Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 18/04/2024, 03:39:58

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Lapsellisen RT-lesken voimavarat  (Luettu 20061 kertaa)

Poissa rapu

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12485
    • KFOR 11/06-11/07
Vs: Lapsellisen RT-lesken voimavarat
« Vastaus #60 : 09/06/2010, 10:02:02 »
Toivottavasti Sini saat sen "kunniamerkin" ainakin kotoa, kun mies palaa takaisin :)
Voimia viimeiseen rutistukseen!

Poissa Ulpu

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 16129
    • KFOR 00-01 EUFOR 05-06 MINURCAT 06-11/09 ISAF 09/13-
Vs: Lapsellisen RT-lesken voimavarat
« Vastaus #61 : 09/06/2010, 20:35:35 »
Toivottavasti Sini saat sen "kunniamerkin" ainakin kotoa, kun mies palaa takaisin :)
Voimia viimeiseen rutistukseen!

Samoin sanoin, oot kova mimmi!  :)

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Vs: Lapsellisen RT-lesken voimavarat
« Vastaus #62 : 10/10/2012, 15:13:34 »
Haluaisiko joku näin julkisesti jakaa vinkkejä, miten lapsiperheen elämän saa parhaiten sujumaan, kun puoliso on reissussa?

Miten lasten kanssa on käsitelty ikävää ja huolta?
Miten käytännöllisistä asioista on selvitty?
Onko äiti saanut vapaahetkiä?
-memento vivere-

Poissa pumpkin

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12133
  • KFOR 05/06 - 05/07, KFOR 07/08 - 05/09
Vs: Lapsellisen RT-lesken voimavarat
« Vastaus #63 : 10/10/2012, 18:26:23 »
Minulla muistuu aika ajoin mieleeni eräs hellyttävä keskustelu, (muistan sen siksikin hyvin, kun meillä on siitä tilanteesta kuva, kun iskä istuu yläkerran portailla poikien nukkuhuoneen edessä ja pojat istuvat sylissä isompi itkusilmässä ja pienempi (3v) on nukahtanut syliin.) Keskustelu meni näin:
P: Isi miksi sinä et voi olla täällä kotona viisi viikkoa ja siellä Kosovossa yhden viikon, kun minä haluaisin, että oisit täällä.
I: voi rakas, onhan teillä täällä äiti ja siellä on tosi monta pientä poikaa, eikä niillä kaikilla ole edes kunnon kotia, että ne pienet pojat tarvii siellä nyt isiä vielä enemmän, mutta isi tulee sitten taas ja äiti on täällä ihan koko ajan.
P: niisk, vietkö niille ne lelut nyt...(halaa)
I: kyllä vien ja he ovat tosi iloisia, että olet niitä heille antanut.

Tästä neuvona voisin sanoa, että kannattaa jutella lapsille, siis myös miehen, lapsilla on paljon ymmärrystä.  :-*

Toinen mitä olen aiemmin täällä ketjussa yrittänyt muotoilla on se, että kun ei lamaannu, vaan rationaalisesti päättää jaksaa, eli keksii ne omat selviytymiskeinonsa ja hyväksyä se, että ei pysty ihan kaikkeen. Minä esim. jouduin jossain vaiheessa eka reissua päättämään, että minun on saatava lapset aikaisemmin nukkumaan, tai en jaksa. Pelkästään se, että ymmärsi/hyväksyi oman epätäydellisyytensä ja päätti, että minä jaksan (ja tällä jaksamisella tarkoitan oikeaa elämää, en päivästä toiseen selviytymistä) ja keksi siihen keinot. Joten järjestelmällisesti tein itselleni ja lapsille selväksi, että he ovat kello 7 sängyssä oli mikä oli. Ja ihme ja kumma se toimi ja toi ihan uutta jaksamisen tasoa, vaikka alkuun se tuntui ihan mahdottomalta/epäreilulta/itsekkäältä/kiusaamiselta...koska siihen saakka lapset olivat saaneet mennä nukkumaan ja nukkua ihan milloin halusivat ja missä halusivat (rakennettiin ja oli vähän pakko, mutta myös elämäntapa siihen mennessä).
« Viimeksi muokattu: 10/10/2012, 18:36:48 kirjoittanut pumpkin »

Poissa Lilian

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 14913
  • KFOR 11/07-11/08
Vs: Lapsellisen RT-lesken voimavarat
« Vastaus #64 : 10/10/2012, 18:41:38 »
Meillä juteltiin paljon ja sitten oiskohan jotain 3kk ennen kotiutumista tehtiin isi-kalenteri jossa oli käänteisessä järjestyksessä päivät aina seuraavaan lomaan ja sitten lopulta kotiutumiseen. Lapset sai itse koristella kalenterin ja se kiinnitettiin jääkaapin oveen ja joka aamu siirrettiin magneettia yhden päivän eteenpäin :)

Jos nyt olisin vastaavassa tilanteessa, vaatisin itselleni enemmän. Haluaisin apua kotiin, siivouksen ja lastenhoidon muodossa. Olisin enemmän itsekäs ja rohkeampi pyytämään apua, koska siinä ei ole mitään hävettävää ettei vaan jaksa. Mä taisin ihan liikaa kasata paineita itselleni, enkä pyytänyt apua kuin vasta sitten kun olin jo ihan puhki.

Poissa Taria

  • Koditar
  • Paatunut Koditar
  • *****
  • Viestejä: 1460
    • UNMOGIP 06/12-06/13
Vs: Lapsellisen RT-lesken voimavarat
« Vastaus #65 : 10/10/2012, 20:00:17 »
Mun lapset on jo niin isoja, että jaksamisen puolesta jaksaa, vaikka teineillä onkin sitten omat metkunsa. Kolmivuorotyöläisenä yövuorojen junailu on joskus aiheuttanut päänvaivaa, mutta onneksi aikuiset lapset on silloin ottaneet sen aikuisen roolin kotona.
some heroes wear capes, mine wears combat boots.

Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Vs: Lapsellisen RT-lesken voimavarat
« Vastaus #66 : 10/10/2012, 20:15:25 »
Meillä puhuttiin paljon. Mutta lapset oli niin pieniä, etteivät ihan ymmärtäneet sitä, et isi oli poissa... ja kun se isi oli vielä poissa niin pirun pitkään, niin siinä oli sit selittelemistä et kuka se setä on ja mitä se tekee meillä, kun tuli lomille.  ;D

Vapaa hetkiä ei kovin paljon ollut, osittain siitä syystä etten halunnut pistää lapsia hoitoon, kun toinen vanhempi oli jo poissa kuvioista hetkellisesti.

Mä en olis selvinnyt ilman mun vanhempien apua... Oma pääkoppa ei ollut lähtäkohtaisesti täydessa kunnossa kun exä lähti viimeisimmälle reissulleen, joten koulun, lasten ja kodinhoito oli välillä hyvin ylitsepääsemätöntä... Äiti ja isä kävikin meillä tekemässä kaiken näköisiä kotihomima, niin sisä- kuin ulkohommia, jotta sain välillä levätä ja tehdä läksyjä.
Ad astra per aspera!




Poissa pumpkin

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 12133
  • KFOR 05/06 - 05/07, KFOR 07/08 - 05/09
Vs: Lapsellisen RT-lesken voimavarat
« Vastaus #67 : 10/10/2012, 20:44:48 »
Tuo Lilianin vinkki on todella suosittelun arvoinen, kannattaa vaatia itselleen oikeasti enemmän, just siivous ja lastenvahti apua, niin jaksaa paremmin olla hyvä äiti ja hyvä nainen ja tuki miehelleen.

^kerran veljeni tuli samana iltana meille yöksi, kun mies oli tulossa lomille, niin pojat puhuivat isästään nimellä, niin veljeni sanoi, että sanokaa isille kun tulee, että Xxxxxx-setä tuli.  ;) ::) Onneksi he eivät sanoneet.