Osassa Terstenan tekstissä on järkeä, osa taas ei pidä paikkaansa kuten:
Noiden em. kirjoitusten mukaan Muhammed kysyi kerran joltain ison kaupungin (uskonnolliselta) johtajalta, että miten tämä ratkaisisi jonkin kiperän kiistatilanteen. Johtaja sanoi perustavansa päätöksensä Koraaniin. ...
Koraanin 114 suuraahan kirjoitettiin ylös vasta vuosikymmeniä profeetta Muhammedin kuoleman jälkeen; sehän koostui profeetan uskonnollisista ilmestyksistä, jotka hän puhui julki ja aikalaisensa opettelivat ulkoa. (suurelta osin kirjoitustaidottomien yhteisössä ei mitenkään outoa tai epäluotettavaa; oli yhteisön tapa) Ainakaan profeetan elämän aikana koraaniiin ei siis ole voitu perustaa vielä mitään; sitä ei vielä ollut.
Piti vielä palata asiaan, kun sattui se artikkelin pätkä käsiin, johon jutussani viittasin. Tässä suora lainaus tekstistä, johon viittasin Islamin lakitulkintaan liittyen (ihan en muistanut yksityiskohtia oikein mutta sinne päin):
"In the Muslim tradition it is said that Muhammad once sent a governor to Yemen and asked him what is the basis for legal judgement. He answered, 'The Book of God.' Muhammad countered this with the question, 'And what if that fails yoy?' He then replied, 'I turn to the judgements of the Prophet.' When asked again what he would do if the prophet's judgement proved inadequate, he affirmed, 'I would use my intelligence and not fail.'
Eli kuten aiemmin kirjoitin, Islamin lakia voi uskonnollinen tulita aika laveasti kuten em. 'ennakkotapaus' osoittaa. Huomioitavaahan Koraanista ja muiden muslimien pyhien kirjoitusten kirjoittamisen ajankohdasta on se, että muslimille merkitsee vain kirjoitusten sisältö & pyhyys, ei tekstin kirjoittamisen ajankohta. Jos Muhammedin elämästä kertovat kirjoitukset onkin kirjoitettu satoja vuosia profeetan kuoleman jälkeen, ei sillä ole merkitystä. Ne ovat muslimille pikkutarkkaa faktaa ja ohjaavat hänen elämäänsä.
Mitä mä oon puheista käsittänyt niin ei tuolla pohjoisessa vuorilla ja maaseudulla,(mitä se sit käsittääkään) näe paljon naispuolisia henkilöitä. Ei edes burkhaan pukeutuneita. Ilmeisesti naiset on teljetty koteihinsa. Ilmeisesti kyseisessä maassa on paljonkin alueellisia eroja, joten yleistää ei voi.
Juu, ei saa eikä voi yleistää. Oon just viikon körötellyt maasturilla pitkät pätkät pohjoisen vuoria ja maaseutua. Toki naisia näkyy liikkeellä paljon vähemmän kuin miehiä mutta kyllä siellä heitäkin näkee - myös burkhattomia. Burkhan käyttämättömyys on maalla toki harvinaisempaa ja myös naiset, jotka eivät burkhaa käytä, vetävät yleensä huivin kasvojensa eteen ohi ajaessamme. Kaupungeissa sen sijaan kyllä näkee burkhattomia naisia, jotka eivät peitä kasvojaan, ainoastaan hiuksensa.