Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 10/05/2024, 20:23:02

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Rasismia?  (Luettu 70624 kertaa)

minni

  • Vieras
Re: Rasismia?
« Vastaus #50 : 26/06/2006, 13:02:03 »
niin mutta jos ei puhukaan aina juuri serbeistä ja albaaneista tai israelilaisista ja libanonilaisista tms. ahly ja kahtava on enemmankin puhekielen yleisilmaus jolla ei valttamatta tarkoiteta mitaan tiettya kansallisuutta

Olen käyttänyt niitä nimityksiä itsekin joskus aikanaan, kun asia oli omalla kohdallani enemmän tapetilla eli tiedän niiden merkityksen. Sitä ehkä itse ajoinkin takaa, että riippuu paljon siitä, missä yhteyksissä joitakin ilmaisuja käytetään...

...ehkä itse vähän kommentoin yleensä rasismia, en niinkään alkuperäistä aihetta rauhanturvaajat - rasismi, koska siihen ei oikein ole kokemuspohjaa, vaikkakaan en tunne yhtään rauhanturvaajaa, josta voisi puhua samana päivänä rasistin kanssa.  :P

Jartsa

  • Vieras
Re: Rasismia?
« Vastaus #51 : 26/06/2006, 14:11:27 »
Kerrohan miksi noin sanot, että erittäin suuresta osasta rauhanturvaajia tulisi rasisteja?
Tahan kannattaa kysya mielipidetta kotona silta puoliskolta kuka on ollut alhaalla ja miten han on itse havainnut suhtautumisensa muuttuneen rt-palveluksen aikana.

Tätä vähän ajoinkin takaa. Osittain.

Jos rt-leski esittää väitteen, että erittäin suuresta osasta rauhanturvaajia tulee rasisteja reissussa, niin kyllä sitä väitettä pitää sitten hieman selittääkin. 

Samaa mieltä. Mielenkiinnolla odottaen...

Sanaa "rasismi" tai "rasisti" käytetään nykypäivänä liian helposti väärissä yhteyksissä. Esim. "ikärasismi" on täysin absurdi ilmaisu. Mutta rasisti-sanalla on niin helppo provosoida...  Lukekaas ihmiset vielä kerran, ajatuksen kanssa, läpi tuo Pason kirjoituksessa oleva rasismin määritelmä.
« Viimeksi muokattu: 26/06/2006, 14:18:45 kirjoittanut Jartsa »

Kisu

  • Vieras
Re: Rasismia?
« Vastaus #52 : 26/06/2006, 14:25:16 »
Mielestäni juuri nämä halventavat nimitykset (ähly jne) sekä halveksuva yleisasenne mikä kirjoituksista sekä puheista kuultaa läpi, kertovat paljon asenteesta niitä ihmisiä kohtaan joiden kotimaassa ollaan. Yleisasenteena tuntuu olevan se, että ollaan parempia ihmisiä kuin ne joita siellä on.

Mutta onneksi ei minulla enää ole juuri näitä faitteriyhteyksiä, joten pidän jatkossa mielipiteeni heistä omanani ja keskityn muihin osioihin täällä.



Poissa Ville

  • Hang-around-jäsen
  • Paatunut Koditar
  • *
  • Viestejä: 940
  • järjestöpäällikkö
Re: Rasismia?
« Vastaus #53 : 26/06/2006, 14:52:13 »
Mielestäni juuri nämä halventavat nimitykset (ähly jne) sekä halveksuva yleisasenne mikä kirjoituksista sekä puheista kuultaa läpi, kertovat paljon asenteesta niitä ihmisiä kohtaan joiden kotimaassa ollaan. Yleisasenteena tuntuu olevan se, että ollaan parempia ihmisiä kuin ne joita siellä on.

Jossain mielessähän tuo pitää paikkansa. Eikös rauhanturvaajien tehtävä ole juuri hillitä ja rauhoittaa rähisevät ja huonosti, jopa rasistisesti, toisiinsa suhtautuvat osapuolet?
Eli rauhanturvaajat ovat ulkopuolisia osapuoliin tasavertaisesti suhtautuvia ja niitä paremmin ja kurinalaisemmin käyttäytyviä ihmisiä.
Rauha tarvitsee tekijänsä - Suomen Rauhanturvaajaliitto ry

Jartsa

  • Vieras
Re: Rasismia?
« Vastaus #54 : 26/06/2006, 15:35:08 »
Tätä se on. Käy siellä tekemässä oma pieni osasi mielestäsi paremman maailman toivossa ja kotimaassa saat kuulla olevasi osa suurta, iloista rasistiporukkaa...

« Viimeksi muokattu: 26/06/2006, 16:31:54 kirjoittanut Jartsa »

Terstena

  • Vieras
Re: Rasismia?
« Vastaus #55 : 26/06/2006, 16:01:08 »
Päätinpä tulla toisten patojen ääreen minäkin ja tunkea soppani tähän lusikkaan...

Eiköhän kähtävien ja ählyjen ja muiden kyseenalaisten nimitysten käyttämiseen syy löydy rasismin sijasta missioalueen elämänmenon seuraamisen synnyttämästä kyynisyydestä. Omat kokemukseni rajoittuvat yhteen reissuun Balkanille. Olin alas mennessäni jossain määrin roturealisti eikä asia siitä juuri muuttunut suuntaan tai toiseen vaikka suhtautumistani moniin asioihin jouduinkin tarkistamaan. Tarkistustakin tapahtui molempiin suuntiin.

Miettiessäni tuon Balkanin osan asukkaita, tulee ensimmäisenä mieleen sana kiittämättömyys. Aikanaan tauhanturvaajat lähetettiin alueelle pysäyttämään etniset puhdistukset tai jopa kansanmurha. Tänään moni paikallinen on kuitenkin lähihistorian unohtanut ja suhtautuu rauhanturvaajiin jonkinasteisina miehittäjinä vaikka alueella todennäköisesti sodittaisiin jo ennen viikonloppua, jos kaikki rauhaturvaajat tänään poistuisivat. Paikalliset myös käsi ojossa pyytävät ja vaativat sitä sun tätä ja kritiikkiä tulee, ellei kansainvälinen yhteisö auliisti maksa.

Pääsin reissun aikana näkemään yhtä ja toista sekä tapaamaan monia paikallisia ihmisiä. Valitettavasti opin myös sen, ettei kyseisessä paikassa 'kansainvälinen' voi luottaa juuri kehenkään sikäläiseen. Aina on lähdettävä siitä oletuksesta, että paikallinen valehtelee - sen verran monta kertaa todistettuja valheita kuuntelin. Itse en ole ihmeissäni enkä huolissani siitä, että joku alueella edelleen oleva tai kotiin palannut faitteri käyttää jossain määrin kyseenalaisia nimityksiä. Ei siinä silti oikeasta rasismista ole kyse.

T

jk. Googlaa hakusanalla 'kansallissosialismi' ja katso mitä löytyy. Asioiden suhteuttamisessa auttaa mittakaavan löytäminen..  ;)

Jartsa

  • Vieras
Re: Rasismia?
« Vastaus #56 : 26/06/2006, 16:46:34 »
[quote author=El Comandante link=topic=118.msg85566#msg85566
Myös minä olen huomannut sen valitettavan tosiseikan että jotkut rauhanturvaajista omaksuvat sellaisen asenteen että ollaan parempia ihmisiä kuin paikalliset. En tiedä miksi näin on, mutta tämän huomion olen tehnyt.

Mielenkiintoista kuulla myös rauhanturvaajien näkökulmaa asiaan.

Tässäpä yksi:

Käy joskus olemassa siellä vuosi... tai kaksi. Terstena kertoi asiasta aika hyvin. Se on kyynisyyttä, ei rasismia.

On uskoakseni myöskin niin, että jokainen maailman kansa ajattelee olevansa parempia kuin muut.

Poissa Jensku

  • Koditar
  • "Ehkä mulla on vielä hieman toivoa"- koditar
  • *******
  • Viestejä: 2251
  • KFOR 10/02-10/03
Re: Rasismia?
« Vastaus #57 : 26/06/2006, 17:28:13 »
Tää ei oikeastaan kuulu tänne, mutta puranpa johonki...
Meidän leikkipuistossa vanhemmat keräävät kahvilalla rahaa uusiin leikkivälineisiin. Leivontatarpeet jokainen kustantaa omasta pussistaan ja huolehtii kiskan pyörityksestä vuorollaan -- homma perustuu silkkaan hyväntekeväisyyteen ja tuotto menee suoraan lapsille.
No, nyt sitten kassasta on hävinnyt sievoinen summa (tämän kiskan mittakaavassa) kahteen otteeseen. Kummallakin kerralla _ainoa_ mahdollinen syyllinen on ollut eräs albaanimamma.
Tyyppi on itse tehnyt asiasta älyttömän hulabaloon ja tuo nyt miehensäkin mukanaan leikkipuistoon kukkoilemaan ja pullistelemaan. Että rasismia on, kun häntä syytetään. No ei ole syytetty, mutta on ihmisillä silmät päässä. Ja hiljainen sana on kantautunut, että sama mamma on useaan otteeseen jäänyt kiinni myymälävarkauksista ynnä naapurileikkipuistossa samasta asiasta. Mamma kutsuu myös porukkaa herkästi kahvittelemaan kotiinsa ja sielläkin rahaa on hävinnyt (kukaan ei tohtinut ennen uskoa, että näin olisi käynyt, eihän kukaan nyt siis voi tehdä niin??).
Ärsyttävvää. Se, että "rasismin" pelossa asiaa ei nyt käsitellä. Ja se, kuinka sinisilmäisiä suomalaiset osaa olla.  ::)
Syytön, kunnes tosin todistetaan. Mutta varastaa nyt lapsilta. Ärrinmurrin.  >:(

Muoksis ja linkitys ketjuun  ;) Mieheni teki alhaalla ollessaan cimic-hommia eli hyvinkin paljolti oli paikallisten kanssa tekemisissä, ja käsitteli kulttuuriynnämuitaeroja hyvinkin järkevästi ja analyyttisesti.
Omasta mielestäni olisi sangen hölmöä olla oppimatta reissulla mitään näistä "yhteentörmäyksistä". Arjen etiikassa on ihan oikeasti kulttuurieroja ja maailmaa voidaan katsoa niiiin eri kannoilta, vaikka kumpikaan näkökanta ei olisi sen oikeampi.
« Viimeksi muokattu: 26/06/2006, 18:28:40 kirjoittanut Jensku »
Ystäväni, ne jotka etsivät yhtaikaa 
myrskyä ja rauhaa
eivät löydä perille
kulkematta käsi kädessä
miten kaukana toisistaan
kulkevatkaan
- Tommy T.

minni

  • Vieras
Re: Rasismia?
« Vastaus #58 : 26/06/2006, 17:58:05 »

Ärsyttävvää. Se, että "rasismin" pelossa asiaa ei nyt käsitellä. Ja se, kuinka sinisilmäisiä suomalaiset osaa olla.  ::)
Syytön, kunnes tosin todistetaan. Mutta varastaa nyt lapsilta. Ärrinmurrin.  >:(

 >:( Olen törmännyt samantapaiseen asiaan. Jos asiat ei suju töissä, kun vastaanottajana on vähemmistöä edustava (eli joku ei saa tavaraa niin nopeasti kuin haluaisi tai en tee poikkeusta paperisodassa), syytetään helposti rasistiksi. Onneksi voin itse todeta, että kannattaa ensin katsoa minua kaksi kertaa ja sitten haukkua rasistiksi, jos vielä siltä tuntuu. :P

Ja asiaan, ei kai kukaan väittänytkään, että sanojen kähtävä, ryssä, ähly tai hurri viljeleminen olisi rasismia vai missasinko nyt koko ketjun alkuperäisen idean?  ::)

Mulla ne särähtää korvaan, mutta en silti väitä, että se tekisi kenestäkään rasistisesti ajattelevaa...

Ähly ja kähtävä taitaa olla sellaisia puheessa ilmaantuvia sanoja, joissa ei ole tarkoituksellista rasistista alkuperää...rt-henkilön suussa toimialueella.  :-[ Vai mitä mieltä olette?

Varmaankin alhaalla  tarttuvat helposti kieleen rt-slangina, vaikka ei omaisi rasistisia ajatuksia lainkaan... :-[

Muoks: keskustelun ekalta sivulta lainaan itseäni ;)

« Viimeksi muokattu: 26/06/2006, 18:03:48 kirjoittanut minni »

Poissa susakaro

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 13668
  • Muinaisjäännös
Re: Rasismia?
« Vastaus #59 : 26/06/2006, 18:16:39 »
Täysin muista puheenvuoroista poiketen, mutta kuitenkin...

Mulla on jotenkin sellainen kutina, että Ähläm Sähläm- tv-ohjelma on tehty kaventamaan suomi-ulkomaalainen -kuilua. Suomalaisuutta käsitellään varsin huumorilla ja seikakperäisesti, mutta varomalla loukkaamasta ketään. Ohjelma on "muka" suunnattu maahanmuuttajille, mutta Luonnollisesti katsojiin kuuluu myös meit normisuomalaisia. Mitä mieltä?