Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 29/03/2024, 03:24:58

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: RT-juttuja sivusta kuultuna.  (Luettu 3304 kertaa)

Poissa Taina L

  • Koditar
  • Leskirukka
  • *
  • Viestejä: 73
    • Kfor 10/05-11/06, Kfor 05/09-05/10, Unifil 05/13-05/14
RT-juttuja sivusta kuultuna.
« : 30/08/2013, 23:53:37 »
Tyhmä otsikko, joo.
Mutta en taaskaan keksinyt minkä otsikon alle olisin tämän laittanut. Joten joku viisaampi voi tämän siirtää sinne minne se kuuluu :-).

Kävin eilen hierojallani ja tuli puhetta rt-jutuista. Hierojani toki tietää meidän tilanteemme ja mäkin olen tietoinen että,hänen poikansa on hyväksytty rt-hommiin. Mutta nyt tää herttanen hierojatäti latas mulle eilen että, tää hänen poikansa X odottaa ihan innolla että pääsee sotimaan. Mä olin hetken hiljaa ja mietin et mitä hittoa. Kysyin siinä sitten että mitä odottaa? Hierojatäti siihen että sitähän ne sinne lähtee tekemään, aseet, panssarivaunut ja kaikki.  Voi jumaliste, mitä hittoa nää hiutaleet äideilleen oikein selittää? Ja mitä hittoa nää hiutaleet oikein luulee siellä tekevänsä?

Mä olin ihan kauhuissani ja yritin selittää että ei se nyt ihan niin mee. Mä lähin sieltä hierojalta ja mietin että hittoa. Kuinka joku voi olla niin pihalla että äidilleen syöttää tollasta, mikä ihme saa äidin uskomaan tollasta. Ylipäänsä, miten joku voi olla tollasessa luulossa?

Toki kaikkea voi tapahtua ja tapahtuukin, en mä sitä. Mut tämä herra x taitaa pettyä pahasti kun ei pääsekkään sotimaan.


Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Vs: RT-juttuja sivusta kuultuna.
« Vastaus #1 : 31/08/2013, 08:07:03 »
Ei ne selitä mitään. Ne vaan sanoo lähtevänsä rauhanturvaajiksi. Eihän ne raukkaparat itsekään aina tiedä mitä menevät tekemään,  vaan kuvitelmat eroo todellisuudesta paljon.

Ja niin mäkin kuvittelin ennen exän ekaa keikkaa, et sinne sotimaan mennään ja arkussa takaisin tullaan. Kun ainoa mitä lehdistössä kerrottiin, oli negatiiviset asiat tai ne oli ainoot, mihin kiinnitti huomiota ennen kuin exä lähti. Tajuntasit on onneks vähän laajentunut sen jälkeen. ;)
Ad astra per aspera!




Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Vs: RT-juttuja sivusta kuultuna.
« Vastaus #2 : 11/09/2013, 08:06:02 »
Eikö muka kelleen muulle oo tullu vastaan mitään sivusta kuultua?  ;D
Ad astra per aspera!




Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Vs: RT-juttuja sivusta kuultuna.
« Vastaus #3 : 11/09/2013, 14:34:41 »
Mä olin ihan kauhuissani ja yritin selittää että ei se nyt ihan niin mee. Mä lähin sieltä hierojalta ja mietin että hittoa. Kuinka joku voi olla niin pihalla että äidilleen syöttää tollasta, mikä ihme saa äidin uskomaan tollasta. Ylipäänsä, miten joku voi olla tollasessa luulossa?

Toki kaikkea voi tapahtua ja tapahtuukin, en mä sitä. Mut tämä herra x taitaa pettyä pahasti kun ei pääsekkään sotimaan.

Olen kyllä joskus vuosia sitten semmoisenkin jutun kuullut, että joku nuori mies oikeasti uhosi lähtevänsä Kosovoon sotimaan. Tarina ei kerro, miten reissu sitten meni. Vai liekö sitten tarpeeksi sotaisaa, kun on aseet ja kaikki. ;)
-memento vivere-

Poissa Maya

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 7390
  • KFOR 11/05-11/06
Vs: RT-juttuja sivusta kuultuna.
« Vastaus #4 : 12/09/2013, 11:31:00 »
olis kyllä tosi hienoa kuulla, että miten nämä sitten reissun jälkeen kokee asiat.

Poissa Lilian

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 14913
  • KFOR 11/07-11/08
Vs: RT-juttuja sivusta kuultuna.
« Vastaus #5 : 12/09/2013, 14:47:41 »
Mä uskon että kaikki tuollaiset "lähden sotimaan" tyypit on tosi nuoria poikia. Ei kolmekymppiset ja siitä vanhemmat varmastikaan tuollai ajattele, kaikista vähiten PV:n miehet.

Poissa pumpkin

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12133
  • KFOR 05/06 - 05/07, KFOR 07/08 - 05/09
Vs: RT-juttuja sivusta kuultuna.
« Vastaus #6 : 14/11/2013, 08:47:12 »
Yleensä kai miehet suhtautuvat aika huumorilla näihin ramboihin, minä ainakin kuulin tälläisiä juttuja joskus. Yksi mikä on ollut minusta vaikea ajatus on se, että osa miehistä (aika iso) ei suhtaudu paikallisiin ihmisiin yhtävertaisina ihmisinä, vaan ylimielisesti, ihan kuin se, että on sattunut syntymään Suomessa tekisi heistä jotenkin parempia. Koska jos olet elänyt jossain vaikutuspiirissä, niin ethän voi osata muulla tavalla toimia tai suhtautua asioihin. Varmasti ajatusmaailmaansa paikalliset ihmisetkin joidenkin asioiden suhteen ajan kanssa muuttavat, mutta se vaatisi sellaisen arvostavan kohtelun, koska rauhanturvaaminen on kuitenkin tietyssä mielessä (melko vahvassakin) humanitääristä työtä, niin humaanisti asioihin pitäisi suhtautua, tai jollei edes tiedä mitä se tarkoittaa, niin pitäisi ehkä kerrata koulutuksessa. Ei voi olettaa, että asiat paranisivat, jos paikalliset ihmiset kokevat, että heitä ei arvosteta ja kuunnella ja nähdä myös heidän näkökulmaansa. Vain siten voi onnistua voittamaan luottamuksen jne. Onneksi siellä on omat miehensä näihin hommiin, mutta toivoisi, että lähes kaikkien lähtijöiden oletettaisiin ajattelevan jokaisen ihmisen arvokkuutta, eikä puhuvan heistä halveksivasti.

Poissa Lilian

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 14913
  • KFOR 11/07-11/08
Vs: RT-juttuja sivusta kuultuna.
« Vastaus #7 : 14/11/2013, 09:33:30 »
^Totta. Mutta ymmärrän osin myös senkin että vaikka lähdet sinne täysin avoimin mielin niin lopulta käy niin että ajatukset niistä ihmisistä ei ole enää niin positiivisia. Näin ainakin oman mieheni kohdalla ja parin muunkin jotka tiedän. Että niitä oppii kuulemma inhoamaan :-\ Itse ymmärrän kyllä tuon, sillä omassa työssäni olen naapurimaan kansalaisten kanssa paljon tekemisissä ja vaikka kuinka yritän niin hermo vaan menee. He ovat meitä kohtaan todella ylimielisiä, pitävät itseään parempana kuin me ja se kyllä näkyy käytöksessä. Ei tietenkään kaikilla, mutta aika monella. Ne on ne kulttuuri erot joiden kanssa kamppailu ei ole aina ihan helppoa vaikka kuinka yrittäisi olla avoimin mielin.

Poissa pumpkin

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12133
  • KFOR 05/06 - 05/07, KFOR 07/08 - 05/09
Vs: RT-juttuja sivusta kuultuna.
« Vastaus #8 : 14/11/2013, 10:49:18 »
^hyvä kirjoitus.

Toisaalta jos ajatellaan asetelmaa, että "meidän" kuuluisi olla auttavassa asemassa, niin pitäisi pystyä parempaan kuin "autettavien". Muutoin ei ehkä ole oikeassa paikassa oikeaan aikaan (enkä varmasti viittaa tässä Lilianin mieheen :) ), vaan yleisesti olisi hyvä pohtia näitä asioita, kun sinne lähtee, että onko minusta välittämään niistä ihmisistä, miksi minä menen sinne, miksi sinne yleensä mennään, millä keinoin on mahdollisuus saada jotain aikaan jne.

Ihan varmasti on vaikea "auttaa" ihmisiä, jos he eivät sitä itse halua. Mutta ei kukaan ole sitä helpoksi hommaksi sanonutkaan. Jos "työ" tuntuu liian helpolta, niin jotain on ehkä vialla. Ollaan kuitenkin vakavien asioiden kanssa tekemisissä. Tämä kaikki ajatus lähti siitä, että liian moni (yleensä liian nuori ja/tai muuten elämää kokematon) lähtee vähän vääristä syistä "reissuun", "sotimaan" tms. Rauhaa sinne olisi kai tarkoitus mennä rakentamaan, eikä mikään rakennu ilman luottamusta, eikä luottamus rakennu ilman arvostusta, ja jollet arvosta niitä ihmisiä ja heidän näkökulmaansa asioihin (vaikka se ei olisikaan oikein, mutta joku syynsä siihenkin toimintaan on), niin putoaa aika lailla pohja pois koko touhulta.
« Viimeksi muokattu: 14/11/2013, 10:50:53 kirjoittanut pumpkin »