Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 29/04/2024, 03:10:50

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: ...ja maailma pelastuu?  (Luettu 66128 kertaa)

minni

  • Vieras
Re: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #40 : 30/08/2005, 20:39:07 »
Annatteko koskaan rahaa näille kerjääville?

Greenpeace ja Unicef kerää paljonkin tuossa meidän lähiostarilla. Eivät siis kerää rahaa "kolikoina", vaan pitkäaikaisempina avustuksina.

Lipaskeräyksiin osallistun mielelläni.

"Kerjäläisille" tai katusoittajille en anna rahaa koskaan. Ihan siksi, että täällä ei muuta saisi tehdäkään ja suurimalla osalla rahat taitaa mennä päihteisiin.  :-X

Poissa Taru

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5647
  • Iloinen ex-leski
Re: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #41 : 30/08/2005, 20:40:06 »
Annatteko koskaan rahaa näille kerjääville?

Kaveri tokaisi pummaavalle pultsarille, että mee töihin. Se on mielestäni hyvä kommentti. Eli en anna.
Voi joutua itkemään vähän, jos on antanut kesyttää itsensä. -Antoine de Saint-Exupéry

Poissa BB

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 3522
  • EUFOR14
Re: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #42 : 31/08/2005, 11:13:58 »
Annatteko koskaan rahaa näille kerjääville?

Kaveri tokaisi pummaavalle pultsarille, että mee töihin. Se on mielestäni hyvä kommentti. Eli en anna.

Hmm.. Yhdelle pultsarille oon ostanut spåralipun ja toiselle kahvikupin, mutta muuten oon yrittänyt vältellä rahan jakamista (ainakin alkon kulmilla, heh).

Kyl muuten noihin keräyksiin tulee osallistuttua käteisvarojen mukaan.

Poissa Anki

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12508
Re: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #43 : 31/08/2005, 11:49:06 »
Kaduilla kerjääville ihmisille en periaatteesta ikinä anna, eihän sitä tiedä mihin ne rahat menee....
Mutta muihin keräyksiin osallistun kyllä silloin tällöin vähän kohteesta riippuen, jotkut asiat ovat toisia sydäntä lähempiä, kuten sotaveteraanit :)


Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Re: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #44 : 31/08/2005, 21:23:37 »
Mä en lahjota mihinkään. :( Niin paljon noissa keräyksissä kusetetaan, etten halua antaa mihinkään rahaa... Mä haluaisin, että mun lahjoitus käytettäis 100 prosenttisesti apua tarvitsevien auttamiseen, eikä minkään sihteerien palkkojen maksuun...
Ad astra per aspera!




point

  • Vieras
Re: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #45 : 31/08/2005, 21:35:21 »
Miula on tiukka kanta rahalahjoituksiin...Keskisen Vesan ( ;) ) kanssa samassa aatteessa; euroja liikenee vain ja ainoastaa kun varusmiehet tulee ovelle keräämään sitä sotaveteraaneille tarkoitettua keräystä... (joku muistaa varmasti sen oikean nimityksen)



Mies on aivopessyt mut ja toimin aivan samoin kuin tanlaa.  ;D 

minttukoo

  • Vieras
Re: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #46 : 31/08/2005, 22:01:34 »
Mie lahjoitin rahaa SPR:lle sillon tsunamin jälkeen ja joskus sillon tällön RAY:n pelien ;) kautta. Mutta en muuten, siis esim. kerjäläisille ulkomailla.

Poissa BB

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 3522
  • EUFOR14
Re: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #47 : 31/08/2005, 22:25:28 »
Mä en lahjota mihinkään. :( Niin paljon noissa keräyksissä kusetetaan, etten halua antaa mihinkään rahaa... Mä haluaisin, että mun lahjoitus käytettäis 100 prosenttisesti apua tarvitsevien auttamiseen, eikä minkään sihteerien palkkojen maksuun...

Mutta, mutta...
Ajatellaampas asiaa hiukan toisesta näkökulmasta, ja vielä esimerkinomaisesti (I know, it´s gonna be one of my lectures again... ;)):

Henkilö X haluaa osoittaa välittämistä lähimmäisitään (ja toki myös kauimmaisistaan) ja päättää että nyt jonkun kaukaisen maan kaukaisen lapsukaisen on saatava, sanotaampas vaikkapa tuhkarokkorokote. Hän haluaa minimoida välilliset transaktiokustannukset ja päättää lähettää ostamansa rokotteen itse kaukaiseen maahan - näinhän hänellä ei ole pelkoa siitä, että joku kunniaton organisaatio vetäisi välistä. Henkilö X kävelee sisään Yliopiston Apteekkiin ja ostaa tuhkarokkorokotteen, à 125e (eikä saa edes opiskelija-alennusta!!  :o). Näin opettavaisen pikku tarinamme päähenkilö on onnellisesti 125e köyhempi ja joku kaukainen lapsi jossain kaukaisessa maassa on (opportunisesti ajatellen) saanut rokotuksen joka tullee suojaamaan tämän lapsukaisen tuhkarokolta.

Nyt kuitenkin yleishyödyllinen rekisteröity yhdistys Unicef pystyy hankkimaan tuhkarokkorokotteen kaukaisessa maassa paikalliselta rokotustehtaalta ja koska rokotteita hankitaan monta monta monta erää, niin rokotteen yksikköhinta laskenee vielä hiukan. Unicef pystyy hankkimaan tuhkarokkorokotteen 6e:llä kymmenelle lapselle kaukaisessa maassa.
Huikeaa, eikö totta?

Oletetaa, että sihteerien palkkoihin (etc kiinteisiin ja muuttuviin kuluihin) tuossa Unicef-yhdistyksessä menee vaikkapa 50% jokaisesta lahjoituksesta (ja tässä pikku tarinani muuttuu epätodelliseksi, sillä minulla ei ole mitään aavistusta kuinka paljon kuluihin sitten meneekään - sen tiedän, että ainakin Unicefin henkilöstöstä 80% todella tekee työtä kentällä, joten administraatiokustannukset lienevät todellisuudessa paljon tuota oletettua 50% pienemmät), joten henkilö X:n haluamasta 125e:n lahjoitukssummasta menisi oikeaan osoitteeseen 62,50e. Kuitenkin tällä summalla pystyttäisiin rokottamaan 60 lasta tuhkarokkoa vastaan! Verrattuna siihen "suoran lahjoituksen" yhteen avunsaajaan, onnistutaan silti saamaan rahalle enemmän vastinetta, jos siis näin voidaan sanoa.

Summa summarum. Tämä fiktiivinen kertomus siis perustuu siihen kahteen oleelliseen seikkaan. Seikka 1: rahan arvo (miten meidän eurolla saa jossain kaukaisessa maassa uskomattoman paljon enemmän tavaraa kuin täällä saisi), ja seikka 2: kohdistamalla resurssit jo valmiiden puitteiden piiriin säästetään transaktiokustannuksissa.

Jeps.  Ja rekisteröidyistä yhdistyksistä vielä sen verran, että niiden tulee pitää kirjanpitoa (lahjoituksistaankin) ja laatia tilikaudelta tilinpäätös - joten kovin paljoa ei esim. Unicef pysty lahjoitettuja varojaan siirtelemään ei-toivottuihin kohteisiin, sillä hallitushan on vastuussa siitä, että yhdistys pyörii laillisesti.

Poissa BB

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 3522
  • EUFOR14
Re: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #48 : 31/08/2005, 22:27:06 »
Hehee.. Minussahan asuu pieni kansantaloustieteilijälehmä... ;)

Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Re: ...ja maailma pelastuu?
« Vastaus #49 : 31/08/2005, 22:44:37 »
En mä epäile, etteikö se menis just noin, BB.  :) Mut joku silti pistää mussa vastaan noihin lahjotuksiin rahan laittamisen suhteen... :-\
Ad astra per aspera!