Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 09/05/2024, 22:01:53

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Tv-ohjelmat V  (Luettu 174103 kertaa)

Poissa Omppis

  • Koditar
  • "Ehkä mulla on vielä hieman toivoa"- koditar
  • *******
  • Viestejä: 2467
    • KFOR 5/09-5/10, ISAF 3/13-9/13
Vs: Tv-ohjelmat V
« Vastaus #550 : 20/08/2012, 21:57:38 »
Niinpä, mutta ei sitä tuollaisissa kilpailuissa arvosteta... ;)
"Vaikka välillä tuntuu että elämä on kuin tervassa uimista, niin silti asioilla on taipumus järjestyä"

Poissa tanja

  • Koditar
  • "Ehkä mulla on vielä hieman toivoa"- koditar
  • *******
  • Viestejä: 2449
    • kfor 04/04-05/05, unifil 04/07-10/07, kfor 11/08-11/09
Vs: Tv-ohjelmat V
« Vastaus #551 : 20/08/2012, 22:44:27 »
I give up... ::)
;) :) me ollaan maalta....

;) juu ette oo ainoita.

vaikka meijän poika tilaa ravintolassa aina naudan pihviä jne.. ei se kokkaa mitenkään innokkaasti vaikka osaakin. Nuudelit ja wokit tekee jos on nälkä.

Tytöt nyt on jo niin isoja, että osaavat kyllä jos huvittaa.. mutta perusruokaa.

Miusta tuo kisa ei oo lapsille sopiva.. mutta kun mie nyt olen muutenkin kaikenlaista kilpailemista ja arvojärjestykseen laittamista vastaan..
*wish it, dream it, do it!*

Poissa myy79

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 13143
    • 04/04-05/05 Kosovo
Vs: Tv-ohjelmat V
« Vastaus #552 : 20/08/2012, 23:58:29 »
^ jossai iltalehdessä oli juttua tuosta kisasta, että ei kyllä olisi ihan lapsille soveltuva kisa. :(  Meillä mennään kans ihan perusperusruoilla ja tullaan menemään..





Poissa kasu

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 3806
  • ota suklaakeksi, se helpottaa - tenavat
Vs: Tv-ohjelmat V
« Vastaus #553 : 21/08/2012, 09:16:20 »
niin. Kilpaillahan voi missä taidoissa vain. Se että onko se tervettä tai tarpeellista on varmasti asia josta riittää mielipiteitä, itse en ole kilpailuhenkinen ja kaikki missä yritetään peitota toisia yksilöitä verenmaku suussa, oli se sitten aitajuoksu, flanin tekeminen tai laulukilpailu, on mulle ihan yhtä vastenmielinen asia. Taidot on hyväksi jos niitä tarvitaan, mutta se tippa linssissä kilpailu raivon partaalla... not my thing. En oo katsomassa tuotakaan formaattia.

Toisaalta tuonne on hakeuduttu vapaaehtoisesti, eli kyllä vanhemmilla on ollut aikaa valmistaa lastaan televisioitavaan kilpailuun, luvan kanssahan alaikäiset siellä ovat. Noita taitoja ei opi ellei harjoittele ja oikeesti ole kiinnostunut ruoanlaitosta normia enemmän, eli ei tuolla kukaan pakolla ole, ja taidota  taas on helppo mitata koska kyse on pohjimmiltaan kemiasta, onnistuiko ainesuhteet ja lämpötilat vai ei , sekä taiteellisuudesta, jota joko on tai ei, eli mitattavia asioita kaikki. Ainoa iso ero on että suurinta osaa aikuisistakaan ei uskaltaisi ko kisaan laskea, vaikka kaikki kuiten syövät ruokaa lähes päivittäin  ;) mä nostan noille muksuille hattua, ne on rohkeita ja todella innostuneita asiasta!
« Viimeksi muokattu: 21/08/2012, 09:27:23 kirjoittanut kasu »
kasu 75

Poissa pumpkin

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12133
  • KFOR 05/06 - 05/07, KFOR 07/08 - 05/09
Vs: Tv-ohjelmat V
« Vastaus #554 : 21/08/2012, 10:31:05 »
Kasun ajatuksissa on pointtia, vaikka alkuun ajattelin, että en ole ihan varma onko tuo hyvä juttu kilpailla tuollaisesta, mutta toiset vaan tykkää kilpailuista, saavat tavallaan palkinnon omalle innostukselleen.

^^Ja tuotakin voisi tietty pohtia, että mitkä sitten on niitä perusperusruokia. Jos ajatellaan vaikka toista ihan perusmaatalo mummolaani, jossa mummo teki uunijuustot ja viilit jne. itse puhtaista luomuraaka-aineista, eikä koskaan siellä syöty mitään maustettuja sokeripommi viilejä, tämän taidon olen opettanut pojilleni jo vuosia sitten ja heidän tehtävänsä onkin tehdä meillä viilit, voivat kokeilla eri maitoja ja lisätä vaniljaa tms. sekaan jne. Tai sitten vaikkapa alatoopi, se oli ihan perusruokaa omasta siasta mummolassa, kuinka moni sitäkään vaikkapa nykyään tekee, vaan syödään lisäaineiden ja nitriitin täyttämiä nakkeja. Seuraavaksi ajattelinkin, että mies vois kyllä alkaa opettaa minua ja poikia tekemään makkaraa itse, että siitä tulis rutiinia, että ei koskaan tarvis ostaa mitään valmisällöjä enää. Minä en ainakaan usko, että perusperusruokaa on kaikki tämä teollinen eines, joiden raaka-aineita ei tunnista harjaantuneinkaan makuaisti, minusta on paljon enemmän perus, että lapseni osaavat tehdä pastataikinan ja näkevät miten makuun vaikuttaa, jos ei viitsi kaulita sitä tarpeeksi ohueksi, tai miten helppoa tomaattikastike on tehdä tomaateista tai vaikka sitten valmiiksi kaltatuista purkkitomaateista paistamalla sitä öljyssä, laittamalla myllystä puhdasta suolaa ja pippuria (itse voivat laittaa myllyyn kokonaisia) ja nähdä miten paljon voimakkaamman maun saa aikaiseksi jauhamalla puhdasta pippuria ja laittamalla tuoretta basilikaa kuin jotain valmis mausteseosta, joka sisältää aina jotain turhaa ja ainakin liikaa suolaa. Minä haluan, että lapseni tietävät mitä syövät ja kyllä siinä väkisin makuaisti harjaantuu.

Poissa kasu

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 3806
  • ota suklaakeksi, se helpottaa - tenavat
Vs: Tv-ohjelmat V
« Vastaus #555 : 21/08/2012, 10:53:40 »
näinpä. Samoin eri laijikkeiden erottaminen (vaikka nyt salaatit, yrtit, perunat) mitä mihinkin käytetään (vaikka nyt mitä eroa on uudella perunalla ja rosamundalla). Tai kumpaa tulee hernekeittoon meiramia vai timjamia... Mihin salaattiin oikeaoppinen Ceasar tehdään ja mitäs siihen tulikaan. Perusjuttuja jotka ei todellakaan sitten kuitenkaan ole niitä. Tunnistaako ohran lautaselta kotimaiseksi viljaksi jos se on lisäkkeenä riisin sijaan ja erottaako tuoksusta jasminriisin... siitä se lähtee... maistelemalla ja kyseenalaistamalla ihan perusruoat. Mitä eroa on kuivapastalla ja tuorepastalla - onko eroa? Antaa lapsen testata ja arvioida. Harjoitella milloin menee ylikypsäksi ja milloin on raakaa, mitä eroa onko keitinvedessä suolaa, onko keittoaika eri jos on kansi päällä vai ei jne.
kasu 75

Poissa Taru

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5647
  • Iloinen ex-leski
Vs: Tv-ohjelmat V
« Vastaus #556 : 21/08/2012, 11:01:42 »
Miksei lapset vois kisata ruoanlaitossa? Ei se meno tuossakaan formaatissa varmaan ihan yhtä rankkaa ole kuin aikuisilla? Eikä kyse ole sivistysasteesta vaan harrastuneisuudesta.

Meillä ruoanlaitto on vain yksi elämisen ehto, mutta joskus on kiva tehdä ajan kanssa jotain vähän haastavampaa. Viime aikoina on kyllä ihan perusruoanlaittokin jäänyt hyvin niukalle.. Mutta toivottavasti meillä lapset sen verran oppivat ruoanlaittoa, että osaavat tehdä itselleen ravitsevaa ja terveellistä ruokaa, viimeistään sitten kun ei ole ketään sitä heille laittamassa. ;D
Voi joutua itkemään vähän, jos on antanut kesyttää itsensä. -Antoine de Saint-Exupéry

Poissa tanja

  • Koditar
  • "Ehkä mulla on vielä hieman toivoa"- koditar
  • *******
  • Viestejä: 2449
    • kfor 04/04-05/05, unifil 04/07-10/07, kfor 11/08-11/09
Vs: Tv-ohjelmat V
« Vastaus #557 : 21/08/2012, 11:08:26 »
Mie meinasin sillä että "meillä tytöt laittaa perusruokaa" sitä et eivät kokkaa lampaan karetta, hummereita jne.

Meijän perheessä ei syödä nakkeja, kaupan lihapullia tms. eineksiä, joten nekään ei ole perusruokaa ;)

joten käsite perusruoka on tosiaan laaja.

Miks sitten oon kriittinen aikalailla kaikille kilpailuformaateille? Miks lapsesta asti pitää ihmiset laittaa paremmuus järjestykseen??   :-X
*wish it, dream it, do it!*

Poissa pumpkin

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12133
  • KFOR 05/06 - 05/07, KFOR 07/08 - 05/09
Vs: Tv-ohjelmat V
« Vastaus #558 : 21/08/2012, 11:16:40 »
^niin kilpailemisesta yleensä voi olla kriittistäkin mieltä. Mutta toisaalta, koska toiset vaan kilpailee luonnostaankin, vaikkapa urheilussa, niin minusta on silti hieno asia, että koska kaikki eivät ole lahjakkaita urheilussa, niin on erilaisia formaatteja, missä lapset voivat olla hyviä, kaikilla on omat erityistaitonsa. En ole katsonut tätä ohjelmaa, nähnyt vain mainoksia.

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Vs: Tv-ohjelmat V
« Vastaus #559 : 21/08/2012, 12:19:38 »
Miks lapsesta asti pitää ihmiset laittaa paremmuus järjestykseen??   :-X

No sehän nyt tehdään jo koulussakin, moneen, moneen kertaan ja joka aineessa/alueella. :D Vaikka ei ehkä tarvitsisi. Tällaisissa kyseessä on kuitenkin vapaaehtoinen kilpailu, ja toivottavasti tuossakin lapset itse (eivätkä pelkästään lasten vanhemmat) ovat halunneet lähteä mukaan.

Minusta tässä keskustelussa on hauskaa, että koko lasten kokkikisaa pidetään jotenkin erikoisena tai liioitteluna (?) sillä perusteella, että omassa kodissa ei laiteta lampaankaretta, crème brûlée'ta tai itse tehtyä pastaa. Kilpaillaanhan musiikissakin, vaikka meillä kotona ei vihellettäisi kuin Ukko Nooaa nuotin vierestä. ;D

Suurin osa muuten noiden lasten lempiruuista tai bravuureista on ihan "tavallista" ruokaa, nyt kun luin vähän tarkemmin.
« Viimeksi muokattu: 21/08/2012, 13:28:40 kirjoittanut zatu »
-memento vivere-