Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 14/05/2024, 00:11:10

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Äänestys

Olen sitä mieltä, että:

Naiset ovat aivan yhtä hyviä rauhanturvaajina kuin miehetkin.
5 (50%)
Naisten ei välttämättä pitäisi hakeutua rauhanturvaajiksi lainkaan.
2 (20%)
Naiset ovat jopa parempia rauhanturvaajia kuin miehet.
1 (10%)
Jotain aivan muuta mieltä, tai en mitään mieltä aiheesta.
2 (20%)

Äänestäjiä yhteensä: 10

Kirjoittaja Aihe: Naiset turvaajina  (Luettu 63403 kertaa)

Poissa BB

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 3522
  • EUFOR14
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #60 : 10/07/2005, 11:37:16 »
jos se olisi sallittua, monelle ukkomiehelle kiusaus rt-romanssiin olisi varmasti suuri. ::)

Olen kyllä sitä mieltä, että jos ukkomies virittelee ylimääräisiä romansseja heti kun niitä ei ole erikseen kielletty, on se aivan miehen oma vika. ::)

No tottahan se on, että se on miehen oma vika, mutta meinasin lähinnä että jos parisuhteet olisi sallittu, yhden illan jutut rikkoisivat varmasti useita parisuhteita, siellä ollaan kuitenkin tiiviissä yhteisössä pitkään ja varmasti se hellyyden kaipuu iskee siellä helposti.. tjsp  ::)

Kaikkihan (tai sitten vain minä.... iiiiiiiks.... ;)) me kohtaamme kiusauksia, kysehän on vain siitä miten riittää tahtoa/halua vastustaa niitä. Vaikka rt-suhteet sallittaisiinkin, niin tuskin se nyt johtaisi sinällään suuriin muutoksiin rauhanturvaajien sukupuolikäyttäytymisessä. Edelleen kahdella ihmisellä olisi valinnanvapaus, ja sehän on se tärkein tekijä (yhdenillanjutuissa tai pitemmissäkin suhteissa), ei administraatiotasolta tulevat määräykset.

Muutenkin kalskahtaa jopa ihmisoikeuksien rikkomiselta tuo suhdekielto - UN:n (YK) ihmisoikeusjulistukset kuitenkin ovat länsimaisen ihmisoikeuslainsäädännön kulmakiviä, ja silti niitä rikotaan UN:n operaatiossa. Tästähän saisi oikein mehukkaan oikeusjutun niin halutessaan!  ;D

Rauhanturvaaminen on luonteeltaan staattista, joten tuskin turvallisuus-argumenteinkaan on mahdollista täysin perustella tuota suhdekieltoa (ehkäpä ennemminkin kannattaisi laatia ohjeistuksia suhteiden varalle) .

Ja viimeisenä haluaisin tuoda esille vielä sen kannan, että mieluummin soisin että joku rauhanturvaaja purkaa hellyyden tarvettaan yhdenvertaisessa asemassa olevaan naiseen kuin alisteisessa asemassa olevaan huoraan. Intressivertailua, see.

minni

  • Vieras
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #61 : 10/07/2005, 13:52:43 »
BB, tuo valinnanvapaus oli hyvä pointti. :)

Vähän OT, mutta jokainenhan ihan vapaaehtoisesti valitsee rauhanturvaamisen ja hyväksyy myös ne säännöt, joita pyydetään noudattamaan...  :-[

moilanensari

  • Vieras
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #62 : 10/07/2005, 19:57:19 »
kun se olisikiin niin että omasta puolestaan puhuu julkisesti, mutta kun lukijat lehdistä lukevat asiat hieman eritavalla jokainen, silloin löytyy myös paljon erinlaisia mieltymyksiä rauhanturvaamisesta sekä kotona olosta. Minä rohkenen olla sitä mieltä ettei nuista asioista pitäisi lehdissä huudella, sillä täällä ne jutut tulevat ryöpyllä niskaan sekä sukulaisilta että ystäviltä, vaikkei niihin olisi aihetta.
kurjaahan on täällä kotona puolustella omaa miestä ettei hän ole siellä etsimässä vierasta hyvää vaan tekee työtään. toinen asia mikä on tullut ilmi kyseisestä lehti artikkelista, miksi ne naiset ovat sinne päässeet kun julkisesti miestä sinne etsimään lähtevät... on vanha sanonta "niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.."
kyllä minulla ainakin suuttumus kihahti niin että otsaa pakotti. >:(

Poissa Mirka

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5439
  • My kind of man <3
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #63 : 11/07/2005, 07:38:44 »
Vähän OT, mutta jokainenhan ihan vapaaehtoisesti valitsee rauhanturvaamisen ja hyväksyy myös ne säännöt, joita pyydetään noudattamaan...  :-[

Himppu, tältä naiselta tulee hyviä kommentteja ;)
Ihan totta. Kaikki turvaamaan lähtevät tietävät säännöt ja ovat sitoutuneet noudattamaan niitä, ihan turha niistä on kitistä :P Jokainen tietää, mihin nokkansa laittaa.


KFOR 11/04-11/05

Poissa Anki

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12508
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #64 : 11/07/2005, 09:59:03 »
jos se olisi sallittua, monelle ukkomiehelle kiusaus rt-romanssiin olisi varmasti suuri. ::)

Olen kyllä sitä mieltä, että jos ukkomies virittelee ylimääräisiä romansseja heti kun niitä ei ole erikseen kielletty, on se aivan miehen oma vika. ::)

No tottahan se on, että se on miehen oma vika, mutta meinasin lähinnä että jos parisuhteet olisi sallittu, yhden illan jutut rikkoisivat varmasti useita parisuhteita, siellä ollaan kuitenkin tiiviissä yhteisössä pitkään ja varmasti se hellyyden kaipuu iskee siellä helposti.. tjsp  ::) (kuten Ellikin sanoi osa miehistä on siellä perhettä/parisuhdetta karussa)

Tiesittekö muuten että suomalaiset taitavat olla ainoita Kosovossa, joilla on ko. "suhdekielto" -sääntö. Varmaan sen takia se tuntuukin välillä oudolta säännöltä... ::)



Hyvä Tanlaa!! aivan minun ajatuksia!
Kyllä se hellyyden kaipuu iskee helposti, ja siellä alhaalla kun ollaan yhdessä 24/7 niin kyllä olisi varsin helppoa joillekin ukkomiehille sortua yhden illan juttuihin ihan vain sen takia että on niin yksinäinen tai ehkä joskus jopa ryhmäpaineen takia, ois niinkuin pakko näyttää että on kova jätkä....

Ellin kirjoitusta en täällä viitsi kommentoida, harmi jos hän on pahoittanut mielensä kirjoituksistani, mutta minä tulen aina kirjoittamaan mitä mieleni tulee!!
Jos joku haluaa kommenteja minulta niin voidaan viestitellä privana, en tahdo että viestini tulevat koko SRJK n tietoon siellä Kosovossa!!

Poissa Mirka

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5439
  • My kind of man <3
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #65 : 11/07/2005, 10:25:29 »
Kyllä se hellyyden kaipuu iskee helposti, ja siellä alhaalla kun ollaan yhdessä 24/7 niin kyllä olisi varsin helppoa joillekin ukkomiehille sortua yhden illan juttuihin ihan vain sen takia että on niin yksinäinen tai ehkä joskus jopa ryhmäpaineen takia, ois niinkuin pakko näyttää että on kova jätkä....

Ehkä tässä nousee esiin se luottamuskysymys :)
Mä tiedän, että vaikka ne suhteet olisivat sallittuja, niin silti voisin luottaa Pappaan!! Kieltämättä ne pettämiset  helpommin luontuisivat yhdeltä jos toiselta sallituissa oloissa ::)
Ihan samalla tavalla täällä päässä ollaan yksinäisiä, mutta minä en ainakaan sitä yksinäisyyttä pakene muiden kuin oman miehen syliin... Sallittujahan ne suhteitten luomiset ovat tällä hetkellä ainoastaan kotosuomessa ::)
Mun pointtina ei ole se, että pelkäisin oman miehen pettävän, vaan se, etten halua pelätä oman mieheni turvallisuuden puolesta!!
Mä näen tän asian turvallisuuskysymyksenä, vaikken voi minäkään täysin välttyä siltä pikkupaholaiselta olkapäällä :-[


KFOR 11/04-11/05

Kisu

  • Vieras
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #66 : 11/07/2005, 10:26:31 »
No, no.. Rauhoitutaanpas nyt ja pidetään keskustelu edelleen saavuttamallamme asiallisella tasolla.. Tuskin kukaan täällä on tahallaan halunnut ketään kommenteillaan loukata. Jokaisella ON oikeus mielipiteeseensä ja sen voi tuoda täällä julki, kunhan tekee sen asiallisesti. :D

Toivoisin toki valvojan ominaisuudessa sekä myös foorumiin kirjoittavana yksityishenkilönä, että myös täällä "yleisellä puolella" esitetyt mielipiteet eivät olisi yleisen juoruilun ja repostelun kohteena yhtään missään.

Varmasti se lehtiartikkeli tosiaan loukkasi monia kotiin jääneitä. Mielestäni pitää olla tuollaisen julkisen lausunnon antajalla mielessään vastuu siitä MITÄ sanoo ja MITEN. Itsekin olin hieman närkästynyt jutusta, vaikka kotijoukkolaisen aikani ohi onkin. Täytyy aina muistaa, että tuommoisissa artikkeleissa voi painotukset ja merkitykset muuttua ennenkuin juttu lehteen asti ehtii.. Tämänkin vuoksi kannattaa etukäteen pohtia miten mielipiteensä jostain asiasta ilmaisee.. Mutta se siitä..

Olen myös Minnin kanssa samaa mieltä, että noihin hommiin lähdettäessä säännöt ON selvät ja lähtö vapaaehtoista. Siihen lähteekö kukaan sinne puolis(k)oa metsästämään tai pakoon, en aio ottaa kantaa.

Kaipaisin toisaalta myös rt-naisten kokemuksia siellä alhaalta olosta. Näin saisimme mekin realistisemman käsityksen siitä, millaista on olla vähemmistöryhmän edustajana siellä. Varmasti omat ongelmansa on siinäkin.

Poissa Mirka

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5439
  • My kind of man <3
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #67 : 11/07/2005, 10:45:07 »
Varmasti se lehtiartikkeli tosiaan loukkasi monia kotiin jääneitä. Mielestäni pitää olla tuollaisen julkisen lausunnon antajalla mielessään vastuu siitä MITÄ sanoo ja MITEN. Itsekin olin hieman närkästynyt jutusta, vaikka kotijoukkolaisen aikani ohi onkin. Täytyy aina muistaa, että tuommoisissa artikkeleissa voi painotukset ja merkitykset muuttua ennenkuin juttu lehteen asti ehtii.. Tämänkin vuoksi kannattaa etukäteen pohtia miten mielipiteensä jostain asiasta ilmaisee.. Mutta se siitä..

Usein tälläiset jutut vääntyy kirjoittajaansa vastaan...
Todellista jutun/kommentin tarkoitusta en ainakaan minä saanut Ellistä irti, olen tosiaan kiinnostunut kuulemaan (tai siis lukemaan) enemmänkin Ellin ajatuksia aiheesta.

Kommenttini lehdessä tarkoitti sitä mitä sanoinkin: ymmärrän hyvin miksi esimerkiski viinan käyttöä on rajoitettu, mutta en ymmärrä miten kahden aikuisen ihmisen tunteeet voisivat vaarantaa operaatiota.

Tämä ei ole mun mielestä mitenkään tyhjentävä kommentointi :-\ Mä ainakin kaipaan tähän lisäselitystä...
Miksi suhteita pitäisi saada solmia? -> Onko sinne tosiaan joku sitten lähtenyt suhteen toivossa?
Eikö kriisitehtävissä ole riittävästi jännitystä? Onko loppuun asti ajateltu turvallisuutta?

noihin hommiin lähdettäessä säännöt ON selvät ja lähtö vapaaehtoista.

Toistan itseäni ;D , mutta olen tässä asiassa täysin samaa mieltä. Jokainen sinne lähtevä on vapaaehtoinen ja näin ollen vapaaehtoisesti sitoutunut noudattamaan olemassaolevia sääntöjä, määräyksiä ja ohjeita!


KFOR 11/04-11/05

Poissa BB

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 3522
  • EUFOR14
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #68 : 11/07/2005, 11:11:56 »
näin ollen vapaaehtoisesti sitoutunut noudattamaan olemassaolevia sääntöjä, määräyksiä ja ohjeita!

Varmaan joo.. Mutta tässä maailmassa on sääntöjä, määräyksiä ja ohjeita, jotka eivät ole rationaalisia.
Mutta I go with elli.
Onko kukaan miettinyt mitä tapahtuisi jos suhteet olisivatkin sallittuja? Eikö olisikin kerrassaan järkyttävää jos kiellon purkamisella ei olisikaan marginaalista suurempaa merkitystä? Eiköhän noita suhteita kielloista huolimatta synny - ne vaan ehkäpä salataan (ja mikä grande turvallisuusriski se onkaan...!). Kyllä rakkaus löytää ne keinot.. ;)

Ja henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että pettämisen syyt ovat suurimmaksi osaksi jossain muualla kuin läheiyyden kaipuussa - nimittäin epätyydyttävässä parisuhteessa.
Minä ainakin haluaisin että minun mieheni pysyisi olemaan pettämättä ihan omasta vapaasta tahdostaan eikä sen takia että uhkana on saada kenkää rt-hommista.

Poissa susakaro

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 13668
  • Muinaisjäännös
Re: Naiset turvaajina
« Vastaus #69 : 11/07/2005, 11:14:20 »
Kaipaisin toisaalta myös rt-naisten kokemuksia siellä alhaalta olosta. Näin saisimme mekin realistisemman käsityksen siitä, millaista on olla vähemmistöryhmän edustajana siellä. Varmasti omat ongelmansa on siinäkin.

Näitä juttuja on ollut melko vähän tai eivät ne käsittele vähemmistönä olemista, vaan turvaamista yleensä, kuten miestenkin jutuissa. tulis antaa toimittajille uutta näkökulmaa  :-\