Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 28/03/2024, 20:42:08

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Äänestys

Minkäsuuntaisia kokemuksia kotiutumisesta/kotiutumisista?

Kotiutuminen sujui ongelmitta.
7 (50%)
Kotiutumisessa oli jonkin verran ongelmia.
6 (42.9%)
On tullut koettua niin ongelmallinen kuin ongelmatonkin kotiutuminen.
1 (7.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 14

Kirjoittaja Aihe: Kotiutuminen II  (Luettu 132788 kertaa)

Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Re: Kotiutuminen II
« Vastaus #80 : 03/08/2007, 15:21:57 »
miuta jännää kyl kotiutuminen ihan tuelta..  :P mutta saapi nähhä miten elämää palaa raiteilleen.. toivotaan et lasku libskeista on loivempi ko kosovosta..  ;)
Mua pelottaa myös jo etukäteen se reilun vuoden päässä häämöttävä kotiutuminen... jo ennen reissuun lähtöä.

Mut meni niin ketuiks viimeks että pelkään sen toistuvan... Mut toivottavasti meillä ikä on tehnyt tehtävänsä ja paremmin sujuu tällakertaa.
Ad astra per aspera!




Poissa Sini

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 4409
    • EUFOR 10/04-12/05 ISAF 2/07-2/08 ISAF 9/09-8/10
Re: Kotiutuminen II
« Vastaus #81 : 03/08/2007, 21:36:06 »
miuta jännää kyl kotiutuminen ihan tuelta..  :P mutta saapi nähhä miten elämää palaa raiteilleen.. toivotaan et lasku libskeista on loivempi ko kosovosta..  ;)
Mua pelottaa myös jo etukäteen se reilun vuoden päässä häämöttävä kotiutuminen... jo ennen reissuun lähtöä.

Mut meni niin ketuiks viimeks että pelkään sen toistuvan... Mut toivottavasti meillä ikä on tehnyt tehtävänsä ja paremmin sujuu tällakertaa.

Oot sie kertonu näis kokemuksist jossain täällä? Olis mielenkiintost lukea, kun ei itel oo viel ollu ongelmia sen suhteen. Pien vinkki mistä löytyy, kun tätä matskua on aikamoinen määrä tääl. Ja tän selaamiseen menee monta päivää jos sitä alkaa etsimään.

Poissa Lua

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 7896
  • EUFOR (Althea) 09/05-12/06
Re: Kotiutuminen II
« Vastaus #82 : 03/08/2007, 21:52:05 »
Pakko laittaa tännekin vaikka oon jossain muuallakin asiasta paasannut: mun mielestä tuosta kotiutumisesta nostetaan jotenkin turhan suuri häly. Tiedän, itsekin jännitin aikanaan asiaa ja mietin että miten "helpottaisin" miehen kotiutumista jne. Tosi vaikee selittää mitä ajan takaa, niin sanon sen ihan suoraan: mun mielestä kotiutuminen ei anna oikeutta mihin tahansa toilailuun.

Siis...rinnastan tässä nyt taas rt-miehet ja vaihto-oppilaat. Kummatkin viettää vuoden vieraassa ympäristössä/kulttuurissa (uskallan väittää että vaihto-oppilaat vielä enempi). En oo kuullut ainakaan vaihto-oppilaiden "nollaavan kotiutumista" tai että heillä olisi jotain suurempia vaikeuksia mitä pitäisi ihan erikseen tutkia.... ::) Ja kuitenkin vaihto- oppilaita on nykyisin ihan joka puolella maailmaa, ei ainoastaan länsimaisissa sivistys(?)valtioissa.

Ymmärrän että lanattaa ja asioita on purettava, mutta siihen on sitten kummallakin osapuolella oikeus. Ei se ole pelkästään rt-reissusta kotiutuva jolla elämäntilanne muuttu; kotona "odottava" osapuoli on ehtinyt vuodessa tottua asumaan yksin, joten hänen elämäntilanteensa muuttuu myös. En oo kuullut että tän osapuolen mielentiloja jotenkin erikseen tutkittaisiin. Oman kokemukseni mukaan se on valitettavan usein se mies-osapuoli joka laittaa välillä aika mielenkiintoisia tempauksiakin "kotiutumisen piikkiin" (en puhu nyt omasta miehestäni). Mä en ainakaan kattelis sellaista, tai sit alkaisin itsekin "nollaamaan tätä kotiutumista kun mua ahdistaa niin".

Tänä iltana ei jotenkin teksti kulje, en osaa selittää selkeemmin. Ja ilmoittakaa sit jos alkaa tulla pikkukiviä, niin mä laitan miehen moottoripyöräkypärän eka päähän.

Poissa rapu

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12485
    • KFOR 11/06-11/07
Re: Kotiutuminen II
« Vastaus #83 : 03/08/2007, 22:00:38 »
mutta oliko tuossa enemmänkin kyse niistä, jotka ovat vuoden aikana joutuneet kokemaan kovia paikkoja? Pommi-iskuja yms? Se on varmaan henkisesti kova paikka ja saattaa purkautua vasta kun komennus on ohi.... ::)

Poissa Lua

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 7896
  • EUFOR (Althea) 09/05-12/06
Re: Kotiutuminen II
« Vastaus #84 : 03/08/2007, 22:02:53 »
mutta oliko tuossa enemmänkin kyse niistä, jotka ovat vuoden aikana joutuneet kokemaan kovia paikkoja? Pommi-iskuja yms? Se on varmaan henkisesti kova paikka ja saattaa purkautua vasta kun komennus on ohi.... ::)
Tapaukset joihin minä viittaan (eivät tältä foorumilta) eivät ole. MUOKS: ja voihan vaihto-oppilaanakin joutua koviin paikkoihin; yksi mun tuttu Prahassa ryöstettiin kolmesti, kerran aseella uhaten. Mut ei kokenut tarvetta alkaa "nollaamaan" sitä tavalla johon täällä viittaan. Toki asiasta puhui ja pelkäsi vähän liikkua pimeällä jne.

Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Re: Kotiutuminen II
« Vastaus #85 : 03/08/2007, 22:21:09 »
mun mielestä kotiutuminen ei anna oikeutta mihin tahansa toilailuun.
No ei tietenkään anna, kukaan tuskin täällä sellaista on väittänytkään...

MUTTA, tuntuu ainakin että toisilla se elämä lähtee vähän "käsistä" ja puretaan ne paineet, ahdistus jne.. väärällä tavalla.

Ja mun mielestä siitä kotiutumisesta ei turhaan nosteta hälyä. Hyvä on varautua siihen, että kaikki ei välttämättä suju kuin ruusuilla tanssi... ::) Liian monesti on huomattu, että odotetaan sitä kotiutumista kuin kuuta nousevaa, ja takaisin tuleekin aivan toinen ihminen... Ja sit pukkaa kriisiä kriisin perään ja erotaan, kun ei oltu osattu yhtään henkisesti varautua muutokseen tai siihen, että joskus shokki kotiutumisesta on niin kova, kuin toisilla on. Joskus tietty, onneks, niinkin käy, että toinen on edelleen se ihan sama ihminen.

Mutta valitettavasti aina ei näin käy... Joskus toki muutos on positiivista, mutta meillä ei ollut. Hetkellisesti mies oli kaikkea muuta, kuin se ihminen, joka alas lähti... ja nimenomaan muutos oli todella negatiivista. Onneks sitten se tutumpi tyyppi alkoi kuoriutua pikku hiljaa uudelleen esiin, toki muuttuneena, mutta sentään tunnisti tyypin, jonka kanssa asui, eikä enää tuntunu ihan vieraalle hepulle.
Ad astra per aspera!




Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Re: Kotiutuminen II
« Vastaus #86 : 03/08/2007, 22:28:16 »
miuta jännää kyl kotiutuminen ihan tuelta..  :P mutta saapi nähhä miten elämää palaa raiteilleen.. toivotaan et lasku libskeista on loivempi ko kosovosta..  ;)
Mua pelottaa myös jo etukäteen se reilun vuoden päässä häämöttävä kotiutuminen... jo ennen reissuun lähtöä.

Mut meni niin ketuiks viimeks että pelkään sen toistuvan... Mut toivottavasti meillä ikä on tehnyt tehtävänsä ja paremmin sujuu tällakertaa.

Oot sie kertonu näis kokemuksist jossain täällä? Olis mielenkiintost lukea, kun ei itel oo viel ollu ongelmia sen suhteen. Pien vinkki mistä löytyy, kun tätä matskua on aikamoinen määrä tääl. Ja tän selaamiseen menee monta päivää jos sitä alkaa etsimään.
Täällä ei hirmuisesti tosta kotiutumisesta oo tullut purettua, koska silloin kun meillä kotiutuminen oli ajankohtainen, oli käytössä vielä rt-leskien postituslista, jota ei enää ole.

Mutta, kun pistät hakuun kotiutuminen ja IceQueen käyttäjä, niin löytyy jotain tekstiä. :)

Voin koittaa kirjoitella muualle vähän enempi jossain vaiheessa. Tosin, se menee kyllä aika tiukasti linjalle "aika kultaa..."
Ad astra per aspera!




Poissa Ville

  • Hang-around-jäsen
  • Paatunut Koditar
  • *
  • Viestejä: 940
  • järjestöpäällikkö
Re: Kotiutuminen II
« Vastaus #87 : 04/08/2007, 17:06:59 »
Siis...rinnastan tässä nyt taas rt-miehet ja vaihto-oppilaat.

Rt-miehillä ja -naisilla on aika vähän yhtäläisyyttä vaihto-oppilaiden kanssa.  ;D

Näin uskaltaisin väittää vaikka itse en vaihto-oppilaana ole ollutkaan.
Rauha tarvitsee tekijänsä - Suomen Rauhanturvaajaliitto ry

Poissa Pipsa

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5926
  • ISAF
Re: Kotiutuminen II
« Vastaus #88 : 04/08/2007, 17:10:40 »
Siis...rinnastan tässä nyt taas rt-miehet ja vaihto-oppilaat.

Rt-miehillä ja -naisilla on aika vähän yhtäläisyyttä vaihto-oppilaiden kanssa. ;D

Näin uskaltaisin väittää vaikka itse en vaihto-oppilaana ole ollutkaan.

Samaa mieltä uskallan olla vaikka en ole kumpaakaan itse kokenut  ;)

Poissa Lua

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 7896
  • EUFOR (Althea) 09/05-12/06
Re: Kotiutuminen II
« Vastaus #89 : 04/08/2007, 19:38:46 »
Siis...rinnastan tässä nyt taas rt-miehet ja vaihto-oppilaat.

Rt-miehillä ja -naisilla on aika vähän yhtäläisyyttä vaihto-oppilaiden kanssa.  ;D

Näin uskaltaisin väittää vaikka itse en vaihto-oppilaana ole ollutkaan.
Miksi ei ole?