Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 09/05/2024, 19:57:50

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Afganistan  (Luettu 136697 kertaa)

Poissa Pipsa

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5926
  • ISAF
Re: Afganistan
« Vastaus #230 : 18/08/2007, 00:37:46 »
Niin no sen näkemisen takia minäkin sinne "lomalle" olisin halunnut.... Ja ne kuvat etenkin sieltä pohjoisemmasta on upeita!

Poissa Sini

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 4409
    • EUFOR 10/04-12/05 ISAF 2/07-2/08 ISAF 9/09-8/10
Re: Afganistan
« Vastaus #231 : 18/08/2007, 12:47:11 »
Tulipa mieleen, että on aika hassua, kun Afgoissa on kello 1,5h edellä Suomen aikaa (talviaikana 2,5h).

Joissakin maissa on tuo puolituntinen. Mutta on se silti vähän outoa ajatella aina 1,5h eteenpäin, kun miettii mitä kello on siellä jossain :)

Siihen aikaeroon tottuu kyllä tosi nopeasti. Mulla oli aluks yks kello kotona Afgojen ajassa. Sillon oltiin talviajassa, mut en kesäaikaan siirtyes enää tarvinnu sitä.

Poissa Sini

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 4409
    • EUFOR 10/04-12/05 ISAF 2/07-2/08 ISAF 9/09-8/10
Re: Afganistan
« Vastaus #232 : 18/08/2007, 12:56:30 »
Mä päätin opiskella ja tutustua.

Oon löytänyt ison kasan todella hyviä ja mielenkiintoisia kirjoja Afganistanin tilanteesta. Tositarinoita, silminnäkijäkuvauksia, pohdintoja yms pitkin Afganistanin historiaa. Silkkitien ajoista länsimaiseen yhteiskuntaan ja neuvostomiehityksen kautta talibanien aikaan. Sekä siitä nykyiseen repalaiseen tilanteeseen, jossa yritetään taas rakentaa toimivaa yhteiskuntaa.

Kaikki tuo asioihin perehtyminen vain saa halun nähdä kyseinen karun kaunis maa itse paikanpäältä.

Mulle ei oo tollasta tiedonjanoa iskeny päälle. Mulle riittää se, mitä mies on kertonu. Takapajulahan se on. Ihmiset siellä elää äärimmäisessä köyhyydessä. Varmaan olis helpompi ymmärtää niitä ihmisiä jos ottais asioista selvää. Mut tieto voi lisätä tuskaa. Suurin yllätys mulle oli se että siellä on niin paljon homoseksuaalisuutta. Ei uskois, kun kyse on kuitenkin niinkin uskonnollisesta maasta. Ja vanhoollisesta. Naiset ei saa tehdä työtä mut ukot saa pan... toisiaan. Sori! Maailmassa on muitakin kauniita paikkoja minne nyt ennen Afganistania lähtisin. Kuvat riittää mulle!

Poissa Tara

  • Ylläpidon oikea käsi
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *****
  • Viestejä: 8125
  • Camp Koti KFOR 04/03-04/04, ISAF 08/07-08/08
Re: Afganistan
« Vastaus #233 : 18/08/2007, 13:43:43 »
Mä taas olen hyvin tiedonjanoinen ihminen joissakin asioissa. Haluan oppia ja ymmärtää.
Ja tällä kertaa kohde on sopivasti Afganistan kaikkine puolineen ja pitkine historioineen :)

Poissa Sini

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 4409
    • EUFOR 10/04-12/05 ISAF 2/07-2/08 ISAF 9/09-8/10
Re: Afganistan
« Vastaus #234 : 18/08/2007, 15:11:31 »
Sit kun oot tarpeeks kyseistä maata opiskellu ni kerro mulle miks naiset on niin huonossa asemassa. Uskontohan sen pohjan antaa mut minusta se ei selitä kaikkea. ???

Poissa Sini

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 4409
    • EUFOR 10/04-12/05 ISAF 2/07-2/08 ISAF 9/09-8/10
Re: Afganistan
« Vastaus #235 : 18/08/2007, 17:58:15 »
Ei jaksa! ;) Ensinnäkään en voi tehdä asian hyväks mitään. Toiseks asia alkaa ahdistamaan mua. Kolmanneks haluan unohtaa koko maan  sen jälkeen kun saan miehen sieltä pois!

Poissa Tara

  • Ylläpidon oikea käsi
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *****
  • Viestejä: 8125
  • Camp Koti KFOR 04/03-04/04, ISAF 08/07-08/08
Re: Afganistan
« Vastaus #236 : 18/08/2007, 18:17:37 »
Kannattaa sitä paljon muutakin lukea.

Poissa Sini

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 4409
    • EUFOR 10/04-12/05 ISAF 2/07-2/08 ISAF 9/09-8/10
Re: Afganistan
« Vastaus #237 : 18/08/2007, 18:21:18 »
Mä keskityn kevyeeseen kirjallisuuteen reissujen aikana. Mitään ahdistavaa ei pysty lukemaan. Sen verran masennukseen taipuvaa sorttia!

Poissa Tara

  • Ylläpidon oikea käsi
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *****
  • Viestejä: 8125
  • Camp Koti KFOR 04/03-04/04, ISAF 08/07-08/08
Re: Afganistan
« Vastaus #238 : 31/08/2007, 09:22:09 »
Afganistan kohisee naisten puodeista

Tasa-arvo: Afgaaninaiset palaavat hiljalleen työelämään sotavuosien jälkeen

Thahir Qadiry

IPS, Mazar-i-Sharif


Afganistanin vanhoilliset naksuttavat kieltään paheksuvasti uusille naisten hoitamille kauppaliikkeille. Viisi naista on avannut hiljattain oman puodin pohjoisen Balkhin maakunnan historiallisessa pääkaupungissa, Mazar-i-Sharifissa.

- Lähikuukausina Mazariin valmistuu myös yli 200 myymälän kauppakeskus, jota pyörittävät yksinomaan naiset, kertoo Friba Majid, joka johtaa hankkeiden takana olevaa maakunnallista naisten asioiden virastoa.

Osa naisten kaupoista toimii lähellä Mazarin liki 500 vuotta vanhaa Sinistä moskeijaa. Tarjolla on naistenvaatteita, alusasuja, kosmetiikkaa ja joitakin elintarvikkeita.

- Ostin alusvaatteita ja sukkia, ystäviensä kanssa ostoksille poikennut Zolaikha, 23, sanoo.

- Naisten on helppo tulla tänne ja tehdä ostoksia meillä, sillä perheet kieltävät usein heitä asioimasta miesten pitämissä kaupoissa, Kamila-niminen naiskauppias kertoo.


Aviomies ei päästä miesten kauppaan

Reilun 300 000 asukkaan Mazar-i-Zarif oli veristen taistelujen näyttämönä Afganistanin sotavuosina, joita riitti neuvostomiehityksen alkamisesta 1979 islamistisen Talibanin vallan kukistumiseen 2001.

Neuvostoliitolla oli seudulla strateginen ilmatukikohta. 1990-luvulla alueesta taistelivat tadzhikkien ja uzbekkien joukot. Talibanitkin koettivat vallata Mazarin, mutta yritys päättyi tuhansia uhreja vaatineeseen verilöylyyn 1997. Vuoden kuluttua Taliban hyökkäsi kaupunkiin uudelleen ja otti sen haltuunsa kuuden päivän verilöylyn jälkeen. Ote kirposi vasta 2001 Yhdysvaltain tukeman Pohjoisen liiton pehmityksessä.

Vaikka kaikki sotien haavat eivät vielä ole arpeutuneet, Balkhin maakunta on edistynyt kansalaisten oikeuksien palauttamisessa. Naiset ovat palanneet työelämään ja tytöt kouluun.

- Miehillä ja naisilla on samat oikeudet. Me haluamme naisten osallistuvan poliittiseen ja sosiaaliseen elämään. Haluamme heidän myös kohentavan taloudellista asemaansa, sanoo Majid, jonka mukaan naisia ei ole tarkoitettu vain pysymään kotona.

Hän ei ymmärrä, miksi naiset eivät saisi tehdä kauppaa oman sukupuolensa kesken.

Nasima Jalal, 34, iloitsee naisten kaupoista, joissa hän voi käydä vapaasti. Miesten liikkeisiin aviomies ei häntä päästä.

Patriarkaalisessa Afganistanissa naisten asema on perinteisesti ollut heikko. Moni on pakotettu liian varhain avioon ja elämään väkivaltaisen puolison vankina.

Omaa puotia pyörittävä Raqiba, 40, riemuitsee asiakkaiden paljoudesta.

- Olen aina halunnut kauppiaaksi, mutta aiemmin se olisi ollut vaikeaa. Nyt en tunne pelkoa, vaan uskon, että me naiset kykenemme mihin tahansa.


Miehet paheksuvat

Raqiba kertoo sijoittaneensa hankkeeseen 365 euroa ja tienaavansa ”aika hyvin” eli yli seitsemän euroa päivässä.

- Jotkut miehet tulevat tekemään meistä pilaa ja päivittelemään, miten naiset muka pystyvät hoitamaan kauppaa. Kimpaannun ja alan riidellä heidän kanssaan, Raqiba kertoo.

Vanhoillisissa uskonnollisissa piireissä naisten kauppoja paheksutaan syvästi.

- Naiset ovat menneet liian pitkälle. He keikistelevät vaatteilla ja käyttävät jopa housuja. Se yllyttää muitakin harhapolulle, rukouksia johtava mullah Abdul Nassir suomii.

Tunnettu älymystön edustaja Mawlawi Tahir Mofid on eri mieltä.

- Islam toivottaa naiset tervetulleiksi liike-elämään. Esimerkiksi profeettamme vaimo osallistui liiketoimiin profeetan kanssa.

Kenties Mazar-i-Sharif on palaamassa menneisyytensä loistoon, eräs kaupunkilainen tuumii. Ennen sotia vapaamielinen kaupunki ja sen yliopisto houkuttelivat opiskelijoita kaikkialta maasta.


Aamulehti

Terstena

  • Vieras
Re: Afganistan
« Vastaus #239 : 31/08/2007, 20:17:00 »
Hmm... Jotain luulen ymmärtäväni minäkin, joten yritän vastata.


Suurin yllätys mulle oli se että siellä on niin paljon homoseksuaalisuutta. Ei uskois, kun kyse on kuitenkin niinkin uskonnollisesta maasta. Ja vanhoollisesta. Naiset ei saa tehdä työtä mut ukot saa pan... toisiaan.
Ei homous Afganistanissa tai muissakaan muslimimaissa julkisesti/yleisesti hyväksyttyä ole. Säännöt nyt vaan on tehty tulkittaviksi ja joustavasti tarpeen mukaan kierrettäviksi. Seksuaalisuus tuntuu olevan muslimimaissa yksi sellainen omituinen alue, jossa jollain alueella ollaan äärimmäisen puritaanisia ja toisella alueella ollaan (yksityisesti ja salassa) täysin vapaamielisiä.. Monessa suhteessa Islam nyt vain on miesten uskonto. Naisia koskevat paljon tiukemmat säädökset, miehet saavat tehdä mitä huvittaa. Jonkun Islam-tulkinnan mukaanhan avioliittokaan ei ole voimassa, jos mies on yli kahden päivän kamelimatkan päässä kotoa.. Toisaalta onhan muslimeilta ankarasti kielletty sian lihan syönti. Kuitenkin Islamin säännöstö joustaa tässä asiassa hätätapauksessa jolloin sallittua on vaikka ihmisten syönti..




Naisten asemasta päästäänkin seuraaviin lainauksiin..

Sit kun oot tarpeeks kyseistä maata opiskellu ni kerro mulle miks naiset on niin huonossa asemassa. Uskontohan sen pohjan antaa mut minusta se ei selitä kaikkea. ???


Vanhoillisissa uskonnollisissa piireissä naisten kauppoja paheksutaan syvästi.

- Naiset ovat menneet liian pitkälle. He keikistelevät vaatteilla ja käyttävät jopa housuja. Se yllyttää muitakin harhapolulle, rukouksia johtava mullah Abdul Nassir suomii.

Tunnettu älymystön edustaja Mawlawi Tahir Mofid on eri mieltä.

- Islam toivottaa naiset tervetulleiksi liike-elämään. Esimerkiksi profeettamme vaimo osallistui liiketoimiin profeetan kanssa.

Aamulehti

Se, mitä useimmat länsimaalaiset eivät Islamista ymmärrä, on se, että Islam paitsi perinteistä kiinni pitävä vanhoillinen uskonto niin myös on oppineiden kansalle tulkitsema uskonto. Islamin vankimmilla alueilla ihmisten keskimääräinen sivistystaso on hyvin alhainen. Lukutaidottomia on paljon ja kaiken lisäksi muslimille ainoa oikea pyhä kirja on alkuperäiskielinen Koraani, käännökset eivät kelpaa. Esim. Afganistanissa on varsin vähän niitä, jotka osaavat lukea itse muslimien pyhiä kirjoja. Edes kaikki uskon oppineet (paikalliset 'Islam-papit' eivät välttämättä osaa lukea edes äidinkieltään saati sitten arabian kielistä Koraania.. heidänkin uskontulkintansa perustuu ulkoa Koraani-koulussa opittuihin teksteihin). Lukutaidottomille ihmisille Koraania siis tulkitsee joku paikallinen uskonnollinen johtaja päivittäisten rukousten yhteydessä moskeijassa. Tyhmälle kansalle on siis varsin helppo linjata vaikka mitä säädöksiä oman mielensä mukaan (yksi syy miksi esim. Afganistanissa ajoittain tuhotaan syrjäkylillä kouluja..). Toisaalta Islamissa Koraani ei ole ainut sääntökirja vaan Koraanin lisäksi muslimeita ohjaavat profeetta Muhammedin elämästä kertovat kirjoitukset sekä pari muuta pyhiksi kirjoituksiksi laskettavaa kirjoituskokoelmaa, joiden nimiä tai sisältöä en nyt muista. Eikä siinä vielä kaikki vaan Islam jättää myös terveelle järjelle tilaa. Noiden em. kirjoitusten mukaan Muhammed kysyi kerran joltain ison kaupungin (uskonnolliselta) johtajalta, että miten tämä ratkaisisi jonkin kiperän kiistatilanteen. Johtaja sanoi perustavansa päätöksensä Koraaniin. Muhammed kysyi, että entä, jos Koraani ei antaisi tyydyttävää ratkaisua. Silloin päätös kuulemma perustuisi profeetan viisauteen. Entä, jos profeetankaan ratkaisu ei kuulosta hyvältä? No, silloin johtaja luottaa omaan järkeensä.. Tuo äskeinen tarina on siis 'ennakkotapauksena' kirjattu muslimien pyhiin kirjoituksiin.

Ei siis periaatteessa ole lainkaan ihme, että Islamin moraalisäännöstössä on jonkin verran alueellisia variaatioita ja painotuseroja. Esim. Afganistanissa (ja oletan muuallakin olevan saman suuntaisesti) moraalikoodisto on sekoitus vanhoja heimotraditioita ja pyhiä kirjoituksia. Näitä, kun moskeijassa tulkitsee esim. joku vanhoillinen imaami lukutaidottomille, niin soppa on valmis.. Hyvä esimerkki tästä ovat Talibanien kauden säännöt ja lait. Kielettyjä olivat mm. radio, televiso, teatteri, ulkomaiset lehdet ja kirjat, musiikki (pääosin), leijan lennätys, jne.. Nyt 5v myöhemmin ihmiset ovat edelleen pääosin samoja mutta radiot soivat, on tv-toimintaa, pikkupojat lennättävät leijaa aamusta iltaan, koulut ovat täynnä sekä tyttöjä että poikia ja läheskään kaikki naiset eivät pukeudu burkhaan. Säännöt riippuvat kovasti tulkinnasta kuten tuossa yllä Taran lainauksessa: vanhoilliset vs. uudistusmieliset.