Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 29/03/2024, 01:25:16

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Jälkipuinnin ja -hoidon tarpeellisuus  (Luettu 82429 kertaa)

Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Re: Jälkipuinnin tarpeellisuus
« Vastaus #70 : 12/05/2006, 12:49:46 »
PUOLI VUOTTA?! No onhan se kyllä oikeestaan ihan ymmärrettävää... Kai. No, tiedämpähän varautua. Tuntuu aika hurjalta, mutta eihän se nyt niiiiin pitkä aika ole..Kai.

Tuskin nyt ihan automaattisesti täytyy sellaiseen ruveta varautumaan. :)
Juu ei todellakaan tarvitse varautua moiseen! ;D

meidän esimerkki oli hyvin kärjistetty. Harvalla nyt noin vaikeasti kotiutuminen menee. :)
Ad astra per aspera!




Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Re: Jälkipuinnin tarpeellisuus
« Vastaus #71 : 12/05/2006, 12:53:07 »
::) ::) ::) ::)

Hiukan kärjistetysti kirjoitin, mutta homma oli se, että kun alhaalla huolto pelasi, niin kotona oletettiin että sama homma jatkuu.  >:(

Anteeksi, jos loukkasin. :) Tekstistä sai vain sen käsityksen, että mies kuvitteli, että kotona pelaa Kosovon huolto, ja myös sinä samastuit muutamaksi viikoksi huoltojoukkoihin. :-X
Eipä siinä paljon tarvi itse "samaistua" kun ei anneta vaihtoehtoja. ::) Jos pyykkivuori alkaa muistuttaa Mt. Everestiä, niin eipä siinä oo paljon itselä vaihtoehtoja kuin "samaistua huoltojoukkoihin" ja pestä ne prkl pyykit. >:(

muoks. Mahtaisikohan monelle olla sitten hyvää "kotiuttamista" se, että saisi alhaalla huoltaa itse itsensä. ;) (Pieni haittapuoli olisi tosin se, että jäisi niille muille töille vähemmän aikaa...)
Kyllä se noin pitäis olla. Kuitenkin tietääkseni ainakin lähes kaikki alhaalle lähetettävät ovat aikuisia ihmisiä, eivätkä mitään lapsia...  ::)
Ad astra per aspera!




Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Jälkipuinnin tarpeellisuus
« Vastaus #72 : 12/05/2006, 13:01:27 »
Eipä siinä paljon tarvi itse "samaistua" kun ei anneta vaihtoehtoja. ::) Jos pyykkivuori alkaa muistuttaa Mt. Everestiä, niin eipä siinä oo paljon itselä vaihtoehtoja kuin "samaistua huoltojoukkoihin" ja pestä ne prkl pyykit. >:(

Noh, ajattelinkin lähinnä, että jos on aikaisemmin ollut kotitöihin kykeneväinen, voiko se taito tosiaan reissulla lopullisesti kadota. :P

-memento vivere-

Poissa yama

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 6119
  • KFOR 11/05 - 05/06
Re: Jälkipuinnin tarpeellisuus
« Vastaus #73 : 12/05/2006, 13:02:53 »
No meillä ei kyllä tule mitään kotiutumisongelmia, siitä oon melkein sataprosenttisen varma.  :) Isäntä on niin tottunut tuohon reissunpäällä oloon ja reppurina-oloon, että olisi kyllä ihme.  :) Tosi hyväntuulinen ja onnellinen on ollut keskiviikosta lähtien. Ei ole tarvinnut paapoa eikä passata, paremminkin se on paaponut meitä. ;D On myös tottunut huoltamaan itse itsensä sekä kotona että muualla, pyykinpesusta ruoanlaittoon.  :)

Poissa Mirka

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5439
  • My kind of man <3
Re: Jälkipuinnin tarpeellisuus
« Vastaus #74 : 12/05/2006, 13:09:55 »
muoks. Mahtaisikohan monelle olla sitten hyvää "kotiuttamista" se, että saisi alhaalla huoltaa itse itsensä. ;) (Pieni haittapuoli olisi tosin se, että jäisi niille muille töille vähemmän aikaa...)
No mun mies pesi ja viikkasi ihan itse omat pyykkinsä alhaalla. Ja kotona. Mission aikana ja sen jälkeenkin. (toki minäkin niitä pyykkejä pesen ja mies pesee minunkin vaatteitani...)

Meillä ei ollut kotiutumisessa ongelmia. Sama mies tuli kotiin, mikä sinne lähtikin :) Osasi ihan itse laittaa tiskit koneeseen, pestä ne kuuluisat kalsarit, imuroida ja laittaa ruokaa. Kyllä meillä kotiutumisen jälkeen kumpikin osasi edelleen tarttua paistinpannuun ja laittaa ruokaa, molemmat kyllä ymmärsivät imurin kayttötarkoituksen jne.

Eikä meillä kyllä muutenkaan ongelmia kotiutumisessa ollut. (tästä briiffattiin juuri tiistaina kotiutuneen "veteraanin" kanssa :P) Totta kai juteltiin Kosovosta, kavereiden kanssa muisteltiin, esiteltiin kuvia ynnä muita muistoja, mutta normaalissa määrin. Eihän sitä kai voi olettaakaan, että vuosi elämästä laitetaan heti laatikon pohjalle, eikä siitä enää koskaan puhuta. Ei meillä kuitenkaan jääty menneeseen makaamaan, haaveilemaan ja uneksimaan Kosovonaikaisesta kultaisesta elämästä. Se oli se ajanjakso ja sillä sipuli. "Kotona on hyvä olla, oman vaimon kainalossa", näin minulle mies kertoi.
Uusi reissu on jossain hamassa tulevaisuudessa. Uskon kyllä että sellainen on jossain vaiheessa edessä, jos vain mahdollisuus tulee. Enkä mä hanttiin pane, saa mennä :)


KFOR 11/04-11/05

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Jälkipuinnin tarpeellisuus
« Vastaus #75 : 12/05/2006, 13:13:20 »
muoks. Mahtaisikohan monelle olla sitten hyvää "kotiuttamista" se, että saisi alhaalla huoltaa itse itsensä. ;) (Pieni haittapuoli olisi tosin se, että jäisi niille muille töille vähemmän aikaa...)
No mun mies pesi ja viikkasi ihan itse omat pyykkinsä alhaalla. Ja kotona. Mission aikana ja sen jälkeenkin. (toki minäkin niitä pyykkejä pesen ja mies pesee minunkin vaatteitani...)

Niin kuin takulla monet muutkin. ;) Mutta ilmeisesti jotkut aivan tosissaan ehtivät laitostua pahemman kerran vuodessa (tai jopa puolessa)? ???
-memento vivere-

Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Re: Jälkipuinnin tarpeellisuus
« Vastaus #76 : 12/05/2006, 13:20:16 »
No mun mies pesi ja viikkasi ihan itse omat pyykkinsä alhaalla. Ja kotona. Mission aikana ja sen jälkeenkin. (toki minäkin niitä pyykkejä pesen ja mies pesee minunkin vaatteitani...)

Meillä ei ollut kotiutumisessa ongelmia. Sama mies tuli kotiin, mikä sinne lähtikin :) Osasi ihan itse laittaa tiskit koneeseen, pestä ne kuuluisat kalsarit, imuroida ja laittaa ruokaa. Kyllä meillä kotiutumisen jälkeen kumpikin osasi edelleen tarttua paistinpannuun ja laittaa ruokaa, molemmat kyllä ymmärsivät imurin kayttötarkoituksen jne.
Teillä saattoi kans vaikuttaa vähän ikä tuohon, ettei tullut niin pahoja ongelmia. :) Osaa ehkä suhtauta vähän realistisemmin elämään kuin tällaset nuoremmat "klopit" ;)

Ja elämän kokemusta on sun miehelläs aika paljon enemmän, kuin esim. mun miehellä tämän kotiutuessa (ikäähän oli "hurrrjat" 21v).
Ad astra per aspera!




Poissa Anna 1.0

  • Koditar
  • Paatunut Koditar
  • *****
  • Viestejä: 1223
  • KFOR 04-05
Re: Jälkipuinnin tarpeellisuus
« Vastaus #77 : 12/05/2006, 13:23:11 »
Mutta ilmeisesti jotkut aivan tosissaan ehtivät laitostua pahemman kerran vuodessa (tai jopa puolessa)? ???

Mies valitti aina lomilla, että alhaalla passivoituu liikaa, kun ei tarvitse tehdä mitään (muuta kuin työnsä). Ehkä asian tiedostaminen jo reissun aikana teki sen, että ongelmia ei tullut ???.


Poissa Mirka

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5439
  • My kind of man <3
Re: Jälkipuinnin tarpeellisuus
« Vastaus #78 : 12/05/2006, 14:05:42 »
Teillä saattoi kans vaikuttaa vähän ikä tuohon, ettei tullut niin pahoja ongelmia. :) Osaa ehkä suhtauta vähän realistisemmin elämään kuin tällaset nuoremmat "klopit" ;)

Ja elämän kokemusta on sun miehelläs aika paljon enemmän, kuin esim. mun miehellä tämän kotiutuessa (ikäähän oli "hurrrjat" 21v).
Noh, ehkä joo iällä on tähän(kin) oma merkityksensä :) Onhan tuo jo monenmonenmonta vuotta osannut pyykätä, ei yks reissu sitä mikskään muuta :P


KFOR 11/04-11/05

Poissa Maya

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 7390
  • KFOR 11/05-11/06
Re: Jälkipuinnin tarpeellisuus
« Vastaus #79 : 28/05/2006, 20:35:52 »
Onko muuten noilla fasuilla ollut mitään semmoista mahdollisuutta edes, että esim kuukauden jälkeen kotiutumisesta voi käydä jonkun saman kokeneen kanssa läpi tapahtunutta ja kotiin paluuta ja sen herättämiä tunteita? Toki moni varmaan itte jotain kokoontumisia järjestää, mutta onko noin niinkuin firman puolesta minkäänlaista jälkipuinnin mahdollisuutta ikinä ollutkaan?