Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 14/05/2024, 02:16:44

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Äänestys

Olen sitä mieltä, että:

Naiset ovat aivan yhtä hyviä rauhanturvaajina kuin miehetkin.
5 (50%)
Naisten ei välttämättä pitäisi hakeutua rauhanturvaajiksi lainkaan.
2 (20%)
Naiset ovat jopa parempia rauhanturvaajia kuin miehet.
1 (10%)
Jotain aivan muuta mieltä, tai en mitään mieltä aiheesta.
2 (20%)

Äänestäjiä yhteensä: 10

Kirjoittaja Aihe: Naiset turvaajina  (Luettu 63444 kertaa)

Poissa susakaro

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 13668
  • Muinaisjäännös
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #70 : 11/07/2005, 11:17:09 »

Eikö kriisitehtävissä ole riittävästi jännitystä? Onko loppuun asti ajateltu turvallisuutta?


tästä tulee hyvin esille sekin asia, että rakastuessaan (minun mielestäni) ihminen ei pysty keskittymään täysin työhönsä. ja kuitenkin, rauhanturvatehtävissä tulee aina olla silmät ja korvat täysin avoinna. Turvallisuuskysymyskin siis, kuten Mirka otti esille.

Poissa BB

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 3522
  • EUFOR14
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #71 : 11/07/2005, 11:21:30 »

Eikö kriisitehtävissä ole riittävästi jännitystä? Onko loppuun asti ajateltu turvallisuutta?


tästä tulee hyvin esille sekin asia, että rakastuessaan (minun mielestäni) ihminen ei pysty keskittymään täysin työhönsä. ja kuitenkin, rauhanturvatehtävissä tulee aina olla silmät ja korvat täysin avoinna. Turvallisuuskysymyskin siis, kuten Mirka otti esille.

No eikös sitten KAIKILTA rauhanturvaajilta pitäisi kieltää rakastuminen? Puhumattakaan koti-ikävästä, depressioista, krapulasta... etc. Tunteita kaikki tyynni.
Ja rauhanturvaaminen on luonteeltaan staattista (ja muuhun YK:lla ei ole valtuuksia, resursseja, päätäntävaltaa), ei kuitenkaan mitään asemasotaa. Jos todellinen kriisi tulee, on paikalla ihan toiset tyypit (toivottavasti...) kuin rauhanturvaajat.

Poissa Mirka

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5439
  • My kind of man <3
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #72 : 11/07/2005, 11:34:25 »
No eikös sitten KAIKILTA rauhanturvaajilta pitäisi kieltää rakastuminen? Puhumattakaan koti-ikävästä, depressioista, krapulasta... etc. Tunteita kaikki tyynni.
Ja rauhanturvaaminen on luonteeltaan staattista (ja muuhun YK:lla ei ole valtuuksia, resursseja, päätäntävaltaa), ei kuitenkaan mitään asemasotaa. Jos todellinen kriisi tulee, on paikalla ihan toiset tyypit (toivottavasti...) kuin rauhanturvaajat.

No niin no... Eiköhän se menisi liialliseksi ennaltaehkäisyksi. Oikeassa kieltämättä BB olet, mutta olisko se sitten parempi, että turvaajina olisi pelkkiä sinkkuja ??? (taitaa mennä jo hieman saivarteluksi koko homma... :P )

No, jos nyt saivarrellaan lisää (ihan pikkiriikkisen vaan ;) ), niin todettakoon, että Kosovon operaatio on Naton alainen... Vain YK:n antamalla mandaatilla ::)

No niin, nyt voikin Mirka-täti sulkea suunsa ;D Hetkeksi... ;)


KFOR 11/04-11/05

Poissa BB

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 3522
  • EUFOR14
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #73 : 11/07/2005, 11:39:24 »
No eikös sitten KAIKILTA rauhanturvaajilta pitäisi kieltää rakastuminen? Puhumattakaan koti-ikävästä, depressioista, krapulasta... etc. Tunteita kaikki tyynni.
Ja rauhanturvaaminen on luonteeltaan staattista (ja muuhun YK:lla ei ole valtuuksia, resursseja, päätäntävaltaa), ei kuitenkaan mitään asemasotaa. Jos todellinen kriisi tulee, on paikalla ihan toiset tyypit (toivottavasti...) kuin rauhanturvaajat.


No, jos nyt saivarrellaan lisää (ihan pikkiriikkisen vaan ;) ), niin todettakoon, että Kosovon operaatio on Naton alainen... Vain YK:n antamalla mandaatilla ::)


No eihän tuo ole saivartelua vaan faktojen kertomista. Danke schön! Kyseessä siis dual key-system?
Ja vähän off topic, tuo onkin parempi että on Naton operaatio, jotain on siis opittu Somaliasta ja Ruandasta...  :-\

Kisu

  • Vieras
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #74 : 12/07/2005, 11:18:46 »
Eli turvaajien välisistä suhteista käytävä keskustelu on siirtynyt tuonne "suljetulle puolelle" oman otsikkonsa alle.

Tänne olisi kiva saada Ellin ja muidenkin rt-naisten kokemuksia alhaalla olosta ja erityisesti siitä millaista on olla työssä "vähemmistön" edustajana. Onko se tosiaan jätkä jätkien joukossa, vai voisiko naisen erilaisella ajattelutavalla olla jotain erityistä etuakin noissa hommissa? ???

Poissa Mirka

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5439
  • My kind of man <3
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #75 : 12/07/2005, 11:21:24 »
Eli turvaajien välisistä suhteista käytävä keskustelu on siirtynyt tuonne "suljetulle puolelle" oman otsikkonsa alle.

Tänne olisi kiva saada Ellin ja muidenkin rt-naisten kokemuksia alhaalla olosta ja erityisesti siitä millaista on olla työssä "vähemmistön" edustajana. Onko se tosiaan jätkä jätkien joukossa, vai voisiko naisen erilaisella ajattelutavalla olla jotain erityistä etuakin noissa hommissa? ???

Entäs miehet??


KFOR 11/04-11/05

Kisu

  • Vieras
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #76 : 12/07/2005, 11:28:25 »
Ei taida ihan tähän otsikkoon sopia.. ;D Mut jos miehiä tulee kuvioihin mukaan, niin äkkiäkös noita otsikoita muutetaan ja uusia tehdään. :D

Missäs ne rtleski-miehet on? ??? Voisi olla kiva saada sitäkin näkökulmaa mukaan. Ei varmaan ne KAIKKI rt-naiset sinkkuja ole.. ;D

Edit: typo

Poissa Mirka

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5439
  • My kind of man <3
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #77 : 12/07/2005, 11:30:56 »
Ei taida ihan tähän otsikkoon sopia.. ;D Mut jos miehiä tulee kuvioihin mukaan, niin äkkiäkös noita otsikoita muutetaan ja uusia tehdään. :D

Missäs ne rtleski-miehet on? ??? Voisi olla kiva saada sitäkin näkökulmaa mukaan. Ei varmaan ne KAIKKI rt-naiset sinkkuja ole.. ;D

Edit: typo

Ihan totta :) Kaikissa eri elämäntilanteissa on varmasti molempia sukupuolia, sinkkuja, varattuja, leskiä, turvaajia...


KFOR 11/04-11/05

Elli

  • Vieras
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #78 : 12/07/2005, 12:55:44 »
Hyvät RT-lesket!

En ole oikein perillä teidä foorumin "suljetuista" ja "avoimista" osista, joten laitan tähän taas kommenttia. Pyynnöstä.

Heti kärkeen: kaikki ovat täällä ensisijaisesti tekemässä työtään. Pyydän teitä lukemaan myös ne kaikki muut kommentit siitä Me Naiset -jutusta. Kun serbimummo kyyneleet silmissään kertoo minulle poltetusta talostaan, tai kun 15-vuotias mustalaistyttö katsoo minua silmät ihailusta kiiltäen ja näen että hän ajattelee "ehkä minustakin voi tulla isona jotain kun tuokin tyttö voi" - silloin minä tiedän että naisia tarvitaan täällä. Voisin jatkaa listaani loputtomiin. Mieti itse tilannetta missä sinut on raiskattu, miehesi on kateissa ja sinulla on viisi pikulasta ja anoppi elättettävänä ja olet työtön ja vain juuri ja juuri lukutaitoinen. Näitä naisia löytyy täältä loputtomasti. Heitä varten minä koen täällä olevani. Ja myös itseäni varten. Tämä on uskomaton kokemus ja auttaa varmasti omalla uralla eteenpäin.

En siis edes jaksa ottaa tosissani sellaisia mielipiteitä, että naisia ei tulisi joukoissa olla koska VOI SYNTYÄ SUHTEITA ja nais-rt SAATTAA houkutella ukkomiehen pettämään.

Täällä alhaalla nämä suhdeasiat eivät todellakaan ole mitenkään päivänpolttava aihe. Todella harvoin asiasta ylipäätään puhutaan. Mutta suhteita syntyy, olivat ne kiellettyjä tai ei. Niin kuin syntyy missä tahansa missä naisia ja miehiä on yhdessä. Kaikki minun tiedossani olevat, täällä syntyneet suhteet on hoidettu siististi, poissa muiden silmistä ja kiinnii jäämättä.

Ja muistutan taas: meistä moni on siis sinkku. Ja mitkään säännöt maailmassa eivät estä parisuhteessa elävää pettämästä mikäli hän sille linjalle lähtee.

Työpaikkaromanssit sotkevat työyhteisöä mikäli niistä tehdään numero. Kaikki ovat täällä sotilaita ja jokainen tietää mitä tekee. Mutta voiko tunteita oikeasti kieltää?

Tämä asia ei ole minulle mikään kynnyskysymys. Minä olen hyväksynyt säännöt kun tänne vapaaehtoisena lähdin, mutta se ei poista minulta oikeutta omaan mielipiteeseeni: suomalaiset säännöt ovat kivikautisia ja niiden muuttamista voisi mielestäni varovaisesti harkita. On suhteetonta että humalassa ajamisesta saa varoituksen, mutta seksisuhteesta toisen rauhanturvaajan kanssa saa lähdön kotiin. Mikä näistä on suurempi turvallisuusriski? Oikeasti?

Esimerkiksi ruotsalaiset: suhteet sallittuja periaatteella "ei julkisia hellyydenosoitukisa ja ei saa häritä töitä. Suhteita turha kieltää kun niitä kuitenkin syntyy." Täällä Kosovossa ruotsalaisilla on parimajoituksia ja tälläkin hetkellä missiolla on monta avio- tai avoparia. Asiasta ei tehdä numeroa, se vain on aika luonnollista.

Eihän tämä asia oikeasti ole sen kummempi. Pitäisikö ehkä kieltää naiset bussikuskeina ja poliiseinakin? Tai ainakin kieltää työpaikkaromanssit näissä työpaikoissa? Se että me olemme kriisialueella ei tee meistä tunteettomia. Aivan kuten joku jo huomautti, paljon suurempi turvallisuusriski ja häiriötekijä on huoli kotona murehtivasta vaimosta, sairastuneesta lapsesta tai huonokuntoisista vanhemmista.

Vielä lopuksi: tämä on loputon suo. Varusmiespalveluksen suorittavia naisia epäillään aina siitä, että he lähtevät armeijaan vain miestä iskemaään. Vielä suuremmalla voimalla tämä epäilys iskee meitä rt-naisia tai ammattisotilaita kohtaan. Ei auta rautalangasta vääntö. Suurin este tasa-arvolle on aina ollut naiset itse: se miten me epäilemme toistemme tarkoitusperiä ja pelkäämme oman reviirimme puolesta.

Korostan vielä: täällä alueella tämä koko suhdeasia on pienenpieni asia. Suurinta osaa rauhanturvaajista ei voisi vähemmän kiinnostaa. Heitä odottaa oma kulta kotona ja sillä siisti. Minä tiesin tasan tarkkaan mitä Me Naiset lehdessä julkaistiin ja seison edelleen lausuntoni takana. Olen pahoillani jos se suututti, mutta minä en edelleenkään ota vastuuta teidän parisuhteistanne.

Nyt töihin! Hyvää päivänjatkoa!

t. Elli Kosovossa

Poissa Taru

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5647
  • Iloinen ex-leski
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #79 : 12/07/2005, 13:39:32 »
En siis edes jaksa ottaa tosissani sellaisia mielipiteitä, että naisia ei tulisi joukoissa olla koska VOI SYNTYÄ SUHTEITA ja nais-rt SAATTAA houkutella ukkomiehen pettämään.

Toivottavasti, Elli, olet lukenut tämän koko ketjun alusta loppuun, sillä kommenttisi tuntuu viittaavan rt-leskien mielipiteisiin, vaikka suurin osa täällä suhtautuu positiivisesti naisrauhanturvajiin.

Korostan vielä: täällä alueella tämä koko suhdeasia on pienenpieni asia. Suurinta osaa rauhanturvaajista ei voisi vähemmän kiinnostaa. Heitä odottaa oma kulta kotona ja sillä siisti. Minä tiesin tasan tarkkaan mitä Me Naiset lehdessä julkaistiin ja seison edelleen lausuntoni takana. Olen pahoillani jos se suututti, mutta minä en edelleenkään ota vastuuta teidän parisuhteistanne.

Mitä taas tähän kommenttiin tulee, ymmärrän, että olet pahoittanut mielesi kritiikistä juttua kohtaan, mutta viittaus meidän parisuhteisiimme on outo, sillä eihän kukaan ole yrittänyt siirtää vastuuta sinun harteillesi. Kritiikkihän kohdistui lähinnä tylyyn tyyliisi puhua rauhanturvaajien parisuhteista. Hyvä maku ennen kaikkea..

Olen pahoillani, että naiset alhaalla -aihe vääntäytyy väenpakolla keskusteluksi pettämisestä. Itse olen sitä mieltä, etteivät ankarimmatkaan säännöt voi estää suhteita syntymästä työpaikasta riippumatta, mutta ne kertovat säännönasettajan linjasta. Jos ja kun suhteita kuitenkin syntyy ja ne kukoistavat kiellosta huolimatta, eikö koko purnaus ole turhaa? Mielenkiintoista, kuinka paljon nämä asiat tuntuvatkin ihmisiä kiinnostavan..
Voi joutua itkemään vähän, jos on antanut kesyttää itsensä. -Antoine de Saint-Exupéry