Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 14/05/2024, 01:06:39

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Äänestys

Olen sitä mieltä, että:

Naiset ovat aivan yhtä hyviä rauhanturvaajina kuin miehetkin.
5 (50%)
Naisten ei välttämättä pitäisi hakeutua rauhanturvaajiksi lainkaan.
2 (20%)
Naiset ovat jopa parempia rauhanturvaajia kuin miehet.
1 (10%)
Jotain aivan muuta mieltä, tai en mitään mieltä aiheesta.
2 (20%)

Äänestäjiä yhteensä: 10

Kirjoittaja Aihe: Naiset turvaajina  (Luettu 63418 kertaa)

minni

  • Vieras
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #100 : 28/09/2005, 12:00:15 »
Jospas saataisiin taas vaikka riidanpoikaista aikaiseksi. ;) :P

Tai jos meidän naisrauhanturvaajia edustava vahvistuskin heräisi mukaan keskusteluun. Siis ei pelkästään tähän, vaan muillekin alueille. Viimeksi oli oikein mielenkiintoista lukea uusia ajatuksia ja näkökulmia monestakin aiheesta.  ;)


Poissa Mirka

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5439
  • My kind of man <3
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #101 : 28/09/2005, 12:02:16 »
Jospas saataisiin taas vaikka riidanpoikaista aikaiseksi. ;) :P

Tai jos meidän naisrauhanturvaajia edustava vahvistuskin heräisi mukaan keskusteluun. Siis ei pelkästään tähän, vaan muillekin alueille. Viimeksi oli oikein mielenkiintoista lukea uusia ajatuksia ja näkökulmia monestakin aiheesta.  ;)

Niin ja onhan meillä täällä mukava joukko miehiäkin :) Josko miesten mielipiteitä aiheeseen saadaan... Rohkeasti vaan ::)


KFOR 11/04-11/05

minni

  • Vieras
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #102 : 28/09/2005, 14:38:11 »
Niin ja onhan meillä täällä mukava joukko miehiäkin :) Josko miesten mielipiteitä aiheeseen saadaan... Rohkeasti vaan ::)

Musta tuntuu, ettei niitä tarvitse houkutella ottamaan kantaa. ;) Tekevät niin houkuttelemattakin.  :P

Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #103 : 28/09/2005, 15:07:18 »
Niin ja onhan meillä täällä mukava joukko miehiäkin :) Josko miesten mielipiteitä aiheeseen saadaan... Rohkeasti vaan ::)

Musta tuntuu, ettei niitä tarvitse houkutella ottamaan kantaa. ;) Tekevät niin houkuttelemattakin.  :P
Meinasin just sanoa, että eivätpä nuo herrat oo ennenkään tainneet kauheesti ujostella! ;D
Ad astra per aspera!




Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #104 : 21/10/2005, 20:19:06 »
Menisi uutis-osioonkin, mutta laitetaanpa aiheen mukaisesti tänne. Eli puolustusvoimien Ruotuväki-lehdestä poimittua.


Sukupuolten väliselle käyttäytymiselle perätään ohjeita


21.10.2005 | Teksti: Marko Hämäläinen 

Naisten ja miesten väliselle käyttäytymiselle puolustusvoimissa pitäisi luoda selvät toimintaohjeet.

Tätä mieltä ovat Upinniemessä Suomenlahden Meripuolustusalueella kouluttajana työskentelevä yliluutnantti Elena Ojala ja rauhanturvaajana Eritreassa vuonna 2003 ollut toimittaja, reservin alikersantti Pipsa Lotta Lehtonen.

- Tässä olisi kehittämisen paikka. Luotaisiin selkeät toimintaohjeet, kuinka käyttäydytään eri sukupuolta olevien kanssa, kuinka toimia tällaisessa sisäoppilaitosmaisessa yhteisössä, Ojala esitti.

Ojala ja Lehtonen kertoivat näkemyksensä Naisten asepalvelus 10 vuotta -seminaarissa viime viikon keskiviikkona.

Ojala perustaa ehdotuksensa tekemäänsä opinnäytetyöhön, jossa tarkastellaan, onko opiskelu Maanpuolustuskorkeakoulussa tasa-arvoista.

- Minua huolestuttaa se ajattelukulttuuri, joka on sotakoulussa leviämässä. Haastatteluideni perusteella ongelmana on, että naisia tietyllä tavalla mitätöitiin eikä heitä kohdeltu tasa-arvoisesti.

Seksiluento
pelkille naisille


Seminaarissa rauhanturvakokemuksistaan kertonut toimittaja Pipsa Lotta Lehtonen antoi tukensa Ojalan ehdotukselle.

- Uskon vakaasti, että Elenan esittämä toimintaohje eri sukupuolten välisessä toiminnassa olisi paikallaan.

- Vaikka rauhanturvatehtävissä naisten ammattitaitoa ei kyseenalaistettu, koin että meidät nähtiin jonkinlaisena riskinä. Pelättiin, että kun mukaan otettiin naisia, syntyy suhteita naisten ja miesten välille.

Lehtosen mielestä on outoa, että rauhanturvakoulutuksessa ollut oppitunti seksi- ja seurustelusuhteista pidettiin vain naisille.

- Kysyimme varovasti, että eikö tämä ole sellainen teema, jota pitäisi käsitellä koko porukassa. Vastaus oli, että meihin kymmeneen on helpompi vaikuttaa kuin 190 mieheen.

Lehtonen myös kokee, että naisten on vaikeaa saada esimiehiltään tukea.

- Olen törmännyt upseereihin, jotka sietävät naisten mukanaolon, mutta jos heidän pitäisi tukea naisten sotilasjohtajuutta, he astuvat askeleen taaksepäin.

Rauhanturvaoperaatioissa ongelmista puhutaan Lehtosen mukaan liian vähän ja pienessä vähemmistössä olevien naisten on niihin vaikea puuttua.
-memento vivere-

Poissa Mirka

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5439
  • My kind of man <3
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #105 : 22/10/2005, 11:19:39 »
Meillä ainakin Pappa on sanonut yhtä ja toista aiheesta naiset varusmiespalveluksessa... Eikä kaikki niin positiivista... Siis miehellä ei ole mitään sitä vastaan, että naiset käyvät varusmiespalveluksen, mutta tasa-arvoa pitäisi löytyä myös naisten puolelta. Ei pitäisi vaatia tai haluta eri oikeuksia tai vapauksia, vaan tyytyä siihen samaan kuin miehetkin.
No, jos itse ajattelen tasa-arvoa, niin onko se nyt sitten tasa-arvoista tuo varusmiespalvelus. Naisilla vapaaehtoista ja miehillä ei.
Ei liittynyt kyllä Zatun artikkeliin ;) Mutta tulipa aiheesta mieleen :)


KFOR 11/04-11/05

Poissa Pirtu

  • Hang-around-jäsen
  • Yli-Koditar
  • *
  • Viestejä: 144
  • Only Me
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #106 : 23/10/2005, 10:19:47 »
Niin ja tulee muistaa että esim ruotsalaisilla ei ole armeijassa naisille omia tiloja vaan suihkut ja saunatkin on ns. seka-tiloja. Niinku meilläkin Pristinassa.  :o
Tämä toi meidän eräällä naiselle "ahdistustilan" kun tajus sen eräänä aamuna  ::)
Pessimisti ei pety

Kisu

  • Vieras
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #107 : 23/10/2005, 10:27:07 »
Niin ja tulee muistaa että esim ruotsalaisilla ei ole armeijassa naisille omia tiloja vaan suihkut ja saunatkin on ns. seka-tiloja. Niinku meilläkin Pristinassa. :o
Tämä toi meidän eräällä naiselle "ahdistustilan" kun tajus sen eräänä aamuna ::)

Samaa nahkaa kuin nenänpäässäkin...

Poissa Mirka

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5439
  • My kind of man <3
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #108 : 23/10/2005, 11:19:36 »
Meillä ainakin Pappa on sanonut yhtä ja toista aiheesta naiset varusmiespalveluksessa... Eikä kaikki niin positiivista... Siis miehellä ei ole mitään sitä vastaan, että naiset käyvät varusmiespalveluksen, mutta tasa-arvoa pitäisi löytyä myös naisten puolelta. Ei pitäisi vaatia tai haluta eri oikeuksia tai vapauksia, vaan tyytyä siihen samaan kuin miehetkin.

Mä olen
tässä kyl aika samaa mieltä  ::)

Naiset on helposti vaatimassa *tasa-arvoa* , mutta heppoisimmin perustein  ;)

Naisissakin on niitä, jotka tekevät tismalleen saman työn ja samoilla rahkeilla kun miehet, joten en koe, että ns. rajapyykit tarttis olla yhtään sen helpommat...

sanoinko sen ääneen?



Nimenomaan :) Kyllä sieltä niitäkin naisia löytyy, jotka tekevät kaiken tasan samoin kuin miehetkin, mutta sitten on niitä, jotka vaativat niitä naisenoikeuksia ( ??? ) , vapauksia tjsp.
Mulla henkkoht ei ole mitään tarvetta esittää olevani yhtä kova kuin mies, mä oon nainen, heikompi sukupuoli, enkä kykene fyysisesti samaan kuin mies, mut so ??? Mä oon nainen :)


KFOR 11/04-11/05

Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #109 : 23/10/2005, 14:12:37 »
Niin ja tulee muistaa että esim ruotsalaisilla ei ole armeijassa naisille omia tiloja vaan suihkut ja saunatkin on ns. seka-tiloja. Niinku meilläkin Pristinassa. :o
Tämä toi meidän eräällä naiselle "ahdistustilan" kun tajus sen eräänä aamuna ::)

Samaa nahkaa kuin nenänpäässäkin...
Jep! Ja jollei tuohon pysty sopeutumaan, niin iso kyynel... ois varmaan kannattanut ennen lähtöä sitä jo miettiä... ::)
Ad astra per aspera!