Uutiset: Tervetuloa Camp Kodin foorumille!

  • 28/03/2024, 16:56:19

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

Kirjoittaja Aihe: Jännittää vaikka koettu ennenkin  (Luettu 9433 kertaa)

Poissa Evi

  • Koditar
  • Leskirukka
  • *
  • Viestejä: 33
Jännittää vaikka koettu ennenkin
« : 20/09/2016, 07:18:50 »
Onko ketään kuka haluaisi jakaa tuntemuksia. Oma mieheni on lähdössä marraskuun alussa Libanoniin. Viimeksi oli reissussa 10 vuotta sitten mutta taas tää tuntuu ihan uudelta asialta vaikka koettu ennenkin.
Ei niinkään tilanne siellä jännitä vaan se, että kaikki kotihommat jää mulle.
Meillä on 2 lasta 8 ja 11 vee. Stressi lähdöstä aivan käsittämätön...
Toivon todella että löytäisin jonkun joka haluaisi jutella omat kaverit eivät ole samassa tilanteessa joten eivät aivan täysin ymmärrä tätä mun oloani...
Toivon pikaista vastausta. Kiitos.

Poissa Lilian

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 14913
  • KFOR 11/07-11/08
Vs: Jännittää vaikka koettu ennenkin
« Vastaus #1 : 20/09/2016, 09:20:38 »
Kyllä täältä vertaistukea löytyy. Oma mieheni oli vastikään Libanonissa, kotiutui toukokuussa. Meillä 10v ja 12v lapset eli aika sama tilanne oli meilläkin.

Poissa IceQueen

  • Ylläpito
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 31594
    • KFOR 02-03, EUBG 06-07, EUFOR TCHAD/RCA 02-06/08
Vs: Jännittää vaikka koettu ennenkin
« Vastaus #2 : 20/09/2016, 12:15:11 »
Onko ketään kuka haluaisi jakaa tuntemuksia. Oma mieheni on lähdössä marraskuun alussa Libanoniin. Viimeksi oli reissussa 10 vuotta sitten mutta taas tää tuntuu ihan uudelta asialta vaikka koettu ennenkin.
Ei niinkään tilanne siellä jännitä vaan se, että kaikki kotihommat jää mulle.
Meillä on 2 lasta 8 ja 11 vee. Stressi lähdöstä aivan käsittämätön...
Toivon todella että löytäisin jonkun joka haluaisi jutella omat kaverit eivät ole samassa tilanteessa joten eivät aivan täysin ymmärrä tätä mun oloani...
Toivon pikaista vastausta. Kiitos.
Oikeaan paikkaan tulit! Tsemppiä reissun odotukseen! Tänne vaan rohkeasti purkamaan tuntoja, kun tarvii varoventtiiliä availla! Täältä löytyy monta "lapsellista", joiden puoliso on RT-hommissa ollut, että vertaistukea löytyy kyllä!

Alku on varmasti raskaampaa ennen kuin tottuu yksin arkiasiat hoitaamaan. Lapset on onneksi jo niin isoja, että heistä saat apua, joten rohkeasti vaan hyödyntämään heitä ja yhdessä tekemään asioita.
Ad astra per aspera!




Poissa Evi

  • Koditar
  • Leskirukka
  • *
  • Viestejä: 33
Vs: Jännittää vaikka koettu ennenkin
« Vastaus #3 : 20/09/2016, 12:52:32 »
Hassuahan tässä on se että hoidan kotihommat muutenkin pääosin itse, mutta jotenkin tieto siitä että nyt ne tosiaan on mulla sitten kaikki niin saa mut jotenkin kauheen stressaantuneeks.
Viime reisusta on kuitenkin jo aikaa se 10 vuotta ja silloin oli tilannekin aika eri. Sairastin silloin vaikeahoitoista Epilepsiaa ja oli juuri ollut epilepsia kirurgisessa leikkauksessa ja muistikuvat tuosta ajasta aika hataria.
Silloin oli tuttuja samassa tilanteessa ja sain heiltä tukea, mutta nyt tilanne hieman eri.
Nyt lapsia on kaksi. Tosin siten jo isoja että asioista pystyy hieman keskustelemaan, mutta ystäviä ei nyt liiemmälti ole.
Tänäänkin mies Säkylässä koulutuksessa ja minä vapaapäivällä kotona.
Se ottaa päähän että tunnen itsensä välillä tosi yksinäiseksi.

Pariin kertaan oon jo kuullu varmaan tutun lausahduksen muillekin: "jaa susta tulee sotaleski" heh heh.

Poissa Ulpu

  • Koditar
  • Get-me-a-life-koditar
  • **********
  • Viestejä: 16129
    • KFOR 00-01 EUFOR 05-06 MINURCAT 06-11/09 ISAF 09/13-
Vs: Jännittää vaikka koettu ennenkin
« Vastaus #4 : 20/09/2016, 13:38:43 »
Tsemppiä kovasti Evi! Pura vaan tuntojasi, täällä tiedetään miltä susta tuntuu. Nyt ei taida olla ketään aktiivista, jonka mies olisi just nyt reissussa, mutta kyllä nää jutut muistissa on. Ja toisilla reissusta lyhyempi aika (niinkuin Lilian jo totesi), toisilla pidempi.

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Vs: Jännittää vaikka koettu ennenkin
« Vastaus #5 : 20/09/2016, 20:29:28 »
Ei siinä mitään sääntöä ole, etteikö saisi jännittää, vaikka tilanne ei olekaan kokonaan uusi. Onhan elämäntilanteesikin erilainen kuin viimeksi (tosin haastava taisi olla silloinkin!). Kurjaa, että joudut nyt stressaamaan niin paljon. :( Oletteko miettineet miehesi kanssa, mitä voisi tehdä, jotta tilanne olisi vähemmän stressaava? Vertaistuki on hyvästä, mutta myös käytännön tilanteisiin voisi olla valmiiksi jotain ratkaisuja mietittynä. (Esim. kuka tulee avuksi jos tulee jotain ongelmia, vaikkapa putket jäätyy ja koko porukka on flunssassa..) Ehkä tätäkin kautta voisi löytyä kavereita, ettei tuntuisi niin yksinäiseltä? :)

-memento vivere-

Poissa Evi

  • Koditar
  • Leskirukka
  • *
  • Viestejä: 33
Vs: Jännittää vaikka koettu ennenkin
« Vastaus #6 : 21/09/2016, 07:30:51 »
Ollaan mietitty käytännön asioitakin. Vaikka vanhempani asuvat 50 km päässä niin varmasti tulevat apuun jos jotain erityistä tulee ja muutenkin varmasti auttelevat paljon. Äitini on luvannut ottaa lapsia viikonloppuisin hoitoon/kylään, että saan levätä. Ja tarvittaessa on myös lupautunut siivous avuksi. :)
Isäni auttaa varmasti jos talon kanssa tulee joku ongelma.
Mieheni isovanhemmat ovat luvanneet ottaa lapsia koulun jälkeen pari kertaa viikossa.
Appivanhemmistani en osaa sanoa avun kannalta koska välimme eivät ole kovin lämpimät, mutta on tässä muutakin tukiverkkoa.
Yksi kavereistani, yrittää edes ymmärtää tätä tilannetta vaikka ei ole itse kokenutkaan :), muut kaverit eivät edes yritä ymmärtää. :(
Poikani sain eilen avautumaan tuntemuksistaan ja häntä pelottaa vaikka onkin sanonut ettei haittaa vaikka isi lähtee  :(
Lasten kanssa ollaan jo mietitty miten joulu vietetään jos isi ei tule jouluksi kotiin...

Poissa zatu

  • Valvoja
  • Get-me-a-life-koditar
  • *****
  • Viestejä: 24666
    • SFOR 98-99, KFOR 05/04-11/04, ISAF 02/06-08/06
Vs: Jännittää vaikka koettu ennenkin
« Vastaus #7 : 21/09/2016, 19:48:47 »
Tosi hyvä, että tukiverkkoa löytyy ja on tiedossa, että itse ei tarvitse kaikkea jaksaa. :)
-memento vivere-

Poissa Evi

  • Koditar
  • Leskirukka
  • *
  • Viestejä: 33
Vs: Jännittää vaikka koettu ennenkin
« Vastaus #8 : 21/09/2016, 20:56:22 »
Ei onneks tarvi jaksaa vaikka ainahan äiti ihmisillä varmaan tulee se että pitäs jaksaa vaan ku ei aina jaksa ;D

Poissa Evi

  • Koditar
  • Leskirukka
  • *
  • Viestejä: 33
Vs: Jännittää vaikka koettu ennenkin
« Vastaus #9 : 29/09/2016, 09:45:30 »
Onko muuten muilla ollut tapana laittaa miehensä mukaan jotain mikä lieventää koti ikävää? tai sit pahentaa sitä  ;)
Mä värkkäsin pieni kokoisen valokuva albumin kuvia yhteisistä hyvistä hetkistä ja tietysti lapsista.
Mä vaan aattelin että mikä olis kiva juttu sinne mukaan??? Ideoita???