Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 19/04/2024, 21:59:10

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Siviilipalvelus/totaalikieltäytyminen  (Luettu 39037 kertaa)

Poissa kasu

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 3806
  • ota suklaakeksi, se helpottaa - tenavat
Re: Siviilipalvelus/totaalikieltäytyminen
« Vastaus #20 : 18/08/2007, 12:05:29 »
Hmm. Jos poikani päättää olla menemättä armeijaan, (kuten hän muutama vuosi sitten ilmoitti 6-vuotiaan kokemuksella), olen pettynyt ja mielestäni epäonnistunut josakin. Suvussa on ollu jääkäreitä, sissejä ja muutama kunnostautui "panttipataljoonassakin". Mielestäni perinteet velvoittavat kunnioittamaan esi-isien uhrauksia kouluttautumalla omalla tavallaan armeijassa, tavalla tai toisella. Lastenhoitaminen tai kirjastotyö ei ole vaihtoehto. Piste.

Se on kuitenkin vain vuosi nuoren miehen elämästä. Ja etappi matkalla pojasta mieheksi. Tärkeä selllainen.

Tunnen kyllä useita sivareita ja he ovat aivan ok, mutta en jaa heidän näkemystään.
kasu 75

Poissa Sini

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 4409
    • EUFOR 10/04-12/05 ISAF 2/07-2/08 ISAF 9/09-8/10
Re: Siviilipalvelus/totaalikieltäytyminen
« Vastaus #21 : 18/08/2007, 12:27:07 »
Mä oon työskennelly sivareiden kans. Ihan kivoja poikia ovat olleet. Siis poikia. En ihan niiden kaikkia ajatuksia aina tajunnu, mut voihan syynä olla ikäerokin. Ei sen syvemmin keskusteltu heidän vakaumuksesta tai muista syistä sivariks ryhtymiseks. Hommansa hoitivat ihan hyvin. Ei moittimista. Ujoja tuntuivat useimmat olevan. Ehkä ei siitäkään syystä saatu kauhean syvällisiä keskustuluja aikaseks kun ilmoitin heti alussa et mun mies on rauhanturvaaja! ;D Sen jälkeen kumpikin puoli alko varoa sanojaan. Puhuttiin vaan yleisiä asioita kuten perheestä ja työstä.

Jartsa

  • Vieras
Re: Siviilipalvelus/totaalikieltäytyminen
« Vastaus #22 : 18/08/2007, 13:07:41 »
Ujoja tuntuivat useimmat olevan.

Kuten sanoin, sivareita ymmärrän edes jotenkin: jos mies on vässykkä niin se on vässykkä. Ei armeijakaan ihmeisiin pysty. Jos mies yrittää väkisin (suvun painostuksesta  ;) Hyvä Kasu! ) lonnia peruskoulutuskauden läpi ja on niinku haaleessa vedessä koko ajan niin ei se siitä mitään saa, haittaa vaan muita.

Tulipa mieleeni tositapaus, jonka barettiveljeni Tero "Mukhtar" kertoi itselleen tapahtuneen joskus tuossa 2003 tienoilla:

Tero käveli sotilasläänin esikuntaan täällä meidän kaupungissa aikomuksenaan jättää täytetyt paperit toimitettavaksi Niksulaan. Suoraan luukulle mukhtari ei päässyt, vaan joutui odottamaan vuoroaan koska luukulla oli kaksi pitkätukkaista henkilöä. Toinen näistä osoittautui miespuoliseksi, toinen oli nähtävästi henkisenä tukena ollut tyttöystävä. Ääni paljasti sukupuolen kun henkilö kanslistille ilmoitti haluavansa "vapautusta siviilipalveluksesta".

Tero odotteli kaikessa rauhassa vuoroaan ja kohtapa ko. nuoripari siirtyi sivumalle tutkimaan saamiaan siviilipalveluksesta vapautumispapereita. Tero lampsii tiskille ja kovaan ääneen kuuluttaa haluavansa myöskin vapautusta siviilipalveluksesta. Kanslistin kysyvään ilmeeseen Tero vastasi ojentamalla hakupaperit ja tuumi, että siviilielämän voisi taas vaihtaa vuodeksi sotilaselämään.

Tiedossa ei ole, ymmärsikö nuoripari tämän hienovaraisen vittuilun, mutta ilmeet olivat kuulemma näkemisen arvoiset.  :D

Poissa kasu

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 3806
  • ota suklaakeksi, se helpottaa - tenavat
Re: Siviilipalvelus/totaalikieltäytyminen
« Vastaus #23 : 18/08/2007, 13:35:41 »
 ;) ;)

En minä painosta. Taivas on sininen. Maapallo on pyöreä. Äiti on aina oikeassa. Miehet käy armeijan. So simple.
kasu 75

Jartsa

  • Vieras
Re: Siviilipalvelus/totaalikieltäytyminen
« Vastaus #24 : 18/08/2007, 14:27:44 »
En minä painosta. Taivas on sininen. Maapallo on pyöreä. Äiti on aina oikeassa. Miehet käy armeijan. So simple.

Unelmieni nainen!!!  :love7: Mistä noin järkevästi ajattelevia naisia tulee? Onko sulla siskoa joka ois vapaa?  :hello:

 :D

Poissa Suttura

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 4930
    • KFOR 11/05-11/06 KFOR 06/08-11/08
Re: Siviilipalvelus/totaalikieltäytyminen
« Vastaus #25 : 18/08/2007, 15:21:41 »
Juu mää en kans uskalla avata sanallista arkkuani kokonaan, mutta Luan tavoin vähän raotan:
Sivareita mä voin edes jollain tavalla, pikkiriikkisen, ihan hitusen verran ymmärtää. Jos on vässykkä niin on vässykkä.
Mutta nämä totaalikieltäytyjät elävät ihan omassa pilvilinnamaailmassaan, jossa tiivitaavit pomppii tekonurmella eikä hattivatteja ole olemassakaan. Rauhan aikana nuo pitäis pistää laitokseen ja sodan aikana ensimmäisenä saunan taakse.

Hmm...sivarit on vässyköitä? Milläköhän perusteella? Ei se intti mikään kova paikka ole, hyvin helpolla pääsee sielläkin halutessaan. Kunto laskee ja paino nousee, niinhän on uutisoitu. Mulle on aivan sama onko ihminen sivari, intin käynyt vai totaalikieltäytyjä, kunhan elää oman periaatteensa mukaan. Jotenkin yleistäen Jartsa suhtaudut muihin kuin intin käyneisiin. Ei se armeijan käyminen ihmistä sen paremmaksi tee.




Poissa Mari@

  • Koditar
  • Mega-Koditar
  • ****
  • Viestejä: 518
Re: Siviilipalvelus/totaalikieltäytyminen
« Vastaus #26 : 18/08/2007, 16:02:44 »
Meillä on tasan yks vaihtoehto pojilla  ::)  Inttiin on mentävä  ;D
Ainut minkä ymmärrän on vapautus terveyssyistä.

Poissa s^n^

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 10329
    • KFOR 05/07-05/08
Re: Siviilipalvelus/totaalikieltäytyminen
« Vastaus #27 : 18/08/2007, 16:06:22 »
;) ;)

En minä painosta. Taivas on sininen. Maapallo on pyöreä. Äiti on aina oikeassa. Miehet käy armeijan. So simple.

Go Kasu Go!!!! Aivan mahtava asenne.. Ihailen sua. :D

Poissa pumpkin

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12133
  • KFOR 05/06 - 05/07, KFOR 07/08 - 05/09
Re: Siviilipalvelus/totaalikieltäytyminen
« Vastaus #28 : 18/08/2007, 16:09:03 »
sutturan kanssa niin samaa mieltä...rauhanturvaaminen on ihan tervettä, jotta näkee muutakin kuin oman korttelinsa kulmat ja oppii (jos oppii) ajattelemaan vähän muutakin kuin vain itseään...mutta tuskin intin käyminen sen enempää miehistä miehiä tekee kuin sivarina lasten hoitaminen, eihän siellä tarvitse mistään mitään vastuuta ottaa, jos ei halua...

Jartsa

  • Vieras
Re: Siviilipalvelus/totaalikieltäytyminen
« Vastaus #29 : 18/08/2007, 16:11:47 »
Suttura: Mullapa on siihen oikeus, ihan niinkuin sullakin omaasi. Aina löytyy tuommosia puolustelijoita kun jotakin ryhmää arvostelee. Mutta eipä siinä mitään, keskustelua pitääkin herättää.
Vässykkä on armeijaslangia ja tarkoittaa ihmistä joka ei niissä rutiineissa pärjää, vaan turhautuu kun joku sanoo mitä pitää tehdä ja milloin. Vässykkä ei pysty keskittymään elämäänsä kahta tuntia pidemmälle, vaan uskoo että kun korottaa vässyköimisensä tarpeeksi korkealle henkiselle tasolle, hän tulee vapautumaan henkisesti.
No näinhän siinä yleensä käy, komppanian päällikkö lyö käteen paperin jolla vässykkä pääsee takaisin kotiin vässyköimään väskynöitään.

Sitten on näitä vilpereitä, jotka eivät ole vässyköitä vaan muuten vaan elämän freeloadareita. He huomaavat heti että inttihän onkin sitä haluavalle todellakin  loistava täyshoitola! He klaaraavat koko 6 kuukautta läpi lonkkaa vetämällä ja heiltä kuulee yleensä kaikkein karmivimmat sotajutut ja miten sitä oltiinkin komppanian pahin jermu...

Eikä se intin käyminen tosiaankaan tee ihmisestä parempaa, kuten totesit. Kyse on elämänasenteesta. Siitä, miten suhtautuu omaan elämäänsä, tekemisiinsä ja varsinkin siitä että tunnistaa kuuluvansa suurempaan yhteisöön jonka tulo on jäsentensä summa...
Siihen ei mun ajatusmaailmassa kuulu yksilöt, jotka haluavat vain liihotella omissa ajatuksissaan tiivitaaveja halaillen jättäen yhteiskunnan hoidon muiden harteille.