Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 28/03/2024, 14:41:08

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Mitä tiesit rt-asioista ennen omakohtaista kokemusta?  (Luettu 22621 kertaa)

Juulia

  • Vieras
Re: Mitä tiesit rt-asioista ennen omakohtaista kokemusta?
« Vastaus #20 : 13/05/2006, 19:17:03 »
Jännä homma: 50 vuotta on suomalaisetkin rauhaa maailmalla turvanneet ja silti se on suurelle yleisölle kohtalaisen tuntematonta?  :) Pieni prosenttihan meistä toki on alhaalla käynyt, mutta silti.
Toivottavasti rt-hommia tulevaisuudessa tuodaan enemmän ja enemmän kaiken kansan tietoisuuteen, ettei aina tartte selittää miksi en tuonut autoa kummaltakaan reissulta.   Pieni on minunkin panokseni maailmanrauhalle, mutta edes jotain.

Toivon näkeväni muutoksen parempaan ennen kuin lakkaan olemasta.

Vois kyllä tosiaan olla enemmän tietoa. Eipähä tulis niin paljoo niitä hämärtyneitä mielikuvia ja pelkästään negatiivisia uutisia. Voisivat vaikka joskus uutisoida jostain kehityksestä tms.

Poissa Hämis36

  • Hang-around-jäsen
  • Leskirukka
  • *
  • Viestejä: 92
    • Hölkkäri on web
Re: Mitä tiesit rt-asioista ennen omakohtaista kokemusta?
« Vastaus #21 : 13/05/2006, 20:58:45 »
mä en tiennyt  juuri mitään  lähtiessäni ja keikan lopussakin olin hyvin epävarma tiesinkö silloinkaan  8)

Poissa Maya

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 7390
  • KFOR 11/05-11/06
Re: Mitä tiesit rt-asioista ennen omakohtaista kokemusta?
« Vastaus #22 : 13/05/2006, 21:11:49 »
Hurjia tarinoita  ;) Eno vietti käytännössä puoli elämäänsä eri kohteissa ja lopulta ennen eläkkeelle jäämistä koulutti säkylässä...Mutta niihin tarinoihin ne "tiedot" sitten jäikin. :)

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Mitä tiesit rt-asioista ennen omakohtaista kokemusta?
« Vastaus #23 : 13/05/2006, 21:32:39 »
mä en tiennyt juuri mitään lähtiessäni ja keikan lopussakin olin hyvin epävarma tiesinkö silloinkaan  8)

Heh. Olisi tehnyt mieli ensimmäisessä viestissä tarkentaa, että "tiedoilla" tarkoitetaan tässä tapauksessa lähinnä enemmän tai vähemmän subjektiivisia käsityksiä (muitahan meillä kenelläkään ei voi ollakaan ;)).

Mutta sikäli "lohdullista" meille kotijoukkolaisille. ;D
-memento vivere-

Poissa Ville

  • Hang-around-jäsen
  • Paatunut Koditar
  • *
  • Viestejä: 940
  • järjestöpäällikkö
Re: Mitä tiesit rt-asioista ennen omakohtaista kokemusta?
« Vastaus #24 : 14/05/2006, 11:11:01 »
Jännä homma: 50 vuotta on suomalaisetkin rauhaa maailmalla turvanneet ja silti se on suurelle yleisölle kohtalaisen tuntematonta?  :) Pieni prosenttihan meistä toki on alhaalla käynyt, mutta silti.
Toivottavasti rt-hommia tulevaisuudessa tuodaan enemmän ja enemmän kaiken kansan tietoisuuteen, ettei aina tartte selittää miksi en tuonut autoa kummaltakaan reissulta.   :D Luulen kyllä, että sitä mukaa kun mennään enemmän EUBG- ja NATO-toimintaan niin julkisuus lisääntyy. Vielä kun media jaksaisi kirjoittaa muustakin kuin sinkkiarkuista...  :( Niitäkin on jo 50 vuoden aikana nähty, ei sen pitäisi enää mikään kummitus olla. Eikä tietenkään toivottavaa.


Toivon näkeväni muutoksen parempaan ennen kuin lakkaan olemasta.

Minä en ole nähnyt yhtään sinkkiarkkua. Enkä sellaisia ole kuullut mistään suomeen läheteltävänkään. Ihan tavallisia arkkuja sen sijaan on viitisenkymmentä maahamme palannut.

Tuo kaiken kansan tietoisuuteen tuominen on viimeisen kymmenen vuoden aikana parantunut huomattavasti. RT-toimintahan on nykyään ihan pop.
Eri asia puolestaan on mitä ja miten ihmiset jaksavat tuon tiedon vastaan ottaa. Tuntuu, että myös toimittajat käsittävät asioita pahasti väärin. Virheellistä tai puutteellista tietoa liikkuu kovin paljon asiasta suomalaisessa mediassa. Mutta eikö se ole niin, että pääasia että kirjoitetaan.  :)

Torstaina muuten avattiin Suomenlinnassa RT-näyttely. Käykää tsekkaamassa.
Rauha tarvitsee tekijänsä - Suomen Rauhanturvaajaliitto ry

Jartsa

  • Vieras
Re: Mitä tiesit rt-asioista ennen omakohtaista kokemusta?
« Vastaus #25 : 14/05/2006, 17:07:58 »
Noh, sinkkiarkkuhan on aika pitkälti median lanseeraama termi, mutta jos olen oikein ymmärtänyt, niin "rahtiarkuissa" on sinkkivuoraus.

Kisu

  • Vieras
Re: Mitä tiesit rt-asioista ennen omakohtaista kokemusta?
« Vastaus #26 : 14/05/2006, 18:47:45 »
Vastaus otsakkeen kysymykseen: En paljon mitään. :)

Jartsa sitten kertoi, kun tutustuttiin, että tämmösessä ollu ja siitä mitä se oli Libanonissa. Ja sitten miten Kosovo-hommat eros Libskeistä. Tietenkään mitään operatiivisia juttuja ei kertonu, eikä ne suoraan sanoen kiinnostanu pätkän vertaa. Enempi minuu kiinnosti se ihan yleinen puoli hommasta ja sen luonteesta, eli lähinnä millaista on olla rauhanturvaaja. Itse sitten sen rt-leskeyden ilot ja surut koki..  Jartsa sai sitten tietää (halusi tai ei ;) ) millaista se oli olla kotona odottamassa, ikävöimässä ja välillä pelkäämässäkin.


Poissa susakaro

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 13668
  • Muinaisjäännös
Re: Mitä tiesit rt-asioista ennen omakohtaista kokemusta?
« Vastaus #27 : 19/05/2006, 14:02:54 »
Tuntuu, että myös toimittajat käsittävät asioita pahasti väärin. Virheellistä tai puutteellista tietoa liikkuu kovin paljon asiasta suomalaisessa mediassa.

Jostainhan toimittajatkin tietonsa hankkivat  ???

Poissa Ville

  • Hang-around-jäsen
  • Paatunut Koditar
  • *
  • Viestejä: 940
  • järjestöpäällikkö
Re: Mitä tiesit rt-asioista ennen omakohtaista kokemusta?
« Vastaus #28 : 19/05/2006, 16:20:00 »
Tuntuu, että myös toimittajat käsittävät asioita pahasti väärin. Virheellistä tai puutteellista tietoa liikkuu kovin paljon asiasta suomalaisessa mediassa.

Jostainhan toimittajatkin tietonsa hankkivat  ???

Hankkivat hankkivat. Mutta jos toimittajien pohjatieto asiasta on lähellä nollaa, niin väärinymmärryksiä ja -tulkintoja sattuu ja syntyy helposti ja paljon.

Muutamassa tiedotustilaisuudessa olen jostain syystä joutunut olemaan ja asiaa rautalangasta vääntänyt toimittajille ja sitten on saanutkin lukea jotain ihan muuta lehdestä seuraavana päivänä.
« Viimeksi muokattu: 19/05/2006, 16:25:25 kirjoittanut El Comandante »
Rauha tarvitsee tekijänsä - Suomen Rauhanturvaajaliitto ry

Poissa Lua

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 7896
  • EUFOR (Althea) 09/05-12/06
Re: Mitä tiesit rt-asioista ennen omakohtaista kokemusta?
« Vastaus #29 : 19/05/2006, 21:07:29 »
Vastaus otsikon kysymykseen: en yhtään mitään  :P Enkä oo varma tiedänkö nytkään yhtään sen enempää  ;D