Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 28/03/2024, 17:03:12

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Äänestys

Minkäsuuntaisia kokemuksia kotiutumisesta/kotiutumisista?

Kotiutuminen sujui ongelmitta.
7 (50%)
Kotiutumisessa oli jonkin verran ongelmia.
6 (42.9%)
On tullut koettua niin ongelmallinen kuin ongelmatonkin kotiutuminen.
1 (7.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 14

Kirjoittaja Aihe: Kotiutuminen II  (Luettu 132762 kertaa)

Poissa Pipsa

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5926
  • ISAF
Re: Kotiutuminen II
« Vastaus #90 : 04/08/2007, 21:33:18 »
Kyllä kai se nyt "vähän" toisenlaista on olla vaihto-oppilaana kuin rauhaa turvaamassa. Riskit, olosuhteet ja elinympäristö toisenlaiset. Kyllä vaihto-oppilaana varmasti on erilainen vapaus liikkua ja olla kuin mitä rt hommissa...  ::)

Poissa Maya

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 7390
  • KFOR 11/05-11/06
Re: Kotiutuminen II
« Vastaus #91 : 04/08/2007, 21:42:27 »
Kyllä kai se nyt "vähän" toisenlaista on olla vaihto-oppilaana kuin rauhaa turvaamassa. Riskit, olosuhteet ja elinympäristö toisenlaiset. Kyllä vaihto-oppilaana varmasti on erilainen vapaus liikkua ja olla kuin mitä rt hommissa...  ::)
Juu toi vapaus liikkua tulee mullakin ensimäisenä mieleen. Tai siis on varmasti stressaavaa kun se on niin rajoitettua, ja kuten oon aiemmin jo jossain sanonut niin oma mieheni sanoi, että se kyllä ahdisti ihan tosissaan vuoden lopulla se leiri elämä.

Ja toinen se, että sä olet siellä rauhaa turvaamassa ja vastuussa toisista ihmisistä ja niitten turvallisuudesta, milloinkaan et tiedä mitä sattuu ja milloin sattuu ja aina pitää olla valmistautunut kohtaamaan pahojakin tilanteita.

Ja tuo kaikki painaa sun harteilla koko sen alhaalla olo ajan. Ja mä väitän että vaihto-oppilaat ei moista koe vaikka kulttuuri shokin kokee varmasti, tosin niin sen kokee rt:tkin.

Omaa kokemusta ei oo mutta tuommoset nyt oli niin kuin mun päällimäiset ajatukset,että mitä eroja on

Poissa Ville

  • Hang-around-jäsen
  • Paatunut Koditar
  • *
  • Viestejä: 940
  • järjestöpäällikkö
Re: Kotiutuminen II
« Vastaus #92 : 05/08/2007, 10:35:03 »
Siis...rinnastan tässä nyt taas rt-miehet ja vaihto-oppilaat.

Rt-miehillä ja -naisilla on aika vähän yhtäläisyyttä vaihto-oppilaiden kanssa.  ;D

Näin uskaltaisin väittää vaikka itse en vaihto-oppilaana ole ollutkaan.
Miksi ei ole?

Tiedätkö yhtään mitä rauhanturvaajat tekevät?

Voisin veikata, että vaihto-oppilaita ei lähetetä kriisialueille ja väkivalta ei ole jokapäiväinen tuttavuus vaihto-oppilasaikana.
Rauha tarvitsee tekijänsä - Suomen Rauhanturvaajaliitto ry

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Kotiutuminen II
« Vastaus #93 : 05/08/2007, 11:38:14 »
Siis...rinnastan tässä nyt taas rt-miehet ja vaihto-oppilaat.

Rt-miehillä ja -naisilla on aika vähän yhtäläisyyttä vaihto-oppilaiden kanssa.  ;D

Näin uskaltaisin väittää vaikka itse en vaihto-oppilaana ole ollutkaan.
Miksi ei ole?

Tiedätkö yhtään mitä rauhanturvaajat tekevät?

Voisin veikata, että vaihto-oppilaita ei lähetetä kriisialueille ja väkivalta ei ole jokapäiväinen tuttavuus vaihto-oppilasaikana.

Ehkäpä se palaamisen ongelma on samankaltainen monilla pidempään aivan toisenlaisessa ympäristössä oleskelleille. Rauhanturvaajilla ja muilla kriisialueilla työskennelleillä(/muita kovia kokeneilla) sitten vielä mahdolliset muut stressireaktiot.
-memento vivere-

Poissa Johanna

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 4191
    • Kfor 11/06-11/07, ISAF 09/12-09/13
Re: Kotiutuminen II
« Vastaus #94 : 05/08/2007, 11:51:38 »
Itselläni on sellainen tunne että minä olen tässä se joka enemmän stressaa..Olen aina asunut yksin (siis kotoa muuttamisen jälkeen) ja nyt onkin sitten se mies tuossa vieressä ja koko ajan elämässä mukana. Toivon että kaikki menee hyvin sen suuremmitta ongelmitta...Ja paras tapa taitaa olla se että keskustelee asiasta sen kotiutuvan kanssa...

J kun tulee kotiin, on hän muutaman viikon lomalla ja palaa taas töihin. Mulla on J:n kotiutumisen aikana kaks viikkoa lomaa, ehkä ihan hyvä juttu, ehkä ei..Ja muutenkin tuntuu että ei J paljoa kotiin tuloa stressaa, no sen näkee sitten..

Poissa BB

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 3522
  • EUFOR14
Re: Kotiutuminen II
« Vastaus #95 : 05/08/2007, 19:41:11 »
Siis...rinnastan tässä nyt taas rt-miehet ja vaihto-oppilaat.

Rt-miehillä ja -naisilla on aika vähän yhtäläisyyttä vaihto-oppilaiden kanssa.  ;D

Näin uskaltaisin väittää vaikka itse en vaihto-oppilaana ole ollutkaan.
Miksi ei ole?

Tiedätkö yhtään mitä rauhanturvaajat tekevät?

Voisin veikata, että vaihto-oppilaita ei lähetetä kriisialueille ja väkivalta ei ole jokapäiväinen tuttavuus vaihto-oppilasaikana.

Ei tarvitse mennä kriisialueelle, että saa todistaa aseellisia välienselvittelyjä, autojen räjäyttelyä ja evakuointeja ihan vaihto-oppilaanakin.  Kaikki vaan jenkkeihin!  ;D

Poissa rumin,mies syvästä etelästä

  • Hang-around-jäsen
  • Addikti-Koditar
  • *
  • Viestejä: 1908
  • UNIFIL 1987-1988 2Jk 9-51 Voimakone
Re: Kotiutuminen II
« Vastaus #96 : 05/08/2007, 20:18:24 »
Siis...rinnastan tässä nyt taas rt-miehet ja vaihto-oppilaat.

Rt-miehillä ja -naisilla on aika vähän yhtäläisyyttä vaihto-oppilaiden kanssa.  ;D

Näin uskaltaisin väittää vaikka itse en vaihto-oppilaana ole ollutkaan.
Miksi ei ole?
Ja minä olin vaihto-jääkärinä Swedmedcoy:ssa ;D 8)

Tiedätkö yhtään mitä rauhanturvaajat tekevät?

Voisin veikata, että vaihto-oppilaita ei lähetetä kriisialueille ja väkivalta ei ole jokapäiväinen tuttavuus vaihto-oppilasaikana.
Minäkin olin vaihto-jääkärinä swedmedcoy:ssa ;D 8)
« Viimeksi muokattu: 05/08/2007, 21:01:53 kirjoittanut rumin »
Voi olla että asia on niin.sillä harvoin asia ei ole millään lailla

Jartsa

  • Vieras
Re: Kotiutuminen II
« Vastaus #97 : 05/08/2007, 20:50:38 »
Joku sais opettaa ruminta tossa lainaamisen jalossa taidossa....  ;D Tosta ota mitään tolkkua!

Poissa Suttura

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 4930
    • KFOR 11/05-11/06 KFOR 06/08-11/08
Re: Kotiutuminen II
« Vastaus #98 : 05/08/2007, 20:56:48 »
Kotiutuminen sujuu kuitenkin osalla miehistä vailla ongelmia ja kivuttomasti, joten eiköhän siihen vaikuttavat seikat ole ihan henkilökohtaisia, ihmisistä riippuvaisia. Jokainen kokee asiat eri tavalla ja käsittelee ne omalla tyylillään. Meillä kotiutuminen sujui ilman ongelmia, mikään miehen käytöksessä ei viitannut siihen, että oli viettänyt vuoden rauhaa turvaamassa vieraassa maassa, asetta päivittäin kantaen. Tuosta leirielämästä ongelmia luulisin tulevan niille faittereille, jotka työskentelevät leirin sisällä, eivätkä pääse niin vapaasti kulkemaan kuin esim. tiedustelijat. Varmasti rankkaa viettää vuosi aitojen sisällä.

Mutta siltikään mikään ei oikeuta huonoon käytökseen kotiin paluun jälkeen, olisi parempi hakea apua kuin purkaa asioita väärällä tavalla. Miehet harvoin kykenevät avun pyytämiseen, saati sen vastaanottamiseen  ::)




Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Kotiutuminen II
« Vastaus #99 : 13/08/2007, 13:37:53 »
Alkaa olla tasan vuosi kotiutumisesta. Kylläpäs aika menee nopeasti! :)
-memento vivere-