koditar
  • ****
  • Viestejä: 645
    • UNIFIL III 5/13-5/14
Vs: Kotiutuminen II
« Vastaus #613 : 15/09/2014, 21:25:58 »
No meidän tilanteen tietää.

Miehellä ei ole ollut ongelmia arkeen palaamisen kanssa. Enemmän ongelmia tuottaa se, mitä pelkäsinkin ennen reissua. Miehen "säätäminen", kun en itse taas halua tunnustaa sitä, että asiat voi tehdä monella tavalla, kunhan ne menee putkeen.
"Minä sinua vaan"

Poissa kristiina1984

  • Koditar
  • Leskirukka
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: Kotiutuminen II
« Vastaus #614 : 13/11/2014, 10:05:25 »
Heippa! Meillä myös nyt vuoden poissaolon jälkeen kotiutuminen on lähtenyt käyntiin, ja vähän kyllä jännittää. Valitettavasti asiat eivät mene kuten elokuvissa, että kapsahtaa toisen kaulaan ja ollaan romanttisesti sylikkäin seuraavat viikot. Lähinnä tunne on nyt ihmettelevä. Kuka toi on, mitä tässä nyt pitäisi tehdä..

Meille tuli myös monta muutosta yhtä aikaa kun ostettiin oma asunto komennuksen aikana, ja nyt pitäisi tässä kotiinpaluun yhteydessä samoin tein aloitella remonttia asunnossa. Hoidin asuntoon liittyviä asioita täällä päässä , ja nyt on jotenkin olo että kaikki on vähän sekaisin. Noh. Päivä kerrallaan. En osaa sanoa vielä onko hän muuttunut, olenko minä muuttunut. Sen voin sanoa että tässä vaiheessa kun kotiinpaluu on vasta tapahtunut, niin hämmennys on valtava. Vuosi oli toki vaikea itselleni, sillä siviilissä meiltä kuoli koira, isäni sairastui vakavasti, paine oli henkisesti todella kova enkä saanut sitä tukea, mitä puoliso voi läsnäolollaan antaa ja jota ei oikeastaan kukaan toinen voi korvata. Mietin, että varmaankin kovetuin jotenkin koska jouduin ikään kuin selviämään asioista täällä päässä yksin. On vaikeaa yrittää puhelimessa selittää toiselle sairaalakäyntien tuskaa, pelkoa että oma isä kuolee, tai sitä kun pidät rakasta koiravanhusta sylissä viimeisellä matkalla. Tosi vaikeita juttuja, joita hän ei ole voinut kanssani elää eikä voi päästä asioissa kanssani täysin samalle aaltopituudelle, kun hän ei voinut olla paikalla. Mutta day by day ja pikku askelin. Kuulisin mielelläni muilta tuntemuksia kotiinpaluusta vielä lisää..

Poissa pumpkin

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12133
  • KFOR 05/06 - 05/07, KFOR 07/08 - 05/09
Vs: Kotiutuminen II
« Vastaus #615 : 13/11/2014, 10:34:43 »
^sinulla on hyvä asenne, juuri päivä kerrallaan ja pienimmätkin hyvät asiat toiselle esiin tuoden päästään lempeämpään alkuun, eli kannattaa kyllä osoittaa ja sanoa kaikki hyvät asiat ja vähän kuitenkin vielä jättää se vuoden aikana kertynyt tuska ja paatos taka-alalle ja antaa asioiden soljua hiljaa omille paikoilleen. Hali ja voimia sinne.  :)

Poissa kristiina1984

  • Koditar
  • Leskirukka
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: Kotiutuminen II
« Vastaus #616 : 17/11/2014, 16:16:55 »
Heippa! Kohta puolin on ensimmäinen viikko takana ja tähän väliin on kyllä paukahtanut kaikenlaista meidän muuton ja remontoimisen lisäksi: kävi ilmi että M:n isä on sairastunut ja asian tutkiminen on tällä hetkellä kesken. Minä en siis mitään tietoa saanut kuin vasta M:n lähdettyä mitään ilmoittamatta nollaamaan kotiinpaluu lauantaina kavereilleen, ja hänen soitellessa kännissä yötä vasten. M sanoi, että hänen on vaikeaa puhua, vaikeaa avautua, on vaikeaa solahtaa takaisin arkeen..  Mies on ollut nyt monta päivää kuin peura ajovaloissa. Mietin, miten kuvaisin häntä. Kaikki rentous ja itsevarmuus on poissa. Olen ollut hiljaa, en huomauttele mistään, annan hänen olla ja tehdä omaan tahtiin, enkä utele tai jankkaa, pyrkinyt antamaan hänelle tilaa ja aikaa muuta. En nyt tiedä johtuuko se tästä isän sairastumisesta mutta M on todella poissaoleva ja aloitekyvytön. Olen hämmentynyt. Sanoin, että mitä ikinä onkin tai mielessä liikkuu, minulle pitää puhua ja tuen ja autan häntä parhaani mukaan, että kestän kyllä ja yhdessä pärjätään. Silti en saa häneen oikein mitään yhteyttä. Hän ei käytä normaalia enempää alkoholia tällä hetkellä, ei ole lääkkeitä tai päihteitä, vaan hän on vain.. poissa. Emme ole nauraneet millekään kohta viikkoon ja tässä alkaa kyllä itseäänkin kohta masentamaan. Outo ja uusi tilanne meidän suhteessa. Tuntuu, etten osaa tehdä mitään, että hänellä olisi hyvä olla  :(

Poissa Sini

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 4409
    • EUFOR 10/04-12/05 ISAF 2/07-2/08 ISAF 9/09-8/10
Vs: Kotiutuminen II
« Vastaus #617 : 17/11/2014, 16:39:42 »
Toi sulkeutuminen kuulostaa kovin tutulle, meillä helpotti noin puolen vuoden päästä. Tuossa on vielä niin monta asiaa kotiutumisen lisäksi. Oikein muutakaan auta tehdä, kuin antaa ajan kulua. :-\

Poissa Ulpu

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 16129
    • KFOR 00-01 EUFOR 05-06 MINURCAT 06-11/09 ISAF 09/13-
Vs: Kotiutuminen II
« Vastaus #618 : 17/11/2014, 17:25:13 »
^^ Onpa ikävää, että miehesi vetäytyy itseensä. Toivottavasti alkaa helpottaa jossain kohtaa ja sitten vaan ammattilaisen kanssa juttelemaan, jos niikseen on. Jos kokee, että olet liian "lähellä" puhuaksesi sulle. Ehkä vertaistuki toisen rt:n kanssa olisi paikallaan, he ymmärtävät toisiaan, kun tietävät mistä toinen puhuu. Kovasti tsemppiä!

Poissa Evi

  • Koditar
  • Leskirukka
  • *
  • Viestejä: 33
Vs: Kotiutuminen II
« Vastaus #619 : 10/11/2017, 15:03:48 »
Heippa rallaa ens viikolla Marko palaa kotiin niin se vaan vähän reilu vuosi on menny kaikista suruista ja vaikeuksista huolimatta oon selvinny mielestäni kohtuu hyvin.
Täällä odotellen keskiviikkoa  :P