Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 28/03/2024, 15:45:20

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Pimeässä  (Luettu 30741 kertaa)

Kisu

  • Vieras
Pimeässä
« : 15/10/2006, 20:19:43 »
Monenlaisesta turvallisuudesta on puhuttu milloin minkäkin otsikon alla, mutta yksi tärkeä asia puuttuu.

Kuinka sinä varmistat (ihan rehellisesti sanoen) näkyvyytesi pimeässä? ???

Jääkö heijastimet laatikkoon vai onko niitä ja millaisissa paikoissa?

Mie oon ollu omalta osaltani hieman huolimaton oman näkyvyyteni suhteen. Mutta päätin tässä kesällä, että tulevana syksynä minäkin näyn.

Heijastimet:
  • Miulla takeissa (melkein jokaisessa) on oma. Samoin pojan vaatteisiin laitan tarvittaessa heijastimet (poika tosin kulkee yleensä rattaissaan, joista alempana). Lisäksi muutama varakappale siivouskomerossa yhdessä rasiassa.
  • heijastinliivi autossa sillä tavalla sijoitettuna, ettei miun tartte nousta ulos autosta ilman sitä saadakseni sen päällleni, samaan paikkaan sijoitan Markon heijkastinliivin, kun se vain ekaksi tänne saapuu
  • Markon vaunuissa on päädyssä klipsulla nalleheijastin, pyörissä heijastimet pinnojen väleissä, heijastin tarraa eri puolilla sadekuomua, sekä heijastintarraa laitettuna
  • Markon matkarattaissa on heijastintarraa laitettuna eri puolille rakenteita eteen ja sivuille ja sit sadekuomuun laitoin kans heijastintarrat eteen ja sivuille
  • Koiralle on hankinnassa kunnollinen heijastinliivi, mutta väliaikaisratkaisuna on hihnassa kiinni oleva (avaimenperärenkaan avulla) heijastin, joka aika hyvin näkyy sekä myös hihnan toisessa päässä on heijastin. Heijastintarra ei oikein kestänyt siinä, vaan hihnaan tarttis ommeltavaa heijastinnauhaa, se myös hankinnassa

Lisäksi on autossa semmoinen taskulamppu jonka pitäis toimia säällä kuin säällä ja ilman pattereita. Avaimenperässä on myös pikkuinen lamppu, mutta sen vaikutus liikenneturvallisuuteen on lähes olematon. Mutta toki olis tyhjää parempi hätätilanteessa.

Varoituskolmiohan autossa on pakollinen, joten sen olemassaolosta en sen enempää mainitse. Osaan luonnollisesti myös kasata sen varoituskolmion. :D

Muita en just nyt muista, mutta kerron lisää tuonnempana tyyliin, että tuommoinen löytyy toki meiltäkin. :D
« Viimeksi muokattu: 15/10/2006, 22:03:44 kirjoittanut IceQueen »

virve

  • Vieras
Re: Pimeässä
« Vastaus #1 : 15/10/2006, 20:24:20 »
Meill on käytössä heijastimet kaikilla ja lapsilla on turvaliivit jos pimeä sattuu lenkillä pimeys tulemaan.

Jansku

  • Vieras
Re: Pimeässä
« Vastaus #2 : 15/10/2006, 20:30:04 »
Mulla on vaan semmonen esim. käsivarren ympäri menevä heijastin. Mitä en ole vielä muistanut kaivaa käyttöön...Tänään just ajattelinkin sen etsiväni, kun tulee yöllä ja illallakin liikuttua jonkun verran, keskusta-alueella kuitenkin...mut silti.

Poissa kasu

  • Koditar
  • "Toivo meni, jännetupen tulehdus tuli" - koditar
  • ********
  • Viestejä: 3806
  • ota suklaakeksi, se helpottaa - tenavat
Re: Pimeässä
« Vastaus #3 : 15/10/2006, 20:44:29 »
Kuukausi sitten kaivoin kaikki heijastimet laatikoiden pohjalta ja virittelin joka syystakkiin niin ittelleni kuin lapsille  . koulureppuihin kiinnitin useampia killuttimia..

miehellekkin turvaliivi on jo hankittuna reissua varten... pv sponssasi
kasu 75

Poissa Mirka

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5439
  • My kind of man <3
Re: Pimeässä
« Vastaus #4 : 15/10/2006, 21:16:40 »
Polkupyörässä on heijastimia enemmän kuin laki sallii :P Pinnoissa, rungossa edessä ja takana kahdet, polkimissa ja varustukseen kuuluu myös lamppu. Tämän lisäksi vaatteissa on aina ainakin yksi heijastin kiinni. Kävellessä on aina heijastin matkassa ja jopa näkyvissäkin, joskus useampikin.
Mäykyllä on kahdet liivit. Toiset todettiin metsästyskäyttöön vähän heikommiksi, joten tulevat toimimaan 'normilenkkeilyssä' turvana. Toiset toimivat metällä. Molemmat liivit on neonkeltaiset, lisänä on heijastimet liivissä. Ja kaulapanta on mallia heijastin. Jahka tyttö kasvaa 'isoksi', ostetaan kunnollinen metsästysliivi/asu, joka suojaa enemmän kroppaa :) Nyt käytössä oleva on jonkinasteinen hätävara siis.
Malikoilla on käytössä stretch-heijastinnauhat kaulassa.
Ja taskulamppu kulkee aina mukana :)

muoks: lisäys
« Viimeksi muokattu: 15/10/2006, 21:51:17 kirjoittanut Mirka »


KFOR 11/04-11/05

Poissa Pipsa

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 5926
  • ISAF
Re: Pimeässä
« Vastaus #5 : 15/10/2006, 21:35:49 »
Minulla on heijastimia tai sit sellanen heijastin liivi. Koirille sit heijastin valjaat. Enimmäkseen sitä kuitenkin liikkuu tuolla pimeällä korpi taipaleella, niin oltava hyvät heijastimet ettei ainakaan sen takia tule yliajetuksi.

Poissa Ulpu

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 16129
    • KFOR 00-01 EUFOR 05-06 MINURCAT 06-11/09 ISAF 09/13-
Re: Pimeässä
« Vastaus #6 : 15/10/2006, 21:49:18 »
Täytyisi petrata tän asian suhteen. Koiralla on kyl pannassa/valjaissa heijastinnauhaa, samoin suojapuvussa. Sit mulla roikkuu hihnassa heijastin. Tarttis omiin vaatteisiinkin laitella enemmän heijastimia roikkumaan.

Nyt ois tarkoitus hankkia myös ratsastukseen kunnon heijastimet, aattelin ostaa heijastinliivin ja laittaa hihaan tai kypärään heijastinnauhan. Ja hepalle hankin varmaan heijastinrintaremmin. Otsalamppu tarttis hankkia myös, siis itselle.  :)

Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Re: Pimeässä
« Vastaus #7 : 15/10/2006, 22:03:23 »
Mä myönnän. Mulla ei KOSKAAN oo heijastinta, jollei vaatteessa oo neulottuna kiinni. :-X :-[

Tosin, mä en pimeellä juurikaan koskaan ulkona liiku...
Ad astra per aspera!




Poissa Katja

  • Koditar
  • "Tää yks viesti vielä..." - koditar
  • *********
  • Viestejä: 6745
Re: Pimeässä
« Vastaus #8 : 15/10/2006, 22:03:50 »
Mä myönnän. Mulla ei KOSKAAN oo heijastinta, jollei vaatteessa oo neulottuna kiinni. :-X :-[

Tosin, mä en pimeellä juurikaan koskaan ulkona liiku...

Myönnän myös..  :-[

Poissa myy79

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 13143
    • 04/04-05/05 Kosovo
Re: Pimeässä
« Vastaus #9 : 15/10/2006, 22:05:53 »
Mä myönnän. Mulla ei KOSKAAN oo heijastinta, jollei vaatteessa oo neulottuna kiinni. :-X :-[

Tosin, mä en pimeellä juurikaan koskaan ulkona liiku...

joo, eipä oo mullakaan.. koiralla on heijastinpanta, ja hankinnassa ihan heijastinliivikin kenties..
meillä ei takeissa tms ole muuten heijastinta, ellei sitä ole tehtaassa siihen ommeltu.. meillä kun ei heijastimet pysy ehjinä, jos ne jostain roikkuu, koira syö ne...  ::)